جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

میوه درمانی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
میوه درمانی

میوه‌ها یکی از بهترین منابع تغذیه‌ای بشر هستند، میوه‌ها بر هضم مواد غذایی و متابولیسم بدن بسیار اثر می‌گذارند. مصرف میوه متابولیسم قند، چربی و پروتئین را در بدن بالا می‌برد و تاثیر زیادی در حفظ سلامت دارد. امروزه میوه‌ها به چهار دسته‌ی شیرین، غیراسیدی، اسیدی و خنثی تقسیم‌ می‌شوند، بنابراین باید هنگام مصرف میوه‌ها یا تهیه سالادهای میوه باید دقت کرد چه زمانی، چگونه و از کدام گروه‌ها استفاده می‌شود زیرا استفاده از میوه‌های گروه‌های مخالف موجب بروز واکنش شیمیایی در بدن شده و ایجاد بیماری می‌کند. سلامتی بستگی به کیفیت تغذیه‌ و کارکرد مرتب دستگاه گوارش دارد و میوه در این امر نقشی اساسی دارد. امروز می‌خواهیم با خواص معجزه‌گر چندتا از محبوب‌ترین آن‌ها آشنا شویم.

• انگور

میوه‌ای گرم و تر، چاق‌کننده و صاف کننده‌ی خون است. پوست انگور دیرهضم و مولد ریه‌ها و دانه‌ی آن سردی و خشکی است. هسته‌های انگور را اگر بکوبند و با عسل مخلوط کنند و به کسانی که دچار خلط خون شده‌اند بخورانند آن‌ها را معالجه می‌کند. انگور سرشار از ویتامین A ،B ،C می‌باشد و دارای مواد ازت‌دار، مواد قندی و نشاسته‌ای است به همین دلیل خاصیت ضدعفونی دارد. انگور دارای ترکیبات قندی، چربی، کلسیم، فسفر، آهن، ارستیک، پتاسیم و آلبومین است. از همین رو برای بچه‌های لاغر و کم بنیه بسیار مفید است. انگور بهترین دافع مسمومیت است. با اینحال مصرف آن به بیماران قندی و جهاز هاضمه خیلی توصیه نمی‌شود. این میوه یک غذای کامل و یک شربت مقوی است.

انگور در بیماری صرع؛ گرچه سیب، انجیر و غوره برای این بیماری بسیار مفید می‌باشند اما هیچ کدام از آن‌ها خاصیت آب انگور را ندارد. برای این منظور توصیه می‌شود بیمار یک درصد و پنجاه گرم آب انگور تازه، روزی سه بار، بنوشد و تا سه ماه هر روز به این عمل مداومت بدهد تا بهبود کامل حاصل نماید.

آیا انگور در درمان جنون موثر است؟ بله، البته جنون یک بیماری خاص است پس درمان آن خیلی هم ساده نیست. اما در طب سنتی برای درمان آن آمده که چهل دانه کشمش سبز را در یک طرف چینی محتوی ۲۵۰ گرم گلاب بریزید و صبح روز بعد کشمش را دانه دانه میل نموده، سپس گلاب را با مختصری شکر سرخ مخلوط کرده و بنوشد. اگر این عمل را ۲۱ تا ۳۱ روز به این عمل مخصوص مداومت بدهد تا شفا می‌یابد. انگور برای جنون بسیار مفید است و مویز هم کم و بیش در درمان بیماری جنون موثر است.

میوه درمانی

• انجیر

گرم‌ترین و خلط‌آورترین میوه که در درمان درد سینه، سرفه و بیماری‌های کبدی بسیار موثر است. مصرف زیاد آن برای چشم و معده مضر می‌باشد. مصلح آن کرفس است. انجیر میوه‌ای سرشار از ویتامین‌های A، B بوده و دارای چربی‌های مفید، ازت، قند، آهن و کلسیم می‌باشد. "همو" می‌نویسد:" اگر یه مشت انجیر خشک را در یک لیتر آب، یا بهتر از آن، در یک لیتر شیر بجوشانید شما دارویی موثر در زمینه‌ی تحریک گلو و تورم لثه‌ها دارید که می‌توانید با غرغره‌ی آن نتایج خوبی بگیرید."

هم‌چنین اگر انجیر را بپزند و به شکل کمپوت یا مربا دربیاورند برای اشخاصی که دچار سوءهاضمه یا یبوست هستند، مصرف آن، بسیار مفید واقع خواهد شد. برای درمان یبوست با انجیر در طب سنتی چنین آمده است که :"در ظرفی که شیر دارد سه انجیر خشک را که چهار قسمت شده با دوازده کشمش بیاندازید و بجوشانید و صبح به صورت ناشتا آن را بخورید."

بسیار توصیه شده در زمستان انجیر را خیسانده و برای تقویت بنیه و اشتها به کودکان بخورانید‌. وجود مقدار زیادی فسفر در آن این حقیقت را اثبات می‌کند که در پرورش هوش و حافظه هم بی‌تاثیر نیست. از سوی دیگر به علت داشتن پتاسیم در تأمین سلامتی کودکان ضعیف و کم‌خون هم اثرگذار است. علاوه بر همه‌ی این‌ها، به واسطه‌ی دارا بودن اسید مالیک که با پتاسیم موجود در آن ترکیب شده موجب لینت مزاج می‌شود و در دفع اوره و چربی خون تاثیرات مثبتی می‌گذارد. هم‌چنین برای درمان بیماران مبتلا به نقرس، عدم کفایت کبد و رماتیسم مزمن مفید است. جالب است بدانید انجیر دارای ۱۹ تا ۲۰ درصد از مواد قندی از گلوکز می‌باشد که به خوبی جذب بدن می‌گردد. این میوه در حفظ و تأمین تعادل بدن و مواد پروتئینی آن نقش دارد. حتی بیماران قندی و دیابتی نیز می‌توانند بدون نگرانی از این میوه‌ی بهشتی استفاده کنند. دانش نوین پزشکی به همه‌ی این مطالب صحه می‌گذارد و این واقعیت را از نظر علمی تایید می‌کند که انجیر میوه‌ای باارزش و در تأمین سلامتی بسیار مفید و موثر است.

انجیر با بواسیر چه می‌کند؟ انجیر از قدیم برای درمان بواسیر استفاده می‌شد. به این منظور باید دو الی چهار دانه انجیر خشک شیرازی را در آب یا شیر گرم ریخته و یک شب تمام کنار بگذارید تا صبح روز بعد آنرا به صورت ناشتا میل نمایید. عصرها هم باید همین عمل را تکرار کنید. طبق گفته‌ی حکما، چنان چه یک ماه طبق دستور عمل شود، بواسیر درمان خواهد شد. در ضمن بیمار باید غذاهای ساده و طبیعی میل کنند که به آسانی هضم و دفع شوند.

• سیب

ریه و دماغ را قوت می‌دهد، برای خفقان و تنگی نفس مفید است. اشتهاآور بوده و پوست را شفاف و قلب را تقویت می‌کند. سیب مولد خون است و مصلح آن زنجبیل پرورده می‌باشد. خوردن سیب پس از صرف غذا برای تقویت لثه‌ها مفید است. جوشانده سیب در درمان بیماری‌های معده و ریه موثر است. به دلیل داشتن ویتامین B، برای آرامش اعصاب و بیماری‌های اعصاب مفید است. مقوی مغز است، به همین جهت برای افرادی که فعالیت‌های فکری می‌کنند فوق‌العاده‌ مفید است. سیب معده را ضدعفونی کرده و آب‌ آن تب‌بر است.

سیب دارای آهن، فسفر و ید می‌باشد. آهنش برای خون و قلب و یدش برای تقویت غدد نافع است. سیب دهان را ضدعفونی می‌کند. اسید اوریک و دیگر سموم را که جمع شده‌اند حل کرده و برای افرادی که تحرک کمی دارند بسیار مفید است.

مصرف سیب برای اشخاصی که مبتلا به درد مفاصل و روماتیسم مزمن، نقرس، تب‌خال و چاقی، امراض ریوی و کبدی شده‌اند، تجویز می‌شود. سیب سنگ کلیه کیسه صفرا و کلیه‌ها را حل می‌کند و امروزه ثابت شده است که کسانی که هر روزه یک سیب می‌خورند، طول عمری بیشتری دارند. مواد قندی یا هیدرات دو کربن موجود در سیب از گلوکز و لووزاست که گلوکز آن بیشتر و فوراً جذب بدن می‌شود و تاثیر شگرفی در رفع خستگی و ضعف دارد. وجود اسید سیتریک در سیب در هضم مواد غذایی و دفع سموم بدن بسیار موثر بوده و میوه‌‌ای است که بسیار به بیماران کبدی، نقرسی، روماتیسم و دیابتی توصیه می‌شود. از طرفی چون نسبت به سایر میوه‌ها سلولز آن کمتر است هضم و جذب آن آسان‌تر می‌باشد. اگر مبتلا به سردرد دایمی هستید صبح خود را با خوردن یک سیب آغاز کنید. بعضی افراد عادت دارند در حال خواب راه بروند. برای رفع بیماری این گونه افراد چند دانه سیب ترش را در هنگام شب در آب فرو برده و صبح روز بعد عصاره‌‌ی آنرا بگیرید و به بیمار بدهید میل کند، این شربت خوش طعم پس از چند روز بیماری را دفع می‌کند.

میوه درمانی

​​​​​• لیموترش

دارای مقدار زیادی ویتامین C است. به هضم غذا کمک می‌کند و مقوی کبد است. در امراض کبد و استثقا مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثر عجیبی در جوان نگهداشتن شرایین دارد. لیموترش برای معالجه رماتیسم نیز بکار می‌رود و این میوه ضدعفونی‌کننده بسیار قوی است برای رفع تشنگی و جلوگیری از تهوع نیز مفید می‌باشد. دارای آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم و چندین اسید مفید که معروف‌ترین آن‌ها اسید آسکوربیک است، می‌باشد. آب لیمو، میکروب وبا و اسهال خونی را می‌کشد، در کتاب اسرار خوراکی‌ها نوشته شده:" آب‌لیمو مانع پدید آمدن گوشت‌ اضافی در گلو و مغز می‌شود. عصاره‌ی لیمو ضد کم‌خونی، غلظت و رقت خون است، هم‌چنین خاصیت ضددرد دارد بطوریکه سردرد، کمردرد و دردهای کلیه و شکم را تسکین میدهد."

آب‌لیمو ضد تیفوس، ضد‌ سرخک، ضد آبله و مخملک است. عصاره‌‌ی لیمو صفرابر است. و ضد وحشت و دلتنگی است. آب‌لیمو ادرار را زیاد کرده و به این ترتیب دردهای مثانه و کلیه را آرام می‌کند. همچنین بهترین داروی ضدخون دماغ است. برای کسانی که اشتها ندارند دارویی بهتر از لیمو وجود ندارد. لیمو برای درمان تمام امراض قلبی مفید است زیرا عدم ترتیب حرکات قلب نتیجه‌ی بدی هضم و سموم کبد است برای این کار لازم است که آب‌لیمو جرعه جرعه با نفس عمیق نوشیده شود. از لحاظ زیبایی پوست، اگر شما پوستی چرب داشته باشید همه روزه صورت خود را با پنبه‌ی آغشته به آب‌لیمو پاک کنید تا ببینید که چگونه دارای یک پوست شفاف و باطراوت خواهید شد. هفته‌ای یکبار دندان‌های خود را با آب‌لیمو ماساژ دهید، علاوه بر این که صاحب دندان‌های سفیدی خواهید شد، از نعمت لثه‌های قوی نیز برخوردار خواهید گشت.

آب‌لیمو ترش موثرترین دارو برای درمان چاقی است مشروط بر این که چاقی ناشی از اختلال کار اعضای داخلی نباشد. برای این منظور باید روز اول بیمار چیزی غیر از آب نخورد سپس روز بعد باید روزی چهار بار آب لیموترش مخلوط با آب ، به اندازه‌ی مساوی، میل کند، روز سوم پنج بار، روز چهارم شش بار و ... تا این که به روزی دوازده بار برسد باید این عمل را ادامه بدهد. از آن به بعد به تدریج از دفعات لیمو ترش بکاهد تا به روزی سه بار برسد. در ضمن نباید با آب لیموترش فوق، شکر مصرف شود. بدیهی است در روزهای اول بیمار خیلی ضعیف و گرسنه خواهد شد ولی این حالت به تدریج رفع شده و نهایتاً عادی خواهد شد. در این نوع افراد مصرف عصاره‌ی پرتقال نیز مفید است.

میوه درمانی

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات سرکه سیب برای کاهش وزن و سلامتی

• گوجه سبز

تقویت‌کننده اعصاب و رفع کننده تحریکات عصبی است. ازدیاد کننده شیر در بانوان شیرده بوده و سموم بدن چون اوره را دفع می‌کند. تقویت‌کننده کبد و ملین و درمان‌کننده کودکان کم‌خون. گرمی هوا و فعالیت روزانه‌ی زندگی برای همه باعث خستگی شده در نتیجه قابلیت تحریک اعصاب بالا می‌رود. در فصل گرما به خاطر عرق، آب بدن حسابی کم می‌شود لذا فعالیت کبد و کلیه‌ها تخفیف می‌یابد. از طرفی باز بدن برای مبارزه با گرما و حفظ آب بدن برای مبارزه با گرما ویتامین‌های ذخیره خود را مصرف می‌کند در نتیجه سلول‌ها بخصوص سلول‌های کبدی دچار کمبود ویتامین‌های لازم شده و آنطور که باید وظیفه خود را در دفع سموم بدن و شست‌و‌شوی خون از مواد زاید، اوره و کلسترول انجام نمی‌دهند. گوجه سبز در هر صد گرم آن ۱۰/۵ گرم پتاسیم دارد، مصرف روزانه‌‌ی گوجه سبز بخاطر این مقدار پتاسیم باعث می‌شود که فعالیت سلول‌های کبد افزون شود و ویتامین‌های لازم به دستگاه‌های مختلف بدن برسد و کلیه‌ها بتوانند مواد مضر بدن را دفع کنند. توصیه می‌شود همه افراد سالمندان و کسانی که دچار ناراحتی کبد، یا فشار خون و زایدی اوره_کلسترول می‌باشند گوجه سبز را فراموش نکنند. هم‌چنین گوجه سبز دارای ۸۵ درصد آب، به مقدار زیادی کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن محلول دارد که به خوبی جذب بدن می‌شود. به دلیل داشتن این چنین موادی، گوجه‌سبز برای کودکان بهترین داروی مشهی و بهترین وسیله رشد و نمو می‌باشد، در اشخاص بزرگ موجب طراوت و شادابی شده و در رفع خستگی در اثر کار زیاد و گرما به وجود آمده با خوردن گوجه سبز رفع می‌شود. آهن موجود در گوجه‌سبز حدود ۳۰ گرم است که بسیار در خون‌سازی بدن موثر بوده و مصرف آن در اشخاص کم خون اثرات شگفتی دارد.

میوه درمانی

• موز

آرد موز برای کسانی که آلبومین در ادرار دارند و نمی‌توانند نان گندم بخورند مفید است. موز دارای ویتامین A به مقدار زیاد می‌باشد. هم‌چنین فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و مواد از ته ویتامین‌های B و C دارد. لئونس کارلیه می‌نویسد:" موز وقتی خوب رسیده باشد سرشار از ویتامین‌های A ،C ،p و قند می‌باشد." موز بخاطر دارا بودن مقدار قابل توجهی ویتامین A که نیرو ‌دهنده دستگاه تناسلی مردان و بانوان است نقشی در بانوانی که قدرت حفظ جنین در بدنشان ضعیف است نیرو داده و از سقط جنین جلوگیری می‌نماید. مقدار کافی فسفر می‌تواند در هوش و حافظه کودکان و جوانان نقشی بزرگ بازی نماید. کلسیم و آهن که سازنده خون و انرژی است در این میوه به قدر کافی وجود دارد. وجود پتاسیم که در شستشو و سلامتی کبد و کلیه‌ها ضروری است در این میوه بطور طبیعی و بصورت قابل هضم و جذب بدن یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید