جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

همه چیز در مورد جوش صورت

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
همه چیز در مورد جوش صورت

ما در این نوشتار قصد داریم مطالبی در مورد جوش صورت و راه های پیشگیری از آن بیان نماییم. اگر خواهان کسب اطلاعات در این زمینه هستید می‌توانید تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

جوش چیست؟

جوش صورت یا همان آکنه مشکل بسیاری از افراد به خصوص در ایام نوجوانی است. افراد زیادی هستند که در دوره‌های مختلف زندگی خود با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و گاه نیز با مشکلات روحی و روانی بسیاری مواجه می‌شوند. اکثر ما جوش را دانه‌های قرمز کوچکی می‌دانیم که بیشتر روی صورت ایجاد می‌شوند اما جوش صورت انواع مختلفی دارد که تنها یکی از آن ها قرمز رنگ است. جوش های سرسیاه که همان جوش های سرباز هستند، جوش های سرسفید یا همان جوش‌های سربسته، پاپول یا همان برآمدگی‌های قرمز کوچک، ضایعات کیستیک یا همان توده‌های چرکین زیر پوست، پوسچولها یا همان جوش های قرمز رنگی که در نوک خود چرک دارند و گرهک ها یا ندول ها یا همان توده‌های سفت و بزرگ در زیر پوست از انواع جوش های صورت هستند که ممکن است برخی به چند مورد از آن ها مبتلا شده باشند و برخی نیز تنها یکی از آن ها را در صورت خود مشاهده نمایند.

چرا جوش می‌زنیم؟

زمانی که فولیکول های مو با سلول های مرده پوست و چربی بسته می‌شوند آکنه و یا جوش پدیدار می‌شود که ممکن است روی سینه، روی صورت، روی شانه‌ها، بالای کمر و حتی روی بازوها را درگیر کند چرا که این نواحی بیشترین تعداد غدد تولید کننده چربی را دارند.

تولید بیش از اندازه چربی، فعالیت بیش از اندازه آندروژن ها و باکتری ها از دیگر عواملی هستند که باعث ایجاد جوش صورت می‌شوند.

زمانی که دیواره فولیکول متورم شود ممکن است جوش های سرسفید را به وجود آورد. زمانی هم که سر فولیکول مسدود شده باز مانده و تیره شود ممکن است جوش های سر سیاه را به وجود آورد. جوش های سرسیاه روی پوست صورت همچون آلودگی هستند که گویی در منافذ پوست گیر کرده‌اند. اما واقعیت این است که حفره مملو از چربی و باکتری است و زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد قهوه‌ای رنگ می‌شود.

جوش های قرمز التهابی نیز دارای مرکز سفیدی هستند و زمانی به وجود می‌آیند که فولیکول های بسته شده مو یا با باکتری ها آلوده شده و یا این که ملتهب شده‌اند. التهابات و انسدادهای ایجاد شده در عمق فولیکول ها، توده‌های کیستیک زیر پوست را به وجود می‌آورند.

راه درمان جوش صورت چیست؟

برای درمان جوش صورت و جای جوش که چهره را بسیار زمخت نشان می‌دهد دو روش کلی وجود دارد: 1) استفاده از راهکارهای شیمیایی که البته باید با مراجعه به پزشک و زیر نظر او انجام بگیرد و 2) استفاده از راهکارهای خانگی که ما در این نوشتار به معرفی و توضیح این راهکارها می‌پردازیم.

راهکارهای خانگی برای درمان جوش صورت

استفاده از یخ برای درمان جوش صورت

چنانچه جوش به طور کامل عفونی نشده است، می‌توان برای درمان آن از یخ استفاده کرد. چرا که یخ التهاب را کاهش می‌دهد و غدد چربی را منقبض کرده و چربی‌های اضافه و میکروبهای درون آن را به بیرون از پوست می‌راند.

برای استفاده از این روش بهتر است به روش زیر عمل کنید:

ابتدا یخ را روی یک پارچه تمیز بگذارید و سپس پارچه را روی قسمتی که در حال جوش زدن است چند ثانیه نگه دارید. این کار را در روز چند مرتبه تکرار کنید.

استفاده از عسل برای درمان جوش صورت

از آنجایی که عسل خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد می‌تواند به راحتی عوامل میکروبی اطراف غدد چربی را از بین ببرد.

برای استفاده از این روش بهتر است به روش زیر عمل کنید:

اپلیکاتور پنبه‌ای استریل را به عسل طبیعی آغشته کرده و روی قسمتی از پوست که جوش دارد بمالید. بعد از گذشت نیم ساعت پوست خود را با آب گرم شست و شو دهید.

استفاده از ماسک عسل و دارچین برای درمان جوش صورت

عسل و دارچین هر دو منبعی از آنتی اکسیدان های قوی هستند لذا برای مبارزه با چربی‌ها و کاهش التهاب بسیار مناسبند.

برای استفاده از این روش می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

ابتدا دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط نماید تا حالت خمیری شکل به خود بگیرد. سپس صورت خود را تمیز بشوید و خمیر به دست آمده را روی صورت خود بمالید. بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه صورت خود را شسته و خشک نمایید.

استفاده از آبلیمو برای درمان جوش صورت

آبلیمو ماده‌ای میکروب کش است که به راحتی می‌تواند ارگانیسم های میکروسکوپی موثر در ایجاد جوش را از بین ببرد. از طرفی با خاصیت جمع کنندگی که دارد می‌تواند چربی های جمع شده را به بیرون براند.

برای استفاده از این راهکار می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

یک گوش پاک کن استریل پنبه‌ای بردارید آن را به آبلیمو آغشته کنید و سپس روی جوش صورت خود بمالید. چنانچه صورت شما جوش های عمیق تری دارد می‌توانید آبلیمو را با دارچین مخلوط کرده و هنگام خواب روی جوش خود بمالید تا صبح روی صورت باقی بماند. البته این روش برای کسانی که صورت بسیار حساسی دارند توصیه نمی‌شود.

استفاده از آبلیمو برای درمان جوش صورت

استفاده از خمیر دندان برای درمان جوش صورت

خمیر دندان که دارای کربنات کلسیم است خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. لذا برای درمان جوش صورت بسیار موثر است. البته چنانچه قصد استفاده از خمیر دندان را دارید باید از خمیر دندان های سفید و غیر سفید کننده استفاده کنید. هرگز از خمیر دندان های ژله‌ای برای درمان جوش های صورت خود استفاده نکنید.

برای استفاده از این روش بهتر است به صورت زیر عمل کنید:

قبل از آن که جوش به صورت کامل روی صورت شما ایجاد شود کمی روی آن قسمت خمیر دندان بمالید. این کار را شب انجام دهید تا صبح روی پوست باقی بماند. صبح بعد از آن که از خواب بیدار شدید آن را با آب سرد بشویید. البته این کار را در میانه روز نیز می‌توانید بار دیگر انجام دهید. اگر می‌خواهید این روش به خوبی جواب دهد حداقل بگذارید خمیر دندان به مدت نیم ساعت روی صورت باقی بماند. البته ممکن است خمیر دندان روی صورت ایجاد حساسیت نماید. لذا لازم است این روش با احتیاط بیشتر انجام شود.

استفاده از بخور برای درمان جوش صورت

بخور گرم می‌تواند با باز کردن منافذ پوست مواد زاید آن را بیرون بریزد لذا برای درمان جوش بسیار توصیه می‌شود.

برای استفاده از این روش بهتر است به شکل زیر عمل کنید:

ظرف بزرگی بردارید و آن را پر از آب داغ نمایید. سپس صورت خود را به آن نزدیک کرده و اجازه دهید بخار به پوست صورتتان برسد. البته صورت خود را فقط تا نزدیکی آب داغ قرار دهید چرا که ممکن است پوست صورتتان دچار سوختگی شود. بخور باید به مدت نیم ساعت ادامه پیدا کند. بعد از پایان کار یک مرطوب کننده مناسب روی پوست خود بمالید.

استفاده از مکمل زینک، استفاده از روغن درخت چای، استفاده از چای سبز، استفاده از نارون کوهی، استفاده از سیر، استفاده از جوش شیرین، استفاده از مکمل روغن ماهی، استفاده از خیار، استفاده از سرکه سیب، استفاده از ماست، استفاده از آسپرین، استفاده از ژل آلوئه ورا و استفاده از روغن زیتون از دیگر راهکارهای خانگی درمان جوش صورت هستند که می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

تغذیه مناسب برای پیشگیری از ابتلا به جوش صورت چیست؟

جهت پیشگیری از ابتلا به جوش صورت بهتر است تغییری در رژیم غذایی خود دهیم یعنی یک سری غذاها را بخوریم و یک سری از غذاها را نخوریم. اما چه نباید بخوریم:

از خوردن شکر، شیر گاو، تنقلات فاقد ارزش غذایی، غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند و فست فودها پرهیز کنیم.

اما چه باید بخوریم:

در برنامه غذایی خود حتماً مواد زیر را بگنجانیم تا از جوش زدن پیشگیری کنیم:

ماهی و کتان، چای سبز، جوانه گندم، آب میوه، پروبیوتیک، امگا 3، شیر سویا، شیر بادام، انواع ویتامین ها همچون ویتامین A و E و مواد معدنی.

لازم به ذکر است که جوش صورت می‌تواند تاثیر بسیار منفی روی روح و روان افراد داشته باشد به خصوص نوجوانان. چرا که آن ها در دوره‌ای از زندگی خود به سر می‌برند که نسبت به ظاهر و زیبایی چهره خود بسیار حساس هستند. لذا برای جلوگیری از تاثیر منفی جوش روی افراد که ممکن است در برخی مواقع نیز منجر به افسردگی، گوشه گیری و انزوا شود بهتر است پیشگیری‌های لازم به عمل آید. شست و شوی روزانه، مرتب و البته مناسب پوست صورت، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، استفاده از انواع روش هایی که جهت پیشگیری از جوش و آکنه مفید هستند می‌تواند در این زمینه بسیار چاره ساز باشد. چنانچه روی صورت خود جوش مشاهده کردید از دست کاری کردن آن به شدت پرهیز نمایید. چرا که ممکن است جوش با دستکاری به صورت یک زخم درآید و بعد از مدتی اثر آن روی صورت باقی بماند. جای جوش به مراتب از خود جوش بدتر است و به تبع درمان نیز سخت‌تر و پچیده‌تر. پس برای جلوگیری از ایجاد جای جوش حتماً و حتماً و به صورت جدی از دستکاری جوش صورت خود پرهیز کرده و با استفاده از راهکارهایی که در بالا به آن ها اشاره شد هر چه سریعتر در صدد درمان آن برآیید. چنانچه هیچ یک از راهکارهای خانگی نتوانست در درمان جوش موثر واقع شود حتماً به پزشک مراجعه کنید و از او راهنمایی بخواهید. بدون شک وی با تخصص و دانشی که در این زمینه دارد می‌تواند به خوبی شما را راهنمایی نماید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. سلام مطلبتون عالی بود خیلی کمکم کرد

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید