جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

همه چیز راجع به مزوتراپی !

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
همه چیز راجع به مزوتراپی !

روش های درمانی به پیشرفت تکنولوژی، روز به روز پیشرفته تر و موثر تر می شوند به طوری که امروز می توان حتی جلوی پیری را هم گرفت و بدون ورزش با چربی های اضافه ی بدن خداحافظی کرد! حتما می گویید غیر ممکن است، ولی نیست. روش های درمانی جدیدی در جهان ارائه شده اند و اکنون در ایران نیز به آن ها دسترسی داریم. در این مقاله قرار است با یکی از این روش ها یعنی مزوتراپی آشنا شویم؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی تکنیکی است که در آن از تزریق ویتامین ‌ها، آنزیم ‌ها، هورمون‌ ها و عصاره ‌های گیاهی برای جوان‌ سازی و سفت ‌کردن پوست و همچنین حذف چربی‌ های اضافی استفاده می‌ شود. مزوتراپی یک روش معروف در سطح جهانی است که می ‌تواند به درمان کم آبی پوست، چین و چروک ‌های سطحی، سلولیت و ریزش مو کمک کند.

همه چیز راجع به مزوتراپی !

بیشتر بخوانید: درم ابریژن چیست؟

این روش، یک روش قدیمی است و به قرن 12 ام در فرانسه باز می گردد. در آن سال ‌ها آمبروز پاره، پزشک دربار فرانسه، با استفاده از سوزن سوراخ ‌هایی روی پوست ایجاد می ‌کرد و داروهای گیاهی را روی سوراخ‌ ها می ‌ریخت تا بهتر جذب پوست شوند. مزوتراپی در ابتدا برای تسکین درد استفاده می شد.

میشل پیستور یک پزشک فرانسوی است که این تکنیک را در سال 1952 توسعه داد. در سال های بعد این روش در ایالات متحده و سایر نقاط جهان محبوبیت پیدا کرد و کم کم، مزوتراپی توسعه داده شد و به صورت امروزی در آمد.

ایده مزوتراپی این است که مشکلات اساسی مانند گردش خون ضعیف و التهاب را که باعث آسیب پوستی می شود، اصلاح می کند.

فرمول استانداردی برای مواد تزریق شده در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از راه حل های مختلفی استفاده می کنند، از جمله:

- داروهای تجویزی مانند گشادکننده عروق و آنتی بیوتیک ها

- هورمون هایی مانند کلسی تونین و تیروکسین

- آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز

- عصاره های گیاهی

ویتامین ها:

1- ویتامین B5 :

یکی از ویتامین ‌های خانواده ی B  که در تقسیم سلولی و بهبود بافت پوستی نقش مهمی ایفا می‌ کند.

2- بیوتین:

اثری مشابه ویتامین B5 دارد. کمبود بیوتین باعث پوسته پوسته شدن و ریزش مو می ‌شود. این ویتامین در تنظیم ترشح غدد چربی پوستی نیز موثر است.

3- ویتامین C:

آنتی اکسیدان مفید و یکی از موادی که تولید کلاژن را تحریک می ‌کند و در روشن شدن رنگ پوست و سفت شدن آن بسیار موثر است.

4- ویتامین A:

کلاژن سازی را تحریک می کند و دارو رسانی به پوست را بهبود می ‌بخشد.

5- مواد معدنی:

عناصری مانند مس، سلنیوم، فسفر، روی که بر سلامت و شادابی پوست و موی ما موثر هستند.

6- سدیم پیروات:

برای بهبود حالت کدر و خسته ‌ی پوست، تاثیرات ضدپیری و رفع لکه ‌های پوست

7- گلیکولیک اسید:

ماده‌ ای سفید کننده برای بهبود اسکارها، لکه ‌های تیره و ترک ‌های پوستی.

8- کافئین:

در محلول ‌های لیپولیتیک استفاده شده و در درمان سلولیت و ریزش مو موثر است.

درمان لایه ی میانی پوست

مزوتراپی در واقع به درمان لایه ی میانی پوست می پردازد. کلمه ی مزوتراپی از دو بخش «مزو» و «تراپی» تشکیل شده است؛ مزو (Meso) در زبان لاتین به معنی «میانی» بوده و تراپی (Therapy) هم به معنی «درمان» است!

همه چیز راجع به مزوتراپی !

حالا این لایه ی میانی چیست؟

همان طور که در مقالات قبل تر اشاره کردیم، پوست ما از 3 لایه تشکیل شده است که عبارتند از : اپی درم یا روپوست، درم و هیپودرم.

1- اپی درم سطحی ترین لایه ی پوستی است که از سلول های شاخی و مرده تشکیل می شود. سلول های این بخش توانایی شگفت انگیزی در تقسیم شدن دارند و در هر روز ممکن است هزاران سلول در این لایه از بین رفته و هزاران سلول دیگر جایگزین آن ها شوند!

2- لایه ی میانی یا درم، از بافت پیوندی انعطاف پذیر تشکیل شده است. درم حاوی رشته های پروتئینی کلاژن، هیالورونیک اسید و الاستین است؛ این رشته ها باعث سفتی، حفظ رطوبت و انعطاف پذیری پوست ما می شوند. هر چه مقدار این رشته ها زیادتر باشد، پوست ما شاداب تر است. در نتیجه ی افزایش سن، مقدار این رشته ها کم شده و در نتیجه پوست کدر، شل و خشک می شود!

3- لایه ی هیپودرم یا زیرپوست، عمقی ترین لایه ی پوست است و از بافت چربی و پیوندی تشکیل شده است. این لایه ی وظیفه ی اتصال درم به ساختارهای بعدی یعنی عضلات را دارد.

همه چیز راجع به مزوتراپی !

مزوتراپی چگونه انجام می شود؟

مزوتراپی، در اصل یک روش برای دسترسی به درم و بهبود کارایی آن است. در حالت عادی، کم تر چیزی می تواند از لایه ی اپیدرم عبور کرده و به درم برسد؛ یعنی کرم ها، لوسیون ها و داروها موضعی و ... به ندرت به درم می رسند.

در مزوتراپی، برای رسیدن به لایه درم از سوزن استفاده می شود؛ البته روش های دیگری از مزوتراپی هستند که در آن ها از سوزن استفاده نمی شود (Needle Free) و ساز و کاری متفاوتی دارند. برای مثال، در مزوتراپی پوست سر و درمان ریزش مو، داروی ماینوکسیدیل را مستقیما به لایه‌ی درم می فرستند؛ ماینوکسیدیل در حالت عادی به سختی از اپیدرم رد می ‌شود. برای همین ماینوکسیدیل استفاده شده در مزوتراپی اثر بهتری نسبت به استفاده ‌ی موضعی آن دارد.

بسته به شرایطی که تحت درمان هستید، تزریق ها را می توان در اعماق مختلف  از 1 تا 4 میلی متر در پوست شما انجام داد. پزشک ممکن است سوزن را با زاویه در پوست شما قرار دهد یا در حین تزریق خیلی سریع مچ دست خود را تکان دهد. هر تزریق ممکن است فقط یک قطره کوچک از محلول را در پوست شما قرار دهد.

احتمالاً برای رسیدن به نتیجه ی مورد نظر به چندین جلسه مزوتراپی نیاز خواهید داشت. در ابتدا، هر 7 تا 10 روز یک بار تزریق را انجام خواهید داد و اگر پوست شما شروع به بهبود کرد، درمان ها به مدت دو هفته یک بار یا یک بار در ماه انجام می شود.

کاربردهای مزوتراپی

امروزه مزوتراپی برای موارد زیر استفاده می شود:

- حذف چربی در نواحی مانند معده، ران، باسن، پاها، بازوها و صورت

- کاهش سلولیت

- از بین بردن چین و چروک و خطوط پوست

- سفت کردن پوست و از بین بردن افتادگی پوست

- روشن کردن پوست

- درمان آلوپسی (وضعیتی که باعث ریزش مو می شود)

درمان ریزش مو با مزوتراپی

یکی از کاربردهای جدیدتر مزوتراپی، رفع مشکلات مربوط به ریزش مو و تحریک رشد دوباره‌ ی موها است. از این روش می‌ توان به عنوان درمان کمکی یا مکمل برای آلوپسی آندروژنی (ریزش مو با الگوی زنانه و مردانه)، تلوژن افلوویوم (ریزش موی ناشی از استرس)، مشکلات ساقه مو، ریزش مو سکه‌ ای و افزایش سرعت رشد موها استفاده کرد.

همه چیز راجع به مزوتراپی !

مزوتراپی برای بهبود ریزش مو سه کار مهم انجام می ‌دهد:

- بهبود خون رسانی و تحریک سلول ‌های پوستی برای تولید فاکتورهای رشد و ترمیم با ایجاد آسیب‌ های کوچک

- غذارسانی به فولیکول ‌های مو با تزریق ویتامین ‌ها و مواد مغذی

- رساندن داروهای ضد ریزش مو به شکل مستقیم به فولکیول‌ ها

معمولاً انواعی از ریزش مو که در بالا به آن اشاره کردیم، به خوبی به مزوتراپی جواب می ‌دهند؛ اما برای بهبود ریزش و رشد دوباره ‌ی موها باید چند جلسه ‌ی درمانی گذرانده شود. بعد از آن هم بهتر است با فواصل بیشتر جلساتی گذرانده شوند تا اثرات مزوتراپی تثبیت شود.

لاغری با مزوتراپی

لیپودیسالو یا همان مزوتراپی لاغری جدیدترین روش لاغری موضعی است که در سال ‌های اخیر طرفداران قابل توجی پیدا کرده است و در واقع می‌ توان گفت مزوتراپی آخرین روشی است که برای لاغری موضعی ارئه شده است! مزوتراپی لاغری بیشتر برای کاهش چربی شکم، بازوها، ران‌ها، دور کمر و نیز برای از بین بردن سلولیت مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

مزوتراپی نیز بیشتر برای از بین بردن چربی نواحی از بدن مورد استفاده قرار می‌ گیرد که با رژیم غذایی و ورزش از بین نمی ‌روند؛ از مزوتراپی برای از بین بردن چربی ‌های اضافی بازوها، ران ‌ها، شکم و دور کمر بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد، و نیز روشی مناسب برای درمان سلولیت است.

پوست اطراف محل تزریق ‌های مزوتراپی سفت می ‌شود و ظاهری جوان ‌تر وشاداب‌ تر ایجاد می‌ کند که موجب جوان‌ سازی پوست نیز می ‌شود بدون اینکه نیاز به لیفت یا جراحی زیبایی، یا لیپوساکشن داشته باشد.

باید بدانید که همانند سایر روش‌های لاغری موضعی و پیکرتراشی؛ مزوتراپی نیز یکی از تخصص ‌های پزشکی زیبایی است و روشی است که با حداقل تهاجم و به صورت تزریقی انجام می‌ شود.

مزوتراپی در مقایسه با لیپوساکشن یک روش کم ‌تهاجمی تر جایگزین برای حذف چربی‌ های اضافی است.

در لیپوساکشن بافت چربی موجود در شکم، ران‌ ها و پشت برای همیشه از بدن خارج می‌ شود. این کار با استفاده از یک لوله پلاستیکی و ایجاد یک برش باریک روی پوست صورت می‌ گیرد؛ سپس یک دستگاه مکنده چربی ‌های بدن را بیرون می ‌کشد. لیپوساکشن تحت بی ‌هوشی عمومی انجام می ‌شود.

با وجود این که لیپوساکشن روشی موثر و دائمی برای از بین بردن چربی‌ ها به شمار می‌ آید، دوره‌ ی نقاهت یا ریکاوری‌ آن ممکن است تا ۶ هفته طول بکشد. همچنین خطرات زیادی هم دارد؛ مثل آسیب به عروق خونی و اعصاب، کانتور نامناسب، سوختگی و عفونت. قیمت لیپوساکشن نیز چندبرابر مزوتراپی است.

به طور کلی مزوتراپی برای حذف چربی ‌های موضعی به شکلی که لیپوساکشن آن را انجام می ‌دهد، مناسب نیست. البته یک روش دیگر به نام «لیپولیز تزریقی» وجود دارد که معمولاً با مزوتراپی اشتباه گرفته می‌ شود. در لیپولیز تزریقی موادی مانند فسفاتیدیل کولین و دئوکسی‌کولات به چربی زیر پوستی تزریق می ‌شود تا بافت چربی شکسته و حذف شود.

پس مزوتراپی برای رفع سلولیت و ذخایر کوچک چربی موثر است ولی نمی ‌تواند در حد لیپوساکشن عمل کند. از لیپولیز تزریقی می ‌توان به جای لیپوساکشن استفاده کرد که مشابه مزوتراپی است.

همه چیز راجع به مزوتراپی !

مزایای مزوتراپی

مزوتراپی بر هر سه لایه پوست اثر می‌گذارد. اثرات درمانی این روش بر اپیدرم، لایه‌ی میانی و همچنین بافت ‌های پیوندی زیرین پوست قابل مشاهده است. همین مسئله باعث شده که کاربردهای متنوعی داشته باشد و برای درمان ریزش مو، سلولیت و موارد دیگر موثر باشد. برخی مزایای این روش عبارتند از:

- هزینه مناسب نسبت به تاثیرات درمانی

- روشی کم ‌تهاجمی و بدون جراحی

- بدون نیاز به بی هوشی و بدون درد

- دوره‌ی ریکاوری کوتاه مدت و بدون نیاز به مراقبت ‌های خاص بعد از درمان

- عوارض جانبی و خطرات محدود

عوارض و خطرات مزوتراپی چیست؟

هر روش درمانی اگر به صورت اصولی و توسط متخصص مخصوص خود انجام شود، می تواند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد. مزوتراپی یک روش درمانی تهاجمی است و باید حتما توسط پزشک متخصص یا تحت نظارت وی انجام شود. با این حال، برخی عوارضی برای مزوتراپی گزارش شده که عبارتند از:

- حالت تهوع

- درد

- حساسیت

- ورم

- خارش

- قرمزی

- کبودی

- برجستگی در محل تزریق

- لکه های تیره پوست

- راش پوستی

- عفونت

- زخم ها

سخن پایانی

مزوتراپی می تواند یک روش موثر برای مشکلاتی نظیر لک های پوستی، چین و چروک و ریزش مو باشد. این روش برای همه مناسب نیست و باید تحت تشخیص پزشک انجام شود تا بهترین نتیجه ی ممکن را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید