جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

واقعا چه تعداد سلول در بدن انسان وجود دارد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
واقعا چه تعداد سلول در بدن انسان وجود دارد؟

انسان ها ارگانیسم های پیچیده ای هستند و از تریلیون ها  سلول تشکیل شده اند؛ که هرکدام ساختار و عملکرد خاص خود را دارند. دانشمندان مسیر طولانی را برای تخمین میانگین تعداد سلول ها در بدن انسان طی کرده اند. در نهایت برآوردهای اخیر نشان داده اند که تعداد سلول ها در حدود 30،000،000،000،000 (30 تریلیون است) است! این سلول ها به طور هماهنگ عمل می‌کنند تا تمام عملکردهای اساسی لازم برای زنده ماندن انسان انجام شود. اما این تعداد شامل همه سلول های درون بدن انسان نیست. دانشمندان تخمین می‌زنند که تعداد سلول های باکتریایی در بدن انسان احتمالاً از تعداد سلول های انسانی فراتر رود. در این مطلب به انواع سلول های بدن انسان و تعداد هرکدام به منظور افزایش آگاهی شما اشاره شده است.

چند نوع سلول مختلف در بدن انسان وجود دارد؟

حدود 200 نوع سلول مختلف در بدن انسان وجود دارد. در ادامه نام  و جزئیات چند نمونه از آن ها ذکر شده است:

- سلول های خونی: سلول های خونی اکسیژن را منتقل می کنند، با عفونت ها مبارزه می کنند و برای بدن ما بسیار مهم هستند. انواع مختلف سلول های خونی در بدن مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکتها وجود دارد. هر یک از این سلول ها وظیفه متفاوتی را در جریان خون انجام می‌دهند. گلبول های قرمز خون اکسیژن را در بدن خود حمل می‌کنند در حالی که گلبول های سفید خون با بیماری ها مبارزه می‌کنند. پلاکت ها برای جلوگیری از خروج بیش از حد خون وارد عمل می‌شوند. هر یک از این سه سلول از طریق مغز استخوان تولید می‌شود.

- سلول های پوست: پوست شما از لایه های مختلفی از جمله اپیتلیال و بافت همبند به همراه یک لایه زیر جلدی ساخته شده است. بیرونی ترین لایه از انواع مختلف سلول ساخته شده است که محکم در کنار هم قرار گرفته اند. این سلول ها شامل: کراتینوسیت ها، سلول های مرکل، سلول های لانگرهانس و ملانوسیت ها هستند. همانطور که ممکن است شما حدس بزنید که کراتینوسیت ها پروتئین کراتین تولید می‌کنند، که بدن شما را در برابر سموم مسدود می‌کند. سلول های مرکل همان چیزی هستند که هنگام لمس یک مورد به شما این توانایی را می دهد. سلول های لانگرهانس آنتی ژن برای پوست هستند. اگر بریدگی وجود داشته باشد، این سلول ها با عفونت ناشی از آن می جنگند. ملانوسیت ها ملانین را تولید می‌کنند و به پوست شما رنگ می بخشد.

- نورون ها (سلول های عصبی): نورون ها واحد اصلی سیستم عصبی هستند که اطلاعات را در بدن شما منتقل می کند. سلول های عصبی سیگنال ها را به عنوان سیگنال های الکتریکی کمی و تکانه های عصبی در سراسر بدن شما منتقل می کنند. این سیگنال های الکتریکی از طریق مغز، نخاع و اندام ها ارسال می شوند. آنها به شما هشدار می‌دهند یا شما را از آنچه اتفاق می افتد در بدن شما مطلع می کند. تصور کنید که دچار درد شده اید، این درد از طریق یک خط اعصاب ارسال می شود تا شما را از صدمات آگاه کند.

- سلول های چربی: سلول های چربی حاوی تری گلیسیرید (چربی ذخیره شده) هستند که برای انرژی استفاده می شوند. این سلول ها هنگام ذخیره چربی متورم و گرد می‌شوند. با این حال، هنگامی که از چربی استفاده می شود، سلول ها کوچک می شوند. سلول های چربی عملکرد غدد درون ریز را نیز دارند. آن ها بر روی اثرات متابولیسم، تمایل جنسی، فشار خون و لخته شدن و سیگنالینگ سلولی هورمونهای مختلف تأثیر می‌گذارند.

- سلول های غضروفی: سلول های غضروفی در سراسر بدن تشکیل یک بافت محکم را می‌دهند. غضروف بافت محكمی است كه بین استخوان ها، گوش ها و بینی شما و حتی بین مهره های نخاع شما وجود دارد. با این حال، از آنجا که رگ خونی در غضروف وجود ندارد، این بافت بسیار کند اصلاح می‌شود. بدون وجود غضروف قسمت اعظم بدن قابل خم شدن و انعطاف نخواهد بود.

- سلول های استخوانی: یکی از قویترین سلول ها، سلول های استخوانی هستند که به کمک کلسیم و فسفات به هم وصل می‌شوند. انواع مختلف سلول های استخوانی در بدن وجود دارد: استئوکلاست، استئووبلاست و استئوسیت. هر سلول نقش متفاوتی در بدن بازی می‌کند و وظیفه متفاوتی را انجام می دهد. استئوکلاست ها به آنزیم ها و اسیدهای آزاد شده در جذب استخوان کمک می کنند تا به روند تجزیه استخوان ها کمک کنند. استئوبلاست ها با مدیریت کانی سازی استخوان به شکل گیری استخوان های جدید کمک می‌کنند. سلول های استئوبلاست استئوسیت هایی را تشکیل می‌دهند که در استخوان یافت می شوند.

- سلول های عضلانی: این سلول ها بافت ماهیچه ای را تشکیل می‌دهند که برای حرکات بدن ضروری است. انواع مختلفی از بافت های عضلانی مانند بافت عضله اسکلتی و بافت عضله قلب وجود دارد. بافت عضله اسكلتی با اتصال به استخوان ها و تاندون ها، حركات ارادی را قادر می‌سازد. این سلول ها از دسته های فیبر عضلانی پشتیبانی می‌کنند و می‌تواند طول آن ها تا 30 سانتی متر برسد. سلول های عضلانی قلبی بخشی از مهم ترین بافت عضلانی بدن - قلب است. این سلول ها برای ایجاد انقباضات قلب به طور هماهنگ منقبض می‌شوند. سلول های عضلانی صاف نیز برای انقباضات در اندام های مختلف وجود دارد. سلول های عضلات صاف مسئول انقباضات در مثانه، ریه ها و سایر قسمت های بدن مانند دستگاه گوارش هستند.

- سلول های بنیادی: این سلول ها برای بدن منحصر به فرد بدن هستند و می‌توانند به سلول های تخصصی جدیدی تبدیل شوند. هنگامی که سلول های بنیادی تخصصی می‌شوند، با چندین بار تقسیم و تکثیر بافت های بدن را ترمیم می‌کنند. انواع مختلفی از سلول های بنیادی وجود دارد، جنینی و بالغ. سلول های بنیادی قادر به درمان بیماری های متعدد، ترمیم بافت ها و پیوند هستند.

سلول های بنیادی

انسان ارگانیسم چند سلولی و پیچیده ای است. سلول های بدن ما "تخصصی" هستند. این بدان معنی است که هر نوع سلول عملکردی منحصر به فرد و خاص را انجام می‌دهد. به همین دلیل، هر یک از 200 نوع سلول مختلف بدن از نظر ساختار، اندازه، شکل و عملکرد متفاوتی دارند و حاوی اندامک های مختلفی هستند. به عنوان مثال:

- سلول های موجود در مغز ممکن است کشیده تر باشند، بنابراین می‌توانند سیگنال ها را با کارایی بیشتری انتقال دهند.

- سلول های قلب میتوکندری بیشتری دارند زیرا به انرژی زیادی احتیاج دارند.

- سلول های دستگاه تنفسی وظیفه جذب اکسیژن و آزاد سازی دی اکسید کربن را بر عهده دارند.

در نهایت اینکه؛ تمام سلول ها با هم کار می کنند تا بدن انسان به طور مؤثر عمل کند.

چه تعداد سلول در بدن انسان وجود دارد؟

طبق تحقیقات جدید، تخمین زده می‌شود که یک فرد متوسط ​​تقریباً 30 تریلیون سلول انسانی داشته باشد. این عدد البته تقریباً تقریبی است. شمارش سلول های انسانی فوق العاده پیچیده است. محاسبه اندازه و وزن یک سلول واحد و ارزیابی آن بر اساس حجم بدن انسان ساده نیست. هر یک از 200 نوع سلول مختلف در بدن انسان از نظر وزن و اندازه متفاوت است. در داخل بدن، برخی از سلول ها با تراکم بیشتری تجمع می‌یابند، در حالی که برخی دیگر بیشتر گسترش یافته اند. سلول ها دائما در حال مرگ هستند و سلول های جدید به طور همزمان ساخته می‌شوند. مهم تر از آن، تعداد واقعی سلول ها بسته به سن، قد، وزن، سلامتی و عوامل محیطی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که برآورد کلی مبتنی بر یک فرد متوسط ​​را پیدا کنیم. در مطالعه جدید ذکر شده، از یک مرد بین 20 تا 30 سال با وزن 70 کیلوگرم و قد 170 سانتی متر به عنوان مرجع استفاده شده است. در این مطالعه، محققان هر نوع سلول را بررسی و از روشهای متنوعی برای تخمین تعداد هر نوع از آن ها استفاده کردند. آن ها از جدیدترین اطلاعات موجود برای تهیه لیست کاملی از حجم و تراکم در هر اندام بدنی استفاده کردند. پس از رسیدن به برآورد انواع مختلف سلول، همه آن ها را با هم جمع کردند. نهایتا تعداد آن ها به 30 تریلیون رسید.

چه تعداد سلول باکتریایی در بدن انسان وجود دارد؟

شما ممکن است خوانده اید که تعداد سلول باکتریایی موجود در بدن انسان از سلول های انسانی به نسبت 10 و 1 بیشتر است. منبع اصلی این نسبت به دهه 1970 باز می گردد، هنگامی که میکروبیولوژیست های آمریکایی برای محاسبه تعداد باکتری های موجود در دستگاه روده از یک سری مفروضات استفاده کردند. اما نسبت 10: 1 از آن زمان رد شد. داده های جدید نشان می دهد که تعداد سلول های باکتریایی موجود در بدن انسان حدود 38 تریلیون است. این عدد به نظر می رسد که بسیار نزدیک به 30 تریلیون سلول انسانی در بدن است. بنابراین، در حالی که احتمالاً سلولهای باکتریایی بیشتری نسبت به سلول های انسانی در بدن شما در هر زمان مشخصی وجود دارد، اما تفاوت میان تعداد آن ها آنچنان که قبلاً تصور میشد نیست.

چه تعداد سلول خونی در بدن انسان وجود دارد؟

سه نوع سلول خونی در بدن انسان وجود دارد: گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها. گلبول های قرمز (RBCs) به مراتب فراوان ترین نوع سلول بدن انسان هستند و بیش از 80 درصد از کل سلول ها و حدود 4 درصد از کل توده بدن را تشکیل می‌دهند. زیرا گلبول های قرمز فقط به طور متوسط ​​8 میکرومتر قطر دارند که 10 برابر کوچکتر از قطر موی ​​انسان است. انسان های بالغ به طور متوسط ​​حدود 25 تریلیون RBC در بدن خود دارند. معمولاً زنان کمتر از مردان RBC دارند و افرادی که در ارتفاعات بالاتر زندگی می‌کنند تعداد بیشتری دارند. براساس محاسبات اخیر نیز حدود 147 میلیون پلاکت و 45 میلیون لنفوسیت (نوعی گلبول سفید) در بدن وجود دارد. (در مقایسه با گلبول های قرمز، اندازه متوسط ​​سلول چربی 100 میکرومتر است. اگرچه سلول های چربی تقریبا 19 درصد از توده بدن را تشکیل می‌دهند، اما از نظر تعداد کمتر از 0.2 درصد از کل سلول ها را شامل می‌شوند.)

چه تعداد سلول در مغز انسان وجود دارد؟

براساس تحقیقات جدید، تقریباً 171 میلیارد سلول در مغز مردان به طور متوسط ​​وجود دارد. نورون ها سلول هایی هستند که به انتقال سیگنال ها در مغز کمک می‌کنند. همچنین 85 میلیارد سلول دیگر در مغز به نام سلول های گلیال وجود دارد که به پشتیبانی از نورون ها کمک می‌کند.

بدن انسان روزانه چه تعداد سلول تولید می‌کند؟

اندازه گیری دقیق تعداد سلول های بدن در هر روز دشوار است. زیرا طول عمر هر یک از 200 نوع سلول بطور قابل توجهی متفاوت است، بنابراین انواع سلول با سرعت برابر تولید نمی‌شوند. بهتر است در ابتدا به تعداد گلبول های قرمز که هر روز تولید می شوند نگاه کنیم، زیرا RBC ها فراوان ترین نوع سلول بدن هستند. RBC ها حدود 120 روز زنده می‌مانند و پس از مرگ توسط ماکروفاژهای موجود در طحال و کبد از گردش خون خارج می‌شوند. در همان زمان، سلول های بنیادی تخصصی در حال جایگزینی گلبول های قرمز مرده با سلول های تولید شده هستند. یک بدن متوسط، ​​در هر ثانیه حدود 2 تا 3 میلیون گلبول قرمز تولید می‌کند که معادل حدود 173 تا 259 میلیارد گلبول قرمز در روز است.

روزانه چه تعداد سلول در بدن انسان می‌میرد؟

به طور کلی در هر ثانیه یک میلیون سلول در بدن شما می‌میرند. این بدان معنی است که در یک روز، تقریباً 1.2 کیلوگرم سلول می‌میرند. بیشتر سلول های بدن، اما نه همه، سرانجام خواهند مرد و نیاز به تعویض شدن دارند. خوشبختانه، بدن سالم انسان قادر به حفظ تعادل دقیق بین تعداد سلول های تولید شده و تعداد سلول های مرده است. بر هم خوردن این تعادل، به معنی شروع سرطان است که در آن سلول ها به صورت بی رویه شروع به تکثیر می‌کنند و تعداد سلول های تولید شده بسیار بیشتر از سلول های مرده خواهد بود. به عنوان مثال، در حالی که بدن بین 173 تا 259 میلیارد RBC در روز تولید می‌کند، تقریباً همین تعداد RBC ها در حال از بین رفتن هستند. تشخیص اینکه دقیقاً چه تعداد سلول در بدن انسان هر روز می‌میرند، چالش برانگیز است. طول چرخه عمر سلول های مختلف برابر نیست. به عنوان مثال، گلبول های سفید فقط حدود 13 روز زندگی می کنند، در حالی که گلبول های قرمز حدود 120 روز زندگی می‌کنند. از طرف دیگر سلول های کبدی می‌توانند تا 18 ماه عمر کنند. جالب تر اینکه، سلول های مغز در تمام طول زندگی یک فرد زنده می مانند. اپیدرم یا سلول های روپوست به لطف نقش آن به عنوان بیرونی ترین لایه محافظ از بدن، نسبتاً دچار فرسودگی و پارگی می‌شوند. این سلول های پوستی هر دو تا چهار هفته یکبار جوانسازی می‌شوند. سلول هایی که سطح داخلی معده و روده ها را می‌پوشانند، عمر کوتاهی دارند. زیرا به طور مداوم در تماس با موادی مانند اسیدهای معده قرار می‌گیرند و معمولاً تنها تا پنج روز دوام می‌آورند. سلول های موجود در سیستم اسکلتی تقریباً به طور مداوم بازسازی می شوند، اما روند کامل آن 10 سال طول می کشد. روند بازسازی با افزایش سن کندتر می شود، بنابراین استخوان هایمان نازک تر می‌شوند و تحلیل می‌روند.

به گفته محققان، سلول های بدن انسان هر 7 تا 10 سال با مجموعه جدیدی از سلول ها جایگزین می‌شوند و بعضی از مهمترین قسمت های بدن حتی با سرعت بیشتری اصلاح می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید