جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مطالعه جدید: واکسن‌های کرونا در سال 2021 جان 20 میلیون نفر را نجات داده‌اند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
مطالعه جدید: واکسن‌های کرونا در سال 2021 جان 20 میلیون نفر را نجات داده‌اند

مطالعه جدید محققان «امپریال کالج» لندن نشان می‌دهد واکسن‌های کرونا از مرگ حدود 20 میلیون نفر در سال 2021 جلوگیری کرده‌اند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد اگر توزیع واکسن به‌طور عادلانه‌تری در سراسر جهان اتفاق می‌افتاد، جان میلیون‌ها نفر دیگر نیز نجات می‌یافت.

مدل ریاضیاتی استفاده شده ابتدا گزارش‌های مرگ و میر 185 کشور را بررسی می‌کند. سپس نرخ ابتلا به ویروس کرونا به همراه آمار واکسیناسیون بررسی می‌شود. این مدل با جمع‌آوری این داده‌ها می‌تواند تخمین بزند هر کشوری که واکسن تولید یا توزیع کرده است، در طول سال 2021 از چه تعداد مرگ و میر جلوگیری کرده است.

به‌طور کلی، این مدل تخمین زده است که اگر واکسن تولید و توزیع نمی‌شد، مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در سال 2021 به 31.4 میلیون نفر می‌رسید. تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در سال 2021 - طبق برآوردهای این مدل ریاضیاتی - 11.6 میلیون نفر بوده است - عددی که تقریبا با تعداد رسمی فوتی‌ها در سال 2021 تطبیق دارد. به عبارت دیگر، می‌توان نتیجه گرفت واکسن‌ها احتمالا جان بیش از 19.8 میلیون نفر را در سال گذشته نجات داده‌اند.

 مطالعه جدید: واکسن‌های کرونا در سال 2021 جان 20 میلیون نفر را نجات داده‌اند

بیشتر بخوانید: سندرم کوتیس لاکسا چیست؟

نزدیک به 80% از افرادی که به کمک واکسن از خطر مرگ رهایی یافته‌اند، درحقیقت از تاثیر مستقیم واکسن بر کاهش احتمال ابتلای شدید و بستری شدن بهره برده‌اند. چهار میلیون مرگ دیگر که در این مدل‌سازی ریاضیاتی از آن جلوگیری شد، به دلیل کاهش انتقال ویروس در اثر تزریق واکسن بود.

واکسن کرونا

«گریگوری بارنزلی» نویسنده اول این مقاله توضیح داد: « تعیین کمی تاثیر واکسن در سطح جهانی چالش‌برانگیز است زیرا دسترسی کشورها به واکسن متفاوت است. درک ما از گونه‌های متفاوت ویروس کرونا نیز به علت محدود بودن دسترسی به داده‌ها یکسان نبود. از سوی دیگر، نمی‌توان آمار مرگ و میر بدون واکسیناسیون را به درستی تعیین کرد. به همین دلیل، ما از مدل‌سازی‌های ریاضیاتی استفاده کردیم. این مدل‌سازی‌ها ابزار مفیدی برای ارزیابی سناریوهایی ارائه می‌دهند که ما نمی‌توانیم به‌طور مستقیم در زندگی واقعی بررسی و تحلیل کنیم.»

این تخمین‌ها گواهی بر خواص باورنکردنی واکسن کرونا در نجات جان انسان‌ها است. با این‌حال، از آنجا که این واکسن‌ها به‌طور عادلانه در بین تمام کشورها توزیع نشده‌اند، نگرانی در مورد کشورهای کمتر پیشرفته و فقیر وجود دارد. دانشمندان در این مطالعه نتیجه گرفتند زیرساخت‌های توزیع و تحویل واکسن باید در سراسر جهان گسترش یابد و با از باورهای نادرست در مورد آن و پیشگیری از تزریق جلوگیری گردد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید