جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

وضعیت شرکت های مشهور مانند گوگل

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
وضعیت شرکت های مشهور مانند گوگل

آیا تا به حال به کار کردن در شرکت بزرگی مانند گوگل فکر کرده اید؟

اگر چنین است، باید بگویم شما تنها نیستید؛ سالانه میلیون‌ها میلیون درخواست استخدامی از سراسر جهان به شرکت گوگل ارسال می‌شود. چرا که گوگل همیشه در فهرست برترین کارفرمایان جهان قرار دارد و به طور عمومی میتوان گفت، جزو انتخاب های اول متقاضیان استخدامی و افراد جویای کار به حساب می آید.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه در گوگل استخدام شویم؟

تنها متقاضیان انگشت شماری از طریق فرآیند غربالگری گوگل انتخاب و استخدام در گوگل می‌شوند. با این تفاسیر، نمیخواهیم ناامیدتان کنیم و شاید برایتان جالب باشد بدانید برای ورود به گوگل، چه ویژگی هایی از شما، نسبت به سایر متقاضیان، ویژه‌ تر هستند و اساسا در مصاحبه ‌های گوگل چه چیزی در انتظار شما است.

گوگل

این را همه ی ما میدانیم که گوگل بهترین مکان برای کار کردن در دنیاست البته احتمالا اینگونه باشد شاید هم نه. بیایید کمی از این شرکت صحبت کنیم و اطلاعات کسب کنیم. دفتر اصلی این غول تکنولوژی در مانتین ویوی کالیفرنیا قرار دارد و این شرکت  در لیست بهترین شرکت های آمریکایی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

همچنین در پژوهشی که به تازگی انجام گرفته توسط شرکت تحقیقات و مشاوره Universum، گوگل به عنوان بهترین کارفرمای دنیا در سال 2015 شناخته شده است و با در نظر داشتن رتبه بندی صورت گرفته در سایت Glassdoor، کارکنان این شرکت بالاترین میزان رضایت را از آن دارند.

این غول جستجوی ساکن مانتین ویو هم اکنون 57 هزار نفر کارمند دارد که همه بخش های شرکت خود را دوست دارند؛ از وای فای رایگان گرفته تا غذاهای سالم مجانی، امکانات خشک شویی و تناسب اندام آن 18 هفته مرخصی همراه با حقوق به مناسبت ازدواج و امکان همراه بردن فرزندان به محیط کار جهت بهره مندی از امکانات در نظر گرفته شده برای این منظور و حقوق رقابتی تعیین شده توسط آن و غیره. حال خودتان را بگذارید به جای کارمندان این شرکت. آیا جای رضایت و تقدیر ندارد؟ آیا شما دوست نداشتید در آن شرکت مشغول به کار می بودید و از امکانات آن لذت می بردید؟

طبق گزارشات صورت گرفته، میزان رضایتمندی کارکنان شرکت گوگل از شغل هایشان برابر است با 84 درصد و کارمندان پس از 5 سال کار کردن در این شرکت می توانند درآمدی تقریبا معادل با 133 هزار دلار در سال داشته باشند.

نکته جالب در مورد چنین محیط هایی این است که آنها خود را تقویت می کنند و در نظر گرفتن چنین امکاناتی برای کارکنان در مجموع سازمانی را ایجاد خواهد کرد که نیروهایی خلاق، سخت کوش و تولید کننده را در خود جای داده است در واقع آنها به فکر فراهم ساختن بستری برای پرورش نیروهای انسانی خود هستند. شرکت گوگل در حال حاضر بیش از 70 دفتر در 40 کشور دنیا دارد.

حال بیایید این سوال را مطرح کنیم که گوگل از یک کارمند چه می‌خواهد؟

گوگل چه چیزی از متقاضیانی که استخدام می‌کند، می‌خواهد؟ برای جواب به این سوال، اطلاعات زیادی را در سایت استخدام گوگل پیدا خواهید کرد. اما در حال حاضر، گوگل “ در جستجوی افرادی است که می‌توانند دیدگاه‌ های جدید و به روزی ارائه دهند و زندگی خودشان و اعضای تیم را به سمت و سوی بهتری هدایت نمایند.” در واقع بخش مهم برای اینکه بدانیم چگونه در گوگل استخدام شویم؟ همین مرحله است که باید ببینیم می‌توانیم در این حد خلاق باشیم یا خیر که اگر خلاق نیستیم با خودمان کنار بیاییم که به درد این کار نمیخوریم.

چالش‌ها و رهبری هوشمندانه

گوگل به دنبال کارکنانی است که می‌توانند در خارج از یک شعاع معین، فکر کنند و راه حل های نوآورانه‌ ای برای مشکلات مطرح نمایند. به طور خاص در مراحلی از آزمون های گوگل، متقاضیان در شرایط چالشی قرار خواهند گرفت که باید ایده ها و راه‌حل‌ های آنی خود را در لحظه بیان کنند.

ملاک انتخاب کارمندان گوگل، صراحتا، بیان بهترین ایده‌ پردازی است؛ حتی اگر شما از میان 1000 نفر انتخاب شده باشید و با یک فرد دیگر در اتاق قرار گرفته باشید که آن فرد، ایده بهتری نسبت به شما داشته باشد، احتمالا شانس شما برای حضور و استخدام در گوگل، کم خواهد شد؛ البته باز هم معیار گزینش، فقط ایده ‌پردازی نیست و سایر ویژگی های شما نیز می‌تواند تاثیر گذار باشند و موجب پذیرش شما شوند.

باید هوشمند باشید

گوگل کارمندانی را استخدام می کند که با پیشرفت روزافزون فناوری، هوش بالا و مهارت های جسورانه‌ ای که از خود نشان دهند. مثلا دانش و مهارت فنی برنامه نویسی با زبان های روز دنیا را داشته باشند یا خیلی سریع دانش و مهارت خود را به روز کنند.

با این حال، شرکت گوگل، اولویت خود را برای متقاضیانی با «دانش و مهارت های گسترده» در نظر می ‌گیرد، تا افرادی با تخصص‌ های عمیق و کاربردی اما در زمینه های کاری ای که محدود است. با توجه به سرعت تغییرات در بخش های فناوری و تکتولوژی، در طرح سوال ” چگونه در گوگل استخدام شویم؟ ” باید به شما بگوییم شرکت گوگل به دنبال کارمندانی است که علاقمند به یادگیری و اموزش پذیری و فراگیری مهارت های جدید و به روز باشند و بتوانند ایده‌ های جدیدشان را به عرصه عمل تبدیل کنند.

معایب کار کردن در شرکت مشهوری مانند گوگل

از نگاهی دیگر اغلب مردم تصور می‌کنند که داشتن شغلی در گوگل، موفقیت بسیار بزرگی به حساب می‌آید. اغلب ما فکر می‌کنیم کار در بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین شرکت تکنولوژی دنیا تجربه بسیار خوبی است و احتمالا هیچ‌کدام از ما فکر نمی‌کنیم که این کار میتواند سخت و یا بد باشد.

پس با این اوصاف گویا کار کردن در گوگل فقط خوردن غذاهای رایگان و با کیفیت  و یا دوچرخه‌ سواری در محوطه این شرکت نیست! کارمندان این شرکت نکات منفی و معایب کار در این شرکت را در این نظرسنجی ای مطرح کرده‌اند.

اول از همه اینکه در این شرکت همه ی افراد عالی و برجسته هستند در واقع مدیران گوگل بهترین افراد را استخدام می‌کنند، بنابراین همه کارکنان گوگل برجسته و حرفه‌ای هستند. دانشجویان 10 دانشکده برتر در قسمت تبلیغات گوگل کار می‌کنند، در زمینه تولید محتوا برای YouTube فعالیت کرده یا کدنویسی می‌کنند. آنقدر کارمندان برجسته حرفه‌ای در این شرکت هستند و روی پروژه‌های بزرگ کار می‌کنند که در این میان تعداد کم افراد غیرحرفه‌ای و معمولی به چشم نمی‌آیند. همین موضوع سبب می‌شود تا همیشه فشار بسیار زیادی روی افراد برای رشد سریع و به موقع باشد و هر اشتباه برای آنها می‌تواند باعث به هم ریختن روحیه ی کاری و اجتماعی آنها بشود. در واقع بقدری کارمندان گوگل برجسته و ممتاز هستند که حتی در داخل این شرکت درباره این موضوع لطیفه ی طنز ساخته شده است.

گوگل فقط و فقط به پیشرفت‌هایی که قابل سنجش و اندازه‌گیری هستند اهمیت می‌دهد: یکی از مهندسان سابق نرم‌افزار گوگل می‌گوید: هر پیشرفتی که با معیارهای سختگیرانه  و خاص آنها سازگاری نداشته باشد، سطحی و ناچیز و بی فایده تلقی می‌شود و هرگز به انرژی و وقتی که برای آن صرف شده است اهمیت داده نمی‌شود. کسی به کاربردی بودن یک نرم‌افزار و تعداد باگ‌های آن اهمیتی نمی‌دهد. در واقع اگر نتوانی یک پیشرفت را با آن معیارهای خاص بسنجی، قطعا کسی در گوگل به آن اهمیت نمی‌دهد و این یعنی همه ی زحماتتان به هدر خواهد رفت.

در این شرکت وقت استراحت وجود ندارد! یکی دیگر از کارمندان فعلی گوگل در این مورد می‌گوید: برقراری و ایجاد تعادل میان زندگی و کار در اینجا واقعا سخت است. مزایا و تسهیلات خیال باطلی است. مدیران گوگل شما را مشغول نگه می‌دارند و کمکتان می‌کنند تا خلاق‌تر باشید. من هرگز در گوگل کسی را ندیده‌ام که در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات دیگر واقعا استراحت و تفریح کند. هرگز از هیچ مدیری در گوگل نمی‌شنوی که بگوید شما مجبور هستید در تعطیلات هم کار کنید، اما آنها فرهنگی را در این شرکت ایجاد کرده‌اند که شما را ناچار به این کار می‌کند و این از خبره بودن و زرنگی آنهاست و در واقع نامحسوس از شما انتظار کار کردن دارند.

صادق بودن و رو راست بودن با همکاران کار سختی است چرا که بعضی از کارمندان سابق و فعلی گوگل معتقد هستند که بحث کردن درباره هر موضوعی با همکاران بسیار سخت است، چون اغلب افراد از خودراضی و خود رای هستند و دوست ندارند که به عقیده‌های دیگران گوش کنند؛ مگر اینکه با آن دسته از همکارانی که دوست هستند درباره مسائل مختلف بحث کنند.

در آنجا پروژه‌ها همیشه می‌توانند به صورت خودسرانه متوقف بشوند یعنی  بزرگ‌ترین نکته منفی برای کار کردن در گوگل تا به حال این است که پروژه‌ها ممکن است به صورتی دلخواه یا خودسرانه متوقف شوند. این موضوع بارها و بارها باعث ایجاد بحث و ناراحتی در محیط کاری گوگل شده است و کارمندان شرکت را آزرده خاطر کرده است.

کارکردن در گوگل ممکن است شما را برای مشاغل آینده آماده نکند این به این معناست که کار در شرکت گوگل به عقیده بعضی از کارمندانش این است که بعد از سال‌ها کار در این شرکت، ممکن است خیلی سریع ارتباط‌تان را با دنیای واقعی از دست بدهید و بخواهید همه چیز را با معیار تکنولوژی‌های متن‌باز بسنجید! همین موضوع باعث می‌شود شما در دنیای خاصی زندگی کنید و یافتن شغلی دیگر در آینده کاری بسیار مشکل برایتان بشود.

شما باید همه چیز را بنویسید، اگر در حال کار کردن در شرکت گوگل هستید، احتمالا می‌دانید که مذاکره و صحبت کردن با مدیران این شرکت بسیار سخت است و گاهی آنها تعهدات مبهمی را می‌دهند که اغلب انجام نمی‌شود. با این اوصاف است که در این صورت بهتر است همه چیز را مکتوب کنید و بنویسید تا فراموش نشود و گرنه ضرر خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید