جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ویروس‌های باکتریوفاژ برای اولین بار در تاریخ عفونت باکتریایی ریه را درمان کردند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
ویروس‌های باکتریوفاژ برای اولین بار در تاریخ عفونت باکتریایی ریه را درمان کردند

محققان برای اولین بار در تاریخ توانستند از ویروس‌های «باکتریوفاژ» برای درمان یک نوع عفونت ریه مایکوباکتریال که در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم شده، استفاده کنند. این درمان به یک بیمار مبتلا به فیبروز سیستیک اجازه داد شرایط پیوند ریه را پیدا کند و نجات یابد.

«جری نیک»، محقق ارشد این مطالعه و مدیر برنامه فیبروز سیستیک بزرگسالان در بیمارستان ملی یهودیان واقع در کلرادوی آمریکا می‌گوید: «سال‌ها تلاش‌های ناموفقی داشتیم تا عفونت مایکوباکتریال را با انواع آنتی‌بیوتیک‌ها از بین ببریم. وقتی از دشمنان طبیعی این باکتری استفاده کردیم، توانستیم عفونت را از بین ببریم و دست به پیوند موفق ریه بزنیم.»

 ویروس‌های باکتریوفاژ برای اولین بار در تاریخ عفونت باکتریایی ریه را درمان کردند

بیشتر بخوانید: محققان انگل مدفوع گربه را در شبکیه چشم بیماران ردیابی کردند

نجات بیمار ناامید با ویروس‌های باکتریوفاژ

«جارود جانسون»، بیماری که این درمان روی او استفاده شده می‌گوید: «از بابت تلاش، استقامت و خلاقیت تمام افرادی که در درمان من دخیل بودند، بسیار سپاسگزارم. فکر می‌کردم راهی برای نجاتم نیست. [ولی] آن‌ها به معنای واقعی کلمه زندگی‌ام را نجات دادند.» جانسون 26 ساله از کودکی با عفونت‌های ریوی مختلف روبرو بود و به همین خاطر هر سال چند بار در بیمارستان بستری می‌شد.

این بیمار در بزرگسالی به خاطر عفونت پیوسته مایکوباکتریوم آبسسوس در یک بازه زمانی شش ساله به سرعت با افت کارکرد ریه مواجه شد و پزشکان را به این نتیجه رساند که بدون پیوند ریه احتمالا تا چند سال دیگر از دنیا خواهند رفت. با این حال، سه مرکز پیوند عضو به خاطر همین عفونت مایکوباکتریال درخواست‌های او را رد کردند.

این جا بود که نیک و همکارانش برای اولین بار به استفاده از فاژ برای درمان یک بیمار روی آوردند. این درمان حدود 200 روز طول کشید اما چنان موفقیت‌آمیز بود که جانسون را برای پیوند ریه آماده کرد. جری نیک می‌گوید: «این تحقیق می‌تواند نقشه راهی برای استفاده‌های بعدی از فاژها در درمان بیماران مبتلا به عفونت ریوی مایکوباکتریوم آبسسوس پیشرفته باشد و جان آن‌ها را نجات دهد.»

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید