جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

محققان انگل مدفوع گربه را در شبکیه چشم بیماران ردیابی کردند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
محققان انگل مدفوع گربه را در شبکیه چشم بیماران ردیابی کردند

محققان دریافتند انگل «توکسوپلاسما گوندی» که در مدفوع گربه یافت می‌شود، منجر به عفونت «تکسوپلاسموز چشمی» می‌گردد که ابهام در دید و زخم پشت کره چشم را به همراه دارد. دانشمندان با بررسی شبکیه چشم بیش از پنج هزار نوزاد دریافتند از هر 150 شبکیه چشم، یک شبکیه دارای رد زخم ناشی از این عفونت است.

 میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها همه جا یافت می‌شوند. روی سطوح متفاوت و حتی در بدن ما، اما هیچکدام از ما انتظار نداریم نوعی انگل که یکی از مقاوم‌ترین انگل‌های زیستی به شمار می‌رود، دقیقا در کره چشم ما یافت شود.

در مقاله‌ جدیدی، محققان توضیح دادند چگونه توانستند با مطالعه هزاران عکس شبکیه و جستجوی نشانه‌هایی از بیماری – گاها بیماری‌های تهاجمی چشم – عفونت ناشی از انگل توکسوپلاسما گوندی را تشخیص دهند.

توکسوپلاسما گوندی انگلی است که در مدفوع گربه وجود دارد و از این طریق به انسان منتقل می‌شود. این انگل با ورود به بدن سبب عفونت «توکسوپلاسموز» می‌گردد. درحالی که این انگل در سراسر جهان یافت می‌شود، تخمین زده می‌شود 30 تا 50 درصد مردم جهان به این عفونت مبتلا هستند.

مطالعات اخیر نشان داده عفونت توکسوپلاسموز اثرات گسترده‌ای از جمله تغییر در تمایلات جنسی، بروز اختلالات در حین رانندگی و افزایش تصادفات و روان‌پریشی در بزرگسالی دارد.

این انگل به شبکیه چشم حمله می‌کند و منجر به عفونت «تکسوپلاسموز چشمی» می‌شود. این عفونت سبب ابهام در دید می‌شود که پزشکان آن را «دید شناور» می‌نامند. همچنین با زخم کردن پشت کره چشم در طولانی مدت می‌تواند منجر به از دست رفتن بینایی شود.

 محققان انگل مدفوع گربه را در شبکیه چشم بیماران ردیابی کردند

بیشتر بخوانید: 17 غذای پرخاصیت که میل به شیرینی را کاهش می‌ دهند

انگل مدفوع گربه

در مطالعات انجام شده در استرالیا که تصویر شبکیه چشم بیش از پنج هزار نوزاد متولد شده بین سال‌های 1946 تا 1964 ثبت شد، محققان دریافتند که از هر 150 عکس از کره چشم، یک مورد دارای نشانه‌های واضحی از جای زخم توکسوپلاسموز چشمی بود.

متاسفانه در حال حاضر هیچ دارو یا واکسنی برای متوقف کردن یا پیشگیری از عفونت توکسوپلاسموز وجود ندارد و با نرخ تخمینی شیوع آن در جهان، توکسوپلاسموز به عنوان گسترده‌ترین عفونت‌ انگلی در دنیا شناخته می‌شود.

پزشکان در تلاش برای ساخت واکسن هستند تا شیوع این عفونت در دنیا را کنترل کنند. امیدواریم واکسن‌های تولید شده زودتر به مرحله آزمایش رسیده و در اختیار مردم قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید