جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پرورش کروکودیل در ایران

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
پرورش کروکودیل در ایران

از دیدن این تیتر تعجب کرده اید؟ حتما از خود می پرسید مگر امکان پرورش چنین حیوان خطرناکی وجود دارد؟ باید به شما بگوییم اگر هیچگونه اطلاعاتی در رابطه با این موضوع ندارید پیشنهاد می کنم تا انتها با ما همراه باشید.

به طور کلی اگر می خواهید در مورد کروکودیل ها بدانید باید گفت که این جاندار جثه بسیار بزرگی دارد و از جمله خزندگان خوفناک می باشد، به این جاندار عظیم الجثه تمساح نیز می گویند و در واقع از راسته تمساح سانان می باشد، همچنین از گونه های بسیار قدمت دار بوده که زمان های دور تا به الان باقی مانده است. در حال حاضر به دلیل کمیاب بودن این گونه جانوری صنعتی ایجاد شده است که به پرورش این جاندار می پردازد و سود بالایی نیز دارد و یک سری شرایط و ضوابط در مراحل رشد و پرورش ایت جانور وجود دارد که در بخش های زیرین به طور مفصل از آن ها صحبت خواهیم کرد.

پرورش کروکودیل در ایران

پرورش کروکودیل در ایران

تاریخچه ی رشد کروکودیل یا همان تمساح در سراسر جهان یک صنعت بسیار نو پا و بسیار تازه نفس است. در کشور عزیمان ایران هم این صنعت در سال 1386 به وسیله ی یک بانوی کار آفرین در جزیره قشم استارت خورد؛ و این فرد توانست اولین مزرعه پرورشی کشور را در استان هرمزگان با سی و پنج عدد کروکودیل وارداتی راه ‌اندازی کند. به خاطر دیر بازده بودن این صنعت در حال حاضر پرورش تمساح در کشور نتوانسته به ‌درستی جای خود را در میان مردم باز کند. با این اوصاف رد پای پرورش این خزنده در قسمت هایی از کشور دیده می ‌شود. این روز ها طرح پرورش تمساح در یزد تحت نظر نظام ‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی این استان رقم خورده است. پرورش تمساح در مازندران و گیلان با توجه به شرایط منطقه از لحاظ اقلیم و از طرفی جذب گردشگری می ‌تواند از توجیه اقتصادی مطلوبی برخوردار باشد و با توجه به ایجاد فرصت‌ های شغلی جدید می ‌تواند چرخ صنعت را بچرخاند و به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

بیشتر بخوانید: درآمد بالا با پرورش شتر مرغ

اهداف پرورش کروکودیل

از مهم ‌ترین اهداف تولیدی و اقتصادی پرورش این جاندار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این جاندار حیوانی چند کاربردی است به طوری که حدودا همه بخش های بدن آن استفاده می شود. به شکلی که پرورش این حیوان برای پرورش ‌دهندگان از توجیه اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.

1- مطابق تحقیقات انجام شده، گوشت این جانور برای درمان بیماری ‌های پوستی (اگزما، خارش پوست و...)، قلبی، آسم، دیابت، کلسترول، سرماخوردگی، سرفه و... بسیار مناسب است. علاوه بر این به خاطر بالا بودن میزان پروتئین، کلسیم و آهن از آن برای عضله سازی، تقویت سیستم ایمنی، کم‌خونی و داشتن استخوان ‌های محکم استفاده می ‌شود. به همین خاطر گوشت این حیوان را به‌ عنوان يك گوشت طبي- رژيمي معرفی می کنند؛ که توانسته بازار مصرف خوبی را در میان مردم شرق آسیا علی الخصوص چین و مالزی باز کند. علاوه بر کشور های آسیایی مردم آمریکا هم از طرفداران اصلی این گوشت اند. گرچه گوشت این حیوان در ایران به خاطر مسائل شرعی حرام است اما پرورش‌ دهنده می ‌تواند با پیدا نمودن بازار آن در خارج از کشور و صادر کردن این گوشت به سود دلخواه خود دست پیدا کند.

2- درون خون این خزنده ماده ای به نام کروکودیلین موجود است که می ‌تواند چندین بار موثر‌تر از آنتی ‌بیوتیک ‌های حال حاضر اقدام کند. این سرم خونی در درمان اغلب بیماری ‌های عفونی و قارچی کاربرد دارد به‌ گونه ‌ای که حتی توانایی این را دارد که ویروس مهلک ایدز را متلاشی کند.

3- پوست تمساح ضخيم بادوام و همچنین بسيار نرم است و در برابر چرم گاو مقاومت بيشتري در برابر آب دارد. این روزها به خاطر مرغوبیت و کیفیت خوب این محصول شاهد گسترش تجارت این خزنده هستیم زیرا که بسیار سودآور است. از پوست و چرم این جاندار براي تهيه لباس، كيف و كفش و كمربند می‌توان استفاده کرد.

4- یکی از اهداف اساسی پرورش این خزنده در دنیا، عرضه آن به شکل زنده فروشی است؛ که آن‌ها را برای مراکزی مثل باغ ‌وحش‌ها و آزمایشگاه ‌های تحقیقاتی پرورش می ‌دهند.

بیشتر بخوانید: استارتاپ و مباحث مربوط به آن

پرورش کروکودیل کسب و کاری پر سود

با در نظر گرفتن اهداف و ارزش های تجاری  و اقتصادی این جاندار عظیم الجثه شما می توانید با احداث مزرعه‌ ی پرورشی به سود مورد نظر خود دست پیدا کنید. این جاندار درآمد زیادی به شما خواهد داد و شما نیز موظف هستید که در ابتدای امر بازار هدف را پیدا کنید. به عنوان مثال کشور هایی مثل ژاپن، ایتالیا و دیگر کشور های اروپایی از راغبان خرید پوست و گوشت تمساح هستند، در حقیقت پرورش ‌دهنده می ‌تواند با پیدا کردن بازار مصرف خود در کشور های مذکور از تجارت پرسود پرورش تمساح بهره کافی ببرد.

شرایط پرورش کروکودیل

به جهت پرورش کروکودیل یک سری ضوابط و روش ها موجود است که دو روش از همه رایج ترند و به شرح زیر است:

1-سیکل تمام اسارت (Farming): در این متد تمساح از وهله ابتدایی که تخم است تا هنگامی که بالغ می شود در داخل مزرعه پرورش می‌ یابد. این نوع از سیستم پرورش در مزرعه به‌ شکل کاملاً صنعتی است و پرورش‌ دهنده برای احداث مزرعه نیاز به مجوز های خاصی دارد.

2- سیکل نیمه اسارت (Ranching): در این روش، تخم ‌های تمساح بعد از جمع‌ آوری از محیط‌ زیست و طبیعت به روش صنعتی پرورش داده می‌ شوند و تمساح باقی مراحل رشد خود را تحت شرایط کنترلی به سر می ‌برد. این روش عموما در کشور هایی مثل آفریقا که جمعیت کروکودیل ها بالا است موردا ستفاده قرار می‌ گیرد.

مراحل پرورش کروکودیل

در این بخش یک سری از مراحل برای پرورش کروکودیل ها آمده است که شما برای آماده سازی این خزندگان به جهت تولید مثل به آن ها احتیاج دارید. این مراحل به صورت زیر می باشد:

الف- مدیریت کردن شرایط محل استقرار پرورش کروکودیل

مکان استقرار پرورش این جاندار باید در مناطقی با اقلیم گرم که درجه حرارت سالانه بالاتر از بیست درجه سانتی‌گراد‌ است احداث شود. این محیط می بایست در منطقه ‌ای ساخته شود که دسترسی به منبع تأمین‌کننده خوراک تمساح (کشتارگاه‌ های مرغ، مرغداری‌ها و صیدگاه‌های پرورش آبزیان) راحت باشد. همچنین در ساخت جایگاه کروکودیل مواردی مثل اندازه جایگاه، در نظر گرفتن دو بخش خشکی و آبی (به دلیل نیمه آبزی بودن این جاندار)، رعایت بهداشت و پاکیزه نگه ‌داشتن محیط جایگاه و... را باید در نظر گرفت. نوزادان این جاندار تا سن یک ‌سالگی باید در فضاهای سر پوشیده نگهداری شوند بنابراین بایستی سالن ‌هایی را برای آن‌ ها نیز مد نظر قرار داد. کروکودیل های مسن در وضعیت نا مساعد شرایط جوی می‌توانند از گلخانه برای پرورش بهره ببرند و در صورت مطلوب بودن شرایط اقلیمی در فضای باز می‌توان آن ها را نگهداری کرد.

ب- تأمین دما و رطوبت مناسب پرورش کروکودیل

از اساسی ترین راهکار های مدیریتی در مورد پرورش این جاندار فراهم آوردن دما و رطوبت مورد نیاز برای پرورش است. مناسب ترین دما برای پرورش بیست و هفت تا سی و پنج درجه سانتی ‌گراد و رطوبت مطلوب بین پنجاه تا نود درصد است؛ که این مقدار دما و رطوبت بر طبق سن و رشد حیوان متفاوت می باشد. به طور مثال یک نوزاد تمساح نیاز دمایی متفاوتی به نسبت یک تمساح بالغ دارد.

ج- میزان فضای لازم و کافی برای پرورش کروکودیل

پایین ترین میزان فضای مورد نیاز به ازای هر سر این حیوان یک متر مربع است. با در نظر گرفتن فضا هایی برای گردش گونه های بالغ این جاندار فضا بیشتر می شود.

د- تغذیه ی کروکودیل ها

جیره و خوراک تمساح هایی که پرورشی هستند باید به شیوه ای تنظیم شود که بتواند تمام احتیاجات آن ‌ها شامل انرژی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی را فراهم کند. از آنجایی‌که این جاندار گوشت ‌خوار است به جهت تأمین خوراک مورد نیاز می‌توانید از ضایعات و باقی مانده های گوشت های کشتارگاه‌ های دام، طیور، ماهی داری ‌ها و... زیر نظر دامپزشکی بهره بری کرد. به عنوان نکته این را بدانید که کروکودیل های بالغ را می‌توان به‌ صورت یک روز در میان غذا داد. یکی از بهترین مزیت هایی که پرورش کروکودیل دارد پایین بودن ضریب تبدیل غذایی این جانور است که این ضریب تبدیل برابر یک است؛ و آن هم یعنی این جاندار در مقابل یک کیلو خوراک که مصرف می‌کند یک کیلوگرم گوشت می‌تواند تولید کند.

سرمایه لازم برای پرورش کروکودیل

همیشه به عنوان اولین سوال این موضوع به ذهن خطور می کند که با چه مقدار سرمایه می توانیم شغل موردنظر مان را استارت بزنیم ؟ در حقیقت به طور بسیار خلاصه این ‌گونه می ‌توان گفت که میزان سرمایه مورد نیاز به امکانات و تجهیزات پرورش ‌دهنده و همچنین به روش ‌های پرورش و تعداد کروکودیل هایی که قصد دارید نگهداری کنید بستگی دارد.

اول از همه شما به زمین بزرگی بالغ بر ده هکتار احتیاج دارید و همچنین نیاز بسیار حیاتی به آب، در صورتی که این دو فاکتور را ندارید بهتر است از ورود به این عرصه دوری کنید زیرا این موارد از موارد ضروری اند. به غیر از این دو فاکتور باید برای آموزش هزینه کنید زیرا بسیار مهم است که تجربه ی کافی در این بخش به دست آورید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید