جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چرا گوشی های تاشدنی دیر از راه رسیدند؟

author منتشر کننده
نظرات (3) 10 0
چرا گوشی های تاشدنی دیر از راه رسیدند؟

چرا گوشی های تاشدنی ساخته شدند؟

از ابتدای سال 2019  گوشی‌های هوشمند تاشدنی در کنار فناوری 5G بحثی داغ در بازار گوشی‌های هوشمند بوده اند. اگرچه ما تاکنون شاهد عرضه گوشی های مبتنی بر فناوری 5G  بوده‌ایم، اما گوشی‌های تاشدنی هنوز به صورت تجاری عرضه نشده اند. چرایی تمرکز بر گوشی‌های تاشدنی به این سبب است که تولید کنندگان به دنبال تولید محصول جدیدی هستند تا بازار را به نفع آنان تغییر دهد و فروش آن‌ها را بیش از پیش کند. بسیاری بر این باورند که گوشی‌های تاشدنی می‌توانند  چنین هدفی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. در سال‌های گذشته بهبود در ویژگی‌ها و عملکرد گوشی‌های هوشمند و مقداری نوآوری، موجی از هیجان را به هنگام رونمایی از گوشی‌ها ایجاد می‌کرد، اما این رویه دیگر کارساز نیست و فروش گوشی‌های هوشمند در حال افول است . آمار فروش گوشی‌های شرکت های سامسونگ و اپل است دلیل بر این ادعا است.  با پیشرفته شدن گوشی‌های هوشمند و عدم تغییرات جدی در نسل‌های جدید گوشی‌های هوشمند، مردم دیگر میل و هیجان کمتری نسبت به تعویض گوشی‌های خود دارند . از این رو تولیدکنندگان به منظور تزریق هیجان و در نتیجه افزایش فروش، کار بر روی گوشی‌‌های  تاشدنی را که به مراتب از اجداد خود، گوشی‌های تاشو قدیمی، پیشرفته تر هستند و می‌توانند به تبلت تبدیل شوند، آغاز کرده اند. این گوشی‌ها از یک صفحه نمایش منعطف و تاشدنی بهره می‌برند. اما یک صفحه نمایشگر تاشدنی از یک مهفوم روی کاغذ تا یک محصول کاربردی، چالش‌های مهندسی دشواری را پیش رو دارد.

گوشی‌های تاشدنی که تاکنون معرفی شده‌اند

در حال حاضر تنها گوشی تاشدنی قابل خرید، مدل FlexPai از شرکت چینی Royole است که طبق اعلام شرکت، تنها برای توسعه دهنده‌ها طراحی شده است. اما تولید کنندگان مهم گوشی‌های هوشمند، هنوز محصولی را به بازار عرضه نکرده اند. سامسونگ اخیرا از گوشی تاشدنی 2000 دلاری خود با نام Galaxy Fold، رونمایی کرد. چندین خبرنگار که دسترسی زودهنگام به این محصول داشتند، اشکالاتی را در قسمت لولای آن کشف کردند. دیگر ایرادی که یافت شد شکسته شدن صفحه نمایش بعد از جدا کردن لایه محافظ بخش تاشدنی بود که البته مطابق با گزارش جدیدی که منتشر شده است، این مشکل با گسترش لایه محافظ بر روی تمام سطح صفحه نمایش حل شده است، لولا هم نسبت به نمونه اولیه تغییر کرده است که موجب کاهش چین و چروک در صفحه نمایش می‌شود. اما سامسونگ در پاسخ به ایرادات وارد شده تاریخ عرضه را به تاخیر انداخت و تاکنون به طور رسمی تاریخی را اعلام نکرده است. هواوی هم اخیرا اعلام کرده است که تاریخ عرضه گوشی تاشدنی 2600 دلاری خود، Mate X، با تاخیر همراه است و حالا برنامه هایی برای عرضه در سپتامبر دارد. اپل نیز چندین پتنت برای وسیله تاشدنی ثبت کرده است ولی هنوز برنامه رسمی خود را اعلام نکرده است که این تاخیر باعث نگرانی استیو وزنیاک، بابت از دست رفتن رهبری اپل در عرصه گوشی‌های هوشمند نیز شده است. شرکت‌های دیگر نظیر موتورلا، اوپو و ... هم برنامه های خود را دارند و در حال آماده شدن برای ورود به عصر گوشی های تاشدنی هستند.

گوشی‌های تاشدنی

چالش های پیش روی گوشی های تاشدنی

بن بارین، تحلیل گر موسسه Creative Strategies، در مورد صفحه‌های تاشدنی می‌گوید: "این صفحه‌ها‌، مسائل بسیار چالش برانگیزی را در زمینه  دانش مواد به وجود می‌آورند" بسیاری از اجزایی که تاکنون در ساخت گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شدند، برای اینکه در گوشی‌های تاشدنی به کار گرفته شوند، باید تغییرات اساسی داشته باشند. اولدهایی که به پیکسل ها توانایی خم شدن بدون تخریب را بدهند، لولایی که مانع دیده شدن صفحه نمایش نشود و خم شدن باتری ها بخشی از این چالش ها و دشواری ها هستند. اگرچه بزرگترین آن‌ها همان مسایل مربوط به صفحه نمایش است.

طبق اظهارات ویلیام لاکروز، دانشمند علم شیشه در دانشگاه آلفرد، سامسونگ و هواوی، هر دو از صفحه های محافظ ساخته شده از پلیمر های پلاستیکی در ساختن گوشی‌های تاشدنی خود استفاده می‌کنند. پلیمرهای پلاستیکی انعطاف پذیری لازم را برای خمش دارند، اما به اندازه شیشه در مقابل خراش، مقاومت ندارند و به آسانی خراشیده می‌شوند. از آن‌جایی که پلاستیک‌ها به راحتی و بدون شکسته شدن تغییر شکل داده می‌شوند، مستعد چین و چروک نیز هستند. اگرچه پلیمرهای پلاستیکی امکان تولید هرچه زودتر وسایل تاشدنی را  فراهم می‌آورند اما راه حل اصلی و دراز مدت شیشه است که پایداری بیشتری دارد. مولکول‌های پلیمر آسان‌تر در مقابل تنش و فشار خود را آرایش بندی مجدد می‌کنند اما شیشه ساختار صلب‌تری دارد و در مقابل تنش و فشار، قابلیت ارتجاع بیشتری را از خود نشان می‌دهد. شیشه فقط در دمای بلاتر از 593 درجه سانتی گراد به صورت دایمی تغییر شکل داده می‌شود بنابراین در مقابل تغییر شکل دایمی بهتر از پلاستیک عمل می‌کند. لاکروز به سی ان ان  این طور می‌گوید که "ترکیب شیشه فوق العاده نازک با ضخامت کمتر از موی انسان و استحکام بسیار زیاد، به شیشه این اجازه را میدهد تا خم و تابیده شود بدون اینکه دچار شکستگی شود." مطابق پیشترفت هایی که او اکنون شاهد آن هست، او پیش بینی می‌کند که وسیله‌های تاشدنی با صفحه نمایش شیشه ای در یک یا دو سال آینده قابل دسترس خواهند بود.

پیشرفت های صورت گرفته در مسیر ساخت گوشی های تاشدنی

شرکت کورنینگ که محصول فعلی آن‌ها، گوریلا گلس، به طور گسترده در ساخت گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود، تایید کرده است که در حال کار بر روی ساخت شیشه ای فوق العاده  نازک و البته مقاوم است که می‌تواند در تولید گوشی‌های تاشدنی به کار گرفته شود. این شرکت از موفقیت هایی در این زمینه خبر داده است. یکی از سخنگو های شرکت در این زمینه می‌گوید: "این شیشه در حال توسعه بدون اینکه آسیبی ببیند، قابلیت خم شدن بیش از صدها هزار بار را دارد و می‌تواند سطح صاف وتخت خود را حفظ کند" ادعایی که در طول زمان ثابت خواهد شد که چقدر به واقعیت نزدیک است. در صورت درستی این ادعا، پیشرفت قابل توجهی است که راه را برای ساخت گوشی‌های تاشدنی مقاوم هموارتر خواهد کرد. خبرنگار CNET که این شیشه را از نزدیک لمس کرده است درباره آن این طور می‌گوید: "این شیشه ضخامتی در حدود 0.1  میلی‌متر دارد و با شعاع تقریبی 5 میلی‌متر خم می‌شود و به سختی می‌توان باور کرد که این یک ورقه شیشه است نه یک قطعه نازک پلاستیکی!".

کورنینگ هنوز برای تولید تجاری محصول خود، زمانی را به صورت رسمی اعلام نکرده است اما منابع نزدیک به شرکت می‌گویند این شیشه طی یک یا دوسال آینده در دسترس خواهد بود. کورنینگ در این رقابت تنها نیست و شرکت ژاپنی AGC نیز در حال کار روی محصول مشابهی است که حتی ممکن است زودتر از کورنینگ به بازار عرضه کند.

گوشی‌های تاشدنی

محدودیت های حاکم بر گوشی های تاشدنی

در مسیر ساخت شیشه‌های تاشدنی برای گوشی‌های تاشدنی، باید با قوانین فیزیک وارد جدال شد که در نهایت یک شیشه تاشدنی تولید شود که علاوه بر ضخامت فوق العاده نازک و قابلیت ارتجاع ، در مقابل افتادن و آسیب نیز مقاوم باشد. ویلیام لاکروز در مورد محدودیت‌ها این طور می‌گوید:" فناوری در حال رسیدن به سطوح جدیدی است اما کماکان محدودیت ها وجود دارند" لاکروز او بیان می‌کند که حتی شیشه فوقالعاده نازک، با همه مزیت هایی که دارد، نمی‌تواند به صافی یک اسکناس، تا شود ولی در مجموع بر پلاستیک برتری دارد. یکی از مدیران ارشد کورنینگ نیز از این می‌گوید که آن‌ها تاکنون 50 عنصر از جدول تناوبی عناصر را به همراه سیلیکا (ماده اصلی ساخت شیشه) در راه ساخت شیشه فوق نازک به کار برده و آزمایش کرده اند و هنوز امیدوار به عناصر باقی‌مانده نیز هستند تا محصول خود را بهبود دهند.

ما در حال نزدیک شدن به عصر گوشی‌های هوشمند تاشدنی هستیم. اگر چه گوشی‌های تاکنون معرفی شده اند گجت های هیجان انگیزی به نظر می‌رسند اما آن‌ها هنوز محدودیت های جدی و البته قیمت های گزافی دارند و خیلی زود هست که آن ها را بهترین طراحی ها، برای گوشی‌های تا شدنی بنامیم.  این گوشی ها کماکان با حالت ایده آل فاصله زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (3)

  1. مطلب خیلی جالبی بود.

  1. گوشی های تاشدنی می توانند به توجه به اینکه نسبت به گوشی های دیگر حجم کمی را اشغال کنند درنتیجه می توانند در بازار موفق باشند

  1. مطالب بسیار جالب و خواندنی بودن. مرسی.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید