جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چطور استفاده از تلفن همراه را کنترل کنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
چطور استفاده از تلفن همراه را کنترل کنیم؟

امروزه تلفن‌های همراه تقریباً برای هرکاری استفاده می‌شوند، و این تفکر را القا می‌کنند که بدون این تکنولوژی نمی‌توان زندگی کرد. اما راه‌های زیادی برای ترک اعتیاد به تلفن همراه و کاهش میزان استفاده از آن وجود دارد. کنار گذاشتن تلفن همراه برای ساعات مشخصی از روز، محدود کردن استفاده  بیش از حد از تلفن همراه برای کارهایی همچون کوک کردن ساعت، استفاده از نرم­ افزارهای کنترل کننده و بسیاری روش دیگر می‌تواند کمک کننده باشد.همچنین اگر فرزند کوچک یا نوجوان در منزل دارید، می‌توانید قوانینی درباره‌ی زمان و میزان استفاده از تلفن همراه برایشان وضع کنید. در ادامه به توضیح چند روش ساده برای کنترل استفاده از تلفن همراه می‌پردازیم.

تلفن همراه

بررسی تعداد دفعات استفاده از تلفن همراه در روز

اولین گام برای ترک اعتیاد به تلفن همراه این است که با خودتان در مورد میزان زمانی که صرف آن می‌کنید صادق باشید. شما می‌توانید میزان استفاده از تلفن همراه را به صورت دستی در یک دفتر یادداشت کنید یا می‌توانید از برخی نرم افزارها که به همین منظور طراحی شده‌اند مانند نرم افزار Quality Time and Moment استفاده کنید. این نرم افزار به شما می‌گوید در روز چقدر از تلفن همراه استفاده کرده‌اید. بعد از این که میزان ساعت استفاده را بدست آوردید، حالا یک هدف کاهشی برای خود تعیین کنید بدین معنا که تصمیم بگیرید این میزان استفاده را به یک ساعت مشخص کاهش دهید. برای مؤثر بودن این روش باید به خاطر داشته باشید که هدف کاهشی بایستی منطقی و به تدریج باشد.

خاموش کردن هشدارهای تلفن همراه

بسیاری از نرم افزارهای تلفن همراه دارای تنظیمات هشدار هستند که می‌توانند شما را به استفاده از تلفنتان وسوسه کنند. برای مثال ممکن است هربار که کسی در اینستاگرام برای شما نظری می‌گذارد، یک هشدار روی موبایلتان ظاهر شود. این کار باعث می‌شود شما اینستاگرام خود را چک کنید و چه بسا ساعت­ها غرق در فضای مجازی شوید. در موقع نصب بیشتر نرم افزارها، از شما درمورد هشدارها سؤال پرسیده می‌شود حتماً گزینه‌ی "عدم تمایل به دریافت" را انتخاب کنید و برای نرم افزارهایی که تاکنون داشته‌اید نیز، تنظیمات هشدار را خاموش کنید. باور کنید با خاموش بودن هشدارها هیچ اتفاق بدی نخواهد افتاد! شما می‌توانید بعداً و در ساعتی که تعیین کرده بودید آنها را بررسی کنید.

خاموش کردن تلفن همراه در ساعتی از روز

خاموش کردن تلفن همراه برای ساعتی از روز بسیار کمک کننده است بخصوص زمان خواب. حتماً قبل از خواب گوشی خود را خاموش کنید. این کار به رها شدن ذهنتان و آماده شدن برای خواب کمک می‌کند. همچنین لازم است بدانید این کار نه تنها برای سلامت شما بلکه برای سلامت تلفن همراهتان نیز مفید است. کارشناسان بیان کرده‌اند، خاموش کردن تلفن همراه در ساعتی از روز به طول عمر و کیفیت عملکرد باتری تلفن کمک زیادی می‌کند.

سرگرمی‌های دیگر را جایگزین تلفن همراه کنید

دور و اطراف خود را نگاه کنید. قبل از خریدن تلفن همراه اوقات خود را با چه چیزی پر می‌گردید؟ نقاشی کنید، کتاب بخوانید، به پیاده­روی بروید و با دوستانتان وقت بگذرانید. ساعاتی را در خانه به گفتگو با اعضای خانواده بپردازید. سعی کنید از روش­های سنتی مانند خواندن مجله و روزنامه یا تماشای تلویزیون از اخبار مطلع شوید. کارهای هنری انجام دهید. این کارها نه تنها ذهن شما را از تلفن همراه منحرف می‌سازد، بلکه به میزان مهارت‌­ها و اطلاعات شما نیز می‌افزاید.

تلفن همراه

نصب نرم افزارهای کنترل کننده در تلفن همراه

اگر دچار اعتیاد به تلفن همراه هستید و خودکنترلی در شما نسبتاً ضعیف است از نرم افزارهایی کمک بگیرد که برای همین منظور طراحی شده‌اند. این نرم افزارها می‌توانند ساعت استفاده از تلفن در طول روز، تعداد دفعاتی که قفل گوشی را باز می‌کنید، سطح اعتیادتان به تلفن همراه، نرم افزارهای پر مصرف و.. را مشخص کنند و همچنین مجهز به ویژگی‌هایی مانند کاهش نور صفحه نمایش و خاموش کردن هشدارها هستند. در برخی از آن‌ها اگر شما از میزان استفاده‌ی طبیعی در روز فراتر بروید به شما هشدار داده می‌شود و قفل خودکار فعال می‌گردد و مانع استفاده‌ی بیشتر می‌شود. در ادامه به معرفی چند مورد از این نرم افزارها می‌پردازیم:

Social Fever
My Addictiometer
SPACE – Break Phone Addiction
App Usage
App Detox
Off Time

دستورالعمل استفاده از تلفن همراه مخصوص خود داشته باشید

هیچکدام از راهنمایی‌های بالا عملی نخواهند بود اگر خود شما عمیقاً ضرر استفاده‌ی بیش از حد از تلفن همراه را نپذیرفته باشید. به یاد داشته باشید فرصت­‌های زندگی محدود­اند و عمر آدمی در گذر است. وقت آن شده که برنامه‌ی بهتری برای پرکردن ساعات عمرتان داشته باشید. برای خود یک دستورالعمل استفاده از تلفن طراحی کنید. قوانینی برای خودتان وضع کنید. مثلاً تصمیم بگیرد تنها ساعت محدودی از آن استفاده کنید یا در زمانی که در جمع خانواده نشسته‌اید یا در حال صرف غذا هستید تلفن خود را کنار بگذارید. واقعاً با خود فکر کنید نصب یک سری از برنامه‌ها تا به حال برایتان چه سودی داشته است یا چه چیزی به معلوماتتان اضافه کرده است و بعد از این بررسی، نرم افزارهای بی­فایده را پاک کنید و تصمیم بگیرد قبل از نصب هربرنامه علت و فایده‌ی آن را بررسی کنید. به یاد داشته باشید تلفن همراه نیز مانند هر وسیله‌ی دیگری برای خدمت رسانی به بشر ساخته شده است این خود ما هستیم که با استفاده‌ی ناصحیح از آن به خودمان آسیب می‌رسانیم. موضوع اعتیاد به تلفن همراه و ترک آن موضوع بسیار مهم و حساسی ست پس اگر نتوانستید با کمک روش‌های بالا مشکل خود را رفع کنید حتما از خانواده یا دوستانتان و حتی مشاور برای این کار کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید