جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چه کنیم تا از پیری زودرس چشم جلوگیری کنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
چه کنیم تا از پیری زودرس چشم جلوگیری کنیم؟

پیری چشم و کم سو شدن آن معمولا از سن 40 سالگی به بالا شروع می‌شود و علت آن کم شدن قدرت تطابق عدسی چشم می‌باشد و به عنوان شایع ترین بیماری بشریت نام برده می‌شود. پیرچشمی به اصطلاحی گفته می‌شود که دامنه تطابق چشم بیمار که در نزدیکترین نقطه مورد نظر، بینایی واضح و راحت فرد کاهش پیدا می‌کند. پیرچشمی یک پدیده طبیعی است که در اثر افزایش سن و اوایل یا اواسط دهه پنجم زندگی بوجود می آید.

زمانی که سن ما بالا میرود، لنزها سفت و ماهيچه‌هايي كه لنز را كنترل مي‌كنند، ضعيف مي‌شوند. ماهيچه‌هاي ضعيف شده نمي‌توانند عدسي چشم را به راحتی خم و پهن کنند، در نتيجه نوري كه از طرف اشياء وارد چشم مي‌شود، دقيقا روي شبكيه متمركز نشده و اشياء با وضوح دیده نمي‌شوند. در پيرچشمي در واقع قدرت تمركز خود بر روي اشياء را از دست مي‌دهيم و دید ما بسیار ضعیف و غیر قابل شناسایی خواهد شد.

پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن می‏باشد و در هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را به تدریج از دست می‏دهد، اتفاق می‏افتد. از دلایل عمده پیرچشمی، سخت شدن پوسته عدسی چشم می‌باشد، دلیل دیگرش کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی هست که در این حالت عضلات مژگانی قادر نیستند که انحنای لازم را برای عدسی بوجود بیاورند، به علت اینکه خود این عضلات با افزایش سن دچار اسکلروزیس می‌گردند.

یک سری تغییرات در بدن به علت افزایش سن ایجاد می‌گردد که غیر قابل برگشت می‌باشد و پیرچشمی یکی از این تغییرات است.

علائم پیرچشمی کدام است

- نیاز به نور مستقیم و روشن به هنگام مطالعه

- سرگیجه هنگام مطالعه کردن

- مشکل بودن خواندن کلمات و اعداد نسبتا کوچک روی بطری های دارو یا کتابچه ها

- دید تار در حالت نزدیک و نرمال

- کنتراست کم هنگام مطالعه

- خستگی مفرط چشم هنگام مطالعه

سن شروع پیر چشمی

پیرچشمی، پدیده‌ای مرتبط با افزایش سن است که با افزایش سن فرد دچار این نقص می‌گردد. پیرچشمی در سنین حدود 40 سالگی شروع شده و از جمله نشانه‌های آن این است که فرد مبتلا به پیرچشمی برای مطالعه روزنامه، کتاب، مجله و یا هر مطلب نوشتاری دیگر مجبور است آنها را در فاصله‌ای نزدیک به چشم نگه دارد که این تلاش برای مطالعه از فاصله نزدیک پیامدهایی مانند سردرد و خستگی چشم را به همراه دارد. پیرچشمی به دنبال کاهش تطابق برای انجام فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک اتفاق می‌افتد؛ یعنی اگر به هر علتی قدرت تطابق طبیعی عدسی چشم کاهش یابد، چشم به صورت خودکار قادر به افزایش وضوح تصاویری که در میدان دید بینایی قرار می‌گیرد، نخواهد بود.

روش هایی برای تقویت بینایی چشم

مورد اول: اطلاع داشتن راجب نحوه عملکرد بینایی: با یادگرفتن نحوه عملکرد بینایی به راحتی میتوان فهمید که برای تقویت بینایی چه کارهایی لازم است. با دانش داشتن راجب این موضوع برای تقویت بینایی باید روش همیشگی دیدن و استفاده از چشمان را تغییر داد.

مورد دوم: استفاده از نمودار بینایی: با استفاده از این نمودار می‌توانید پیشرفت بینایی خود را اندازه بگیرید.

مورد سوم: استراحت به چشمان: استراحت دادن به چشمان از دیگر روش های تقویت بینایی است برای این منظور کف دو دست خود را بر روی هم بکشید تا گرم شود سپس کف دستان خود را که گرم شده است بر روی چشمانتان بگذارید تا آنها استراحت کنند. این کار را هر چند وقت یک بار در طول روز به ویژه زمانی که پشت رایانه نشسته اید، انجام دهید.همچنین می توانید برای آرامش دادن به چشمانتان هر روز از کمپرس های جایگزین سرد و گرم نیز استفاده کنید. این کار کمک میکند تا چشمان شما به مدت طولانی استراحت لازم را بکند.

مورد چهارم: حفظ کردن رطوبت چشم: حفظ کردن رطوبت چشم یکی از مسائل مهم برای سلامت چشم است. وقتی چشمان شما خشک میشود مرتب می سوزد و خارش پیدا میکند و همین امر باعث قرمزی چشم و خشک شدن آن میشود. پس سعی کنید مرتب پلک بزنید مخصوصا زمان هایی که به موبایل و یا تلویزیون خیره می شوید.

مورد پنجم: ورزش دادن به چشمان: اگر می دانید که فعالیت ماهیچه ها باعث ورزیده تر شدن آنها می شود در آن صورت احتمالا می دانید که هر چقدر کمتر به ماهیچه ها ورزش دهید آنها را تنبل تر کرده اید. این موضوع در مورد چشم نیز صدق می کند. ورزش های خاصی وجود دارد که می توان برای تقویت ماهیچه های چشم انجام داد و این ورزش ها به تقویت بینایی کمک می کنند.

یکی از این ورزش ها استفاده از روش 20 در 20 در 20 است. برای این منظور باید هر 20 دقیقه بر روی یک شئ که دست کم 20 فوت (600 سانتی متر) فاصله دارد برای 20 ثانیه تمرکز کرد.

یکی روش دیگر برای ورزش دادن چشم این است که انگشت شصت خود را پنج اینچ (12.7 سانتی متر) دورتر از صورت خود نگاه دارید و بر روی آن تمرکز کنید و بعد از پنج ثانیه به فاصله دورتر نگاه کنید. این کار را هر از گاهی که وقت دارید انجام دهید. بعد از مدتی ورزش دادن به چشمانتان شاهد نتیجه خوب آن میشوید.

مورد ششم: کمتر کردن روشنایی صفحه مانیتور: کم کردن صفحه نمایشگر مانیتور کمک میکند تا چشمان شما استراحت کند اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که نور صفحه به قدری کم نباشد که چشمان شما دچار آسیب بشود. از طرفی بازتاب نور نباید به صفحه مانیتور بخورد.

مورد هفتم: آمینو اسید مصرف کنید. یکی دیگر از اقدامات مهم برای تقویت چشم ها، مصرف آمینو اسید ها می‌باشد. آمینو اسیدها برای سلامت چشم بسیار ضروری هستند و از چشمان در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند و بافت چشم را سالم نگه می دارد و از پیری زودرس چشم جلوگیری می‌کند.

مورد هشتم: نوشیدن آب. بدن انسان به طور کلی از 60 درصد آب تشکیل شده است. بنابراین اگر چشمان شما خشک یا تار و خسته میشود، سعی کنید آب بنوشید.

مورد نهم: مصرف ویتامین هایی که برای بینایی چشم مفید هستند. باید مقدار زیادی ویتامین های A و C و همچنین لوتئین و zeaxanthin مصرف کنید. از سوی دیگر مصرف امگا 3 را فراموش نکنید. اسیدهای چرب امگا 3 از مواد مغذی مفیدی هستند که به سلامت انسان کمک می کنند. بیشتر مردم می دانند که مصرف امگا 3 برای سلامت قلب خوب است با این وجود بسیاری نمی دانند که مصرف امگا 3 می تواند باعث سلامت شبکیه شود و روند کاهش دید مرتبط با افزایش سن را متوقف سازد.

مورد دهم: از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. باید به خاطر داشته باشید که شما وظیفه دارید تا از چشمانتان در برابر اشعه UV مراقبت کنید. پس استفاده از عینک آفتابی هایی که در برابر این اشعه میتوانند از چشمانتان محافظت کنند امری واجب است.

مورد یازدهم: به چشمانتان استراحت بدهید. اگر کاری میکنید که باید روی آن ساعت ها متمرکز باشید، سعی کنید که هر ساعت 10 دقیقه به چشمانتان استراحت بدهید تا فشار از روی چشم هایتان برداشته شود.

مورد دوازدهم: استراحت و خوابیدن. تا کنون متوجه شده اید زمانی که برای مدت زیادی کار می کنید و به اندازه کافی نمی خوابید احساس خستگی و سردرد می‌کنید و دید شما تار می شود. خواب برای تمام عملکردهای بدن مهم است و استراحت مناسب می تواند باعث تقویت بینایی شود زیرا خواب به ماهیچه های چشم که زیاد کار می‌کند اجازه می‌دهد که کاملا استراحت کنند. خستگی مکرر چشم ها باعث سردرد های مکرر و خستگی مفرط چشم می‌شود.

چه کنیم تا از پیری زودرس چشم جلوگیری کنیم؟

علت سوزش چشم و راه های درمان آن

شناسایی علت اصلی سوزش چشم اهمیت زیادی دارد. کسانی که دچار سوزش چشم هستند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. پزشک معالج با سوال در مورد علائم و همینطور سوابق پزشکی بیمار، سوزش چشم را تشخیص می‌دهد. پزشک معمولا سوالاتی در مورد زمان بروز علائم، عواملی که موجب بدتر یا بهتر شدن علائم می‌شود. پزشک همچنین در مورد سابقه بیماری‌های چشمی از بیمار سوال می‌کند.

پزشک معالج همچنین داروهایی که فرد مصرف می‌کند را به دقت بررسی خواهد کرد. برخی داروها مانند ضد احتقان ها (Decongestant) ممکن است که موجب سوزش چشم شوند. پزشک همچنین به پرس‌وجو در مورد سوابق پزشکی، پزشک معالج معاینه جسمی را نیز انجام می‌دهد. پزشک علائمی مانند ناهنجاری‌های چشمی، خشکی و آسیب به چشم را بررسی می‌کند. پزشک ممکن است که از  تجهیزات چشم پزشکی یا  از قطره‌های مخصوص برای بررسی دقیق و واضح چشم و  مجرای اشک و رطوبت چشم استفاده کند.

سوزش چشم میتواند علت های گوناگونی از قبیل آلودگی چشم، خستگی بیش از حد چشم، نداشتن ویتامین لازم و اب کافی و … باشد.

درمان خانگی

تمیز کردن حاشیه‌های پلک چشم در نزدیکی پایه‌ی مژه‌ها: فرد با تمیز کردن چشم به وسیله

پاک‌کننده‌های ملایم و همچنین آب ولرم، می‌تواند به آرامی تا حد زیادی خشکی چشم را برطرف کند.

استفاده از قطره‌های روان‌کننده چشمی: پزشک ممکن است که برای چشمان بسیار خشک، قطره‌های روان‌کننده چشمی یا اشک مصنوعی را تجویز کند تا علاوه بر برطرف کردن قرمزی چشم، عملکرد چشم نیز بهبود پیدا کند.

استفاده از کمپرس آب گرم روی چشم‌ها: یک حوله تمیز و نرم را در آب گرم خیسانده و روی چشم‌های خود قرار دهید.

استفاده از قطره چشم یا قرص آنتی‌هیستامین برای کاهش اثرات واکنش‌های آلرژيک در چشم: این محصولات را می‌توانید به صورت آنلاین هم تهیه کنید.

مصرف مکمل‌هایی مانند روغن ماهی و فلکسید اویل (روغن بذر کتان): این موارد می‌توانند به کاهش اثرات خشکی چشم کمک کنند. مواردی که ذکر شد، خصوصا برای افراد مبتلا به روزاسه چشم مفید هستند.

با چند روش ساده میتوانید از التهاب چشمان خود جلوگیری کنید و با رعایت های بسیار چشمانی قوی و فاقد سوزش و خشکی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید