جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه استعداد خود را شکوفا کنیم

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
چگونه استعداد خود را شکوفا کنیم

هر یک از ما افرادای را می‌شناسیم و در ذهن خود آن‌ها را افرادی بسیار باهوش و با استعداد می‌دانیم و حتی  رفتار و عملکرد و دستاوردهای آن‌ها را برای خودمان یک الگو قرار می‌دهیم. اگر توجه داشته باشید افراد مشهور و معروفی در  دنیای موسیقی، ورزش، حوزه ی سیاست و اقتصاد و زمینه ‌های دیگر، وجود دارند که سرآمد دیگران بوده و با استعداد و قابلیت منحصر به فردشان تحسین همگان را برمی‌انگیزند و این سوال پیش می‌آید که آیا این استعداد که در این افراد وجود دارد، ذاتی و حقیقی است و به عبارتی دیگر، آیا انسان‌ ها با یک استعداد خاص به دنیا می‌آیند؟

بسیاری از مواقع، افراد شروع به کنجکاوی و پرسیدن سوال ‌های معنادار‌تری از خود می‌کنند، که پاسخ دادن بدان ها منجر به کشف استعداد در آن‌ها می‌شود، سوالاتی از این قبیل که استعداد منحصر به ‌فرد من چیست؟ هدف زندگی من چیست؟ ارزش‌ های من در زندگی چه هستند؟ چه اموری برای من معنادار و اولویت دار است؟ چه شغلی می‌تواند همه‌ی این ‌ها را برای من فراهم آورده و ذوق و علاقه‌ی من را پوشش دهد؟

هر یک از این سوالات، سطوح مختلفی از پاسخ‌ ها را در برمی‌گیرند که با پاسخ بدان ها می‌توانید به شکوفایی و پرورش استعداد ذاتی خود کمک نمایید. در ادامه، مراحلی مبنی بر راهنمایی شما در فرآیند کشف استعداد انسان، مطرح ‌شده است، به دقت آن‌ها را بخوانید و به کار بندید.

چگونه استعداد خود را شکوفا کنیم

بیشتر بخوانید: سه خصیصه شخصی مشترک در کارآفرینان موفق

دریافت بازخورد و شکوفایی استعداد

بسیاری اوقات شما به شناسایی فعالیت ‌هایی که از انجام دادن آن‌ها لذت می‌برید، می‌پردازید و انجام کارهایی که می‌دانید در آن‌ها مهارت دارید، بسیار آسان ‌تر از این است که بخواهید استعداد طبیعی خود را کشف کنید.

اگر شما چندین سال تجربه‌ی انجام کاری را داشته باشید، به احتمال بسیار زیاد، شما نقاط قوت ویژه‌ ای را در خود کشف کرده‌اید که بر اساس استعداد منحصر به ‌فرد و مختص به خود تان می‌باشد. بنابراین اولین وظیفه‌ی شما در فرآیند کشف استعداد، مورد توجه قرار دادن فهرست تجربیات تان برای پیدا کردن نشانه‌ هایی از استعدادتان است.

اول ‌از همه، به مواردی فکر کنید که دیگران به شما می‌گویند که در انجام دادن آن‌ها عالی هستید. به عنوان مثال، تعداد دفعاتی که افراد مختلف، از همکارانتان گرفته تا خانواده و دوستانتان برای دریافت کمک به شما مراجعه کرده اند را در نظر آورید که شما به دلیل استعداد و توانایی که داشتید با ارائه یک ایده و پردازش و سازمان‌ دهی یک رویداد به آن‌ها کمک نمودید.

در مرحله‌ ی دوم، به دوران کودکی، سال های تحصیلی و مشاغل گذشته و مشاغل فعلی خود توجه نمایید. فعالیت ‌هایی را که به‌ خوبی قادر به انجام دادنشان بودید را مشخص کنید و فعالیت ‌هایی که برای شما یک امر طبیعی و ساده بوده‌اند و موجب به جریان افتادن شما در مسیر کاری‌ تان شده‌اند را به دقت مورد نظر قرار دهید. این فعالیت ‌ها می‌تواند شامل، نوشتن متن برای یک مقاله یک خبرنامه و یا حتی برنده شدن در مسابقه‌ ی نویسندگی  و یا راه انداختن کمپین‌ های انتخاباتی برای انتخابات شورای مدرسه باشد.

در مرحله‌ ی سوم فهرست طلایی خود را با برجسته ‌سازی مواردی از لیست قبلی تهیه کنید، مواردی که علاوه بر اینکه در انجام دادن آن‌ها ماهر بوده‌اید، بلکه از انجام دادن آن‌ بسیار لذت برده‌اید. چرا که بسیاری از مواردی که در انجام دادن آن‌ها به ‌خوبی عمل نموده‌اید به دلیل سرعت عمل و مهارت و نه استعداد می‌باشند.

در مرحله‌ی چهارم، مهارت ‌های زیر بنایی این فعالیت‌ ها را تجزیه‌ و تحلیل کنید تا بتوانید ریشه‌ های استعداد خود را کشف کنید.

ارزیابی خود و شکوفایی استعداد

برای یکپارچه نمودن فرآیند جستجوی استعداد خود، می‌توانید به ارزیابی‌ دقیق و همه جانبه ی خود بپردازید و به شناخت کامل و دقیقی از خود دست یابید تا در کشف استعداد خود موفق تر عمل نمایید. ابزارهای ارزیابی زیادی وجود دارند که شما با توجه به خواسته‌ی مد نظر از هر یک از آن‌ها نیز می‌توانید کمک بگیرید. به عنوان مثال، آزمونMBTI مایرز بریگز، به شما کمک می‌کند تا تیپ شخصیتی خود را در یابید و به کمک نتیجه ی ‌آن، بسیاری از علایق، خواسته ها و تمایلات شما برای انجام  امور و فعالیت های گوناگون به روش ‌های خاص و به ‌طور ریشه ‌ای بررسی و مشخص می‌شود. این قبیل ارزیابی ها شما را از استعداد ذاتی خودتان آگاه می‌کند و یک استعداد را به‌عنوان یک الگوی تکرارشونده‌ ی طبیعی از تفکر، احساس یا رفتاری که می‌تواند به ‌طور مؤثر اعمال شود را تعریف می‌کند. همچنین آزمون MAPP، که یکی از شاخص های ارزیابی استعداد می‌باشد، اطلاعاتی را در مورد محرک ‌های شغلی و موضوعات مربوط به انواع وظایف کاری ‌که برای شما ارجحیت بیشتری دارد و تمایل بیشتری به انجام آن‌ها خواهید داشت را ارائه می‌دهد.

در عین‌ حال، توصیه می‌شود که نهایت دقت خود را بکار برید و بدانید که این تست‌ ها، تنها ابزارهایی هستند که شما بتوانید به کمک آن، ابعاد مختلف استعداد خود را کشف کنید و نکته‌ی مهم تر این است که شما باید بتوانید چگونگی ارتباط با نتایج و به کارگیری آن‌ها را برای انجام بهتر امور خود به کار برید. به عنوان مثال، نتیجه ی تست آزمون MBTI، ممکن استESTJ  باشد که بیانگر یک فرد برونگرا، سنجش گر، متفکر و قضاوت کننده است، به این معنا که ویژگی‌ های بارز این فرد بدین صورت است به فرد گرایی، استراتژیک بودن، برقراری ارتباط تمایل دارد و اهل معاشرت بوده و کمال طلب می‌باشد. و یا نتیجه ی ارزیابی MAPP، بیانگر یک فردی که تمایل شدیدی به ارتباط ایده‌ ها، ازجمله نویسندگی به شکل خلاقانه، فعالیت‌ های ادبی و همچنین پردازش اطلاعات با نگاه کلی به یک موضوع دارد، می‌باشد که این نتیجه می‌گوید این فرد می‌تواند یک وکیل، مشاور و راهنمای خوب و مورد اعتماد در بین دیگر افراد باشد. بنابراین با توجه به ابزارهای مختلف که بیانگر شخصیت و رفتار و استعداد یک فرد می‌باشد می‌توان به شکوفایی استعداد و موفقیت و پیشرفت بهتر و بیشتر دست یافت. شما با قرار دادن اطلاعاتی که از تفسیر ارزیابی های خود به دست می‌آورید و قرار دادن آن‌ها در مقابل لیستی از فعالیت‌ هایی که در انجام دادن آن‌ها، خوب و عالی عمل می‌کنید، ازجمله نوشتن و تحقیق بر اساس بازخوردهای دیگران به ‌راحتی می‌توانید به شکوفایی استعداد های خود بپردازید.

چگونه استعداد خود را شکوفا کنیم

کشف تمایلات و خواسته ها و شکوفایی استعداد

شما باید آگاهی کافی از تمایلات و خواسته های خویش داشته باشید و بدانید علاقه ی دست یافتن به چه چیزهایی در شما بیشتر وجود دارد تا بتوانید در فرایند شکوفایی استعداد به خوبی عمل کنید و برای این کار شما باید پس ازاینکه داده ها و اطلاعات ارزشمندی را که در مراحل قبلی بیان شد را به دست آورده و جمع کردید، اکنون همه‌‌ی آن‌ یافته ها را با هم جمع و جور کرده و ترکیب کنید و الگوهایی را شناسایی کنید که تعیین ‌کننده‌ ی استعدادهای شما هستند. شما می‌توانید یک عنوان الهام ‌بخش را برای استعداد منحصربه ‌فرد خود انتخاب کنید و به طور خلاقانه برای خود نام گذاری کنید که موجب افزودن یک عنصر سرگرم‌ کننده و انگیزه دهنده در این فرآیند جالب و هیجان ‌برانگیز کشف استعداد شود.

به عنوان مثال، شما می‌توانید لیست زیر را برای خود تهیه کنید تا به کمک آن بتوانید بفهمید که تمایلات و خواسته های شما چیست و چه اموری برای شما از اولویت بیشتری برخوردار هستند:

- شغل قبلی ‌ام، به‌عنوان یک مدرس زبان انگلیسی، یک روزنامه‌ نگار، یک محقق و پژوهشگر، یک بازیگر، یک متخصص منابع انسانی و یا یک مدیر فروش و بازایابی

- شخصیت، استعدادها و نتایج ارزیابی آزمون‌ های حرفه‌ ای‌ گوناگون

- دریافت بازخورد  از افراد دیگر در مورد من به عنوان یک نویسنده، یک معلم زبان، یک مربی و یا یک کارآفرین

- خاطرات مهم از دستاوردها و تجربیات مهم من در زمینه‌ی تدریس زبان، نویسندگی و سخنرانی

شما با توجه به این بررسی ‌ها و تحلیل دقیق آن‌ها متوجه خواهید شد که استعدادهای طبیعی  شما شامل چه مواردی می‌شود و با توجه به آن چه که کشف کرده‌اید، یک لقب منحصر به فرد در همان حیطه به خود  اختصاص دهید.

تصور کنید که استعدادهای ذاتی شما همچون  ریشه ‌های درخت هستند و شاخه های زیادی از این درخت خارج‌ شده است. این شاخه‌ ها فعالیت‌ هایی هستند که شما در انجام دادن آن‌ها عالی هستید و همچنین مشاغلی که با آن‌ها تناسب بیشتری دارید و در آن‌ها رشد و پیشرفت می‌کنید. حالا، زمانی که این ریشه‌ ها را ردیابی کردید و از طریق فعالیت ‌ها، آن‌ها را شناسایی نمودید، این فرآیند را معکوس کنید، یعنی این بار از ریشه ‌ها برای تصمیم‌ گیری درباره‌ ی جهت شاخه ‌های جدید استفاده کنید و ارزیابی کنید در کجا می‌توانید از استعداد های ویژه‌‌ی خود در زمینه ‌های دیگر استفاده کنید و هر یک از آن‌هایی که شما برمی‌گزینید می‌توانند بازگو کننده‌ ی استعداد شما باشند.

از آنجا یی که پیشرفت‌ های مکرر تکنولوژی منجر به ایجاد شغل‌ های جدید شده است، داشتن چندین شغل برای یک نفر و یا تغییر و جا به جایی از شغلی به شغل دیگر، امری طبیعی می‌باشد که این امر به شما فرصت ‌های بیشتری را برای کشف و استفاده از تمام استعدادهای طبیعی تان را می‌دهد. بنابراین پذیرای این دعوت باشید، تجربیاتی را در زمینه های مختلف به دست آورید، نقاط قوت خود را دریابید و در برخی موارد، استعدادهای ذاتی خود را بررسی کنید، اصلاح کنید و آن‌ها را برجسته تر ‌سازید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید