جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه با اعتماد به نفس بالا باعث موفقیت خودمان بشویم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
چگونه با اعتماد به نفس بالا باعث موفقیت خودمان بشویم؟

یکی از مهمترین کلید های موفقیت در زندگی اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس بالا یکی از نیاز های مهم هر فردی است و هر فرد باید در زندگی خود از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد تا احساس مفید بودن و خوشبختی کند و همچنین موفقیت خود را رقم بزند. خانم ها نسبت به آقایان بیشتر درگیر این مشکل هستند بنابراین راههایی که برای حفظ آن بکار می رود در خانم ها و آقایان بسیار متفاوت میباشد. هر فرد برای اینکه بتواند به خواسته ها و موفقیت های خود دست پیدا کند، باید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد زیرا کلید موفقیت در هر مرحله از زندگی، داشتن اعتماد به نفس بالا میباشد.

علائم  شایع اعتماد به نفس پایین

- همیشه زیاد و بیش از حد فکر میکنند.

- مداوم مضطرب و پر از استرس و پریشان هستند.

- به خودشان بیش از حد سخت میگیرند.

- به عقاید خودشان اعتماد ندارند.

- از چالش ها و رقابت ها میترسند.

عواملی که در کاهش اعتماد به نفس نقش دارند

مورد اول: دریافت نکردن محبت به اندازه. اولین مکانی که اعتماد به نفس انسان در آنجا شکل میگیرد محیط خانواده است. کسانی که در خانواده خود محبت کافی دریافت نکرده اند اغلب دچار کاهش اعتماد به نفس بودند. افرادی که دچار این مشکل هستند اغلب درگیر این هستند که محبت را از سمت دیگران دریافت کنند و به همین علت اعتماد به نفس پایینی دارند. این دسته افراد برای اینکه مورد محبت قرار بگیرند در مواردی ممکن است شخصیت خود را پایین بیاورند.

مورد دوم: برچسب‌های منفی به خود زدن. برخی از افراد عادت دارند که برچسب‌هایی منفی به خود بزنند و خود را با آنها معرفی کنند. مثلا وقتی کار اشتباهی را مرتکب می‌شوند می‌گویند من یک احمق هستم! ، یا چقدر من بی دست و پا و خنگ هستم! و شخصیت خودشان را در نظر خود کوچک میکنند. برچسب زدن به خود و خود را با آن برچسب‌ها معرفی کردن، به مرور زمان اعتماد به نفس را کاهش می‌دهد و در نظر دیگران شما با همین برچسب ها تعریف میشوید.

مورد سوم: مقایسه کردن خود با دیگران: بسیاری از افراد عادت دارند که درون خود را با ظاهر دیگران مقایسه می‌کنند و سپس خودشان را تخریب میکنند. عادت مقایسه خود با دیگران اگر به برتری طلبی منجر نشود، حتما به تخریب اعتماد به نفس، افزایش اضطراب، غم و خشم منجر می‌شود. اگر متر مقایسه خودتان را بر دیگران می‌گذارید و خود را با آنها می‌سنجید، بدانید که راه را اشتباه می‌روید. بنابراین مسیر زندگیتان تغییر خواهد کرد. پس بهتر است که خودتان را در نظر بگیرید و فقط به موفقیت خودتان فکر کنید.

مورد چهارم: توجه نکردن به نقاط قوت. همه ی انسان ها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند اما مسئله اصلی این است که به نقاط قوت خود بیشتر از نقاط ضعف توجه داشته باشیم و سعی کنیم تا نقاط ضعفمان را تا حد مقدوری درست کنیم. در بسیاری از موارد توجه کردن بیش از حد به نقاط ضعف باعث میشود که فرد فکر کند فرد مفیدی برای جامعه نیست و هیچ توانایی ندارد. همین امر باعث میشود تا اعتماد به نفسش پایین بیاید.

مورد پنجم: رسیدگی نکردن به ظاهر خود. یکی از مسائلی که به شما اعتماد به نفس می‌دهد آراستگی و رسیدگی به ظاهر خود است. رسیدگی به ظاهر خود به این معنا نیست که هر روز خود را به یک شکل در آوریم، بلکه به معنای پاکیزگی و آراستگی است. یعنی اینکه بوی خوب بدهیم، به سلامت و تناسب اندام و هیکل خود برسیم، دندان‌های تمیزی داشته باشیم، لباس‌هایی متناسب و تمیز به تن کنیم، و ظاهر خود را بپذیریم و دوست داشته باشیم. اغلب کسانی که ظاهری آراسته و تمیز دارند، از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند.

مورد ششم: دوستان نامناسب با خلقیات شما. دوستان نامناسب یا اعتماد به نفس کاذب به ما می‌دهند یا اعتماد به نفس را از ما سلب می‌کنند. شما اگر در میان افرادی باشید که هیچ تناسبی با شما ندارند یا افسرده و مضطرب می‌شوید یا اعتماد به نفس خود را در مقابل آنها از دست می‌دهید. یا اینکه بودن با برخی از افراد باعث می‌شود از آنچه که هستیم دور شویم و خود را با آنچه که نیستیم بشناسیم و این یعنی اعتماد به نفس کاذب. برخی از دوستان نیز با رفتار‌ها یا حرف‌های خود به اعتماد به نفس شما آسیب می‌رسانند. برای تقویت اعتماد به نفس خود باید با افرادی همراه شوید که متناسب با شما، حامی، مثبت بین و همراه باشند. برای خود دوستانی انتخاب کنید که اعتماد به نفس سالمی دارند و برای رسیدن به آنچه می‌خواهند باشند تلاش می‌کنند.

مورد هفتم: نداشتن هیچ مسئولیتی. افرادی که در زندگی خود هیچ مسئولیتی ندارند به مرور دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شوند. علت این امر این است که فرد در زندگی خود مسئولیت کاری را به طور کامل به عهده نگرفته و نتوانسته آن کار را به خوبی و درستی به پایان برساند.

مورد هشتم: هدف نداشتن. وقتی که هدف‌های مشخصی در زندگی خود نداشته باشید، کم‌کم احساس بیهودگی می‌کنید. تعیین اهداف در زندگی به شما پویایی، نشاط و اعتماد به نفس می‌دهد. تعیین هدف برای زندگی، حس مفید بودن و زنده بودن به شما می‌دهد. همچنین با هدف داشتن تمامی کارها بر اساس زمان خود به خوبی پیش میرود و این احساس خوبی به فرد میدهد که در بالا رفتن اعتماد به نفس او تاثیر دارد.

مورد نهم: نادیده گرفتن موفقیت ها. معمولا دیدن نیمه خالی لیوان برای ما خیلی راحت‌تر از یادآوری نیمه پر و موفقیت‌های‌مان است. مردم غالبا خیلی راحت درباره نداشته ها، کمبود‌ها و شکست‌های خود صحبت می‌کنند و زمانی که به آنها می‌گوییم از موفقیت‌های خود بگویند، بیش از چند جمله محدود نمی‌توانند بگویند. موفقیت‌های قبلی و کار‌هایی که تمام کرده‌اید را بر روی کاغذ بنویسید و بابت این کار‌های انجام شده برای خود جشن بگیرید. قطعا هرکس در زندگی خود موفقیت های بیشتری نسبت به شکست هایش داشته است.

مورد دهم: عدم شناخت خود: عدم شناخت کافی از خود باعث می‌شود که یا دچار اعتماد به نفس کاذب شویم یا اعتماد به نفس مان ضعیف می‌شود. اینکه ما ندانیم چه کسی، با چه توانایی ها، چه نقاط ضعف، چه استعداد‌ها و چه موفقیت‌هایی هستیم آفتی بر سر راه تقویت اعتماد به نفس مان است. پس میتوانیم هرچه از خود می دانیم را بر روی یک کاغذ بنویسیم تا بتوانیم به نقاط قوت و ضعف خود هم پی ببریم.

چگونه اعتماد به نفسمان را افزایش دهیم؟

اعتماد به نفس سالم، نیاز به ظهور ماهرانه و ظریف دارد. افزایش اعتماد به نفس مانند شادی نیست که به محض آنکه به خودتون می گویید شاد باش، فورا شاد شوید. شما برای انجام این کار به برخی از راه های خاص نیاز دارید مانند پیگیری یک هدف که واقعا برای شما مهم است. هیچ راه مستقیم برای بهبود اعتماد به نفس وجود ندارد. این باید یک محصول جانبی رضایت کلی زندگی ما باشد. برای اینکه اعتماد به نفس بالایی داشته باشید بیشتر کارهایی که دوست دارید را انجام دهید، ورزش کنید، مدیتیشن انجام دهید، بیشتر آب بنوشید ودر فضای باز پیاده روی کنید.

رابطه ی استرس و اعتماد به نفس

با اعتماد به نفس بالا، میتوانید استرس خود را کاهش دهید. این جمله ای است که شما باید مداوم با خود تکرار کنید تا بتوانید با استرس خود بجنگید. قبل از هرچيز بايد به توانمندي هايتان و خودتان باور داشته باشيد و اعتماد به نفستان بالا باشد. از افرادي كه باعث ايجاد استرس در شما مي شوند دوري كنيد. مثلا اگر يكي از دوستان شما اينطور است، ارتباط تان را با او كم كرده و نهايتا قطع كنيد. ارتباط با افرادی که استرس فراوانی در زندگی خود دارند ممکن است به مرور بر روی زندگی شما تاثیر بگذارند. منابع استرس زا را محدود كنيد. فرقي نمي كند كه چه چيزي باشد.

همیشه ايمان داشته باشيد كه خداي مهربان همراه شماست و كمك تان خواهد كرد. هر انسان اگر خود را به خدا نزدیک تر کند قطعا موفقیت های بیشماری در زندگیش خواهد دید. با خودتان خوب صحبت كنيد.يعني گفتمان دروني منفي تان را مهار كنيد و سعی کنید از کلمات مثبت و امیدوار کننده به خود بزنید.

وقتي اشتباه يا خطايي از ما سر میزند و يا به هر دليل ديگر دچار افكار منفي مي شويم، شروع مي كنيم به بدگويي از خودمان و گفتمان دروني مان منفي مي شود. و شروع مي كنيم به تحقير و سرزنش خودمان. در اين حالت توانمندیهایمان را نمي بينيم و دچار خودكم بيني مي شويم و توانايي برآمدن از آن شرايط را در خود نمي بينيم و اينجاست كه دچار استرس مي شويم.

و آن شرايط برايمان اضطراب آور مي شود. در اين شرايط حتي ممكن است كه مهارت بالايمان به درد نخورد. مثال: اگر شناگر ماهري قبل از مسابقه متوجه شود كه رقيب سرسختي دارد و به جاي اين كه با خودش خوب صحبت كند، به خودش بگويد تو نمي تواني برنده شوي؟ اين گفتمان دروني منفي باعث مي شود كه اعتماد به نفسش را از دست بدهد و استرس بر او غلبه كند و نتواند به طور كامل از توانمندي اش استفاده كند و قطعا موفق نخواهد شد.

مي توانيم بگوييم كه تاثير اعتماد به نفس و استرس همواره به صورت معكوس وجود دارد و با راهكارهاي ارائه شده مي توانيم اعتماد به نفسمان را افزايش داده و استرس مان را كاهش دهيم تا قدم به قدم به موفقيت نزديك و نزديك تر شويم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید