جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه دندان هایی همیشه سالم داشته باشیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
چگونه دندان هایی همیشه سالم داشته باشیم؟

برای اینکه بتوانید دندان های همیشه سالم داشته باشیم نیاز به یک عمر مراقبت از آنها داریم. حتی اگر دندان های خوبی دارید باز هم باید روزانه از آنها مراقبت های لازم را بکنید تا منجر به پوسیدگی یا خراب شدن دندانتان نشود. راهکار هایی نیز می باشد تا برای مراقبت از دندان ها در طول روز توصیه شده است و همچنین تهیه محصولاتی که برای مراقبت از دندان ها نیز توصیه میشود. در ادامه چند نکته که برای مراقبت از دندان ها توصیه می شود را ذکر کرده ایم.

شرسیدگی به دندان با چند روش ساده

مورد اول: مسواک قبل از خواب فراموش نشود. در کل توصیه میشود که روزی دو بار در طول روز دندان ها را مسواک بزنید تا دندان هایی همیشه تمیز و همچنین سالم تر داشته باشید. درکل هنوز هم اکثر افراد مسواک زدن درشب را فراموش میکنند و از اهمیت آن غافل هستند. مسواک زدن قبل از خواب بسیاری از میکروب ها و پلاک هایی که در طول روز بر روی دندان تجمع کرده اند را پاک میکند.

مورد دوم: دندان هایتان را به طور صحیح مسواک بزنید. زدن مسواک به طور نادرست با مسواک نزدن کاملا برابری میکند و با هم مساوی هستند. درست مسواک نزدن به لثه ها و دندان ها آسیب جدی وارد میکند. پس سعی کنید آرام مسواک بزنید و همچنین اصولی دندان های خود را مسواک کنید و در طول زمانی 2 دقیقه، مسواک را در دهان خود بچرخانید تا تمامی میکروب ها از روی سطح دندانتان پاک شود.

یکی از نکات مهم در مسواک زدن، انتخاب مسواک درست میباشد. تقریبا تمامی بیماری لثه از جمله التهاب لثه و خونریزی آن می تواند با استفاده مناسب از مسواک و نخ دندان در مراحل اولیه  بهبود یابد . مسواک مناسب و نخ دندان از بروز پوسیدگی و گسترش آن جلوگیری می کند و سبب می شود  دندان های سالم تری داشته باشید. پس لازم است در کنار مسواک، از نخ دندان هم استفاده کنید.

مورد سوم: در کنار دندان هایتان، زبانتان را هم بشوید و مسواک بزنید. پلاک های میکروبی به عنوان اولین عامل ایجاد بیماری های پریودنتال در سطح زبان نیز تشکیل شده و یکی از علل ایجاد بوی نامساعد در دهان می باشند. بنابراین هنگام مسواک زدن، شستن زبان نباید نادیده گرفته شود. این عمل سبب حذف بوی بد دهان می شود و هم می توانید  دندان های سالم تری داشته باشید. پس فراموش نکنید که در هنگام مسواک، زبان خود را هم مسواک بزنید.

مورد چهارم: استفاده از خمیر دندان مناسب برای دندان های سالم. خمیر دندان انواع مختلفی نیز دارد که با توجه به کارکرد باید بهترین آنها که دارای درصد فلوراید مناسبی است انتخاب شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

مورد پنجم: استفاده از دهان شویه مناسب. در حالی که فلوراید توسط کسانی که نگران چگونگی تأثیر آن بر سایر مناطق بدن هستند ، مورد بررسی قرار گرفته است ، این ماده همچنان در خصوص حفظ سلامت دهان مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این امر این است که فلوراید دفاعی پیشرو در برابر پوسیدگی دندان است. توسط مبارزه با میکروب هایی که می تواند منجر به پوسیدگی شود ، و همچنین به عنوان ایجاد کننده سدی محافظ برای دندان های کاربردی وسیع دارد که به طور عمو در خمیر دندان و دهانشویه ها مورد استفاده قرار گرفته است و سبب می شود تا دندان های سالم تری داشته باشید

دهان شویه ها عامل بسیار مهمی هستند که حتما باید جدی بگیرید و به عنوان بخشی از ابزار های ارتقا سلامت دندان مورد استفاده قرار دهید. دهانشویه ها علاوه بر تنظیم ph دهان و دندان از بوی بد دهان جلوگیری کرده و مانع از پوسیدگی دندان میشوند. بنابراین حداقل هفته ای دو بار از دهان شویه های حاوی فلوراید استفاده کنید تا دندان های سالم تری داشته باشید. البته اگر دهانشویه حاوی فلوراید نیز در اختیار ندارید قرقره کردن آب نمک در پاکسازی و ضدعفونی کردن دهان موثر است و یک راهکار خانگی جهت ارتقا بهداشت دهان و دندان می باشد.

مورد ششم: نخ دندان عامل مهم برای ارتقا سلامت دندان. مسواک به تنهایی نمی تواند تمامی میکروب ها و پلاک ها را از دندان پاک کند. بخاطر همین استفاده از نخ دندان برای پاکیزگی و از بین بردن میکروب های جزئی بین دندان ها بسیار موثر است. بنابراین با استفاده از نخ دندان های مناسب و استریل شده برای پاک کردن لابه لای دندان های خود استفاده کنید تا دندان های سالم تری داشته باشید و از پوسیده شدن آنها جلوگیری کنید.

مورد هفتم: خودتان را از خوردن غذاهای اسیدی دور کنید تا دندان های سالم تری داشته باشید. نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه، پرتغال و آبمیوه ها دور کنید و محدود کنید. اسید های غذایی مواد، دندان را نرم میکند و مواد معدنی را در مینای دندان حل میکند و باعث پوسیدگی یا سوراخ شدن دندان میشود. در موارد حاد تر ممکن است دندان ها به سمت لثه خورده شوند.

مورد هشتم: کمتر شکر و قند استفاده کنید تا دندان هایی سالم داشته باشید. غذاها و مواد خوراکی که حاوی قند هستند را محدود کنید زیرا باکتری های موجود در پلاک دندان ها، قند ها را به اسید ها تبدیل میکنند.

مورد نهم: هنگام ورزش های سخت و پر فشار، از یک کلاه ایمنی یا لثه بند استفاده کنید تا از آسیب های احتمالی به دندان جلوگیری کنید.

مورد دهم: اگر در مواردی دندانتان شکست یا آسیب دید آن را دوباره احیا کنید. در صورت امکان دندان را در جای خود نگه دارید در حالی که به دنبال مشاوره فوری دندان پزشکی هستید. اگر این امکان پذیر نیست ، دندان را در پلاستیک بپیچید یا آن را در شیر قرار دهید و سریعاً به دنبال مشاوره دندانپزشکی باشید.

مورد یازدهم: از دندان های خود فقط برای غذا خوردن استفاده کنید تا دندانتان سالم تر بماند. سعی کنید که از دندان خود فقط برای جویدن غذا استفاده کنید و به غیر از این برای شکست یا خرد کردن چیزی با دندان پرهیز کنید.

مورد دوازدهم: برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان های سالم تری داشته باشید و از پوسیدگی های زودرس دندان جلوگیری کنید. در صورت بروز مشکل دندان مانند دندان درد یا لثه خونریزی ، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. به طور متوسط اگر بیماری زمینه ای که سبب بیماری پیرودنتال نمی شود یا پوسیدگی دندان را تشدید می کند مانند دیابت ندارید هر 6 ماه یکبار دندان تان را چکاب کنید، در غیر این صورت مراجعه 3 ماه به دندان پزشک الزامی میباشد.

آیا دندان های کاملا سفید طبیعی است؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مزاج هر فرد، رنگ دندان هایش را تعین میکند. بنابراین اگر فردی بگوید که هر چقدر مسواک می زنم و بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنم اما دندانهایم سفید نیستند ، حقیقت دارد و در مقابل اگر فردی بدون سفید کننده های مصنوعی دندان های سفید و درخشانی داشته باشد باز هم حقیقت دارد زیرا این امر کاملا به مزاج فرد بستگی دارد.

انواع مزاج و ارتباط آن با رنگ دندان

افراد دارای مزاج صفراوی دارای دندان های سفید متمایل به زرد هستند.

افراد دموی نوعی تیرگی یا زردی در دندان هایشان به چشم می خورد و دندان های سفیدی ندارند.

سوداوی ها دارای دندان های تیره اما محکمی هستند که کمتر پوسیده می شود.

بلغمی ها دندان هایشان کاملا سفید هستند.

نسخه های طبیعی برای سلامت دندان

کزمازک، سُعد، گل سرخ وسنبل الطیب را به مقدار مساوی بکوبید و با هم مخلوط نمایید و سپس الک کنید و با انگشت روی دندان ها به حالت مسواک کردن بکشید و نیم ساعت روی دندان های تان این ماده را بگذارید و سپس آبکشی کنید.

گشنیز را بو دهید و با کمی سرکه مخلوط نمایید و این محلول را غرغره کنید و روی لثه هایتان بکشید زیرا موجب استحکام لثه و دندان می شود.

به مقدار مساوی دم الاخوین، کزمازک، انزروت، کندر، تباشیر، گل سرخ، گلنار و پوست انار ترش را پودر و با هم ترکیب کنید تا آردی به دست آید و آن را به شکل مسواک با انگشت روی دندان بکشید.

نصف استکان سماق را بجوشانید و صاف کنید و با گلاب مخلوط نمایید و سپس این محلول را غرغره کنید.

شش مثقال از عاقرقرحا، وج، کزمازک و سُعد را با سه مثقال از پوست انار، مازوی سبز، کندر، گلنار، گل سرخ و چهار مثقال از ریشه سوسن کبود و نشاسته کتیرا و گشنیز خشک بو داده پودر و مخلوط نمایید و حدود دو مثقال از ترکیب کف دریا و سنگ نمک را به مواد اضافه کنید و در آخر این ترکیب را به شکل مسواک با انگشت روی دندان ها یا لثه بکشید. این چند روش خانگی و سنتی نیز میتوانند برای سفید کردن و سلامتا دندان به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید