جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه زندگی شاد و رضایت بخشی داشته باشید

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
چگونه زندگی شاد و رضایت بخشی داشته باشید

تعریف افراد مختلف از خوشبختی و زندگی شاد با هم متفاوت است. شاید از نظر شما رابطه مسالمت آمیز با اطرافیان، داشتن دوستانی که شما را بدون قید و شرط می پذیرند یا آزادی برای رسیدن به آرزوها خوشبختی تعریف شود. صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث خوشبختی و رضایت از زندگی می شود، ترفندها و عادت هایی وجود دارند که توجه به آن ها می تواند به شما در برخورداری از یک زندگی شاد و موفق کمک کند. عادت ها در زندگی انسان اهمیت زیادی دارند. اگر تا به حال سعی کرده باشید که یک عادت بد را ترک کنید، به خوبی می دانید که آن ها چقدر عمیق و ریشه دار هستند. این موضوع هم درباره عادت های بد و هم درباره عادت های خوب صدق می کند. پس چرا سعی نمی کنید که عادت های مثبت و خوب را به زندگی خود اضافه کنید؟

در این مقاله شما را با بعضی از عادت های مثبت که رعایت آن ها به ایجاد یک زندگی شاد و پر انرژی کمک می کند، آشنا می کنیم. فقط به یاد داشته باشید که تعریف خوشحالی و خوشبختی از نظر افراد مختلف، متفاوت است. همچنین مسیر افراد برای رسیدن به زندگی شاد و موفق با یکدیگر فرق دارد. اگر بعضی از این عادت ها در شما استرس ایجاد می کنند یا با سبک زندگی‌تان سازگار نیستند، آن ها را کنار بگذارید. با کمی صرف وقت و تمرین متوجه می شوید که چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی برایتان مناسب نیست.

لبخند بزنید تا زندگی شادتری داشته باشید

وقتی خوشحال هستید، لبخند می زنید. اما در حقیقت بین خوشحالی و لبخند زدن یک رابطه دوطرفه وجود دارد. چراکه لبخند زدن با ترشح دوپامین در مغز احساس خوشحالی را افزایش می دهد. این بدین معنی نیست که باید همیشه یک لبخند مصنوعی روی صورت شما نقش ببندد. اما سعی کنید روزها را با لبخند زدن به خودتان در آینه شروع کنید یا دفعه بعد که احساس ناراحتی کردید، لبخند بزنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

برای داشتن زندگی شاد باید ورزش کنید

ورزش کردن فقط برای سلامت جسم مهم نیست. ورزش منظم می تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند و در عین حال عزت نفس و شادی را افزایش دهد. حتی مقدار کمی فعالیت بدنی می تواند روی احساسات شما تاثیر داشته باشد. لازم نیست برای ورزش کردن فعالیت بدنی زیادی انجام دهید. اگر به طور ناگهانی ورزش شدید را شروع کنید، احتمالا ناامید می شوید. برای شروع بهتر است هر شب بعد از صرف شام در اطراف منزل قدم بزنید، در کلاس یوگا یا تای چی ثبت نام کنید یا روز خود را با 5 دقیقه حرکات کششی آغاز کنید.

به اندازه کافی بخوابید

مهم نیست که چقدر جامعه مدرن ما را به سمت کم خوابی سوق می دهد. داشتن خواب کافی برای سلامتی، بهبود عملکرد مغز و احساس آرامش ضروری است. بیشتر بزرگسالان هر شب به 7 یا 8 ساعت خواب نیاز دارند. اگر متوجه شدید که در طول روز دائما چرت می زنید، ممکن است به استراحت بیشتری نیاز داشته باشید. رعایت نکات زیر به بهبود الگوی خواب کمک می کند:

- میزان خواب شبانه و احساسی را که بعد از بیدار شدن تجربه می کنید، بنویسید. پس از یک هفته، می توانید برای بهبود وضعیت خواب خود تصمیم گیری کنید.

- هر روز، از جمله آخر هفته ها، در ساعات مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.

- یک ساعت قبل از خواب حمام کنید، مطالعه کنید یا یک فعالیت آرامش بخش انجام دهید. همچنین از مصرف غذاهای پرچرب و سنگین بپرهیزید.

- اتاق خواب خود را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید.

- از تخت و تشک مناسب برای خوابیدن استفاده کنید.

- اگر به خواب نیمروزی عادت دارید، بهتر است آن را به حداکثر 20 دقیقه محدود کنید.

اگر همیشه در خوابیدن مشکل دارید، با پزشک صحبت کنید. ممکن است به دلیل ابتلا به اختلال خواب به درمان نیاز داشته باشید.

از رژیم غذایی سالم پیروی کنید

حتما می دانید که انتخاب های غذایی روی سلامت جسم تاثیر دارند. اما شاید اطلاع نداشته باشید که بعضی از غذاها می توانند روی ذهن و روان هم اثر بگذارند. به عنوان مثال، کربوهیدرات ها باعث افزایش ترشح سروتونین می شوند که یک هورمون شادی است. فقط مصرف کربوهیدرات های ساده (تنقلات و نوشیدنی های سرشار از قند) را به حداقل برسانید. چون این خوراکی ها در طولانی مدت شما را دچار مشکل می کنند. بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده مانند سبزیجات، حبوبات و غلات کامل استفاده کنید.

گوشت بدون چربی، مرغ، حبوبات و لبنیات سرشار از پروتئین هستند. این غذاها باعث ترشح دوپامین و نوراپی نفرین می شوند و از این طریق انرژی و تمرکز را افزایش می دهند. غذاهای فرآوری شده یا سرخ شده باعث می شوند که احساس ناراحتی کنید. حذف وعده های غذایی هم چنین اثری روی وضعیت روحی شما دارد. عادات غذایی خود را به تدریج اصلاح کنید. به عنوان مثال، اگر هر روز یک عدد شیرینی می خورید، آن را با مقداری ماست یونانی و میوه جایگزین کنید.

سپاسگزار باشید تا زندگی شادتری داشته باشید

قدردانی سپاسگزاری می تواند خلق و خوی شما را بهبود دهد. نتایج حاصل از یک مطالعه نشان می دهد که تشکر و قدردانی تاثیر قابل توجهی روی احساس امید و شادی دارد. هر روز چیزهایی را که باعث خوشحالی‌تان می شوند به یاد آورده و به خاطر داشتن آن ها سپاسگزار باشید. در طول روز به رویدادهای مثبتی که در زندگی شما رخ می دهند، توجه کنید. این رویدادها ممکن است مثل ارتقای شغلی، بزرگ یا مثل پیشنهاد یک فنجان قهوه از سوی یک همکار، کوچک باشند.

از اطرافیان خود تعریف کنید

تحقیقات نشان می دهد که رفتار محبت آمیز نسبت به دیگران در ایجاد یک زندگی شاد نقش بسزایی دارد. تعریف و تمجید صادقانه هم احساس شادی و رضایت شما را افزایش می دهد و هم کمک می کند که دیگران روز بهتری را شروع کنند.

نقس عمیق بکشید

تنفس عمیق و طولانی استرس را کاهش می دهد و به شما کمک می کند که آرام شوید. دفعه بعد که احساس استرس یا خستگی کردید، مراحل زیر را انجام دهید:

- چشمان خود را ببندید و سعی کنید یک خاطره خوب یا یک مکان زیبا را تصور کنید.

- از طریق بینی یک نفس آرام و عمیق بکشید.

- به آرامی هوا را از طریق دهان یا بینی خارج کنید.

- این کار را چند بار انجام دهید تا به آرامش برسید.

چگونه زندگی شاد و رضایت بخشی داشته باشید

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین ویژگی‌ های افراد خستگی‌ ناپذیر

برای داشتن زندگی شاد باید اتفاقات ناخوشایند را بپذیرید

به طور کلی، نگرش مثبت چیز خوبی است. اما اتفاقات بد بخشی از زندگی هستند و برای همه افراد رخ می دهند. اگر اخبار بدی دریافت کردید یا مرتکب اشتباه شدید، نیاز نیست خود را خوشحال نشان دهید. احساس ناراحتی را بپذیرید و به خودتان اجازه دهید که آن را تجربه کنید. سپس تمرکز خود را روی چیزهایی که ممکن است باعث بهبود حال شما شوند، بگذارید. به یاد داشته باشید که هیچ کس همیشه خوشحال نیست.

خاطرات خود را یادداشت کنید

یادداشت کردن خاطرات به سازماندهی افکار، تجزیه و تحلیل احساسات و برنامه ریزی کردن کمک می کند. قبل از خواب، وقایع روزانه را بنویسید. اگر نوشتن بعضی چیزها شما را عصبی می کند، می توانید این کار را به زمان دیگری موکول کنید.

با استرس روبرو شوید تا زندگی شاد را تجربه کنید

زندگی پر از عوامل استرس زا است که اجتناب از همه آن ها غیرممکن است. به گفته روانشناسان، استرس همیشه مضر نیست و بهتر است ما نگرش خود را درباره آن تغییر دهیم. اگر نمی توانید از یک عامل استرس زا دور شوید، به خود یادآوری کنید که همه افراد استرس را تجربه می کنند و شما از آن چیزی که فکر می کنید قوی تر هستید. به جای فکر کردن به عامل استرس زا سعی کنید با آن مقابله کنید. برای این کار شاید لازم باشد که خود را در یک موقعیت ناراحت کننده قرار دهید. اما هرچه زودتر آن را انجام دهید، سریع تر به آرامش می رسید.

محیط اطراف خود را مرتب کنید

15 دقیقه وقت بگذارید تا بخشی از اتاق را مرتب کنید. همه چیز را در جای خود قرار دهید و وسایلی را که به درد شما نمی خورند، دور بریزید. می توانید این کار را یک بار در هفته، یک بار در روز یا هر زمانی که احساس می کنید محیط اطرافتان به مرتب کردن نیاز دارد، انجام دهید.

برای شاد بودن باید با دوستان خود وقت بگذرانید

انسان یک موجود اجتماعی است و داشتن دوستان صمیمی می تواند زندگی را شادتر کند. در طول هفته با دوستان خود دور هم جمع شوید یا تلفنی با هم صحبت کنید. در بزرگسالی، پیدا کردن دوستان جدید کمی دشوار است. اما باید بدانید که تعداد دوستانتان مهم نیست، این کیفیت ارتباط شما است که اهمیت دارد.

برنامه هفتگی داشته باشید

سعی کنید در پایان هر هفته برای هفته آینده خود برنامه ریزی کرده و لیست کارهایتان را مشخص کنید. حتی اگر به طور کامل به این برنامه پایبند نباشید، این کار می تواند به آرام کردن ذهن شما کمک کند.

مدت زمان استفاده از تلفن را کاهش دهید

برای داشتن زندگی شاد توصیه می شود که حداقل یک ساعت در هفته تلفن خود را خاموش کنید. شما می توانید از این زمان برای مطالعه کردن، مدیتیشن، پیاده روی و توجه به محیط اطراف خود استفاده کنید.

به طبیعت بروید

شواهد علمی نشان می دهد که اگر در هفته حداقل 30 دقیقه از وقت خود را به حضور در فضاهای سبز اختصاص دهید، کمتر به فشار خون بالا و افسردگی مبتلا می شوید. برای حضور در طبیعت لازم نیست که مسافت زیادی را طی کنید. شما می توانید در حیاط منزل یا پارک محله خود از طبیعت و هوای تازه لذت ببرید.

از روان درمانی کمک بگیرید

اگر یاد بگیریم که چگونه با موانع زندگی کنار بیاییم، مطمئناً زندگی شادی تری خواهیم داشت. اگر احساس می کنید که نمی توانید مشکلات خود را به تنهایی حل کنید، به طور هفتگی با یک روانشناس صحبت کنید. برای مراجعه به روانشناس لزوما نباید با یک شرایط بحرانی روبرو شده باشید یا دچار یک بیماری روانی باشید. روانشناس می تواند به شما در بهبود مهارت های مربوط به مقابله با مشکلات کمک کند. حتی چند جلسه روان درمانی ممکن است تاثیر چشمگیری در وضعیت روحی شما داشته باشد و زندگی‌تان را شادتر کند.

به افکار و احساسات خود توجه کنید

بسیاری از افراد در زندگی پرمشغله امروزی افکار و احساسات خود را نادیده می گیرند. کارهایی را که باعث خوشحال شدن شما می شوند، پیدا کنید. گاهی اوقات، به پایان رساندن هفته با یک حمام گرم و طولانی یا وقت گذاشتن برای تماشای فیلم می تواند به راحتی احساس آرامش را به شما برگرداند.

به تنهایی بیرون بروید

اگر کسی را ندارید که با او بیرون بروید، خودتان به تنهایی سفر بروید، در رستوران مورد علاقه تان غذا بخورید و در سینما فیلم ببینید. حتی اگر دوستان زیادی دارید، گاهی اوقات لازم است که تنها باشید. این کار به شما کمک می کند که به فعالیت های مورد علاقه‌ خود بپردازید و درنتیجه زندگی شادتری را تجربه کنید.

بخشی از وقت خود را به فکر کردن اختصاص دهید

شروع سال جدید زمان خوبی برای فکر کردن درباره زندگی است. همان طور که با یک دوست صحبت می کنید، از خود بپرسید که حال تان چطور است، این لحظه چه کارهایی انجام داده اید و آیا نسبت به سال قبل شادتر بوده اید یا خیر. اگر متوجه شدید که خلق و خوی شما نسبت به سال گذشته بهبود پیدا نکرده است، با پزشک خود یا یک روانشناس صحبت کنید. ممکن است افسردگی یا حتی یک بیماری جسمی روی خلق و خوی شما تاثیر گذاشته باشد.

اهداف خود را مورد بازبینی قرار دهید

همه افراد تغییر می کنند. پس دوباره به اهداف تان فکر کنید و در صورت لزوم آن ها را تغییر دهید. اهداف نامناسب را حتی اگر روی کاغذ زیبا به نظر می رسند، کنار بگذارید تا زندگی شادتری داشته باشید.

مراقب بدن خود باشید

احتمالا شنیده اید که سلامت جسم و روان کاملا به هم وابسته است. همان طور که سعی می کنید با تغییر عادت های خود زندگی شادتری داشته باشید، باید از سلامتی جسمتان هم مراقبت کرده و به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. مراقب بیماری های مزمن باشید و در صورت مشاهده هر نوع علائم غیرطبیعی با پزشک مشورت کنید.

برای داشتن زندگی شاد باید کینه ها را کنار بگذارید

غالبا گفتن این جمله از انجام دادن آن راحت تر است. اما شما مجبور نیستید که این کار را به خاطر طرف مقابل انجام دهید. گاهی اوقات، بخشیدن دیگران به نفع خود شما است. لازم نیست که حتما با طرف مقابل آشتی کنید. می توانید به رابطه خود با او پایان داده و به زندگی‌تان ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید