جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه شغل دلخواه خود را پیدا کنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
چگونه شغل دلخواه خود را پیدا کنیم؟

یکی از سوالاتی که تقریبا برای همه ی افراد پیش می آید این است چگونه شغل دلخواه خود را پیدا کنیم؟ اصلا اگرهم شغل دلخواه خود را هم پیدا کردیم چگونه باید آن را نگه داریم؟ و یا اینکه اصلا شغل دلخواه و مورد نظر من چه می تواند باشد؟ این ها سوالاتی است که اغلب افراد حتی شده یک بار هم در زندگی از خودشان پرسیده اند. به طور قطع عواملی مانند پول و ساعات کاری و حتی رفتار همکاران از عواملی است که فرد را برای انتخاب کار دو دل می کند. اما آیا کار پیدا کردن فقط در این موارد خلاصه می شود؟ خب قطعا خیر، با ما همراه باشید تا به شما روش های پیدا کردن شغل دلخواه را با توجه شخصیت خودتان آموزش دهیم.

شغل دلخواه شما چیست؟

برای اینکه بفهمید شغل دلخواه مد نظرتان چیست، در درجه ی اول باید به شخصیت خود نگاه کنید. حالا شاید با خود بگوئید که این ها بهانه است و مهمترین عامل در َشغل دلخواه قطعا پول و دستمزدی هست که به ما می دهند. اما به طور قطع اینگونه نیست. برای مثال فردی درون گرا را تصور کنید که باید صبح تا شب در جمع شلوغی باشد که با انواع و اقسام مردم سر و کار دارد. واقعا این فرد پس از مدتی شبیه به دیوانه ها می شود! چراکه تحمل محیط شلوغ برای او گاهی از روز ها تنهایی سخت تر است.

در ضمن بر عکس این قضیه هم صدق می کند. یعنی شما فردی برون گرا را تصور کنید که به فریلنسری بپردازد. شاید این کار برای او روز های اول جذابیت داشته باشد اما در گذر زمان این فرد با در خانه ماندن به طور قطع به افسردگی دچار می شود.  پس به طور قطع  یکی از عواملی که تعیین می کند که شما چه شغلی داشته باشید به طور شخصیت شما است.

چگونه شغل دلخواه خود را پیدا کنیم؟

بیشتر بخوانید: تست کهن

قابل ذکر است که شخصیت فقط به درون گرایی و برون گرایی خاتمه نمیابد؛ بلکه رفتارهایی مثل اهل تفکر بودن و یا اهل علم بودن نیز در کار دلخواه تاثیر دارد. برای مثال تعدادی از افراد مایل اند که ‌کارهایی که با تفکر سروکار دارد را انجام دهند( مثل برنامه نویسی) و عده ای دیگر تمایل به کارهای فیزیکی دارند.( مثل پزشک اورژانس) عده ای هم ما بین این دو شخصیت هستند.

از طرف دیگر برخی از افراد با کارهایی که احساسات آن ها را درگیر کند مانند پرستاری و یا مربی گری راحت تر اند و بعضی از افراد از کارهایی مانند برنامه نویسی و یا نویسندگی لذت می برند.  پس احساسی و یا منطقی بودن می تواند در انتخاب یک شغل دلخواه تاثیر گذار باشد. اما باز کار به اینجا هم تمام نمی شود و اگر می خواهید بدانید چه شغلی برای شما مناسب تر است باید به میزان قضاوت خود نیز دقت کنید. شما باید ببینید که اهل قضاوت هستید و یا خیر، نسبت به مشکلات انعطاف نشان می دهید؟

پس شخصیت افراد یکی از مواردی است که تعیین می کند شغل دلخواه او چیست؟ در واقع این شخصیت است که علاقه هم به وجود می آورد. اما حالا شرایطی را در نظر بگیرید که فرد شغل دلخواهش را با توجه به شخصیتی که دارد  پیدا کند. آیا او می تواند به راحتی وارد کار شود؟ خب قطعا خیر. اما چرا ؟ چون عواملی مانند پول ناکافی و سخت بودن مسیر رفت و آمد  و یا عرف نبودن کار در جامعه می تواند شرایط را سخت کند. در ادامه شما را با روش هایی آشنا می کنیم که شما را می تواند به شغل دلخواهتان برساند.

روش های پیدا کردن شغل دلخواه

اولین عاملی که به پیدا کردن شغل دلخواه شما کمک می کند همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، علاقه است. علاقه عاملی می باشد که به شخصیت افراد مرتبط می شود پس بهتر است حتما از تست های شخصیت شناسی استفاده کنید. در این تست ها وقتی با خودتان آشنا می شوید متوجه می شوید که چه استعدادی دارید و در هنگام کار کردن عشق هم کنید. به یاد داشته باشید همه ی جوامع تقریبا بیش از 90 درصد از همه ی مشاغل را احتیاج دارند پس اگر استعداد و به تبع آن علاقه داشته باشید حتما می توانید در آمد کسب کنید.

دومین عاملی که می تواند شغل دلخواه شما را به شما نشان دهد، امیدواری است. امیدواری موجب می شود که فرد آنچه را که می خواهد ببیند اگر کتاب هنر شفاف اندیشیدن را خوانده باشید می بینید که در این کتاب نوشته است باور کنید تا ببینید. یعنی باید شما شغل دلخواهتان را با تمام جزئیات در ذهن تان بسپارید و روزانه آن را برای خود تداعی کنید. به یاد داشته باشید که این امید است که انسان را زنده نگه داشته است و بسیاری از سرمایه داران و دانشمندان مطرح دنیا با روش تجسم به موفقیت رسیده اند. البته تجسم بدون تلاش مانند پرنده ی بدون بال است.

سومین عاملی که یک فرد را به شغل دلخواهش می رساند تحمل سختی ها است. ببینید واقعیت این است که بعد از یک سنی، نزدیک به یک سوم زندگی هر شخص صرف کارش می شود، اگر در این دوران فرد نتواند زندگی خوبی را تجربه کند، به طور قطع زندگی بسیار سخت خواهد شد. باید به یاد داشته باشید که اگر می خواهید به شغل رویاهاتان برسید در راه رسیدن به آن باید با انواع سختی های کوچک و بزرگ مقابله کنید. پس زود تسلیم نشوید و در راه رسیدن به آرزو ها قدم های بلندی بردارید.

چهارمین عاملی که شما را به شغل دلخواهتان می رساند، وقت تلف نکردن است. بلافاصله بعد از اینکه شغل دلخواه خود را پیدا کردید شروع کنید و تکه تکه ی پازل کسب و کارتان را خود در کنار هم قرار دهید. دقت داشته باشید نباید با عجله بروید اما وقت تلف کردن هم کار درستی نیست و ممکن است در حین حل تکه های پازل کسب و کار به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید و شاید هم بفهمید که این کار مناسب شما نیست و باید به سراغ شغلی دیگر بروید. پس وقت تلف نکنید و زودتر حرفه ای بیاموزید.

پنجمین عاملی که شما را به شغل دلخواهتان می رساند تجربه اید. شاید شما از افرادی باشید که تست شخصیت هم داده باشید ولی در نهایت نتیجه ی به دست آمده با شغل دلخواه شما هماهنگی نداشته باشد. (دلیل این ناهماهنگی احتمالا محیط نادرست کار شما و یا نامناسب بودن وضعیت شما در هنگام دادن تست روان شناسی بوده است.) پس در این حالت تنها راهی که می شود شغل دلخواه را پیدا کرد این می باشد که وارد کار شوید و تجربه ی کارهای مختلف را به دست آورید. پس معطل نکنید و تجربه کسب کنید.

ششمین عامل رسیدن به کار رویایی ارتباط موثر با دیگران است باید تلاش کنید که با افرادی که هم نظر و هم عقیده ی شما هستند ارتباط برقرار کنید. در واقع هم باید همکاران خوبی پیدا کنید و هم قبل از شروع به کار باید افرادی را پیدا کنید که موافق کار شما می باشند. ارتباط قوی با همکاران مناسب می تواند شما را در سایر مراحل زندگی یاری برساند. پس به هیچ وجه ارتباط موثر با دیگران را در محیط کار و همچنین شروع کار ( برای پیدا کردن سغل) فراموش نکنید چراکه همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم نزدیک به یک سوم از عمر ما صرف کارمان می شود.

هفتمین عامل رسیدن به شغل دلخواه قدرت شجاعت و ریسک کردن است. سرمایه دار معروفی می گوید بزرگترین ریسک در کسب و کار ریسک نکردن است. در واقع شما باید این موضوع را بدانید که خود را محدود به یک تیم کاری نکنید و برای پیشرفت خود شروع به کسب تجارب کنید. برای به دست آوردن این تجارب بزرگ گاهی ممکن است مجبور شوید خطر هایی را بپذیرید که در نهایت این تجارب شاید مقدار زیادی از سرمایه تان را از دست دادید. البته هیچ اشکالی ندارد این بار با قدرتی عظیم تر به سمت شغل رویایی تان بروید.

هشتمین عاملی که هر فردی را به شغل رویایی اش می رساند در نظر گرفتن سن خود در ضوابط کاری اش است. برای مثال دقت داشته باشید که ممکن است شما در نوجوانی و جوانی که در نهایت جذابیت هستید متمایل باشید که به مشاغلی مثل بازیگری و یا مدلینگ بروید. اما برای مثال در میان سال به شغلی مثل دندان پزشکی علاقه مند شوید. پس سن خود را برای کار پیدا کردن حتما در نظر داشته باشید و در هر سنی هر شغلی را به راحتی انتخاب نکنید.

نهمین موردی که کار رویایی شما را رقم می زند، فکر کردن به ارزش های خود قبل از رفتن به محل کار است. ارزش های خود را بدانید و قبل از شروع به کار حتما آن ها را بررسی کنید. برای مثال اگر  به مسائلی مانند حقوق زنان و یا مهاجرت اهمیت اهمیت می دهید و با شغلتان در محوطه ای قرار می گیرید که این ارزش ها زیر سوال می روند حتما از آن کار قبل از شروع دوری کنید. چراکه ارزش ها بخشی از هویت شما را تشکیل می دهند، پس به راحتی نمی شود از آن ها گذشت.

دهمین مورد برای شغل دلخواه تحقیق قبل از شروع کار است. شاید دقت کرده باشید که گاهی کارفرمایان افرادی را می فرستند که درباره ی فرد خواهان کار تحقیق کنند. چراکه شغل دقیقا مانند ازدواج بخشی مهمی از زندگی را تشکیل می دهد که تحقیق قبل از شروع آن هم برای استخدام شونده و هم برای استخدام کننده از الزامات است. به یاد داشته باشید در حین تحقیق کاملا صادق باشید چراکه در هنگام مصاحبه ممکن است سوال هایی از شما پرسیده شود که به یک بار دروغ قبلی شما آشکار می شود و کار مورد علاقه تان را از دست می دهید.

آخرین موردی که شما را به شغل دلخواهتان می رساند به طور قطع دستمزد ها است. به طور قطع شاید شما آدمی باشید که شغل مورد نظر خود را پیدا کردید اما به دلیل حقوق پایین آن حتی حاضر نباشید دقایقی را صرف آن کار کنید، چرا که با خود می گویید که وقت من با ارزش تر از این است که زمانم را صرف این کار کنم. پس به سراغ شغلی می روم که آن را دوست ندارم اما می توانم از آن در آمد زایی مناسبی داشته باشم. دقت داشته باشید شخصی که حقوق کار برایش مهم نباشد قطعا گوشه ای از کار او با مشکل مواجه است.

کلام آخر

در مقالات آینده باز هم با شما درباره ی نحوه ی پیدا کردن شغل و کار نهایی حرف می زنیم. در این مقاله بیشتر سعی شد که شما با عواملی که پیش از سر کار رفتن با آن مواجه می شوید آشنا شوید. اما در مقالات آینده با شما درباره ی نوشتن یک رزمه ی خوب و در نهایت یک مصاحبه ی موفق حرف می زنیم. پس اگر دوست دارید که یک سوم از عمرتان را با خوشی و در عین حال درآمد زایی بگذارید مقالات این چنینی را دنبال کنید و به هدفتان برسید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید