جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه پس از وقوع اشتباه، اعتماد به نفس خود را بازیابی کنیم

author منتشر کننده
نظرات (2) 5 0
چگونه پس از وقوع  اشتباه، اعتماد به نفس خود را بازیابی کنیم

برای هر یک از افراد پیش می‌آید که در جریان زندگی خویش دچار اشتباه و خطا می‌شوند و این موضوع اجتناب ناپذیر است، اما موضوعی که در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد، وقوع اشتباه نیست، بلکه مهم این است که ما از اشتباهاتی که مرتکب می‌شده‌ایم، درس بگیریم و در صدد جبران اشتباه خویش برآییم.

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که برخی از افراد دچار یک اشتباه می‌شوند و حتی ممکن است بارها و بارها آن را تکرار کنند. در اینجا اشتباه و خطا دیگر پذیرفتنی نیست و دقیقا به معنای تفاوتی است که بین انسان های موفق و معمولی وجود دارد. زیرا افراد موفق از اشتباهات پیش آمده درس می‌گیرند و همچون یک تجربه آن را به کار می‌بندد و هرگز دوباره در شرایط مشابه آن را تکرار نمی‌کنند.

زمانی که مرتکب اشتباه می‌‌‌شویم، در وهله ی اول پذیرفتن آن سخت و دشوار است، زیرا انجام چنین کاری مانند حمله به ارزش های خودمان است. این گرایش مساله بزرگی را ایجاد می‌‌‌کند، ولی باید دقت داشت که عامل مهم برای جبران اشتباه و جلوگیری از بروز متعدد آن، اذعان کامل و پذیرش اشتباه پیش آمده می‌باشد. با ‌این ‌حال، بسیاری از ما هنوز با این امر درگیریم و نمی‌توانیم با اعتماد به نفس کامل بپپیریم که هر فردی دچار خطا می‌شود و امری نیست که توقع بروز آن را نداشته باشیم.

این موضوع را همواره مدنظر داشته باشید که تقریبا تمام افراد بشر اشتباه می‌‌‌کنند و این یک اتفاق معمول و طبیعی است. اما متاسفانه مشکل زمانی جدی می‌شود که همه از اشتباهاتشان درس نمی‌‌‌گیرند. بعضی از افراد بارها و بارها مرتکب یک اشتباه می‌‌‌شوند، به همین دلیل موفق به پیشرفت نمی‌‌‌شوند.

بیشتر بخوانید: چگونگی کنترل خشم در محل کار

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که یک ملاقات مهم با مشتری را از دست دهید و یا اینکه به اشتباه پاسخ یک ایمیل را برای همه‌ی مشتریان خود ارسال کرده باشید و یا حتی در محاسبات کاری خود دچار اشتباه شده باشید و به دلیل خطای شما، مشکلات زیادی را برای دیگر افراد، ایجاد کرده باشید و در این شرایط احساس کنید که تنها گزینه برای شما این است که از کار خود استعفا دهید و در جای جدیدی شروع به کار کنید. اما اگر تمرین کنید و فرا بگیرید که شما پس از وقوع  اشتباه، اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. می‌توانید با اطمینان خاطر و آسودگی خیال به گزینه‌ هایی فراتر از استعفا دادن فکر کنید.

در این مقاله در مورد وقوع اشتباه و قرار داشتن در وضعیت ناهنجار پس از آن صحبت می‌شود و شما با استفاده از نکات ارائه شده می‌توانید یاد بگیرید که چگونه بعد از مرتکب شدن به اشتباه در شرایط مختلف، به‌ سرعت خود را بازیابی نموده و اعتماد به ‌نفس خود را از دست ندهید.

اشتباه

وقوع اشتباه را یک فاجعه‌ تلقی نکنید

هنگامی که در شرایطی قرار می‌گیرید که مرتکب اشتباه شده‌اید و به همان دلیل مشکلات کاری زیادی پیش آمده است باید به تفکر بپردازید و پیش از آنکه به این نتیجه برسید که کار شما به پایان رسیده است، یک ‌نفس عمیق بکشید و به دنبال یک‌ راه حل بهینه باشید. واکنش مغز معمولا وقتی که در حالت وحشت و ناامیدی هستیم، این چنین است که همه‌ چیز را نابود کرده و از حالت تعادل خارج کند و بدترین سناریوی ممکن که ذهن ما می‌تواند ایجاد کند معمولا بسیار بدتر از چیزی است که در واقع ممکن است اتفاق بیفتد. حتی اگر بدترین اتفاق ممکن رخ ‌داده باشد، شما محکوم ‌به دوری گزیدن و فرار و بیکار ماندن برای همیشه نیستید و در عوض باید امیدوار که همچنان شانس کار برای شما وجود دارد و تنها لازمه ی آن پذیرش اشتباه و خطای خود و سعی در جبران آن  و یافتن بهترین راه حل برای وقوع مساله ی پیش آمده است.  

مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید

یکی از بهترین اعمالی که شما در هنگام بروز اشتباه باید انجام دهید این است که مسئولیت کارهای خود و اشتباه پیش آمده را بپذیرید و جریان مربوط به اتفاقی که روی ‌داده است، بهتر است از زبان خود شما بیان شود. اگر شما در محل کار خود مرتکب اشتباه شده‌اید و به ‌سرعت در مورد این موضوع با مدیر بخش خود صحبت کنید، دیگر به نظر نمی‌رسد که برای فرار از سرزنش و ترس از مجازات، مخفی‌ کاری نموده‌اید. به علاوه، نه‌ تنها اعتماد به ‌نفس خود را از دست نمی‌دهید بلکه مشکلات و مسائل بزرگ تری که ممکن است پیش آید  را از روی دوش خود برمی‌دارید. اینکه در مورد اشتباه خود، احساسی واقعی داشته باشید بهتر از این است که در ذهن خود شرایط خارج از کنترلی را ترسیم کنید و همه ‌چیز را از دست ‌رفته ببینید. زمانی که به‌ اشتباه خود اعتراف می‌کنید و مسئولیت آن را می‌پذیرید، با واکنش ‌هایی واقعی  از سوی فرد مقابل مواجه خواهید شد و شرایط را برای جبران اشتباه و انجام درست و صحیح کار مورد نظر، هموار خواهید کرد.

اشتباه

اشتباه خود را جبران کنید

گاهی اوقات شما اینگونه تصور دارید که  تنها کاری که می‌توانید برای جبران اشتباه خود بکنید، این است که از فرد مقابل خود معذرت‌ خواهی کنید. اگر این ‌طور است، این کار را صادقانه و به ‌سرعت انجام دهید. در موارد دیگر، ممکن است شما قادر به اصلاح، پرداخت جریمه و یا اضافه ‌کاری برای حل مساله ی پیش آمده باشید. در این مواقع به هیچ عنوان هراس نداشته باشید و از دیگران بپرسید که بهترین روش، برای جبران اشتباه پیش آمده چیست، در این مواقع توصیه نمی‌شود که بر اساس فرضیات خود عمل کنید. برای جبران اشتباه و حل و فصل کامل آن از دیگر افراد که به موضوع مورد نظر اشراف کامل دارند، کمک بطلبید. در برخی موارد و با توجه به شرایط، بهتر است فاصله‌ ی خود را برای مدت ‌زمانی  از دیگران حفظ  کنید تا وضعیت به شرایط عادی بازگردد.

به دنبال دلایل ریشه ‌ای بروز اشتباه باشید

اشتباهات، اغلب نشانه‌ ی این موضوع هستند که چیزی عمیق ‌تر در حال رخ دادن است، بنابراین به دنبال دلیل اصلی وقوع اشتباه باشید، چرا که موضوع مهم و ارزشمندی است که شما با پذیرش مسئولیت برای رفع اشتباه، به دنبال دلایل ریشه ‌ای بروز اشتباه باشید و نگاه خود را معطوف به موارد اساسی دیگری کنید و در وهله‌ ی اول دریابید که چرا این اتفاق رخ‌ داده ‌است. شما بایستی سوالاتی را از خود بپرسید و به دنبال پاسخ دقیق باشید تا بتوانید دلیلی اصلی بروز اشتباه را بفهمید و با این سوالات آغاز کنید که آیا در حال حاضر زندگی شما پراسترس است؟ آیا تغذیه‌ی مناسبی دارید؟ به ‌اندازه‌ ی کافی به خواب و استراحت می‌پردازید؟ تلاش زیادی برای بالا بردن تعداد مشتریان می‌کنید؟ با موضوعات زیادی در محل کار درگیر هستید؟

بیشتر بخوانید: چگونگی رسیدن به احساس شادی در زندگی

در زمان وقوع اشتباه، صبور باشید

شاید شما به دنبال بازیابی اعتماد ازدست ‌رفته‌ ی دیگران که در نتیجه‌ ی اشتباه شما رخ ‌داده است،  باشید و باید بدانید که این امر امکان پذیر بوده ولی امری زمان ‌بر خواهد بود. اما اگر شما یک فرد متفکر و سازنده‌ باشید این زمان برای شما کوتاه‌ تر خواهد شد. در حقیقت شما می‌توانید با مشورت و صحبت کردن موضوع خود با نزدیکان از اتفاقات مشابهی که برای آن‌ها نیز رخ‌ داده است، مطلع شوید و با احساس همدردی دیگران، از هراس و ناامیدی خود بکاهید. اگر در هنگام کار متوجه شدید که یک مساله‌ ی اساسی وجود دارد با مدیر خود صحبت کنید تا شرایط را به‌ گونه ‌ای برای شما فراهم کند که از وقوع دوباره‌ ی اشتباه جلوگیری شود، اجازه دهید مدیر شما مطلع شود که شما مشتاق پیشرفت و بهبود شرایط و جبران اشتباه خود هستید.

در هنگام بروز اشتباه به خاطر داشته باشید که شما یک انسان هستید

ممکن است شما بعد از اینکه اشتباه خود را جبران نمودید و به حرکت ادامه دادید، همچنان در فکر گذشته باشید و تا حد ممکن از خودتان کار بکشید. به‌ نوعی خود را مجازات کنید. انسان‌ ها به‌ طور ذاتی عادت دارند که دستاوردهای مفید خود را به‌ سرعت فراموش کنند اما اشتباهات خود را برای مدت ها در ذهن خود حمل کنند. اشتباهی که شما مرتکب آن شده‌اید صرفا یک خطای انسانی بوده است، نه تعریفی از اینکه شما چه کسی هستید. اگر به خودمان اجازه بدهیم که توسط بدترین لحظات مان تعریف شویم، در دردسر بزرگی  گرفتارخواهیم شد. بنابراین  به همان میزان برای خود دلسوزی کنید که به‌ احتمال ‌زیاد برای یک دوست خواهید کرد.

اگر یک اشتباه کاری موجب تحمیل هزینه به شما می‌شود، از آن درس بگیرید و برنامه ای تعیین کنید و در نظر داشته باشید تا هرگز اجازه‌ی رخ دادن دوباره را بدان ندهید و از وقوع اشتباه تکراری جلوگیری کنید. ممکن است احساس کنید که دنیا برای شما به پایان رسیده است، به‌ خصوص اگر کار خود را از دست بدهید و یا قادر به ادامه ‌ی کار در آن زمینه نباشید، اما یک اشتباه می‌تواند اثرات زیادی را بر جای گذارد  و به عنوان یک تجربه تلقی شود، بنابراین بر روی کیفیت مثبت خود تمرکز کنید و خلاق باشید.

همواره گفته می‌شود، چیزی که ما را نمی‌کشد، قطعا ما را قوی ‌تر می‌سازد، بنابراین قدرت تازه ای را در خود پیدا و ایجاد کنید و به آن به چشم یک هدیه نگاه کنید تا شما را به سمت حرکت و موفقیت بیشتر سوق دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. لطفاً در مورد اینجور آدما و اینکه چطوری می تونن با این مشکل مبارزه کنن هم مطلب بنویسید. ممنون از شما

  1. من خیلی از آدمها رو می شناسم که به خاطر ترس از شکست و اشتباه کردن اصلاً کاری رو شروع نمی کنن و به کلی قید تموم فرصتهایی که براشون پیش اومده رو می زنن.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید