جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونگی کنترل خشم در محل کار

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
چگونگی کنترل خشم در محل کار

برای چند لحظه چشمان خود را ببندید و تصور کنید که هم اکنون در محل کار شما، همه‌ی همکاران  با یکدیگر بسیار عالی رفتار می‌کنند و مهربان هستند، همه از قوانین پیروی می‌کنند، شما ترفیع گرفته اید و در حال صرف چای در اتاق مخصوص استراحت هستید. بله، بسیار دلنشین است کار کردن و ارتباط با همکارانی که بسیار خوش رفتار هستند و تمام امور برای شما به خوبی می‌گذرد.

حال از این تصورات بیرون بیایید و اجازه دهید به واقعیت بازگردیم و لحظاتی را به یاد آورید که بارها برای شما رخ داده است و در آن موقعیت شما خونسردی خود را از دست داده و به یکباره دچار احساس ناراحتی وعصبانیت شده‌اید و کنترل خشم خود را نداشته اید و به همین دلیل رفتارهای بد و ناشایست که شاید خودتان هم از آن‌ها بیزار هستید از شما سر زده است.

کنترل خشم به شما چیزهای زیادی می‌آموزد و مانند هر احساس دیگری دارای ارزش می‌باشد اما اگر در خشم و ناراحتی خود گرفتار شوید و مدام در همان ناراحتی پیش آمده باقی بمانید به‌ سرعت تمام وجود شما را فرا خواهد گرفت و شما نه تنها کنترل خود، بلکه کنترل شرایط را نیز از دست خواهید داد.

خشم، یک رفتار تهاجمی در انسان است که در پی بروز ناراحتی های مداوم بروز می‌یابد و دارای درجات مختلفی است که ممکن است بسیار سطحی و ساده و در حد دلخوری و ناراحتی باشد و گاهی اوقات ممکن است موضوع بسیار عمیق باشد و تا حد تند خویی و پرخاشگری هم پیش رود و اتفاقات بسیار ناگواری را رقم بزند. این قبیل مسائل در بسیار از شرکت ها رخ می‌دهد، چرا که رفتار انسانی منجر به بروز اینگونه عوامل می‌شود و چه بسا خللی در روند کار و ارتباطات سازمانی هم ایجاد ‌کند. بنابراین باید آن‌ها را شناسایی نموده و از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد و یا با ارائه آموزش های لازم، کارمندان را تشویق به کنترل خشم  در محیط کار نمود.

کنترل خشم یک مهارت مهم و ضروری برای انسان هاست و اهمیت آن به حدی است که همه ی  ما باید آن را فرا گیریم و در مواقع لازم خشم و ناراحتی خود را مهار کنیم. احتمالا برای شما این سوال پیش آمده که برای کنترل خشم باید چه کاری باید انجام دهید، برای یافتن پاسخ تا پایان این مقاله  با ما همراه باشید تا با تکنیک ها و نکات مهمی که در ادامه ارائه شده است، بتوانید از بروز خشم ناگهانی جلوگیری کرده و خشم و ناراحتی خود  و کارمندان تان را بهتر کنترل کرده و روابط انسانی سالم برقرار نمایید.

کنترل خشم

بیشتر بخوانید: دورکاری و مزایای آن

برای کنترل خشم به اخلاق توجه کنید

یکی از مواردی که در هنگام بروز خشم روی می‌هد و کارمندان شما نمی‌توانند به راحتی به کنترل خشم خویش بپردازند این است که افراد زمانی که ناراحت و عصبانی می‌شوند، به موضوعات اخلاقی هیچ توجهی ندارند و حتی آن را فراموش می‌کنند، به همین دلیل در حین عصبانیت، درک کافی از آنچه درست یا غلط است، ندارند. هر فردی در آن لحظه به این موضوع می‌اندیشد که دچار بی ‌عدالتی شده‌ است  که وی را وادار به واکنش‌ هایی غیرمعقول و غیر اخلاقی می‌کند. شما می‌توانید به آن‌ها یاد دهید در لحظه ‌ای که دچار این احساس می‌شوند فراموش نکنند که بی‌عدالتی هرگز حقیقت را به نفع فرد دیگری تغییر نخواهد داد، اگر می‌دانید که حق با شماست پس به جای عصبانیت و شلوغ کردن اوضاع، آرامش خود را حفظ  کنید و به دنبال گرفتن حق خود باشید. به این موضوع فکر کنید که باید همان‌ جایی باشید که استحقاقش را دارید. شما حتی می‌توانید برای دیگران آموزنده باشید، پس اخلاق را سرلوحه‌ ی کار خود قرار دهید. با این آموزه ها شما می‌توانید یک محیط کار سالم و سازنده تر ایجاد کنید.

برای کنترل خشم قدری تامل کنید

تاثیر کنترل خشم را می‌توان در تفکر و تامل صحیح به دست آورد، شما می‌توانید این موضوع را در سرلوحه ی آموزه های خویش به کارمندان تان قرار دهید و به آن‌ها یادآوری کنید که مسئولیت و وظایف مهمی را بر عهده دارند. یعنی به آن‌ها بگویید که با تفکر در مورد آینده و تصمیم گیری و برنامه ریزی صحیح، به کار و تلاش بپردازند و در مواقع بروز درگیری های ارتباطی با دیگر کارمندان که منجر به بروز خشم و در پی آن رفتارهای غیرمعمول می‌شود. دوری کرده و به آینده ی کاری خود بیشتر فکر کنند.

به آن‌ها بیاموزید که خشم نیز مانند احساسات دیگر انسانی، یک حس موقت و زود گذراست. بنابراین یک دقیقه به خود فرصت دهید و به این موضوع فکر کنید که پس از خاتمه ‌ی بحث با دیگر افراد در محیط کار چه خواهید کرد؟ اگر شما انتخاب‌ های خوبی در طی این مشاجره اتخاذ کنید چه خواهد شد و اگر تصمیم اشتباهی بگیرید چه عواقبی را در بر خواهد داشت؟ به‌عنوان ‌مثال یک ماه بعد از این اتفاق، روابط شما با یکدیگر به چه صورت خواهد بود؟ ( البته این آموزه ها از سوی‌ مدیر به کارمند، در صورتی موثر است که بتوانید خودتان را در تعامل دوستانه و مشارکتی تصور کنید).

کنترل خشم به شما کمک می‌کند تا بتوانید بر روی امور مثبت تر و مهم تری تمرکز نموده  و در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که چند لحظه عصبانیت همانند چند قطره‌‌ی آب در اقیانوس عمیق و پهناور زندگی می‌باشد و زود گذر است. پس چه بهتر است که با کنترل خشم و دوری از بروز ناراحتی های ساده، به راحتی از موقعیت ها و شرایطی که به نظرمان بسیار سنگین و ناراحت کننده است عبور نموده و تاثیر کنترل خشم را در زندگی خود مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید: برخورداری از ذهن آرام چگونه به دست می‌آید؟

برای کنترل خشم به سراغ اعمال آرام‌ بخش روید

گاهی اوقات بهترین کاری که می‌توانید در زمان بروز خشم انجام دهید این است که به سراغ اعمال آرام‌ بخش روید  و بدین شیوه به کنترل خشم خویش بپردازید. سعی کنید به موسیقی دلخواه خود گوش سپارید و یا چند دقیقه نفس عمیق بکشید. این کار را حتما انجام دهید. به کارکنان خود بیاموزید که با انجام اعمال ساده به آرام بخشی خویش کمک کنند و خود را در یک فعالیت مشترک ساده  با دیگر همکاران مشغول بدارند. به آن‌ها بیاموزید که عضوی از یک تیم  کاری هستند، تجربیات خویش را با آن ها به اشتراک گذارید و بیاموزید که تحمل برخی رفتارهای همکاران دیگر، غیر ممکن نمی‌باشد و با کمی تامل و تفکر می‌توان به راحتی از بروز بسیاری از عواقب ناخوشایند جلوگیری کرد.

برای کنترل خشم درگیر مسائل جانبی نشوید

تمام افراد با مسائل و موضوعات مختلفی سر و کار دارند که موجبات بروز نگرانی و دلمشغولی آنان را فراهم می‌کند و عاملی  برای بروز استرس و ناراحتی های پی در پی فراوان می‌شود که کنترل خشم را برای آن‌ها دشوار می‌نماید. در هنگام بروز خشم و ناراحتی، احتمالا شما و فرد خاطی که موجبات عصبانیت شما را فراهم آورده نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای بررسی تاثیر بروز خشم با خود صادق باشید و بیندیشید که آیا مسائلی که موجب ناراحتی شده، واقعا مرتبط با اتفاقی ست که پیش آمد است و یا  دلیل اصلی این خشم مشکل از جای دیگری نشات می‌گیرد.

 بسیار اتفاق می‌افتد که به خاطر فشار ناشی از کار زیاد و خستگی، رفتارهایی از یک فرد در محیط کار بروز کند و همین عامل برای یک کارمند دیگر نیز روی دهد و این رفتارها، شرایط نامساعد و محیط مسمومی را برای بروز خشم و رواط ناسالم ایجاد نماید. در چنین شرایطی در حین احترام به مرزهای حریم خصوصی هر یک از آن‌ها، می‌توانید از آن‌ها بپرسید: آیا می‌توانم با شما در مورد این موضوع که چرا ناراحت هستید، سوال بپرسم و یا می‌توانید بپرسید: من می‌بینم که در حال حاضر تا چه اندازه از موضوعی که پیش آمده عصبانی هستید، می‌توانیم به چند ثانیه قبل برگردیم و اتفاقاتی که رخ ‌داده را با هم مرور کنیم. ما انسان‌ هایی کامل و بری از هرگونه خطا و اشتباه نیستیم.

البته استراتژی ‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در این ‌گونه مواقع در پیش گیرید مانند، تنفس آرام و عمیق، خالی کردن ذهن خود از افکار مسموم پیش از برقراری ارتباط با فردی که از وی ماراحتی به دل دارید، همچنین می‌توانید مقداری آب به ‌صورت خود بپاشید و به این شیوه آرامش بیشتری را به دست آورید.

تاثیرات منفی عدم کنترل خشم

مطالعات مختلف روانشناسی و پزشکی بیان می‌دارد که شما هر اندازه هم که اهل ورزش باشید و به فکر سلامتی و رژیم غذایی مناسب باشید، ولی نتوانید به کنترل خشم خود بپردازید، باز هم در خطر ابتلای انواع بیماری ها خواهید بود که تاثیرات منفی زیادی را برای سلامتی شما ایجاد خواهد کرد.

زمانی که فردی بیش از حد عصبانی می‌شود و دچار استرس می‌شود، باعث می‌شود که سیستم دفاعی بدن ضعیف شده و در نتیجه، مستعد انواع بیماری ها شوید. همچنین دانشمندان به این مساله پی برده اند که عصبانی شدن به شدت عضلات قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مانع از پمپاژ درست خون می‌شود.

بنابران خشمگین شدن نه تنها روی جسم، بلکه در زندگی کاری و شخصی فرد دخیل بوده و ممکن است منجر به بروز شکست های پی در پی شود. اگر این عامل در بین کارمندان یک شرکت به صورت مکرر تکرار شود و خشم و ناراحتی در بین کارمندان بروز یابد، به عنوان مانعی بزرگ در مسیر رشد و پیشرفت سازمان و یا شرکت شما خواهد بود.

یک روز کاری را در نظر بگیرید که  یکی از کارمندان شما اول صبح به دلیلی عصبانی می‌شود و این عصبانیت در طول روز به خاطر رفتارهای دیگران و اتفاقات کوچک، بزرگ و بزرگ تر می‌شود و به ناگاه این خشم و ناراحتی را که کم کم درون فرد بزرگ شده، بیرون می‌ریزد و رفتارهای غیر عادری بروز می‌یابد که ممکن است به دیگر کارمندان هم سرایت کرده و اوضاع نابسامانی ایجاد شود که روند کارها را مختل کند.

بنابراین یکی از بهترین راه ها برای کنترل خشم در مواقع ایجاد تنش و استرس و یا بروز ناراحتی توسط افراد دیگر برای شما این است که از فکر کردن به موضوعی که باعث ناراحتی در شما شده، دوری کنید. یعنی سعی کنید با انجام کارهایی نظیر تماشای تلویزیون، قدم زدن، خوردن خوراکی مورد علاقه، کتاب خواندن و… کاری کنید که فکر آن موضوع از سر شما بیرون رود. این کار به شدت کمکتان خواهد کرد که آرام شوید و بتوانید در آینده تصمیمات بهتری درباره آن موضوع بگیرید.

و یا اینکه بر روی زمان حال تمرکز کنید، یعنی هر وقت عصبانی می‌شوید، خود را بر آنچه در حال حاضر می توانید انجام دهید متمرکز نمایید تا بتوانید روشی را برای رفع ناراحتی و خشم خویش بیابید.

دوری و فاصله گرفتن از منبع بروزعصبانیت، چه مکان و چه شخص، به نوعی یک مدیریت و مهارت برای فرد محسوب می‌شود که می توانید به این طریق از آن برای آرام کردن و از بین بردن عامل ناراحتی خویش استفاده کنید. برای انجام این کار، شما می توانید چشمان خود را بر روی موضوعات پیش آمده ببندید و  در اولین فرصت به یک مکان آرام بروید و با تفکر و انجام کارهای آرام بخش به کنترل خشم خویش بپردازید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید