جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

دورکاری و مزایای آن

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
دورکاری و مزایای آن

امروزه هر فردی و یا کارمندی با واژه‌ی دورکاری و ماهیت آن آشنایی دارد و باید گفت که انجام کارها به شیوه‌ی دورکاری ساده نیست و هر فردی نمی‌تواند به عنوان یک کارمند دور کار حرفه ‌ای به فعالیت بپردازد و هم اکنون نیز بسیاری از مشاغل و شرکت ‌ها برای استخدام نیروهای توانمند، بهره مندی از مزایای رقابتی، کاهش هزینه ‌ها به دورکاری روی آورده‌اند و حتی مشاهده می‌کنیم که بسیاری از سازمان‌ هایی که به صورت سنتی فعالیت می‌کنند نیز در حال تغییر بوده و به سمت دنیای مجازی روی آورده اند تا از این طریق بتوانند تحولی در دنیای کسب و کار خود ایجاد نمایند و به کسب و کاری آنلاین و پویا تبدیل شوند. همین امر باعث شده تا فرهنگ دورکاری مورد توجه بسیاری از صاحبان مشاغل قرار گیرد.

در این مقاله به نکات و شیوه های دورکاری اشاره شده است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید همچون یک کارمند حرفه ‌ای به دورکاری مشغول شوید.

مزایای دورکاری

دورکاری چیست

در سال های اخیر به دلیل رشد و پیشرفت اینترنت و انجام حجم زیادی از کارها به صورت آنلاین، شاهد شروع پدیده دورکاری بوده ایم و می‌توان گفت که به یک پدیده شغلی رایج تبدیل شده‌ است.

دورکاری یک سبک کاری می‌باشد و تقریبا اکثر مشاغل را می‌توان از راه دور و به شیوه‌ی دورکاری انجام داد. البته برخی از مشاغل به دلیل ماهیت آن‌ها نمی‌توانند از این شیوه ی کاری استفاده نمایند. به عنوان مثال، مشاغل تولیدی و کار در کارخانجات و کارگاه ها نیازمند ابزار و تأسیساتی هستند که نمی‌توان آن‌ها را در منزل تهیه نمود. پس چنین مشاغلی  به هیچ عنوان در محدوده‌ی دورکاری قرار نمی‌گیرند و مشاغلی چون مترجمی، طراحی، نویسندگی، امور تبلیغاتی، عکاسی، ویراستاری، برنامه ‌نویسی، بازاریابی آنلاین را به دلیل ماهیتشان، می‌توان به صورت دورکاری انجام داد و برای انجام دورکاری و کسب درآمد، یک فرد باید دانش و تخصص لازم و کافی در زمینه ‌ی کاری مورد نظر و چگونگی انتقال آن  به دیگران را نیز داشته باشد.

یکی از ویژگی های مهم دورکاری، ماهیت مدرن آن است و باعث جلب توجه بسیاری از افراد، به خصوص جوانان جویای کار شده ‌است. امروزه که به واسطه ی  کانال های ارتباطی آنلاین، همگی در یک دهکده جهانی قرار داریم، دیگر لزومی ندارد حتی برای کارهای بسیار مهم و حیاتی، به صورت حضوری در محل کار حاضر شویم. تنها با یک کلیک و یا یک تماس تصویری می‌توان یک پروژه کاری مهم را از هر نقطه ای به نقطه ی دیگر و حتی با فاصله‌ی مکانی و زمانی بسیار زیاد ارسال نمود و بعد از انجام آن، دستمزد دریافت نمود. به عبارتی باید گفت که انجام کار به شیوه‌ی دورکاری، می‌تواند به عنوان یک شغل پاره ‌وقت، تمام ‌وقت و یا پروژه ای تعریف و انجام شود که کارمند در محیطی خارج از محل کار،‌ آن را انجام می‌دهد.

شرط اصلی در دورکاری دسترسی به اینترنت بوده و از مهم ‌ترین اصول آن می‌باشد و تمامی کارها در دورکاری نیاز به تلفن ‌همراه، لپ‌ تاپ و کامپیوتر دارد.

در هر سازمانی، برخی از کارمندان وجود دارند که بخشی از کار خود را در محیط شرکت و بخش دیگر آن را در خارج از محیط شرکت انجام می‌دهند، به این  عده از افراد، دورکار گفته نمی‌شود و باید گفت که آمار دقیقی از تعداد افرادی که کاملا به صورت دورکاری کار می‌کنند و به فعالیت می‌پردازند، وجود ندارد.

اگر به دورکاری توجه شود و در سازمان های مختلف، بخش هایی از کار را بدان سبک کاری اختصاص دهند، می‌تواند مشکلات مربوط به بیکاری را  برای عده ای از افراد جویای کار در جامعه برطرف کند. همانطور که می‌دانید انجام دورکاری می‌تواند جذابیت ‌های زیادی را به همراه داشته باشد و به خصوص برای آن دسته از افرادی که روح بلند پروازانه دارند و خلاق هستند بسیار مناسب است و آن‌ها  می‌توانند رویای خود را از این طریق تحقق بخشند و به رشد و پیشرفت قابل توجهی دست یابند.

مزایای دورکاری

بیشتر بخوانید: آیا دورکاری (کار از خانه) برای ما مناسب است؟

مزایای دورکاری برای کارمند

آن دسته از کارمندانی که می‌توانند به شیو‌ه‌ی دورکاری و یا کار در منزل اقدام به فعالیت کنند، از نظر جسمی و روحی سالم تر هستند زیرا دورکاری شرایط روحی کارمندان را بهبود می‌بخشد. استرس و اضطراب در آن ها کاهش یافته و فرسودگی شغلی نیز در این افراد نسبت به کارمندانی که در محل کار حاضر هستند، کمتر مشاهده می‌شود. بنابراین کارمندان دورکار شما همواره خوشحال تر و پرتلاش تر به نظر می‌رسند.

صرفه جویی در هزینه ها: بخشی از هزینه‌ی ماهانه‌ی یک کارمند به مواردی چون خرید لباس مناسب و رسمی برای محل کار، هزینه‌ی رفت و آمد به شرکت، هزینه ی خرید ناهار و .. اختصاص دارد ولی برای  یک کارمند دورکار تمام این هزینه ها حذف می‌شود و هیچ دغدغه ‌ای برای پوشیدن لباس مناسب، پرداخت هزینه ی ماشین و ناهار نخواهند داشت و می‌تواند در هزینه‌ های روزانه ی خود صرفه‌ جویی نماید.

صرفه جویی در وقت: شما به عنوان یک کارمند دورکار، دیگر نیاز ندارید که دو ساعت زود تر از خواب بیدار شوید و تنها کافی است که زمان شروع به کار خود را مشخص کرده و چند دقیقه قبل از آن، آماده بوده و کار خود را شروع کنید و دیگر برای دیر رسیدن به محل کار، استرس نخواهید داشت ولی اگر بخواهید به محل کار بروید، باید مسافت را در نظر بگیرید و احتمالا دو ساعت زودتر بیدار شده تا بتوانید آماده شوید و به سمت محل کار خود حرکت کنید تا به موقع برسید.

صرفه جویی بیشتر در انرژی و توان بدنی: ممکن است محل کار شما در محدوده‌ی شلوغ شهر باشد که بعد از اتمام ساعت کاری و در راه برگشت به منزل، در ترافیک گیر کنید  و یا  مجبور باشید مسافت زیادی راه بروید تا به اولین ایستگاه اتوبوس یا مترو برسید و این امر بعد از خستگی کار، شما را از لحاظ جسمی و روحی به شدت خسته تر می‌کند و انرژی شما تحلیل می‌رود. اما با انجام کار به سبک دورکاری، شما در خانه می‌مانید و از همانجا کار می‌کنید و دشواری های رفت‌ و آمد اضافه برای شما حذف می‌شود و شما پس از اتمام ساعت کاری انرژی بیشتری خواهید داشت و می‌توانید از آن برای انجام کارهای مفید و افزایش مهارت و یا کارهای تفریحی بهره برید.

اختصاص زمان استراحت به خود: در زمان استراحت و تایم ناهار، می‌توانید هر کاری را که بخواهید انجام دهید و دیگر مجبور نیستید در محل کار زمان استراحت و ناهار خود را با همکارانتان بگذرانید، می‌توانید در آن زمان آشپزی کنید، کتاب بخوانید یا حتی کمی بخوابید و  دیگر مجبور نیستید که ناله و شکایت های یک همکار را تحمل کنید، وجود سرو صداهای اضافی و صحبت های همکاران در محیط کار ممکن است شما را خسته و ناراحت کند، به همین دلیل دورکاری راه‌حل جالبی برای جلوگیری از این اتفاقات است و شما می‌توانید از این زمان، نهایت استفاده را کرده و تمرکز بیشتری خواهید داشت.

سازگاری فضای کاری با نیازها: بسیاری از کارمندان از نامناسب بودن تجهیزات چون، عدم استاندارد بودن میز و صندلی، کامپیوتر نامناسب، عدم نور کافی و عدم تهویه ی مناسب فضای کارشان شکایت می‌کنند. در زمانی که شما به عنوان یک کارمند دورکار فعالیت می‌کنید، می‌توانید به راحتی و مطابق و متناسب با  نیاز و سلیقه‌ی خود، محل کاری تان را آماده کنید و برای این عمل از انعطاف لازم بهره مند هستید و حتی می‌توانید در فضاهایی غیر معمول مثل، کافی‌شاپ، رستوران، فضای باز و یا در هنگام سفر یا هر جای دیگری که راحت هستید کار کنید.

بیشتر بخوانید: نقش جملات انگیزشی بر سبک زندگی ما

مزایای دورکاری برای مدیر

کارآیی بیشتر: استخدام بخشی از کارمندان به عنوان کارمند دورکار باعث می‌شود که بخشی از هزینه ها برای اختصاص دادن فضا و تهیه لوازم و تجهیزات لازم، کاسته شود و این مبلغ که به کارمند و فضای اداری اختصاص می‌یابد، صرفه جویی شده و پول بیشتری برای سرمایه گذاری در بخش های دیگر و یا در مواقع لازم  در اختیار صاحب شغل قرار می‌گیرد.

مشارکت بیشتر: انجام کار به سبک دورکاری، روش مهم و موثری برای ایجاد حس تعلق سازمانی در کارمندان است و به این شیوه میزان انعطاف ‌پذیری در روال انجام کارها بیشتر می‌شود و زمینه ای برای مشارکت کارمندان را فراهم می‌کند که با احتمال بیشتری می‌توان گفت کارکنان در کنار شما می‌مانند و عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهند.

جذب بهتر نیروی کار شایسته: استخدام کارمند به شیوه‌ی دورکاری، محدودیت جغرافیایی را از بین می‌برد و به مدیر شرکت اجازه می‌دهد که به راحتی کارمندانی با مهارت خاص را در هر منطقه‌ی جغرافیایی یافته و استخدام نماید. با وجود سبک استخدام دورکاری، هیچ محدودیتی وجود نداشته و می‌توان کارمندی با مهارت و شایسته را  از هر نقطه ی کشور و یا حتی خارج از کشور نیز استخدام نمود.

بیشتر بخوانید:14 مانعی که قاتل انگیزه‌ی شما هستند

نکاتی برای داشتن دورکاری موفق

 یکی از عوامل مهم در ارتباط با کارمند دورکار، برقراری ارتباط مناسب می‌باشد و عدم توجه به آن می‌تواند یکی از بزرگترین موانع در راه  انجام موفقیت آمیز دورکاری باشد. برای بهبود این امر و داشتن کارمند دور کار راضی، سعی کنید که از طریق رسانه‌ های اجتماعی با آن‌ها ارتباط مستمر و مفید داشته و عملکرد آنان را ارزیابی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را راهنمایی کنید. به یاد داشته باشید که ارتباط مداوم و مثبت موجب جلب اعتماد و ایجاد پیوندهای شخصی می‌شود.

به روز رسانی ‌های منظم را برای انجام بهتر کارها در نظر بگیرید، البته هیچ الزامی وجود ندارد که شما تمام روزهای هفته و به صورت شبانه روزی بر فعالیت کارمندان دورکار نظارت داشته باشید. اما توصیه می‌شود که در زمان هایی مشخص و تعیین شده فعالیت آن ها را بررسی کنید تا  بتوانید پیشرفت کار را مشاهده کرده و آن‌ها را به روز نگاه دارید.

در دسترس بودن در اینجا مهم است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که افراد هر زمان که نیاز به بازخورد یا پشتیبانی شما داشته باشند، می‌توانند با شما ارتباط برقرار نمایند.

در اهمیت انجام کار به سبک دورکاری باید گفت که همه ساله بر شمار شرکت هایی که از حالت رسمی بودن خارج می‌شوند و به سمت آنلاین بودن در حرکت‌اند، افزوده می‌شود. دورکاری برای یک  شرکت و کسب و کار نوپا، می‌تواند بسیار موثر باشد و مزایای زیاد و چشمگیری همچون، کاهش میزان مخارج و هزینه ها، افزایش انعطاف در برنامه ی کاری و کمک برای جذب بهترین نیروی کار را به همراه دارد. 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید