جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

برخورداری از ذهن آرام چگونه به دست می‌آید؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 4 0
برخورداری از ذهن آرام چگونه به دست می‌آید؟

موضوع مهم و قابل توجه برای هر فردی این است که ذهن و تفکر خویش را تحت کنترل داشته باشد و آگاهانه به فکر کردن بپردازد. این مساله به عنوان یک معضل و مشکل بزرگ محسوب می‌شود زیرا برای هر فردی و حتی خود شما قطعا پیش آمده که در رخت خواب دراز کشیده‌ و در تلاش برای خوابیدن هستید، ولی فکرهای مختلف و حتی بی اهمیت بی وقفه به سمت‌ تان هجوم می‌آورند و شما را دچار تردید و نگرانی کرده و مانع خوابیدن شما می‌شوند.

شاید گاهی شما در طول روز و زمان انجام امور و فعالیت های مختلف به ناگاه متوجه می‌شوید که افکار مختلف به ذهن ‌تان هجوم آورده و فکرتان را درگیر نموده و ذهن آرام شما را به‌ هم می‌ریزد. این موضوع باعث ایجاد اختلال در روند انجام کارها شده و میزان تمرکز و دقت را به سطح پایین تری کشانده و مانع انجام درست کارها توسط فرد می‌شود. می‌توان با استفاده از تفکر مثبت و دستیابی به آرامش بیشتر به ذهن آرام تری رسیده و با استفاده از آن به قدرت ذهن و توانایی های بی شماری که دارد و انسان می‌تواند از آن بهره مند شود نیز پی برد.

در این مقاله به روش هایی برای داشتن ذهن آرام، ارائه شده که شما با مطالعه و به کار بردن آن‌ها می‌توانید به شرایط ایده آل تری برسید و یک ذهن آرام داشته باشید و بهتر و بهینه تر بیندیشید و عمل نمایید.

برخورداری از ذهن آرام

بیشتر بخوانید: چگونه از شر منفی بافی خلاص شویم؟

برای داشتن ذهن آرام تفکرات منفی را حذف نمایید

یکی از اموری که امروزه در جامعه‌ رواج یافته و به هیچ عنوان پسندیده نیست، مادی ‌گرایی و خود پرستی می‌باشد. به طوری که بسیاری از افراد تمام زمان خود را در حال فکر کردن و تفکر بر این موضوعات سپری می‌کنند و طرز برخورد، فکر و ذهنیت دیگران برای‌ آ‌ن‌ها خیلی مهم است. به طوری که نوع فکر و درک فرد در مورد موضوع مورد نظر کاملا نادیده گرفته شده و حتی به فراموشی نیز سپرده می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود شخصیت اغلب مردم ساختگی باشد و خیلی‌ها برای حفظ ظاهر خویش طوری زندگی می‌کنند که خودشان هم راضی نیستند و با شخصیت واقعی آن ها متفاوت است و حتی بسیار دور است. در واقع آن‌ها بدون فکر مثبت و توجه به واقعیت امر روزگار سپری می‌کنند و تنها سعی می‌کنند به شیوه ای عمل نمایند که مورد پسند افراد دیگر واقع شود و مدام  درگیر تفکرات منفی و بیهوده هستند که هیچ منفعتی نه برای خود و نه فرد مقابل دارند.

توصیه می‌شود به واقع بینی بیشتری پرداخته و سعی نمایید با برخورداری از تفکر مثبت و ایجاد زندگی بهتر، آرامش خود را حفظ نموده و برای داشتن ذهن آرام تلا نمایید و پیش قدم شوید.

اگر شما مدام در حال تقویت افکار  منفی و مبهم باشید این جریان، شرایط زندگی شما را مختل نموده و از ادامه راه بازمی‌دارد. باید بدانید که جریان فکری غالب  و توجه زیاد به مادی ‌گرایی و خود بینی، افکار و احساسات مان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در واقع ذهنیت ما بر اساس افکاری نامعقول و درهم و برهم شکل می‌گیرد.

برای داشتن ذهن آرام میزان مشغله‌ی خود را کاهش دهید

یک جمله‌ی معروف وجود دارد و همه ی ما آن را شنیده ایم و در بسیاری از مواقع سرحوله ی ما بوده است و جمله ی مورد نظر این است، وقت طلاست. جمله ای بسیار مهم و قابل توجه می‌باشد ولی نباید به ما القا شود که از هر لحظه و زمان خود، فقط برای پول درآوردن استفاده کنیم، فکر و تلاشمان تنها بر روی مسائل مادی باشد و ما را به طور کلی از مسائل معنوی و روحی دور نموده و بی توجه سازد. به عنوان مثال، تحت هیچ شرایطی نباید برای شرکت در یک میهمانی خانوادگی مهم و یا برای  رفتن به پیک نیک و گشت ‌و گذار و ارتباط با طبیعت و وقت گذراندن با نزدیکان خود، بهانه ‌ی کمبود وقت بیاوریم بلکه به جای آن سعی نمایید میزان مشغله‌ی کاری خود را کاهش داده و زمانی را به موارد گفته شده اختصاص دهید. خواهید دید که به آرامش بیشتر و ذهن آرام تری دست می‌یابید و چه بسا راهگشای مشغله ها و درگیری های ذهنی شما باشد.

گاهی اوقات به دلیل داشتن ذهن نا آرام و مشوش ممکن است دچاراختلال اضطراب اجتماعی شوید. در این شرایط با خود می‌اندیشید که دیگران و اطرافیان شما مدام در مورد شما صحبت می‌کنند و همیشه شما را قضاوت می‌کنند و به دنبال آن هستید تا گفته ها و افکار آن‌ها را در مورد خود تغییر دهید و  از قضاوت آن‌ها جلوگیری کنید. اگر دچار چنین معضلی هستید، باید با تمرکز و تمرین سعی کنید که این خصلت را از بین ببرید.

همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که وقتی کسی، فرد دیگری را قضاوت می‌کند به این معناست که یک جای کار مشکل دارد. یعنی فرد مقابل در مورد موضوعی نظر می‌دهد که نقطه ضعف خود وی تلقی می‌شود و با آن مشکل دارد، به همین دلیل سعی می‌کند توجه را از خودش دور کرده و به سمت شما جلب کند. بنابراین این مشکل خود اوست، نه مشکل شما. تلاش کنید با حفظ خونسردی و بدون واکنش منفی، بهترین کار را برای درست کردن اوضاع انجام دهید و تمام افکار منفی دیگران را منحرف کرده و به سمت خودشان بازگردانید. با این کار می‌توانید از شر افکار و ذهنیت منفی که از سوی دیگران برای شما ایجاد می‌شود و به سمت‌ تان می‌فرستند رهایی یافته و یک ذهن آرام داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روش های رشد و افزایش خلاقیت

روش هایی برای داشتن ذهن آرام

صداهای نامفهوم و دردسرساز را از ذهن ‌تان حذف کنید

حتما متوجه هستید که چه موضوعاتی به ذهن ‌تان هجوم می‌آورند و شما را درگیر می‌کنند، این موضوعات معمولا مربوط به مشکلات مالی و مسائل اقتصادی هستند، بهترین کاری که می‌توانید برای فهمیدن این موضوع انجام دهید این است که از خودتان بپرسید: اگر مسائل مالی برای من اصلا اهمیتی نداشته باشند، من چه‌ کار دیگری را انجام می‌دادم و پس از بررسی آن، سعی کنید راه و روش ‌هایی را پیدا کنید که بتوانید همان کار مورد علاقه ی خود را انجام دهید. در نظر داشته باشید که با انجام این عمل، شاید از شغل فعلی و آنچه که بدان مشغول هستید نیز ‌متنفر شوید، هیچ ایرادی ندارد، شما باز هم ادامه بدهید. در بهترین حالت شما می‌توانید راهی پیدا ‌کنید و از کار مورد علاقه خود‌تان درآمد بیشتری به ‌دست آورید و شغل فعلی ‌خود را ترک کنید.

زمان تماشای تلویزیون‌ را کاهش دهید

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که بیشتر وقت خود را پای تلویزیون سپری می‌کنند و مدام به تماشای برنامه های آن می‌پردازند، طبعا شما هم تحت تأثیر تلویزیون هستید. زیرا تلویزیون را می‌توان بزرگ ‌ترین ابزار کنترل ذهن و فکر انسان دانست، اگر دقت داشته باشید شما وقتی تلویزیون می‌بینید، طرز فکر و نگرش ‌تان نسبت به زندگی کاملا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

تمام طرز فکر شما در مورد اینکه چه کسی هستید، چه کاری باید انجام دهید، کدام لباس را باید بپوشید، چه موسیقی را گوش کنید، چه غذایی بخورید و هر موضوع دیگر، همگی تحت تاثیر برنامه های رسانه ها ‌و شبکه های اجتماعی می‌باشند. و به دنبال آن، ذهن ‌ فرد درگیر به آن می‌شود، درگیر قضاوت می‌شود و در نهایت دچار تناقض شده و نمی‌تواند تشخیص دهد که اکنون چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست. چه چیزی برای وی مفید و موثر است و کدام یک برای وی غیر ضروری می‌باشد و باید از آن اجتناب نماید.

این موضوع  را مدنظر داشته باشید که اگر به تماشای برنامه ‌های تلویزیونی ادامه دهید، فکرتان آشفته می‌شود و حتی شب ‌ها نیز خواب راحت و آرام ندارید. اما زمانی که بتوانید کنترل افکارتان را به دست آورید، دیگر خواب‌ نا آرام نخواهید داشت، بلکه با یک ذهن آرام به تفکر مثبت و واقع بینی می‌رسید و بهتر فکر نموده و عمل می‌کنید.

برای تمرکز ذهن خود، مدیتیشن انجام دهید

بهانه‌‌ی رایج و مرسوم در بین تمام  افراد و برای فرار کردن از تمرکز ذهن، کمبود وقت است. در صورتی که اگر درست برنامه ‌ریزی کنید می‌توانید برای تمرکز ذهن خود نیزوقت کافی اختصاص دهید. برخی دیگر می‌گویند که ذهن‌ شان بسیار مشغول و درگیر است و نمی‌توانند از تفکرات منفی دور شده و ذهن ‌شان را متمرکز نمایند.

روش‌های مختلفی برای تمرکز ذهن وجود دارند که باید سعی کنید تا بهترین روش را بیابید و افکار مزاحم و بی مفهوم و دردسرساز را از ذهن و ضمیرتان حذف نمایید. در این صورت شما به یک آرامش درونی رسیده و می‌توانید یک روش خوب و مختص به خودتان را داشته باشید. توصیه می‌شود تمرین مدیتیشن را روزانه انجام دهید و به آرامش ذهنی خود کمک کرده و شرایط بهتری را برای تفکر خود فراهم نمایید.

خود‌تان را دوست داشته باشید

سعی کنید که موضوع سلامت و تغذیه‌ی خود را در اولویت برنامه هایتان قرار دهید و میزان مصرف شکر و کافئین را کاهش دهید زیرا مصرف بی رویه ی آن بر روی ذهن و فکرتان اثر منفی می‌گذارد. همچنین حواس ‌تان به خوراک و نوشیدنی ‌هایی که مصرف می‌کنید نیز باشد، چون همه‌ی آن ها روی سیستم  ایمنی و سلامتی شما اثرگذار است و موجب تحت تاثیر قرار گرفتن طرز فکرتان و مواردی که به آن ها فکر می‌کنید، می‌شود.

سعی نکنید همه‌ چیز را کنترل کنید

عده ای از افراد مدام در فکر این هستند که تمام مسائلی که برایشان پیش می‌آید و یا حدس می‌زنند که ممکن است در زندگی شان پیش آید را کنترل کنند تا خیال ‌شان راحت شود. این افراد فکر می‌کنند که اگر بر اوضاع زندگی‌شان مسلط نباشند، نمی‌توانند خودشان را هم کنترل کنند که باید گفت این تصور به هیچ عنوان صحیح و راهگشا نیست، چه بسا که مشکلات زیادی را نیز برایشان ایجاد می‌کند. این عده تا نخواهند و تلاش نکنند نمی‌توانند که جلوی خودشان را گرفته و دست از کنترل همیشگی اوضاع بردارند. باید بدانید و با خود بیندیشید که مسائل وحادثه‌ هایی در دوران  زندگی شما و تمام افراد رخ می‌دهد که طبیعتا خارج از کنترل می‌باشد. شما تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که نسبت به رفتار و اعمالتان مسئولیت پذیر باشید.

همواره بخشی از ذهن و تفکر افراد، درگیر و مشغول به حوادثی که در گذشته رخ داده و یا تصور دارند که در آینده رخ خواهد داد، می‌باشد. اگر یاد بگیرید و تمرین کنید که در لحظه زندگی کنید، می‌توانید از شر موارد و موضوعاتی که تحت کنترل‌ شما نیست رهایی یابید. برای انجام این کار و دست یافتن به آن، به هیچ عنوان نیاز نیست که شرایط را برای خود سخت و دشوار سازید، تنها کافی است بدانید که گذشته ‌ها، گذشته و نمی ‌توانید آن را تغییر دهید و تنها باید از آن درس گرفته و در شرایط مشابه آن را تکرار نکرده و از آن عبور نمایید و موضوعات آینده هم  که مدام به آن می‌اندیشید، هنوز نیامده است و حتی شاید کاملا متفاوت با آنچه که شما تصور می‌کنید، روی دهد. پس چرا باید بی‌ جهت و بی مورد وقت‌ و فکر خودتان را معطوف آن نموده و خود را عذاب دهید؟

یک ذهن نا آرام و آشفته، نشان ‌از ناهماهنگی ‌هایی دارد که یک فرد در درون خود دارد و با سختی های زیادی مواجه است. این عدم توازن  و ناهماهنگی را می‌توان به راحتی اصلاح نمود و نیازمند آن است که فرد خودش تصمیم بگیرد و بخواهد که این موضوع منفی را برای خود از بین برده و با تفکر مثبت به شرایط ایده آل تری برسد.

وقتی ذهن ‌تان دائما فعالیت دارد و با حوادث و اتفاق ‌های زیادی درگیر است، دچار خستگی شده و در برابر خواب و استراحت مقاومت می‌کند و همچنین قدرت ذهن را کاهش داده و مانعی بر داشتن یک ذهن آرام خواهد بود.

وقتی تصمیم می‌گیرید که صداهای  ناهنجار و مبهم ذهن ‌تان را دور بریزید، دیگر در پی کنترل  امور و افراد دیگر نخواهید بود و از قدرت ذهن تان در جهت مثبت استفاده نموده و به این شیوه درک و بینش شما‌ افزایش خواهد یافت و به عنوان راهنمایی عالی در روند فعالیت ها و امور مختلف شما را یاری خواهد نمود. از مزایای داشتن ذهن آرام برای هر فردی این است که دارای برنامه‌ی خواب‌ منظم‌ تر و اهداف و خواسته های منطقی ‌تر شده و قدم در راه مثبت و بهینه خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. تمرین خودآگاهی یا بی‌فکری هم خیلی کمک می‌کنه. ممنون از مطلب مفیدتون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید