جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کارت های گرافیکی RTX 3070,3080 ,3090، عرضه‌ی نسل جدید کارت های گرافیکی رده گیمینگ

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
کارت های گرافیکی RTX 3070,3080 ,3090، عرضه‌ی نسل جدید کارت های گرافیکی رده گیمینگ

جدیدترین خبری که دنیای سخت افزار این روزها را تکان داد، عرضه‌ی ناگهانی نسل جدید کارت گرافیک های رده ی گیمینگ انویدیا بود. انویدیا با یک حرکت چالش برانگیز و رقابتی گسترده با شرکت های بزرگ AMD، این بار سه سری از کارت گرافیک های قدرتمند خود را برای جامعه تکنولوژی ارائه کرد. اکنون چند روزی است که مشخصات این کارت گرافیک ها منتشر شده و نقدهای بسیاری را بر روی آن شاهد هستیم. پیش از این مقایسه هایی بین برخی از کارت گرافیک های اینتل و AMD را شاهد بودیم و هم اینک به مقایسه‌ی این سه کارت گرافیک به صورت تخخصی با سایر کارت گرافیک های غول دیگر می‌پردازیم.

کارت گرافیک انویدیا

کارت گرافیک انویدیا یا کارت گرافیک های غول دیگر؟

کارت گرافیک های نسل قبلی انویدیا، اگرچه کمتر از غول کارت های گرافیکی AMD نیستند، ولی می‌توان آن ها را همسطح و تراز آن ها دانست. در سال 2019 کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2060 Super یک سر و گردن بالاتر از هم خانواده های خود بود، اما رقابت شانه به شانه ای با AMD Radeon RX Vega 56 داشت. پس از تست هایی که بر روی کارت گرافیکی RTX 2060 Super انجام شد، افت فریمی ریزی در بازی Call Of Duty MW2019 دیده میشد که پس از مقایسه با AMD RX Vega 56 کاملا محسوس به نظر می‌رسید. این بار انویدیا پا فراتر نهاده و سعی دارد در مسیر رقابت با AMD نیز پیشی بگیرد. نسل 3 هزار، نشان استوار کارت گرافیک های جدید انویدیا است.

البته توجه داشته باشید که خرید کارت گرافیک وابسته به سیستم شما است. مطمئناً پس از خرید کارت گرافیک های RTX 3080-90 باید پردازنده مرکزی و رم خود را بالاتر ببرید. کارت گرافیک های نسل جدید انویدیا از توان مصرفی بسیار بالا به همراه یک برد با مدار چاپی بهره می‌برند. به گفته ی سازندگان و تولیدکنندگان کارت گرافیک های انویدیا، این سه کارت گرافیک فاصله ی بسیار زیادی با نسل های قبلی ایجاد کرده اند که تاکنون این مقدار فاصله نسبت به نسل های قبل تر سابقه نداشته است. همچنین ابعاد این کتارت گرافیک ها بزرگ تر شده اند و مادربردهای جدیدی را می پذیرند.

با وجود استفاده از توان مصرفی بسار بالای آن ها و تجهیز شدنشان به فناوری ساخت 8 نانومتری سامسونگ مطمئناً محتاج یک پردازنده‌ی قدرتمندتر از نسل قبل خواهیم بود. پیشنهاد می‌شود برای استفاده از کارت گرافیک RTX 3080 و RTX 3090 از یک پردازنده ی 750 واتی و کارت گرافیک RTX 3070 از یک منبع تغذیه ی 650 واتی استفاده کنید تا توان مصرفی گرافیک ها را داشته باشد. مطابق ادعای انویدیا، دو فن خنک کننده برای این کارت ها در نظر گرفته شده که قادر است 55 درصد جریان هوای بیشتری را نسبت به نسل قبل هدایت کند. یکی از این فن ها در پشت کیس هوا را از جلوی کارت به طرف بالا هدایت می کند و دیگری هوای گرم داخلی را به بیرون هدایت می‌کند. این فناوری، صرفاً به این دلیل است که هوای گرم در زیر GPU قرار بگیرد تا هوای گرم خارج شود و در مسیر دیگر هوای خنک کنند موجب سرد شدن پردازنده مرکزی شود. با این کار راندمان پردازنده مرکزی در کنار کارت گرافیک بالاتر می رود و 30 درصد کارآمدتر ادامه خواهد داد. گفته شده که این سیستم خنک کنندگی تا 3 برابر، نویز را کمتر کرده است.

معماری جدید کارت گرافیک های انویدیا برند Ampere را با خود به دوش می‌کشند و از پروسه های ساخت 8nm بهره می برند. ظرفیت حافظه ی RTX 3070 به 8 گیگ می‌رسد ولی RTX 3080 و RTX 3090 به صورت چشمگیری 10 گیگابایتی و 24 گیگابایتی است. کارت های گرافیکی RTX 3080 و RTX 3070 2 اسلات را در مادربرد شما پر می کنند ولی برای کارت گرافیک RTX 3090 باید سه اسلات را در نظر بگیرید. این کارت گرافیک ها در اولین موج فروش انویدیا یعنی 28 شهریور عرضه می‌شوند و در کنار آن بازی CyberPunk نیز بر روی پرده خواهد رفت. در حقیقت با معرفی بازی CyberPunk ، کارت گرافیک های جدید انویدیا در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اکنون به ترتیب کارت گرافیک ها را بررسی خواهیم کرد.

کارت گرافیک انویدیا

کارت گرافیک انویدیا RTX 3070، با عرض باند حافظه ی 256 بیتی

کارت گرافیک انویدیا RTX 3070، کوچک ترین عضو خانواده‌ی نسل جدید رده ی گیمینگ است. اگر ایران را به همراه یک خانواده ی تقریباً مرفه در نظر بگیریم، این کارت گرافیک به صرفه ترین محصول نسل جدید است. مبنای تراشه GA104 است و عرض باند را یک حافظه ی 256 بیتی در اختیار قرار گرفته است. توان محاسباتی این کارت 20.45TFLOPs است که یک پرش بلند به سمت جلو به شمار می‌رود. کارت RTX 3070، دارای 8 هسته‌ی حافظه‌ی GDDR6X است و وابسته به تراشه های خود از حافظه های 8 تا 16 گیگابایتی پشتیبانی می‌کند. شاید توان محاسباتی و پردازشی 40 ترافلاپس رهگیری پرتوی و 163 ترافلاپس واحد Tensor بمب خبری برای شما باشد. با محاسبه‌ی این توان پردازشی به نتیجه می‌رسیم که RTX 3070 فاصله ی زیادی را تا RTX 2080 Ti ایجاد کرده است. در حقیقت اگر جزئی از یک خانواده ی تقریباً مرفه هستید این کارت گرافیک برای شما پیشنهاد می‌شود تا RTX 3070 را با قیمت 499 دلار به جیب بزنید.

بیشتر بخوانید: بررسی اختصاصی کارت گرافیک GeFoce RTX 2080، پرچمدار گرافیک‌های RTX

کارت گرافیک انویدیا RTX 3080، رقیب سرسخت RTX 2080 Ti

روانه‌ی کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 شویم. پرچمدار جدید و قدرتمند انویدیا که فاصله ی بسیار کمی با غول خود یعنی RTX 3090 دارد با راندمان بالاتری نسبت به نسل قبل فاصله ی بیش از حد و اندازه ای را ایجاد کرده است که با قیمت معقول تری نسبت به غول کارت انویدیا فروخته می‌شود. 699 دلار، قیمت پایه‌ی دلار آمریکایی نرخ اصلی این کارت گرافیک است که چیزی حدود 14.600.000 تومان برای شما آب می خورد. تاریخ عرضه ی این کارت گرافیک 27 شهریور خواهد بود. 10 گیگابیت حافظه ی GDDR6X مایکرون با توان محاسباتی 30.58 ترافلاپس جلوی نسل تورینگ شاخ و شونه می کشد و همچنین واحد محاسباتی رهگریی پرتو کارت 58 ترافلاپس تخمین خورده است. این کارت گرافیک با وجود تراشه ی GA102 از هوش مصنوعی بسیار بالایی بهره می‌برد. تعداد واحدهای پردازشی RTX 3080 حدود 18 درصد کمتر از RTX 3090 است. این کارت گرافیک در کنار پردازنده ی مرکزی و گذرگاه 320 بیتی می‌تواند 10 تا 20 گیگابایت حافظه ی گرافیکی را ارتقاء دهد. در ستایش از پهنای باند RTX 3080 همین بس که با پهنای 760 گیگابایت بر ثانیه چیزی حدود 145 گیگابایت بر ثانیه سریع تر از RTX 2080 Ti پردازش می‌کند.  

کارت گرافیک انویدیا RTX 3090، سریع ترین کارت گرافیک ممکن

اکنون که دو نسخه‌ی جدید کارت گرافیک انویدیا را معرفی کردیم وقت آن رسیده تا سراغ غول دنیای گرافیک شویم. 10496 واحد گرافیکی در تراشه ی GA102 تیر اول انویدیا بر پیکره‌ی کارت گرافیک های نسل جدید خواهد بود. کارت گرافیک RTX 3090 دارای یک حافظه‌ی گرافیکی با عرض باند 384 بیتی است و قادر است تا 24 گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی را در خود مختص سازد. 82 واحد پردازشی کمک می‌کند تا  در تمامی وجوه بازی های سنگین هیچ گونه افت فریمی را احساس نکنید. بی شک 82 واحد پردازشی به همراه 24 گیگابایت حافظه گرافیکی یک رکورد عجیب در دنیای کارت گرافیک ها به شمار می رود. پهنای باند این کارت گرافیک به 936 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد و سرعتی بلامنازع را در رقابت از آن خود خواهد کرد که در نسل های قبل با به هم پیوستن چندین حافظه به هم، این سرعت، قابل دسترسی بود. تعداد واحدهای سخت افزاری در نظر گرفته شده برای این کارت گرافیک، دو برابر بیشتر از تمامی مدل های تورینگ نسل 2000 به شمار می‌رود. برای تهیه این کارت گرافیک باید 1499 دلار را کنار بگذارید.

سخن پایانی

مطمئناً کارت گرافیک های نسل جدید بر اساس استانداردهای دیدگاه کاربران طراحی شده و همه را راضی نگه خواهد داشت. وجود دو غول RTX 3090 و RTX 3090 نشان می‌دهد که نسل جدید یارای مقابله با تکنولوژی آینده را دارد. مصرف توان پردازشی این کارت گرافیک ها چند برابر بیشتر از نسل قبل است. همین توان مصرفی بالا موجب می شود پهنای باند ذخیره سازی مصرف CPU بالاتر رود و لذا درخواست CPU بالاتر را داشته باشد. وجود این کارت گرافیک ها موجب خواهد شد تا نرخ فریم و تکنیک بازی ها برای کاربران بالاتر رود و گلایه های سال های گذشته ی آن ها از انویدیا به باد فراموشی سپرده شود. همچنین انویدیا امکانات دیگری را نیز در کنار کارت گرافیک ها به شما خواهد داد تا بتوانید سیستم قدرتمند خود را به بهترین نحو ممکن فراهم کنید.

اما توجه داشته باشید که این حرکت انویدیا بی پاسخ نخواهند ماند و حتما AMD جواب محکم و سرسختی را برای آن خواهد داشت. رقابت سرسخت این شرکت ها برای عرضه ی بهترین کارت گرافیک ها دیدنی است و هر گیمری بی شک عاشق رقابت آن ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید