جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کدام کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 30 برای شما مناسب تر است؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
کدام کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 30 برای شما مناسب تر است؟

تقریباً دو سال از معرفی کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 30 می گذرد، تا با شناخت ویژگی های آن ها، انتخاب کارت‌های گرافیک از سری GeForce RTX 30 انویدیا برای شماآسان‌تر ‌شود. بنابراین ممکن است اکنون در حال کنکاش باشید که کدام یک را انتخاب کنید.

انواع زیادی از کارت‌های GeForce RTX 30 وجود دارد، اما برای انتخاب بین چهارگانه اصلی، GeForce RTX 3090 ،RTX 3080  RTX 3070 و RTX 3060  باید دقت زیادی انجام گرفته شود.

اکنون در ادامه خواهید خواند که Nvidia GeForce RTX 3090 در مقابل 3080 و 3070 و 3060 چگونه اندازه‌گیری می شوند و کدام یک برای شما بهترین است.

مقایسه اجمالی پردازنده‌های کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 30

ساده‌ترین راه برای دیدن و مقایسه تمامی پردارنده های کارت‌ گرافیک Nvidia GeForce RTX 30 با یکدیگر، مقایسه همه آنها در یک نمودار بزرگ است. برخی از این اطلاعات مستقیماً از Nvidia گرفته شده و برخی از آن از منابع دیگر. همچنین برخی از آن ها از تجربیات خود ما در مورد کارت ها است که در اختیار شما قرار داده ایم.

به یاد داشته باشید که از زمان عرضه این کارت‌ گرافیک ها، نسخه‌های قدرتمندتر Ti به ترکیب جدول اضافه شده‌اند. قابل ذکر است که نسخه های Ti، نسخه های قدرتمندتر و پرهزینه تر از همتایان غیر Ti هستند.

کدام کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 30 برای شما مناسب تر است؟

برای درک بهتر برخی از اصطلاحات بالا که امکان دارد با آن آشنایی نداشته باشید مطالب زیر را بخوانید:

هسته های CUDA Nvidia:

به واحدهای پردازش داده موازی در یک کارت گرافیک اشاره دارند. آنها مشابه نحوه عملکرد CPU در رایانه شما کار می کنند. به طور کلی، هرچه یک پردازنده گرافیکی CUDA هسته‌های بیشتری داشته باشد، داده‌های پیچیده‌تری می‌تواند از خود بروز دهد.

Boost Clock:

به حداکثر سرعتی اشاره دارد که یک کارت گرافیک می تواند به آن دست پیدا کند،  با قدرت کار کند و گرمای کمتری بپذیرد. همچنین یک آمار پایه وجود دارد که نشان می دهد پردازنده‌های گرافیکی انویدیا منابع اضافی را در حین بازی جذب می‌کنند، تا منابع اضافی کارت گرافیک را اذیت نکنند. در واقع سرعت Boost Clock بالاتر به معنای عملکرد بهتر سیستم شما است، اما به عوامل زیادی از جمله سخت افزار رایانه شخصی شما بستگی دارد.

نوع حافظه: نوع حافظه های کارت گرافیک به عنوان یک برتری در پهنای باند به شمار می روند. به طور خلاصه، GDDR6X پهنای باند بیشتری نسبت به حافظه GDDR6 دارد و بنابراین (از لحاظ عملکرد تجربی) ظرفیت اجرای بازی‌های سخت‌تر در تنظیمات بالاتر را دارد.

در نهایت، Power Draw به این اشاره دارد که کارت گرافیک، به خودی خود، هنگامی که تحت یک بار گرافیکی کامل کار می‌کند، چه مقدار قدرت را می‌تواند جذب کند. انویدیا همچنین پیشنهاد های مکملی برای تنظیم میزان انرژی کلی کارت گرافیک نصب شده برای کامپیوترها را دارد، اما ما این داده ها را در اینجا لحاظ نکردیم، زیرا انتخاب منبع تغذیه موضوعی کاملاً جداگانه است.

مطابق با جدول خبر خوب این است که با وجود تمام تفاوت‌های پنج پردازنده گرافیکی سری Nvidia GeForce RTX 30، ویژگی‌های مشترک زیادی دارند.

ویژگی های مشترک کارت‌ گرافیک Nvidia GeForce RTX 30

* تمامی پردازنده های کارت‌ گرافیک Nvidia GeForce RTX 30 از ردیابی پرتوی نسل دوم پشتیبانی می کنند.

* تمامی پردازنده های گرافیکی از معماری Nvidia Ampere استفاده می کنند.

* تمامی پردازنده های گرافیکی از Nvidia DLSS (نوعی تقویت کننده هوش مصنوعی برای بازی ها) بهره می برند.

* همه پردازنده های گرافیکی، VR آماده هستند و با HDMI 2.1 سازگار هستند.

* بعد از تست، مشخص شد که همه آنها می توانند وضوح صفحه نمایش تا 8K را پشتیبانی کنند.

در نهایت، اگر واقعاً به پشتیبانی بالاتری علاقه مندید، همه آنها تا چهار مانیتور را  می توانند پشتیبانی می کنند.

البته باید توجه داشته باشید که پردازش اسب بخار در بین انویدیا 3060، 3060نسخه Ti ،3070 ،3080 و 3090 به طور قابل توجهی متفاوت است. اگرچه آنها مجموعه ای از قابلیت های اصلی مشترک در خود دارند. ولی تفاوت پردازش اسب بخار آن ها  بستگی به همگام سازی کارت گرافیک شما با دیگر اجزای سیستم و میزان فشار بازی های متفاوت بر روی کارت گرافیک شما دارد.

راهنمایی های کوتاه و لازم در انتخاب کارت‌ گرافیک Nvidia GeForce RTX 30

کدام کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 30 برای شما مناسب تر است؟

بیشتر بخوانید: پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل احتمالا به هسته‌های فوق کم‌مصرف مجهز می‌‌شوند

Nvidia GeForce RTX 3090:

این کارت گرافیک در حالی که قدرت زیادی دارد، ولی قیمت 1500 دلاری آن کماکان مقدار زیادی به نظر می رسد. شما با این قیمت، شاید بتوانید یک کارت گرافیک کامل تر و رده پایین‌تر از همین سری بخرید درحالی که پول کافی برای بازی‌ها و سایر وسایل جانبی در جیبتان باقی مانده باشد.

علاوه بر این، RTX 3090 مسلماً بیشتر برای کاربرانی طراحی شده که با بازی ها و نرم افزارهای بسیار سنگین استفاده می کنند. درایورهای حجیم تر این کارت گرافیک در کنار حافظه بسیار بیشتری که نسبت به اکثر بازی‌ها در اختیار شما قرار می دهد قطعا با کارت گرافیک های رده پایین تر تمایزی را ایجاد خواهد کرد. انتخاب این کارت گرافیک اگرچه یک انتخاب سنگین و هزینه بردار، ولی هوشمند و آینده نگرانه است.

Nvidia GeForce RTX 3080:

اگر توانایی پرداخت این کارت گرافیک را دارید، Nvidia GeForce RTX 3080 یک پیشنهاد بسیار آسان و مناسب برای سیستم های گیمینگ شما خواهد بود. حافظه GDDR6X آن، با 9000 هسته CUDA، قدرت قابل توجهی را نسبت به کارت گرافیک های پایین تر از خود به دوش می کشد. RTX 3080 یک کارت گرافیک بسیار نیرومند است و مقدار قابل توجهی از نیرو را در خود ذخیره کرده و پهنای باند بزرگی را برای کارهای شما در اختیارتان می گذارد. بنابراین هنگام انتخاب و خرید آن باید مطمئن باشید که کیس و منبع تغذیه شما می توانند آن را پشتیبانی کنند. همچنین برای استفاده حداکثری از آن به یک پردازنده نیرومند و بسیار پیشرفته و حافظه جانبی (رم) زیادی نیاز دارید. اگر 2000 دلار (معادل تقریبی 54 میلیون) یا مقدار بیشتری در جیب خود دارید، RTX 3080 می تواند قطعه ی گمشده ی سیستم گیمینگ شما باشد.

اکنون، به بخش دشوارتری می رسیم. جایی که قرار است بین RTX 3070 نسبت به RTX 3060Ti و RTX 3060 مقایسه ای کلی صورت بگیرد. طبیعتاً RTX 3070 قدرتمندتر از دو کارت گرافیک دیگر خواهد بود. RTX 3060 کم قدرت ترین پردازنده ی گرافیکی سری 30 و  RTX 3060Ti در میانه جدول، جا خوش کرده است.

Nvidia GeForce RTX 3070:

طبق تجربه شخصی یکی از گیمرها و پس از نمونه یابی با دستگاه تست Tom’s Guide، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3070 از نحوه عملکرد و اجرای بازی ها با وضوح QHD بهتری برخوردار است. البته این کارت گرافیک، تنها شکی که در هنگام تست بر روی اذهان گیمرها حک می کرد, عدم اجرای پردازنده در حالت 4K بود. اما در اکثر بازی‌های سنگین، به راحتی 30 فریم را پوشش می داد. اگرچه RTX 3070 با قیمت 500 دلار، یک قطعه گران قیمت له شمار می رود، ولی بسیار ارزان تر و به صرفه تر از از RTX 3080یا RTX 3090 است.

Nvidia GeForce RTX 3060 Ti:

همانطور که بالا نیز ذکر شد، Nvidia GeForce RTX 3060 Ti دارای 4864 هسته Nvidia CUDA و 8 گیگابایت حافظه GDDR6 است. این توانایی، کارت گرافیک RTX 3060 Ti را از هر دو کارت گرافیک های RTX 3070 (5888 هسته CUDA، 8 گیگابایت حافظه GDDR6) و RTX 3060  (3584 هسته CUDA، 12 گیگابایت حافظه GDDR6) متمایز می کند. در حالی که RTX 3060 دارای حافظه بیشتری است، اما به هیچ وجه به اندازه RTX 3060 Ti  قدرتمند نیست. به نظر می رسد این کارت گرافیک برای دستگاه های میان رده ای که هنوز عملکرد QHD مناسبی ندارند، انتخاب معقولی است.

Nvidia GeForce RTX 3060:

به عنوان آخرین پردازنده های قدرتمند در میان سری RTX 30، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3060 برای کاربرانی که خواهان رزولوشن 1080p و نرخ فریم مناسب هستند، یک قطعه ی مطمئن به نظر می رسد. پس از تست های گوناگون به این نتیجه رسیدیم که RTX 3060 در صفحه نمایش های QHD قدرت فوق العاده ای دارد، اما در عملکرد پردازنده های 4K سطح پایینی از خود به نمایش می گذارد.

البته توجه داشته باشیدRTX 3060 دارای یک مزیت جزئی نسبت به سایر کارت گرافیک ها است و آن پشتیبانی از «فناوری BAR قابل تغییر اندازه Nvidia» می باشد. این قابلیت اجازه می دهد تا نرخ فریم سریع تری را بدون قدرت پردازش اضافی زیاد، انجام دهید. اما از آنجایی که سایر پردازنده‌های گرافیکی سری 30 نیز تا پایان ژولای به فناوری BAR دست خواهند یافت، فاصله بین 3060 و همتایان گران‌تر آن، به‌زودی افزایش عملکردی زیادی به خود خواهد گرفت.

اکنون در انتخاب بین کارت گرافیک های سری 30 باید هوشمندانه عمل کرد. اگر شما یک گیمر ثروتمند هستید RTX 3080 یک خرید بلامنازع و آینده نگرانه است ولی اگر در قشر پایین تری از لحاظ مالی قرار دارید، کارت گرافیک RTX 3060  هم می تواند جای خالی پنل گرافیک کیس شما را پر کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید