جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کوکو شنل، افسانه ی مد

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
کوکو شنل، افسانه ی مد

آیا می دانید برندهای مد و فشن چند تا هستند؟ چه برندهایی را می شناسید؟ آیا می دانستید که انقلاب عظیمی که در پوشش خانم ها ایجاد شد، مرهون زحمات چه کسی است؟ در این مقاله به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.

کوکو شنل، افسانه ی مد

کوکو شانل

کوکو شانل، با نام گابریل بونو «کوکو» شانل، در نوزدهم آگوست سال 1883 در شهر سومور، پا به دنیا گذاشت و در ژانویۀ سال 1971 ، در پاریس چشم از جهان فرو بست. این طراح فرانسوی مد، تقریبا به مدت شش دهه مدیریت اوت کوتور پاریس را بر عهده داشت.
قبل از ورود کوکو شانل به دنیای مد و فشن، لباس های زنان بسیار متفاوت تر از چیزی بودند که الان می بینید؛ طراحی ‌های ظریف و هنرمندانه کوکو، زنان فعال در عرصه ی مد را ترقیب کرد تا به جای لباس ‌های زیاد و عدم راحتی در آنها مانند زیرپوش‌ های زنان، کرست‌ ها و شکم ‌بندها که در قرن نوزدهم بسیار مرسوم بودند، کنار بگذارند.
شانل نوآوری های زیادی به عرصه مد و فشن وارد کرد که از میان آن ها می ‌توان به کت و دامن، کیف، جواهرات و لباس سیاه کوتاه اشاره کرد. طراحی های او، هیچ وقت از مد نیافتادند و تازگی خود را حفظ کرده اند؛ در طراحی های جدید این برند لوکس هنوز هم تلاش می شود تا میراث کوکو شانل حفظ شود.

کوکو شنل، افسانه ی مد

کودکی شانل

حتما داستان های زیادی از افراد موفق شنیده اید که کودکی بدی داشته اند، فقیر بودند، پدر و مادر نداشتند، درس نخواندند و ... باید بگوییم کوکو شانل هم یکی از همین افراد است!!

او در خانواده ‌ای فقیر در حومۀ شهر پاریس به دنیا آمد؛ 12 سال اول زندگی اش تقریبا خوب بود و خانواده ای گرم داشت اما با مرگ مادرش در 12 سالگی، پدرش که تنها یک دست فروش بود، او را به یک یتیم خانه سپرد.

شانل در یتیم خانه، خیاطی آموخت، او بعدها با خیاطی توانست سرمایه و شهرت زیادی برای خود دست و پا کند؛برند لوکس شانل را پایه ریزی کند که الان میلیاردها دلار ارزش دارد!

او شغل های دیگری را نیز تا قبل از معروفیت تجربه کرد از جمله فروشندگی و خوانندگی.

حتی نام مستعار کوکو را نیز یادگار دوران خوانندگی او در کافه ها می دانند؛ شانل در کلوپ ‌های ویشی و مولن به خوانندگی می‌ پرداخت و در آن جا او را کوکو می ‌نامیدند.

البته برخی نظر متفاوتی دارند و می گویند کهبه دلیل یکی از آهنگ ‌هایی که می ‌خوانده است، این نام را برایش برگزیدند.

اما خود شانل چیز نظر دیگری دارد؛ شانل می‌ گوید که نام «کوکو»، مخففِ کلمۀ cocotte (در فرانسه به معنای «زن بدکاره یا معشوقه») است!

شنل، آغاز یک امپراتوری بی رقیب!

شانل در بیست سالگی با اتین بالسان (Etienne Balsan) آشنا شد. بالسان پیشنهاد تجارت کلاه در پاریس را به کوکو شانل داد؛ اما او کمی بعد، بالسان را رها کرد و به سراغ  آرتور کپل (Arthur Capel) رفت. این دو مرد ثروتمند، واسطه ای بودند برای ورود این افسانه ی فراموش نشدنی به دنیای مد و فشن، و انقلابی بزرگ در پوشش زنان.

در سال 1910، شانل اولین مغازه‌ اش را در Rue Cambon پاریس افتتاح و فروختن کلاه را آغاز کرد و در آنجا، به فروش لباس‌ های راحتی از جمله ژاکت ‌های کشباف هم می پرداخت. کمی بعد در کار خود پیشرفت کرد و شعبه هایی در شهر دوویل و بیاریتز نیز افتتاح و دوخت لباس را نیز از همان ‌جا آغاز کرد.

 مادمازل شنل در مصاحبه های خود گفته بود: «من 18 ساله بودم که برای اولین بار به دنیای مد وارد شدم. در آن زمان هنوز شاگرد راهبه های یتیم خانه بودم و چیزی به جز لباسی که خودم برای خودم دوخته بودم، نداشتم؛ این درست همان چیزی است که موفقیت به حساب می آمد. همه سرشان را به طرف من بر می گرداندند طوری که به این فکر افتادم تا طرح هایم را برای فروش تولید کنم !!»

5 سال طول کشید تا نوآوری شانل در استفاده از پارچۀ کشباف، توجه زنان ثروتمندی را که به دنبال رهایی از لباس ‌های پیچیده و اذیت آن زمان بودند، به خود جلب کند.

شانل طراح لباسی بود که اعتقاد داشت یک لباس وقتی لوکس است که راحت هم باشد! شانل در طراحی ‌هایش بر اصولش پایبند بود و همواره بر سادگی و راحتی تاکید داشت و همین موضوع سبب رخداد انقلابی در صنعت مد شد. به جای لباس های زیاد و سنگین که مانع آزادی حرکت بانوان می شدند، شانل لباس هایی طراحی کرد که محدودیت های آن زمان را زیر پا گذاشته بود و حتی برخی ویژگی های لباس مردان را در آن ها دخالت داده بود! همین باعث شد طراحی های او مثل بمب صدا کند و توجه ها را به سمت خود جلب کند.

همین باعث شد در اواخر دهۀ 1920، برند شانل، میلیون ‌ها دلار ارزش داشته باشد و بیش از 2000 کارمند در خانۀ مد، عطرسازی، پارچه بافی و کارگاه جواهرسازی شانل آن مشغول به کار باشند!

کوکو شنل، افسانه ی مد

شانل به سرعت در دنیای هنر و ادبیات فرانسه به شخصیتی محبوب تبدیل شد. او لباس ‌هایی را برای رقصنده های باله شرکت باله روس (Ballets Russes)و نمایشنامۀ اورفه اثر ژان کوکتو (Jean Cocteau)، طراحی کرد. پابلو پیکاسو، نقاش معروف نیز از دوستان نزدیک کوکو شانل بود. همین ارتباطات باعث بیشتر دیده شدن او شد.

عطر شماره 5

شاید برایتان جالب باشد که شانل، اولین طراحی است که یک عطر به نام خود ثبت و تولید کرده است!

کوکو شنل، افسانه ی مد

بیشتر بخوانید: زندگی نامه ماری کوری

شانل ریسک پذیر بود و برای همین کار خود را محدود به طراحی لباس نکرد؛ او در دهۀ 1920، کسب ‌و کار در حال پیشرفتش را به سمت و سویی دیگر هم برد. او در سال 1921، عطر موفق شانل نامبر 5 (Chanel No.5) را با کمک ارنست بوکس، یکی از با استعداد ترین عطرسازان فرانسوی به صنعت مد معرفی کرد.

در مورد علت نام گذاری شانل شماره 5(Chanel No.5)، این‌گونه روایت می‌ کنند که ارنست بوکس، یک مجموعه رایحه به عنوان نمونه برای شانل ساخت و شانل رایحۀ پنجم را انتخاب کرد از این رو اسم عطر را گذاشتند عطر شماره 5 و تا کنون یکی از رایحه های محبوب جهان است و ارزش زیادی دارد!

شانل، اولین طراح عمدۀ مدی بود که یک عطر را معرفی کرد. او بطری ‌های ساده و شیشه ای را جایگزین بسته ‌بندی‌ های معمول و رایج عطر آن زمان کرد؛ این دو عامل باعث موفقیت و محبوبیت عطر شماره 5 شانل شدند.

بسیاری بر این عقیده اند که یکی از پایه های اصلی برند شانل و محبوبیت آن، همین عطر هایی است که تولید کرد. شانل، عطر را عنصر پنهان و فراموش نشدنی مد می ‌دانست و اعتقاد داشت که عطر یک فرد، قبل از او و استایلش به مقصد می ‌رسد و مدت ‌ها پس از او، آنجا را ترک می‌ کند! این اعتقاد کاملا درست است و شما آن را در جای جای زندگی تان حس می کنید؛ بوی افراد تاثیر زیادی در روابط آن ها دارد! بوی عطر شما می تواند امضای استایل شما باشد؛ پس در انتخاب عطر خود دقت کنید.

کت و دامن افسانه ای

کوکو شنل، افسانه ی مد

در سال 1925، شانل کت و دامن افسانه ‌ای شانل را به دنیای مد معرفی کرد؛ یک کت بدون یقه به همراه یک دامن جذب و تنگ. طراحی‌ های شانل در آن زمان انقلابی در صنعت مد به شمار می رفتند؛ زیرا در آن‌ ها هم از عناصر لباس ‌های مردانه استفاده شده بود و هم چنین راحتی زنان را مد نظر داشت! طراحی های او باعث راحتی بیشتر زنان و آزادی حرکت آن ها در انجام کارهای روزمره شان شد.

شانل باعث خداحافظی زنان با کرست‌ ها و دیگر آیتم های آزار دهنده لباس های زنانه شد.

لباس سیاه کوتاه از دیگر طراحی های انقلابی شانل در همین دهه به شما می رود. او رنگی را انتخاب کرد که تا آن زمان، فقط یادآور غم و مجالس عزاداری بود؛ اما شانل زیبایی و شیک بودن آن را به همگان اثبات کرد!

یک خداحافظی کوتاه و اجباری

 دهه سی میلادی و رکود بزرگ، برند شنل را هم به دردسر انداخت و با شروع جنگ جهانی اول مشکلات آن ها بیشتر هم شد. کوکو مجبور شد خانۀ مد شنل را تعطیل کند، بسیاری از کارکنان خود را اخراج کند و برای چند سال از دنیای مد فاصله بگیرد.

بازگشت افسانه ی مد

در سال ‌های ابتدایی ۱۹۵۰ میلادی، بازگشت شنل سر و صدای زیادی به پا کرد تا این بانوی پیشرو، طراحی‌ های نوین خود را به دنیای مد عرضه کند.

شانل ابتدا از سوی منتقدان مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما از آن جایی که طراحی ‌های ظریف و راحتش  که باب سلیقه و خواستۀ ی تمام زنان بود، مدتی نگذشت که طراحی های او در ویترین تمام لباس فروشی ها جای خود را پیدا کردند. شانل با معرفی کت بدون یقه و نواردوزی شده با یک دامن زیبا و ظریف، بار دیگر طوفانی کار خود را قوی تر از قبل شروع کرد.

شانل شلوار دمپاگشاد و دیگر ابداعاتش را نیز به دنیای مد معرفی کرد. در همۀ طراحی ‌های شانل، رنگ و بوی پوشش کلاسیک به وضوح مشهود است. طراحی ‌های شانل به هیچ زمان و دوره ‌ای محدود نیستند و همواره پرطرفدار و محبوب هستند.

شانل بعد از پایان جنگ برای بازگشت صنعت مد به دوران اوج خود در سال ۱۹۵۴ یک میهمانی بزرگ ترتیب داد و پس از آن هتل ریتز را در شهر پاریس برای اقامت انتخاب کرد و تا زمان مرگش (۱۰ ژانویه ۱۹۷۱) در آنجا اقامت داشت. شانل هیچ‌ وقت ازدواج نکرد و بعد از مرگ، امپراتوری وی تحت مدیریت دستیاران او یعنی گاستون برتلوت و رامون اسپارزا به کار خود ادامه داد. میراث شانل در تولید عطر و طراحی های لباس خلاقانه و البته ساده و راحت هنوز هم یکی از برترین های این صنعت است و در میدان رقابت ها برتری می کند!

کوکو شنل، افسانه ی مد

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید