جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

گال نوعی بیماری پوستی خارش دار

author منتشر کننده
نظرات (4) 15 0
گال نوعی بیماری پوستی خارش دار

گال نوعی بیماری پوستی خارش دار است که از نفوذ مایت‌­های کوچکی به نام سارکوپتس در پوست ایجاد می­‌شود. مایت‌­هایی که از شاخه بندپایان محسوب شده و در لایه بیرونی پوست همانند انگل زندگی می‌­کنند. پوست معمولاً به این موجودات میکروسکوپی واکنش خوبی نداشته و حساسیت خود را به شکل دانه­‌های قرمز کوچک در نواحی مختلف بدن به خصوص در نواحی دستگاه تناسلی، روی مچ­‌ها و بین انگشتان نشان می­‌دهد. بدن فردی که به این بیماری مبتلا می­‌شود، شروع به خارش می‌­کند. میزان این خارش‌­ها در هنگام شب بیشتر شده و افزایش می‌­یابد. در صورتی که گال درمان نشود، منجر به خارش­‌های شدید و در نتیجه ایجاد زخم‌­هایی می­‌شود که مستعد ابتلا به عفونت­‌های پوستی همچون زرد زخم هستند.

گال

گال و علایم آن

از علایم بیماری گال خارش شدید به خصوص در هنگام شب، زخم‌­های ناشی از خارش زیاد، تاول زدن پوست، پوسته پوسته شدن پوست وبثورات سرسفید می‌­باشد. این بیماری زمانی که برای اولین بار در فرد مشاهده می­‌شود، به مدت 4 تا 6 هفته طول می­‌کشد تا پوست را درگیر کند. ممکن است گال در مراحل اولیه تشخیص با بیماری­‌های دیگر همچون جوش و آکنه اشتباه گرفته شود. ویژگی که گال را از بیماری­‌های مشابه آن متمایز می­‌کند، خارش بی­وفقه بدن و نیز وجود حفره‌­هایی است که مایت‌­ها جهت تخم گذاری روی پوست ایجاد می­‌کنند. گاهی اوقات تشخیص بیماری گال سخت می­‌شود. متخصصان پوست به منظور تشخیص بیماری گال و نیز مشاهده مایت­‌هایی که در لایه بیرونی پوست زندگی می­‌کنند، از درماتوسکوپ استفاده می‌­نمایند.

گال

گال و مبتلایان به آن

مبتلایان به بیماری گال بیشتر افرادی هستند که در یک فضای ناکافی به صورت جمعی زندگی می‌­کنند. علت این امر نیز این است که گال یک بیماری مسری است و می‌­تواند از فردی به فرد دیگر چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم منتقل شود. تماس با لباس، تخت خواب و به عبارت دیگر تماس با کلیه وسایل شخصی فرد بیمار می­‌تواند ناقل این بیماری باشد. بنابراین افرادی که در آسایشگاه­‌ها، مکان‌­های پرجمعیت و زندان‌­ها به سر می­‌برند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌­گیرند. البته کودکان حاضر در مهد کودک­‌ها، سالمندان عزیز در خانه سالمندان و افرادی که از نظر جنسی فعال می‌­باشند، نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

گال و راه­‌های درمان آن

از راه­‌های درمان گال می­‌توان به کرم‌­ها، لوسیون­‌ها و قرص­‌هایی اشاره کرد که استعمال و مصرف آن‌ها باعث می‌­شود مایت‌­ها کشته شوند و دیگر نتوانند روی پوست تخم گذاری کرده و گسترش یابند. زمانی که افراد بیمار از کرم‌­ها جهت بهبود بیماری خود استفاده می­‌نمایند، کرم­‌ها را به تمامی قسمت‌­های بدن خود می‌­مالند. به این کرم‌­ها RX گفته می­‌شود. قرص ایفرمکتین نیز برای بهبود این بیماری تجویز می­‌شود. بهترین شیوه مصرف آن نیز این است که فرد بیمار در هنگام شب آن را به یک باره با یک لیوان آب پر بخورد. از دیگر راه‌­های درمان این بیماری دوش گرفتن فرد بیمار هر 8 ساعت یک بار، ضدعفونی کردن وسایل شخصی و نیز استفاده از صابون، حوله و لباس تمیز است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (4)

  1. بسیار عالی.ممنون از نویسنده

  1. عالی . ممنون بابت مطلب خوبتون

  1. مطالب کوتاه و مفید بود.لذت خاصی تو خوندن مطالب خوب و کوتاه هست.تشکر فراوان

  1. سپاس فراوان از اطلاعات مفید وکامل شما دوستن عزیز.واقعا به درد بخور وعالی بود

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید