جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

گوشی شیائومی 12S اولترا، بررسی تخصصی غول بزرگ چینی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
گوشی شیائومی 12S اولترا، بررسی تخصصی غول بزرگ چینی

شیائومی 12S اولترا در چین عرضه می شود! شرکت شیائومی ممکن است در بازارهای بین المللی ورود پیدا کند اما هنوز ترجیح می دهد قدرتمندترین گوشی های خود را در در کشور چین نگه دارد. بنابراین 12S اولترا، بهترین گوشی پرچمدار ۲۰۲۲ شیائومی است که خارج از سرزمین مادری این شرکت، عرضه نخواهد شد.

شاید در این کار حکمتی نهفته باشد. در حالی که ۱۲ S اولترا شباهت هایی به گلکسی S۲۲ اولترا محبوب سامسونگ دارد، ماژول دوربین عجیب و غریب و بیش از اندازه این گوشی مسلما آن را به گزینه مناسب تری تبدیل می کند.

از دیدگاه مهندسان گوشی های هوشمند، رقابت با این گوشی بسیار سخت به نظر می رسد. دوربین عقب 12S اولترا جذاب به نظر می رسد و قطعا به کمک یک سنسور بزرگ در دوربین و با وجود قابلیت بوکه ی طبیعی که گوشی های هوشمند کمتری از آن برخوردارند توان رقابت بالایی را به این پرچمدار می دهد.

نگاهی کوتاه به خصوصیات شیائومی 12S اولترا

بد نیست ابتدا نگاهی به خصوصیات شیائومی 12S اولترا داشته باشیم.

- دارای فناوری 5G

- وزن 225 گرم

- صفحه نمایش 6.73 اینچی (1440 در 3200 پیکسل)

- حافظه داخلی 256 گیگابایت با 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت با 12 گیگابایت رم، 512گیگابایت با 12 گیگابایت رم

- دوربین سه گانه 50.3 مگاپیکسلی لنز واید و 48  مگاپیکسلی تله فوتو ، 48 مگاپیکسلی اولتراواید (سلفی 32 مگاپیکسلی)

- پشتیبانی از اندروید 12

-  تراشه کوالکام SM8450 Snapdragon 8+ Gen 1  (4 نانومتری)

- پردازنده گرافیکی Adreno 730

- دارای حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

-  بدون جک 3.5 میلی متری

- در رنگ های مشکی، سبز تیره و خاکستری

- دارای باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری : ظرفیت 4860 میلی آمپر (شارژ سریع 67 وات)

طراحی و نوآوری های در دوربین های شیائومی 12S اولترا

صحبت کردن در مورد طراحی شیائومی 12S اولترا بدون پرداختن به دوربین غول آن یک امر بیهوده به نظر می رسد. دوربین 12S اولترا برگ برنده ی این گوشی هوشمند است. پشت این گوشی، مجموعه ی دوربین دایره ای شکل بزرگی است که سه لنز و مجموعه ای از سنسورهای دیگر را در خود جای داده است. ماژول دوربین از بدنه ی گوشی بیرون زده و با یک حاشیه ی طلایی رنگ واقعی برجسته شده که تلاشی مستمر و آشکار برای تقلید از ظاهر یک دوربین بدون آینه را نشان می دهد. وجود این بدنه ی ماژول در کنار یک ظاهر  DSLR بزرگ تر اشاره به همکاری جدید شیائومی با شرکت دوربین سازی Leica (که نام آن در پشت نیز حک شده است) دارد.

سنسورها و ماژول دوربین، اولین چیزی است که وقتی ۱۲ اس اولترا را بیرون می آورید، نسبت به آن واکنش نشان می دهید. ماژول های دوربین از بالا تا مرکز گوشی کشیده شده اند تا پشت گوشی تا حدودی به سوط مسطّح روی میز بخوابد؛ اگرچه باز هم برآمدگی آن موجب نشده است که پشت قاب کاملا تخت باشد.

از دیدگاه متخصصان شیائومی، وزن این گوشی به دقت متعادل شده است تا حتی با وجود دوربین بزرگ، زیاد سنگین نباشد. با اینکه وزن 12 اس اولترا ۲۲۵ گرم است، اما این وزن به خوبی در تمامی اجزای گوشی توزیع شده است. لذا در همان نگاه اول، گوشی بزرگی به نظر می رسد. 12 اس اولترا ۹.۱ میلی متر ضخامت دارد و به لطف صفحه نمایش ۶.۷۳ اینچی، ارتفاع بلندی را به خود اختصاص داده است. این گوشی بزرگ تر از گوشی های هم رده اولترا، پرو و پرو مکس نیست، اما آنچنان هم که باید و شاید خوش دست نیست.

قاب پشتی گوشی با چرم گیاهی پوشیده شده و در رنگ های مشکی یا سبز تیره و حتی خاکستری در دسترس است. چرم های گیاهی مصنوعی باعث می شوند گوشی استحکام بیشتری از اکثر رقبا داشته باشند و کم تر در معرض اثر انگشت قرار بگیرند. همچنین استفاده از گوریلا گلس ویکتوس در پنل جلویی و گواهی IP68 برای محافظت از گوشی در برابر گرد و غبار و آب، تا حدودی خیال شما را از قراردادن یک قاب زخمت بر روی گوشی راحت می کند.

گوشی شیائومی 12S اولترا، بررسی تخصصی غول بزرگ چینی

شیائومی 12S اولترا از AMOLED خمیده LTPO 2.0 استفاده کرده است

ساختار سنگین شیائومی 12S اولترا به لطف نمایشگر بزرگی که شیائومی در این گوشی تعبیه کرده، تا حد زیادی چشمان کاربران را درگیر خود می کند. صفحه نمایش ۶.۷۳ این گوشی بزرگ ترین صفحه نمایش در بین گوشی های اندرویدی نیست، اما قطعا در رده بالایی قرار دارد. طبیعتا این نمایشگر با رزولوشن WQHD+ و حداکثر روشنایی قابل توجه ۱۵۰۰ نیت (به گفته شیائومی) و همچنین پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10+ قابلیت های بسیار بالایی را در بخش نمایشگر یدک می کشد.

در این گوشی از آخرین فن آوری LTPO ۲.۰ در نمایشگر AMOLED خمیده استفاده شده که نرخ نوسازی پویا را تا حداکثر ۱۲۰ هرتز ارائه می دهد. صفحه نمایش آن یک نمایشگر روشن، منعطف و به سرعت پاسخگو است که باعث می شود همه چیز در صفحه ی نمایش، عالی و رو به راه به نظر برسد. خواسته ی خود من یک پنل و تلفن کوچک تر است اما اگر خواسته ی شما گوشی های هوشمند با نمایشگرهای بزرگ است، شیائومی گوشی هوشمند جدید خود را فوق العاده طراحی کرده است.

در مورد صدا بر روی نمایشگر، ۱۲ اس اولترا از اسپیکرهای استریو بهره می برد که توسط هارمن کاردن تنظیم شده اند. این دوربین ها براساس استانداردهای گوشی های هوشمند، با محدوده و جزئیات مناسب، بسیار پاسخ دهی قدرتمندی دارند.

تجربه کاربری و سخت افزاری شیائومی 12S اولترا

شیائومی 12S اولترا یکی از اولین گوشی هایی بود که با بهره گیری از تراشه پرچم دار کوالکام معرفی شد .با در نظر گرفتن این موضوع، تعجبی ندارد که یک گوشی با سیستم عامل پرسرعت باشد.

پس از تست در  بنچمارک مشاهده شد که 12S اولترا در واقع بالاترین امتیاز CPU GeekBench5 را که از هر گوشی 8+ Gen 1 که تست کرده ایم و دیده ایم، ثبت کرده است. حتی گوشی های گیمینگ مانند ایسوس راگ فون ۶ پرو را نیز شکست داده است. علی رغم این موارد، با وجود رزولوشن چالش برانگیز WQHD+ در تست های گرافیکی GFXBench نمرات بالایی کسب کرد. یکی از کاربران مدلی با ۱۲ گیگابایت رم را تست کردند، اما این مدل با ۸ گیگابایت نیز در دسترس است که ممکن است کمی کندتر عمل کند. حافظه ذخیره سازی یا ۲۵۶ گیگابایت است یا ۵۱۲ گیگابایت و قابل ارتقا نیست.

نرم افزار: شیائومی ۱۲ اس اولترا با اندروید ۱۲ عرضه می شود، اما یک نکته مهم در آن وجود دارد: از آنجایی که این گوشی فقط به صورت رسمی در چین موجود است، تنها با یک رام چینی در دسترس است. این موضوع دو تاثیر بزرگ از خود بر جای گذاشته است.

اولاً این گوشی به صورت «پیش فرض» از فروشگاه گوگل پلی پشتیبانی نمی کند. اما این مشکل قابل رفع است. شما باید به صورت دستی برنامه پلی استور را کنار بگذارید تا به بقیه تجربه های همیشگی گوگل، از جمله بازگرداندن هر یک از برنامه های معمولی که در گوشی خود استفاده می کنید، برسید. زمانی که این دسته بندی را انجام می دهید، اپلیکیشن ها (به خصوص  اپلیکیشن هایی مانند Google Wallet) و تجربه گوگل بدون مشکل اجرا می شوند.

ثانیاً این  گوشی پر از نرم افزارهای جانبی و اضافی است که احتمالا می خواهید زمان بیشتری را به نصب و یا حذف نصب آن ها اختصاص دهید. حتی زمانی که این کار انجام شود، گوشی نیاز به مدیریت هوشمندانه تنظیمات اعلان خواهد داشت تا جلوی برخی از برنامه ها و سرویس های داخلی شیائومی (که تا حد زیادی نمی توان آن ها را نصب کرد) را با هشدار به زبان چینی بگیرد.

در مورد پشتیبانی بلندمدت، شیائومی هیچ تعهد به روزرسانی خاصی برای ۱۲ اس اولترا اعلام نکرده است. با این حال، این شرکت وعده سه سال به روزرسانی نسخه اندروید و چهار سال پشتیبانی امنیتی را برای پرچمداران اخیر شیائومی ۱۲ داده است. بنابراین به نظر می رسد که این پشتیبانی در اینجا نیز به مانند سال های گذشته ارائه خواهد شد.

گوشی شیائومی 12S اولترا، بررسی تخصصی غول بزرگ چینی

بیشتر بخوانید: فروش کیلویی گوشی‌های موبایل متروکه، به هیچ عنوان صحت ندارد

باتری شیائومی 12S اولترا و استفاده شیائومی از تراشه 8 Gen 1

مزیت دیگر استفاده شیائومی 12S اولترا از تراشه 8 Gen 1 این است که بهبودهای زیادی را در بهره وری انرژی با خود به همراه می آورد. این موضوع به لطف مخزن 4860 میلی آمپری، تاثیر واضحی روی عمر باتری دارد که واقعا تحسین برانگیز است. این گوشی حدوداً دو روز کامل دوام بیاورد. به نوعی تا پایان روز دوم دوام می آورد که یک نقطه شروع عالی برای باتری محسوب می شود و نکته جال تر اینکه با وجود چنین باتری قدرتمندی در کنار گوشی های پرچمدار رقیب، از یک صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی با وضوح بالا استفاده می کند.
البته باید به این نکته اشاره کنم که در نتیجه تست بنچمارک باتری، که برای این گوشی اجرا شد، بازدهی آنچنان پُرتوانی دیده نمی شود و در حقیقت با اختلاف اندکی قدرت پایین تری از شیائومی می ۱۱ اولترا سال گذشته و ضعیف تر از برخی رقبای پیشین در در پایین جدول قرار می گیرد.

شارژ 12S اولترا با توان ۶۷ وات، از شارژی به مراتب سریع برخوردار است، اگرچه نمی توان آن را سریع ترین دانست. در آزمایش های صورت گرفته مقدار 67 وات به باتری کمک کرد که تا باتری در 15 دقیقه حدود 88 درصد را شارژ کند که  اساسا برای استفاده در یک روز کامل کفایت می کرد. در حقیقت شما با شارژ 15 دقیقه ای میتوانید یک روز کامل از گوشی خود استفاده کنید. البته امروز اکثر گوشی های پرچمدار در کم تر از نیم ساعت شارژ کامل را انجام می دهند، اما سرعت شارژ آن ها به اندازه کافی سریع نیست.

12S اولترا ازشارژ بی سیم Qi نیز پشتیبانی می کند. از نظر فنی این شارژر با سرعت ۵۰ وات شارژ خواهد شد، اما برای این کار به یک شارژر بی سیم رسمی شیائومی نیاز دارید که به صورت جداگانه در بازار به فروش می رسند.

بررسی دوربین شیائومی 12S اولترا

تا حالا فکر کرده اید چرا دوربین شیائومی 12S اولترا اینقدر بزرگ طراحی شده است؟ یکی از پاسخ های مناسبی که می توان به آن دست یافت، سنسور دوربین ۱ اینچی است که برای لنز اصلی استفاده می شود. بزرگ ترین سنسور موجود در گوشی های هوشمند کنونی! این سنسورها برای انجام کار خود به کمی فضا نیاز دارند. سنسور مورد استفاده در اینجا رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی دارد و با پیکسل دوگانه و فوکوس خودکار لیزری به همراه لرزش گیر اپتیکال تصویر همراه شده است. حال، چرا سنسور بزرگ؟ یک سنسور بزرگ تر می تواند نور بیشتری را ثبت کند. نورهای بیشتر به معنای جزئیات بیشتر، گستره دینامیکی بیشتر و حتی بهبود قابل توجه عکس ها در محیط های کم نور و تاریک هستند.

این دوربین در هر دو حالت روشن و کم نور عکس می گیرد و جزئیات را در سناریوهای کم نور ثبت می کند که کم تر گوشی دیگری در برند شیائومی و حتی گوشی های پرچمدار قادر به انجام این عملکرد است. در حال حاضر تنها گوشی که در نور کم توانایی فوق العاده ای دارد، ویوو X80 پرو و هواوی میت 50 پرو است که به لطف بهره مندی از تثبیت کننده گیمبال، تا حدودی از شیائومی اس 12 اولترا عملکرد بهتری دارند. البته رتبه سوم را نمی توان یک شاهکار در نظر گرفت.

۱۲ اس اولترا یک لبه اضافی دارد، که به لطف اندازه بزرگ سنسور قادر به ایجاد افکت های بوکه طبیعی بسیار جذابی است. این قابلیت برای کلوزآپ محصولات غذایی و حیوانات خانگی و یا حتی تصویربرداری پرتره افراد، بدون نیاز به روشن کردن حالت پرتره اختصاصی، فوق العاده به نظر می رسد.

در اکثر مواقع تاثیر سنسورهای بزرگ تر قابل قبول هستند، ولی شباهت بیشتری به DSLR های هیبردی دارند و کم تر شبیه به یک دوربین معمولی به نظر می رسند.

لنزهای فوق عریض و پریسکوپ ۱۲ اس اولترا، به نوبه خود مؤثر واقع می شوند. دوربین اولتراواید نسبت به دوربین اصلی کمی لطیف تر عمل می کند، با این حال در زمینه گستره دینامیکی و ثبت جزئیات در نقاط تاریک تر عملکرد طرز شگفت انگیزی ماهر دارد.

دوربین جلوی اولترا 13 12 دارای یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی مناسب است که البته یک افت محسوسی نسبت به لنزهای عقب دارد. عکس های گرفته شده، ثابت کرده اند که تصاویر، به خصوص در نور روشن تر، با کسری از محدوده دینامیکی دوربین اصلی به طرز عجیبی محو و بلور می شوند. اگرچه هیچ کمبودی در جزئیات وجود ندارد، و حالت پرتره کار خود را برای برداشتن لبه های موهای کاربران انجام می دهد.

گوشی دوربین شیائومی 12S اولترا اگرچه در رنگ های مختلفف فقط در چین عرضه می شوند، اما رنگ مشکی آن را حداقل با قیمت 30 میلیون تومان می توان در بازار ایران خریداری کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید