جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

گوشی وان پلاس 10 پرو، بررسی یک پدیده ی قدرتمند نوظهور از Oppo

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
گوشی وان پلاس 10 پرو، بررسی یک پدیده ی قدرتمند نوظهور از Oppo

گوشی وان پلاس 10 پرو بالاخره با سخت افزار قدرتمند، فناوری نوآورانه ی باتری که نشانه هایی از نفوذ روزافزون برند Oppo خواهد بود، به بازار عرضه شد. وان پلاس نسبت به برندی که در سال های گذشته به گوشمان می خورد، دستخوش تغییرات زیادی شده است. گوشی‌هایی که وان‌پلاس اکنون عرضه می‌کند، در حدود ۱۸ ماه گذشته تا حدودی به شاه داماد اوپو تبدیل شده‌اند و در زمینه‌ای بسیار متفاوت با گوشی‌های اولیه این به عنوان یک پدیده ی نوظهور خودنمایی می کنند. پادشاه جدید برند Oppo اینبار با نام  OnePlus 10 Pro تغییرات جدید گوشی های وان پلاس را کاملاً در ذهن مشتریان این برند، تجسم می‌دهد.
در ژانویه سال 2022 و در کشور چین، برای اولین بار طعم یک پرچمدار OnePlus را در قالب نسخه ی اولیه چشیدیم، ولی پیشرفت چشمگیر این گوشی در بازارهای جدید در سطح جهانی، گام ثابت و پایدار طرفداران پرشور این برند را در میان پرچمداران، برجسته کرده و تغییرات گسترده ی این کمپانی را در ساخت گوشی های جدید و پرچمدار منعکس می کند.

اگر وان پلاس 10 استاندارد و وان پلاس 10 اولتراکه فعلا شایعاتی در مورد آن مطرح است، در نظر نگیریم، در حال حاضر، وان پلاس 10 پرو تنها وان پلاس پرچمداری است که به طور هدفمند برای مقابله با رقبای سامسونگ، اپل و فراتر از آن ساخته شده است. البته Oppo چندی پیش با ارائه ی خبرهایی در مورد وان پلاس اولترا، به شایعات دامن زد.

نگاهی کوتاه به خصوصیات گوشی وان پلاس 10 پرو

اکنون به خصوصیات وان پلاس 10 پرو نگاهی می اندازیم تا معایب و مزایای آن توسط خریداران چشیده شود:

- دارای فناوری 5G

- وزن 200.5 گرم

- صفحه نمایش 6.7 اینچی ( 1440 در 3216 پیکسل )

- حافظه داخلی     128 گیگابایت با 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت با 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت با 12 گیگابایت رم

- دوربین سه گانه 48 مگاپیکسلی لنز واید و 8 مگاپیکسلی تله فوتو، 50 مگاپیکسلی اولتراواید (سلفی 32 مگاپیکسلی)

- پشتیبانی از اندروید 12.1

-  تراشه کوالکام SM8450 Snapdragon  (4 نانومتری)

- دارای حسگر اثر انگشت بر روی صفحه نمایش

-  بدون جک 3.5 میلی متری

- در رنگ های مشکی و سبز

- دارای باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری: ظرفیت 5000 میلی آمپر (شارژ سریع 80 وات)

طراحی و نوآوری های وان پلاس 10 پرو

گوشی وان پلاس 10 پرو به طرز شگفت آوری، یکی از محدود گوشی های سبک وزن در میان پرچمداران است. با وجود تمام مهارت‌های فنی، عملکرد و نوآوری‌های که در سال گذشته بر روی OnePlus 9 Pro تبلیغ می شد، اما متاسفانه با طراحی غیرمعمولی توسط این برند عرضه شد.اماژانویه 2022، تیم طراحی OnePlus در مسیری بسیار متفاوت حرکت کرده است و قالب متفاوت تری از گوشی های وان پلاس را شاهدیم. وان پلاس 10 پرو با یک قاب و طراحی جدید و جسورانه در بخش دوربین منتشر شده که به این سادگی ها نمی توان از طراحی آن گذشت.

اولین چیزی است که چشمان شما را درگیر خود می کند، سیستم و ساختمان دوربین وان پلاس 10 پرو می باشد که در طراحی، به وضوح از Galaxy S21 Ultra سامسونگ الهام گرفته است.. چیدمان بزرگ و پررنگی که از لبه گوشی به داخل گوشی منحنی شده و تا نقطه میانی پشت آن امتداد می‌یابد و چهار سنسور دایره‌ای با فاصله ی تقریبا زیاد که شامل سه سنسور دوربین و یک فلاش حلقه‌دار LED دوگانه است را در ماژول اختصاصی جای داده است. البته کاربران، یکی از نقاط ضعف گوشی را همین فاصله های زیاد دوربین ها در ماژول، عنوان کرده اند.

اگر جلوتر برویم، گوشی وان پلاس 10 پرو دارای یک قاب دارای بافت شیشه‌ای است که در از بین بردن لکه های چرب اثر انگشت واکنش فوق‌العاده ای نشان می دهد. این بافت شیشه ای، توسط یک قاب فلزی نازک و رنگین احاطه شده است که روکش صیقلی آن جلوه ی خوبی را دیدگاه کاربران ایجاد می کند. در حالی که در سایر نقاط جهان گوشی وان پلاس 10 پرو با دو رنگ مشکی آتشفشانی و سبز زمردی ارائه شده است، اما  در چین یک نسخه تحت عنوان «Extreme Edition» در اختیار کاربران قرار گرفته که روکش سفید سرامیکی انحصاری را به خود اختصاص داده است.

گوشی وان پلاس 10 پرو، بررسی یک پدیده ی قدرتمند نوظهور از Oppo

قاب پشتی گوشی را محافظ گوریلا گلس 5 پر کرده که به شکل گرد و دارای لبه‌های خمیده (کمی کمتر) است تا احساس راحتی را در دستان شما ایجاد کند. طراحی ظاهری نازک با 8.55 میلی‌متر و وزن سبک 200 گرمی با در نظر گرفتن باتری 5000 میلی آمپری 80 وات، یکی از قابلیت های شگفت انگیز وان پلاس 10 پرو در میان گوشی های هوشمند هست. بافت شیشه ای وان پلاس، در یک قاب آلومینیومی قرار گرفته است که دارای یک پورت USB-C در امتداد لبه پایینی خود و همچنین کلید پاور، کلیدهای تنظیم صدا و نوار لغزنده هشدار فیزیکی سه مرحله ای در سمت راست گوشی در اختیار دارد.  این نوع طراحی در هیچ یک از نسخه های میان‌رده‌ ی OnePlus و پرچم‌داران پیش آن دیده نمی‌شود و جزئیات لامسه‌ای زیبای به آن اضافه شده است.

در حالی که وان پلاس، هزینه ی دو نسل گذشته پرچمداران خود را برای دریافت گواهینامه IP68 در برابر نفوذ گرد و غبار و آب پرداخت کرده است، به نظر می رسد در قبال 10 پرو کوتاهی کرده و این بار نسل جدید را بدون دریافت گواهی Ip68 عرضه کرده که ریسک بالایی را برای فروش گوشی خود در نظر گرفته است.

وان پلاس 10 پرو از نمایشگر LTPO 2.0 بهره می برد

در نگاه اول، صفحه نمایش ارائه شده توسط وان پلاس 10 پرو مشابه نسل قبلی خود به نظر می رسد. یک پنل 6.7 اینچی 120 هرتزی Quad HD+ AMOLED با پشتیبانی از عمق رنگ 10 بیتی، HDR10+ و حداکثر روشنایی 1300 نیت. اما در واقع کیفیت این صفحه نمایش ارتقا یافته است. پنل وان پلاس 10 پرو در واقع نقاط اشتراک بیشتری با پرچمدار اخیریعنی گوشی Realme GT 2 Pro دارد. نقاط اشتراک آن ها در استفاده از فناوری نمایشگر LTPO 2.0است. اسن فناوری به این معنی است که نرخ نوسازی متغیر پنل در واقع می تواند به سرعت، تا 1 هرتز کاهش یابد و در نتیجه بازده انرژی بیشتری را به همراه داشته باشد.

وان پلاس علاوه بر ارائه یک تجربه دید عمومی عالی – با رنگ‌های دلپذیر، مشکی عمیق و دید قابل‌توجه در فضای باز – از فضای کالیبراسیون رنگ‌ها پا فراتر نهاده و این اطمینان را در مشتری حاصل می‌کند که پنل 10 پرو برای نمایش رنگ‌های دقیق در دو نقطه روشنایی محتاطانه 100 نیت و روشنایی انحصاری 500 نیت، طراحی شده است. این عملکرد در نمایشگر پرو 10 در حالی اتفاق می افتد، که بیشتر رقبا فقط در یک سطح روشنایی به کالیبراسیون، پایبند بوده اند. روشنایی خودکار گوشی هوشمند وان پلاس 10 پرو را می توان با پشتیبانی از هوش مصنوعی و با تنظیم نوار لغزنده به مقادیر دلخواه خود مطابق با سلیقه خاص خود تغییر داد. 

صفحه نمایش پیش‌فرض روی وضوح Full HD+ است، اما می‌توان آن را روی Quad HD+ یا پویا نیز تنظیم کرد، در حالی که نرخ تازه‌سازی را می‌توان عم روی 60 هرتز ثابت کرد و هم روی حالت پویا با حداکثر 120 هرتز تنظیم نمود.

کاربرانی که با حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر وان پلاس 9 پرو آشنا هستند، از انتقال آن به سمت بالاتری از نمایشگر 10 پرو استقبال خواهند کرد. لذا در وان پلاس 10 پرو شاهد این هستیم که حسگر مجاورتی چند میلی متری بالاتر از سطح قبلی رفته است.

این حسگر اپتیکال ، در کنار باز کردن قفل چهره مبتنی بر، RGB از سرعت چشمگیری برخوردار است. اما این نکته را هم باید به آن توجه داشت که با جابجایی ناحیه حسگر اثرانگشت به سمت بالا، گویا OnePlus مجبور شده ورودی PIN و الگو را نیز به نیمه بالتری از نمایشگر منتقل کندکه البتهایت حرکت،  یک تجربه ارگونومیک ناخوشایند را به همراه خواهد داشت.

تجربه کاربری و سخت افزاری وان پلاس 10 پرو

تجربه کاربری وان پلاس 10 پرو یکی از بزرگترین نقاط قوت و ویژگی های برجسته محصول این شرکت بوده است. یک پوسته اندرویدی بسیار روان و ساده که سیستم عامل گوشی را به یکی از علاقه مندی های کاربران تبدیل کرده است. علت عملکرد بسیار خوب این گوشی هوشمند، وجود ویژگی OxygenOS OnePlus است. هنگامی که شرکت Oppo در سپتامبر گذشته، پیشنهاد داد که OxygenOS  قرار هست با ColorOS Oppo به عنوان بخشی از ابتکار OnePlus 2.0 ترکیب شود، هواداران وان پلاس، به شدت از این حرکت کمپانی ناراحت بودند. به همین دلیل و با دیدن بازخوردها در انجمن، OnePlus  وادار شد تا از این تصمیم عقب نشینی کند و نهایتا ColorOS و OxygenOS بدون ترکیب شدن، بر روی چیپست، با کد جدید و به صورت جداگانه اجرا می‌شوند. اجرای جداگانه ی این فناوری ها، کمک شایانی در عملکرد بهتر به‌روزرسانی می کند. OxygenOS 12.1 همانطور که در 10 Pro شاهدیم، مطابق با انتظارات، زیبا و خوش سلیقه طراحی شده است.

پرچمداران OnePlus همیشه هدفشان ارائه بهترین سخت افزار در تجارت است و OnePlus 10 Pro نیز از این قاعده مستثنی نیست و این گوشی مجهز به جدیدترین نسخه اسنپدراگون یعنیSnapdragon 8 Gen 1  است. وان پلاس جدید، .دارای 8  و 12 گیگابایت رم و با 128، 256 گیگابایت حافظه سریع UFS 3.1 در سطح جهانی و حداکثر تا 512 گیگابایت در نسخه انحصاری چین در دسترس کاربران قرار گرفته است. 10 Pro، همانطور که انتظار می‌رفت، با OxygenOS و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز که به طور هماهنگ کار می‌کند تا تجربه کاربری روان و سریعی را ارائه دهد، یک عملکرد عالی در دنیای واقعی به نمایش می گذارد.

بنچمارک‌های نمایشی، ثبات نسبی در عملکرد CPU را نشان می‌دهند  ولی عملکرد GPU بسیار عقب تر از پردازنده مرکزی است. وان پلاس 10 پرو از لحاظ پردازنده گرافیکی با قابلیت AMD RDNA 2 در Exynos 2200 ضعیف تر از سامسونگ بوده و در این راه تا حدودی عقب مانده است. این گوشی بازی‌های سنگین را با پشتیبانی از «سیستم خنک‌کننده غیرفعال سه‌بعدی» که منجر به ایجاد گرمای ناچیز، حتی پس از جلسات طولانی‌تر می‌شود به راحتی اجرا می کند. نکته ی مفید و مشابهی که با Realme GT 2 Pro در مورد تجربه بازی وجود دارد این است که بازی‌های با گیم‌پلی 120 فریم در ثانیه، به راحتی پشتیبانی می شوند. OnePlus تأیید کرده است که 10 Pro از موتور گیمینگ HyperBoost Oppo که شامل یک مجموعه ای از ابزارهای شرکت و متشکل از تثبیت کننده های قابGPA ،O-Sync و کنترل بار GPU هستند، قرار است در یک به روز رسانی در آینده، منتشر شوند که بعدها راه خود را به پلتفرم وان پلاس 10 نیز پیدا خواهند کرد.

گوشی وان پلاس 10 پرو، بررسی یک پدیده ی قدرتمند نوظهور از Oppo

بیشتر بخوانید: مشخصات گلکسی زد فولد 4 و زد فلیپ 4

نگاهی مختصر به دوربین وان پلاس 10 پرو

با وجود محفظه جدید دوربین در وان پلاس 10 پرو، با یک استثناء کلیدی، سخت‌افزاری تقریباً مشابه 9 پرو راه دارد. این گوشی با همان سنسور اولیه سونی IMX789 با تثبیت نوری پیشین، پیشتاز است، که دوربین اصلی آن از نظر فنی با وابستگی به نسبت تصویر غیرعادی 16:11 دارای یک سنسور 52 مگاپیکسلی می باشد. اما این وابستگی چه معنایی دارد؟ نتیجه این است که عکس‌های معمولی ۴:۳ که با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل گرفته می‌شوند در واقع با پیکسل‌بندی پیش‌فرض، به ۱۲ مگاپیکسل یک دوربین واقعی فیلمبداری کاهش پیدا می کنند. سنسور تله فوتو 8 مگاپیکسلی مانند سنسور تله فوتو 9 پرو سال گذشته با همان بزرگنمایی 3.3 است. اما سنسور فوق عریض بسیار متفاوت تر طراحی شده است. سنسور تله فوتو وان 10 پلاس پرو یک سنسور 50 مگاپیکسلی جدید است که توسط سامسونگس ISOCELL JN1 ساخته شده است. این سنسور برای اولین بار در Realme GT نیز به کار رفته است امادر نسخه جدید این گوشی هوشمند میدان دید فوق العاده وسیع 150 درجه را ارائه می دهد. عکس‌های فوق عریض معمولاً در حدود 110 درجه ثبت می‌شوند، اما از طریق دو حالت عکاسی اختصاصی اضافی، 10 Pro می‌توان عکس‌هایی را در 150 درجه کامل با اعوجاج بسیار کمی ثبت کرد.

عکس‌های سلفی نوردهی کمی که دارند  نمی توانند با حالت پرتره دوربین اصلی به رقابت برپدازند. البته به نظر می رسد که لنز جلویی 32 مگاپیکسلی بدون مشکل رنگ ها را طبیعی جلوه می دهد اما رنگ های پوست را آنچنان که باید طبیعی جلوه نمی دهند.

بررسی عمر باتری، میزان شارژ و قیمت وان پلاس 10 پرو

در ابتدا، ممکن است به نظر برسد که در مقایسه وان پلاس 10 پرو با 9 پرو سال گذشته، هیچ بهبود قابل توجهی در شارژ سریع مشاهده نشده است اما سخت در اشتباهید. اگرچه. هر دو گوشی در عرض 30 دقیقه تقریباً به 95 درصد شارژ می‌رسند که در نوع خود یک شاهکار کاملاً چشمگیر است، اما این شرکت  برایپرچمدار OnePlus، ظرفیت باتری را از 4500 میلی‌آمپر ساعت به 5000 میلی‌آمپر ساعت افزایش داده که نرخ ماندگاری شارژ بیشتر را تبدیل به یک دستاورد بزرگ کرده است. برای تسهیل این امر، OnePlus 10 Pro  با جدیدترین Find X5 Pro Oppo مطابقت دارد و سلول 5000 میلی آمپر ساعتی خود را با شارژ سریع 80 واتی بسیار سریعتر از 65 وات در 9 Pro همگام سازی می کند. این همگام سازی در شارژدهی، منجر می شود تا گوشی فقط در 15 دقیقه بالای  50 درصد و در 35 دقیقه کامل شارژ شود.

پس از تست های صورت گرفته، هنگامی که صفحه نمایش را روی حداکثر نرخ تازه سازی و وضوح 100 درصدی نمایشگر قرار می دهیم، گوشی تا یک روز و نیم قابل استفاده خواهد بود. امتیاز تست باتری این گوشی در PCMark Work 3.0 به طور قابل توجه ای 11 ساعت و 20 دقیقه می باشد.

OnePlus 10 Pro در اواخر ژانویه در چین وارد بازار شد، اما عرضه جهانی آن در 31 مارس رقم خورد و اکنون وان پلاس 10 پرو را با قیمتی بین 28 تا 29 میلیون تومان می توان در ایران خریداری کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید