جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

گوشی پوکو X4 پرو، بررسی رباتی در قامت پرچمدار

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
گوشی پوکو X4 پرو، بررسی رباتی در قامت پرچمدار

Poco که یکی از برندهای شرکت شیائومی است، پوکو X4 پرو را دراوایل 2022 معرفی کرد و این گوشی را به عنوان یک میان رده ی استاندارد صنعتی توصیف کرد که ویژگی های پرچمداران هوشمند مانند صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED 120  هرتزی، شارژ سریع 67 واتی و موارد دیگر را در خود انباشت کرده است. اکنون کاربران برای قیمت مقرون به صرفه 299 یورو (حدود 250 پوند / 340 دلار آمریکا)، یک گوشی میان رده ی در حد پرچمدار را در اختیار خواهند داشت.

اما مشکلی که در این میان Poco X4 Pro را تهدید می کند این است که بازار میان‌رده‌ها بسیار رقابتی‌تر از گذشته شده است. بنابراین آیا پوکو توانایی رقابت با برندهایی مانند میان‌رده‌های محبوب OnePlus Nord 2 CE 5G  و ... دارد یا خیر؟

بیشتر بخوانید: آخرین اخبار موبایل

نگاهی به خصوصیات سخت افزاری گوشی پوکو X4 پرو

اکنون نگاهی به خصوصیات پوکو X4 پرو می اندازیم:

- دارای فناوری 5G

- وزن 205 گرم

- صفحه نمایش 6.67 اینچ (وضوح 1080 در 2400 پیکسل)

- حافظه داخلی 128 گیگابایت با 6 گیگابایت رم، 256 گیگابایت با 8 گیگابایت رم

- دوربین سه گانه 108 مگاپیکسل سنسور اصلی و 2 مگاپیکسلی لنز ماکرو ، 8 مگاپیکسلی اولتراواید (سلفی 16 مگاپیکسلی)

- پشتیبانی از اندروید 11

-  تراشه Qualcomm SM6375 Snapdragon 695 5G  (6 نانومتری)

- دارای حسگر اثر انگشت مجاور بر روی کلید پاور

-  دارای جک 3.5 میلی متری

- در رنگ های مشکی، آبی، زرد

- دارای باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری : ظرفیت 5000 میلی آمپر (شارژ سریع 67 وات)

نگاهی به خصوصیات سخت افزاری گوشی پوکو X4 پرو

طراحی ممتاز با حاشیه های باریک پوکو X4 پرو

تنها چیزی که با اطمینان می توان در مورد پوکو X4 پرو گفت، این است که به نظر نمی رسد یک گوشی هوشمند میان رده باشد! طراحی ممتاز با حاشیه های نسبتاً باریک و لبه های مسطح که در گوشی های سامسونگ نیز پیش از این دیده شده، نشان می دهد ظاهری متناسب با خواسته های کاربران دارد. همانطور که حواشی گوشی های پرچمدار ضخامت و وزن مناسبی دارند، این گوشی نیز با ضخامت 8.1 میلی متر و 205 گرم خود را به پرچمداران جدید رسانده است.

در واقع، طراحی پوکو X4 پرو را یک طراحی Poco X3 Pro به روز شده می دانند که اگر خاطرات سال 2021 با پوکو X3 را به دهن خود بیاورید، شاهد یک گوشی هوشمند بزرگ، حجیم، دارای روکش مات و آینه‌ای عجیب و غریب بود و با نام تجاری جالب Poco در پشت گوشی عرضه می‌شد. البته این موضوع طراحی که بیان شد یه فرضیه ذهنی است، چرا که از دید بسیاری از کاربران، طراحی جدیدی که برای X4 به کار رفته، بسیار زیباتر به نظر می رسد.

قلب پشتی گوشی اکنون دارای یک الگوی شکننده ی نور است که نور را جذب می کند و به آن درخششی منحصر به فرد می دهد که شباهت زیادی به تشعشات نوری لبه های پایینی گوشی دارد. همچنین تلالو نوردهی قاب پشتی، اثرات مشابه نوری را روی برآمدگی دوربین های پشتی به وجود آورده که درخششی خاصی از محفظه بزرگ سنسور 108 مگاپیکسلی نشات می‌گیرد.

برآمدگی دوربین پوکو X4 پرو، تغییر بزرگ دیگری نسبت به مدل قبلی خود داشته است. بریدگی دایره‌ای دوربین در مرکز ماژول، حذف شده تا چیزی شبیه Mi 11 Pro شیائومی را در چَنته داشته باشیم. البته این شباهت، فقط در ظاهر پشتی دوربین است، و الا کیفیت و تنظیمات گوشی می 11 پرو سطح بسیار بالاتری از پوکو X4 پرو دارد.

گوشی X4 پرو شیک به نظر می رسد، اما فناوری ماژول پشتی با سطح توانایی کم کیفیت، نتوانسته به خوبی انتظارات قاب پشتی را فراهم کند. زیرا در Xiaomi Mi 11 Pro از فناوری دوربین اضافی بهره می برد، درحالیکه در X4 Pro 5G فقط لوگوی Poco و سایر برندها به جای دوربین اضافه استفاده شده است. در حقیقت، شیائومی به جای  یکی از لنزهای ماژول پشتی، فقط یک نشان «AI» اضافه کرده که بیشتر با هدف زیبایی طراحی شده است.

لذا اگر امیدوار بودید که طراحی قاب پشتی به معنای ارتقاء یافتن فناوری ها نیز بوده، سخت در اشتباه بودید. Poco X4 Pro 5G یک محصول عمدتاً پلاستیکی با قاب آلومینیومی است که در کنار ظاهری شیک، خوشایندی نمایش قاب را تا حدودی در چشمان ما کاهش می دهد.

البته توجه داشته باشید که به هنگام افتادن این گوشی، به هیچ وجه مانند شیشه خرد نمی شود و نشان می دهد که از دوام خوبی برخوردار است. پوکو X4 پرو بسیار سبک تر از آنچه در تصاویر می بینیم می باشد.

همچنین گواهینامه IP53 مجددا به نسخه های پوکوی شیائومی برگشته که با وجود جک 3.5 میلی متری هدفون و اتصال USB-C، مقاومت نسبتاً مناسبی در برابر گرد و غبار و آب برای چنین گوشی هوشمند مقرون به صرفه ای ارائه می دهد. Poco X4 Pro 5G در سه رنگ سیاه و سفید لیزری خاموش، آبی لیزری و زرد موجود است.

گوشی پوکو X4 پرو و نرخ نوسازی پویا 120 هرتزی

یکی از قدرتمندترین بخش‌های پوکو X4 پرو بدون شک صفحه‌نمایش آن است که احساس یک گوشی پرچمدار را در وجود کاربران القا می‌کند. صفحه نمایش در نظر گرفته شده، یک پنل 6.67 اینچی AMOLED با نرخ رفرش 120 هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی 360 هرتز با وضوح نسبتاً بالای 1080 در 2400 می باشد.

همانطور که از یک پنل بزرگ AMOLED انتظار دارید، پنل پوکو X4 پرو نیز روشن و دقیق است و با پشتیبانی از DCI-P3، رنگ‌ها به شکلی کاملا واقعی جلوه می کنند و راهی عالی برای تماشای ویدئوهای  TikToks، ویدیوهای YouTube و فیلم‌های Netflix می باشند.

نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی که علاوه بر اینکه نسبت به نمایشگر 90 هرتزی OnePlus Nord CE 2 5G  سریع‌تر هستند، تجربه‌ای نرم و لطیف را برای چشمان شما ارائه می‌دهند. نرخ تازه سازی پویش لمسی 360 هرتزی این گوشی، روانی و پویایی 120 هرتزی صفحه نمایش را به نشان نمی گذارد و فقط در زمان پاسخگویی سریع‌تر اجرای بازی‌های سنگین کارآیی دارد.

پشتیبانی از HDR10+ برای بهبود بیشتر تجربه تماشای فیلم با حداکثر روشنایی 1300 نیت هنگام تماشای محتوای HDR در X4 پرو گنجانده شده ولی اگر محتوای استاندارد آن را در نظر بگیریم، به اندازه ی 1300 نیت روشنایی نمی دهد و فقط تا 700 نیت را پوشش خواهد داد. اما برای استفاده در محیط های آفتابی در فضای باز روشن به اندازه کافی مفید به نظر می رسد. همچنین پس از استفاده از پوکو X4 پرو، استفاده از پنل AMOLED امکان عملکرد نمایشگر همیشه روشن، نمایش تصاویر، ساعت یا اعلان‌های دریافتی را در نگهداری شارژ باتری بسیار کارآمد نشان داده است.یک دوربین سلفی در بالای نمایشگر قرار دارد که ممکن است که اگرچه شباهتی به ناچ ندارد ولی برای کاربران زیاد خوشایند نیست.

فناوری گسترده داینامیک رم و کوالکام در گوشی پوکو X4 پرو

در بخش سخت افزاری که نگاه بیندازیم، گویا پوکو X4 پرو به عنوان یک گوشی هوشمند مخصوص بازی ساخته شده است. در قلب X4 Pro 5G پردازنده Qualcomm Snapdragon 695 5G قرار دارد که با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی یا 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی همراه است.

جالب اینجاست که پوکو X4 پرو از فناوری توسعه یافته ی رم دینامیک شیائومی بر روی چیپست اسنپدراگون کوالکام استفاده می‌کند که از فضای ذخیره‌سازی به عنوان رم اضافی بهره می برد و در صورت نیاز رم را به ترتیب تا 8 و 11 گیگابایت افزایش می‌دهد.

آیا این فناوری، تفاوتی در عملکرد کلی پوکو X4 پرو دارد؟ شاید گفتن «بله» سخت باشد، اما من می توانم عملکرد عالی این فناوری را با اسکرول پاسخگو، تعویض سریع برنامه و قابلیت های پردازش تصویر نسبتاً سریع تأیید کنم (گرچه پوکوی جدید، در بعضی اوقات ماهیت میان رده بودن خود را در برنامه هایی همچون فیس بوک نشان می دهد که بعضاً با لگ همراه است.)

عملکرد داینامیک رم به خوبی خود را در بخش گیمینگ پوکو X4، نشان می دهد. زیرا اسنپدراگون 695 می تواند بازی های موبایل سنگین و با FPS و تنظیمات گرافیکی بالا مانند Call of Duty Mobile را اجرا کند. البته اجرای این بازی ها با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه امکان پذیر است و گوشی جدید شیائومی توانایی اجرای این بازی ها با سرعت 120 فریم در ثانیه را ندارد. از هیچ ویژگی سخت افزاری گیمینگ مانند محرک های مغناطیسی Black Shark 4 Pro یا لوازم جانبی Asus ROG Phone 5  برای بهبود تجربه بازی در این گوشی استفاده نشده است.

جدا از عملکرد، Poco X4 Pro 5G دارای Wi-Fi 5 در کنار بلوتوث 5.1 و البته اتصال فناوری 5G  است. همچنین قابلیت‌های NFC برای پرداخت های درون برنامه ای مانند Google Pay فراهم شده و یک حسگر اثرانگشت مجاورتی برای راحتی قفل گشایی بر روی دکمه پاور تعبیه شده است.

جالب تر اینکه شیائومی برای گوشی میان رده ی خود ظرفیت حافظه جانبی را هم قرار داده است. لذا اگر فضای ذخیره سازی 128/256 گیگابایتی برای نیازهای شما کافی نیست، می توانید تا 1 ترابایت حافظه اضافی از طریق microSD اضافه کنید!

و اما در بخش نرم افزار پوکو X4 پرو با اندروید 11 همراه با پوسته MIUI 13 شیائومی در بالای گوشی عرضه می‌شود. البته در بخش سیستم عامل، پوکو از همان ویژگی‌های طراحی سایر سازندگان چینی از جمله منوی تنظیمات در بخش‌های مختلف برنامه، چرخش شیائومی روی اعلانات و کنترل‌های تلفن و موارد دیگر استفاده کرده است.

گوشی پوکو X4 پرو، بررسی رباتی در قامت پرچمدار

گوشی پوکو X4 پرو از دوربین 108 مگاپیکسلی بهره می برد

جدای از نمایشگر، یکی از مزیت های اصلی پوکو X4 پرو تعبیه یک دوربین 108 مگاپیکسلی در ماژول پشتی است. در کنار سنسور اصلی، یک لنز اولتراواید 8 مگاپیکسلی 118 درجه و یک لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی وجود دارد که اگرچه تا حدودی نیازها را برآورده می‌کنند، اما آنچنان کیفیت مطلوبی را ارائه نمی دهند که به مذاق علاقه مندان به دوربین های با کیفیت بچربد.

ابتدا روی سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی تمرکز می کنیم. در این سنسور یکی از بزرگ‌ترین حسگرهای مجاور بهره برده شده است که اندازه آن 1/1.52 اینچ و با دیافراگم f/1.9 عملکرد مناسبی را در نور کم به همراه می آورد .این ترکیب می تواند تصاویری با جزییات چشمگیر را، هم زمانی که با رزولوشن کامل 108 مگاپیکسل گرفته می شود و هم زمانی که از فناوری 9 در 1 پیکسل شیائومی استفاده می شود به نمایش بگذارد. هنگام گرفتن عکس های استاندارد در یک محیط بیرونی با نور خوب، تصاویر به طور کلی عالی به نظر می رسند. فوکوس تصاویر هم به خوبی با نوردهی روشن و دقت رنگ، متعادل می شود.این جزئیات تنها در صورتی مشخص می‌شود که با وضوح کامل 108 مگاپیکسلی عکس بگیرید.
در X4 Pro 5G لنز تله فوتو وجود ندارد، اما با زوم 2 برابری روی صفحه می توان زوم سنسورها را تا حدودی پذیرفت. با وجود این نقطه ضعف،  گوشی روی سنسور اصلی کیفیت بسیار خوبی را به نمایش می گذارد. پوکو علی رغم سنسور 108 مگاپیکسلی و دیافراگم کم، همچنان در بخش عکاسی در نور کم نقطه ضعف بزرگی را دارد. این نقطه ضعف هم در محیط‌های داخلی با نور مصنوعی و هم در شب نمود دارد.

در نهایت، در قسمت جلویی، دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی را خواهید دید که در کل عملکرد نسبتاً خوبی دارد و آن را به گزینه ای عالی برای سلفی و تماس های ویدیویی تبدیل می کند. همچنین از عکاسی پرتره پشتیبانی می‌کند که پس‌زمینه را محو می‌کند.

پوکو X4 پرو با باتری بزرگ 5000 میلی آمپری 67 واتی

وقتی صحبت از نگهداری و عمر باتری به میان می‌آید، نام پوکو X4 پرو در کنار گوشی های پرچمدار، شانه به شانه حرکت می کند.

X4 Pro 5G با داشتن باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی در قلب خود می‌تواند به راحتی یک روز و نیم با استفاده متوسط دوام بیاورد. از توییت کردن، ارسال پیامک تا تماشای برنامه هایی همچون اینستاگرام، یوتیوب و ... را می توان تا دو روز کامل استفاده کرد. این عمر طولانی، یک شاهکار بسیار چشمگیر خواهد بود زیرا نرخ به روز رسانی پوکو، 120 هرتز ثابت است.  البته اگر از نرخ تازه‌سازی 60 هرتز استفاده کنید، پوکو این پتانسیل را دارد که حتی بیشتر از این ها هم دوام بیاورد.

در صورت نیاز به شارژ، فناوری شارژ توربو 67 واتی شیائومی، 59 درصد شارژ را در 15 دقیقه و 94 درصد را در نیم ساعت در آزمایش پیشین، با شارژ کامل حدود 40 دقیقه ارائه می دهد.

این سریع‌ترین فناوری شارژ در میان گوشی های هوشمند نیست، اما در بازار گوشی های مقرون به صرفه یک شاخص متمایز به شمار می رود.

پوکو X4 پرو در دو فرمول  6 گیگابایت + 128 گیگابایت و 8 گیگابایت + 256 گیگابایت به ترتیب با قیمت های  7.680.000 تومان و 8.990.000 تومان در ایران ارزش گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید