جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

یادگیری ساده زبان

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
یادگیری ساده زبان

شاید شما هم از افرادی باشید که یادگیری زبان برایتان یک دغدغه ی اساسی شده باشد. این دغدغه ی اساسی در محیط دانشگاه و یا محل کار، نمایان تر هم می شود. چراکه امروزه همه ی یادگیری ها من جمله دروس دانشگاه بر پایه و اساس زبان بنا شده است. اما راه حل چیست؟ اصلا به غیر کلاس رفتن های معمول و البته شاید بی فایده راه حل دیگری هم وجود دارد؟ اگر وجود دارد آن راه حل چیست؟ و باید چگونه به آن راه برسیم؟ در این مقاله به شما راهکار هایی را آموزش می دهیم که صرف مدت کوتاهی بتوانید به هر زبانی که می خواهید حرف بزنید و حتی مدرک بگیرید.

یادگیری ساده زبان

چگونه در زمان کوتاهی یک زبان دیگر یاد بگیریم؟

سوال تیتر فوق را باید در دو بخش پاسخ دهیم. اول اینکه منظور از زمان کوتاه یعنی چه قدر؟ و دوم اینکه منظور از زبان دیگر چه زبانی است؟ خب قسمت اول را باید اینگونه جواب بدهیم که اگر سطح مبتدی دارید باید روزی ۵ ساعت و دست کم ۷ ماه وقت بگذارید که بتوانید مدارک معتبر زبان را بگیرید. این مدت زمان گفته شده اگر بخواهید به کلاس بروید نهایتا ۲ الی ۳ ترم را می توانید پشت سر بگذرانید. اما با این روش که در ادامه به شما آموزش می دهیم می توانید به اندازه ۸ ترم متوالی را پشت سر بگذارانید‌. دقت داشته باشد که که اگر سطح زبان متوسطی دارید این میزانِ ۷ ماه حدودا به به ۵ ماه کاهش می یابد و در افراد قوی از نظر سطح زبان این مدت برای گرفتن مدرک حتی به کمتر از دو ماه و نیم کاهش می یابد. اما این راه حل چیست؟

قبل از راه حل گفتن در ابتدا بخش دوم سوال تیتر را مبنی بر اینکه آیا این راه حل برای همه زبان ها پاسخ می دهد یا خیر، را جواب می دهیم. بله این روش که در ادامه می گوییم برای همه ی زبان ها کارساز است. اما نکته ای که باید به یاد داشت این می باشد که زبان انگلیسی چون از بچگی با آن بعد از زبان مادری مان بزرگ شدیم زمان کوتاه تری برای یادگیری نیاز دارد. اما خب قطعا برای یادگیری زبانی مثل آلمانی این مدت زمان اندک صدق نمی کند.

اما خب بالاخره این راه حل چیست؟ این راه برای سه گروه تقسیم بندی می شود. گروه اول افراد مبتدی ای هستند که تنها حروف الفبا و کلمات ساده را می دانند. اگر شما از افرادی هستید در این گروه می باشید و می خواهید صرف مدت کوتاهی مدرک زبان بگیرید و یا حتی مهاجرت کنید باید به شما بگوییم ۷ ماه سختی را در پیش رو دارید. البته سخت منظور ۷ ماه با پشتکار است و نه رنج کشیدن.

ببینید در ابتدا چون سطح مبتدی هستید به طور قطع دایره لغات ضعیفی دارید و در زبان انگلیسی لغات حرف اول را برای یادگیری می زند. شما باید یادگیری لغات ابتدایی که در حدود ۷۰۰ تا می باشند استارت یک هفته ی اول یادگیری زبان خود را بزنید. روزانه ۱۰۰ لغت به مدت یک هفته یاد بگیرید و در پایان هفته شما تمام لغات اصلی برای یادگیری را یاد گرفته اید! اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که خب من از کجا بفهمم که لغات اصلی برای یادگیری اولیه کدام کلمات هستند؟ جواب این سوال را به دو شکل می شود داد. اول اینکه شما می توانید با سرچ کوتاهی در اینترنت لغات اصلی را به صورت پی دی اف هایی دانلود کنید. و راه حل دوم هم این است که ببینید در فارسی و روزمره شما خودتان بیشتر از چه کلماتی استفاده می کنید. این کلمات استفاده شده در فارسی می تواند همان ۷۰۰ کلمه ی اصلی یادگیری زبان باشد.

بعد از یادگیری این ۷۰۰ کلمه به طور کامل، به شما تبریک می گوییم چراکه یکی از قدم های بزرگ را برداشته و از این به بعد کار برایتان راحت تر می شود. خب حالا قدم بعدی این است که با یادگیری تنها ۱۵ عدد از گرامر زبان، کم کم جمله سازی را یاد بگیرید. یعنی ۱۵ تا از گرامر های زبان که مهمترین ها و پایه ای ترین ها است را آموزش ببینید و بعد باتوجه به این آموزش گرامری بیایید و با ۷۰۰ کلمه ی هفته ی پیش جمله بسازید. دست کم در این هفته ۱۰۰ جمله بسازید. یعنی در هفته ی دوم با بلد بودن ۷۰۰ کلمه و ۱۵ تا گرامر پایه ای باید جملاتی مبنی بر آن گرامرها بسازید. این جملات ساخته شده توسط خود را به فردی که از شما سطح بالاتری دارد نشان دهید. البته به این فرد از قبل بگوئید که من تنها این کلمات و این گرامر ها را بلد هستم. از این فرد سطح بالا ایرادات خود را یاد بگیرید و پس از فهمیدن مشکلات این بار ۵۰ جمله بسازید و سری بعد دوباره به فرد سطح بالا نشان دهید و ایرادات را بفهمید و ۲۵ جمله بسازید و همین طور پس از هر بار فهمیدن مشکلات خود کمی به خود بابت ساخت جملات تخفیف دهید.

به سراغ هفته سوم می رویم در این هفته در ابتدا یک پارتنر در سطح خودتان پیدا کنید. دقت داشته باشید پارتنر شما بسیار در سرنوشت یادگیری زبان شما موثر است چرا که باید با او تا آخر این ۷ ماه ادامه دهید. البته دقت داشته باشد که با بالا رفتن لول می توانید تعداد پارتنر هایتان را افزایش دهید. خب بعد از پیدا کردن پارتنر باهم برای یادگیری زبان مشورت کنید و هم زمان با هم در این هفته روزی دست کم ۱۵ لغت آموزش ببینید و با پارتنر خود این کلمات را تبادل کنید. اینگونه کم کمک اسپیکینگ تان شروع می شود.

 نکته ای که باید از همین ابتدا بدانید لهجه ها می باشد. یعنی قطعا یک کلمه را بریتیش یاد نگیرید و دیگری را آمریکن. یعنی همه را با یک لهجه یاد بگیرید یا اگر می خواهید از همین ابتدا با لهجه های دیگر هم آشنا شوید حتما بدانید این کلمه با چه لهجه ای می باشد. لازم به ذکر است که در این هفته ی سوم علاوه بر یادگیری روزی ۱۵ لغت زبان روزانه دست کم ۱۵ جمله هم با کلمات جدید و قبلی بسازید. در ضمن گرامر هم فراموش نشود و روزی تنها یک گرامر یاد بگیرید. در هفته ی چهارم هم همین روال یادگیری لغات و جمله سازی و گرامر را هم زمان با پارتنرتان ادامه دهید. به همین راحتی یک ماه از ۷ ماه یادگیری پیشرفته گذشت!

اگر با برنامه پیش رفته باشید شما تا به اینجا دست کم ۱۰۰۰ لغت و نزدیک به ۳۰ گرامر بلد هستید. در این مرحله باید آهنگ و ویدئو های مناسبی که در اینترنت برای سطح شما موجود است را دانلود کنید. با دانلود این ویدئو ها شما دیگر نیاز به جمله سازی ندارید چراکه باید به جمله سازی در این ویذیو ها دقت کنید. در این مرحله لغات و گرامر جدید را نیز باید از این ویدئو ها آموزش ببینید. دقت داشته باشید که نباید با وجود یادگیری ۱۰۰۰ لغت و ۳۰ تا گرامر به سراغ فیلمی مثل فرندز بروید و باید به سراغ پادکست هایی در سطح خودتان بروید. هر روز با پارتنرتان درباره ی موزیک ها و ویدئو ها به انگلیسی و با همان تلفظ ویدیو حرف بزنید. به مدت یک ماه این کار را انجام دهید تا کلی لغت جدید و گرامر یاد بگیرید. دقت داشته باشید که هر روز باید ویدئو ها را گوش دهید.

در ماه سوم زبان انگلیسی شما به سطحی رسیده است که شیرینی کار آغاز می شود. چراکه کم کم باید آهنگ ها و فیلم های انگلیسی دلخواهتان را گوش گوش کنید و ببینید و از دیدن آن ها لذت ببرید. بعد از اتمام فیلم و سریال و آهنگ درباره ی فیلم و موزیک گوش کرده تان با پارتنر خود حرف بزنید. مثلا به زبان انگلیسی فیلم را تحلیل کنید و یا درباره ی موزیک تان بحث کنید. این مرحله از زبان بسیار شیرین است چراکه دیگر شما نیازی به یادگیری بر اساس اصول را ندارید. به یاد داشته باشید در این مرحله وقتی فیلم می بینید و آهنگ گوش می کنید باید کلمات و گرامر جدید را یاد داشت کنید.

ماه چهارم شما باید کتاب های مرتبط به آیتلس و یا آزمون مد نظر خود را بخرید و یا اگر موجود بود دانلود کنید. شما علاوه بر فیلم و سریال باید روزانه بخشی از این کتاب را حتما بخوانید. چراکه موضوعات آزمون ها به طور قطع درباره ی فیلم و سریال نیست؛ بلکه تنوع سوالات مربوط به آزمون معمولا بسیار زیاد است. پس خواندن کتاب را فراموش نکنید.در این مرحله شما می توانید دو یا سه پارتنر زبان دیگر نیز علاوه بر قبلی ها پیدا کنید و با آن ها علاوه بر فیلم و سریال درباره ی کتابِ آزمون و همچنین زندگی روزمره به زبان انگلیسی حرف بزنید.

ماه پنجم و ششم تقریبا باید روال ماه چهار را هر روز ادامه دهید. در این دو ماه سعی کنید در جمع هایی قرار بگیرید که حتما در آن جمع مجبور به انگلیسی حرف زدن باشید. علاوه بر این سعی کنید دستور العمل های وسایل خانه و همچنین لوازم آرایش که انگلیسی نوشته را بخوانید . اگر در حین خواندن این دستورالعمل ها کلماتی را نفهمیدید حتما آن را یادداشت کنید تا بعدا معنی را بفهمید.اما ماه هفت یک ماه به صورت تخصصی زمان تان را صرف آزمونی که می خواهید بدهید بکنید. مثلا آزمون های سال های پیش را دانلود کنید و با پارتنر های تان اسپیکینگِ آزمون زبان را تمرین کنید. به یاد داشته باشید گاهی وقت ها در آزمون سوالات سال های پیش غیر مستقیم هم در ریدینگ و هم در اسپیکینگ تکرار می شوند. پس خواندن آزمون های سال های قبل بسیار مهم است.

اما به سراغ افرادی که سطح متوسط دارند می رویم. برای این افراد توصیه می شود که تمرینات خود را از ماه سومِ افراد ابتدایی آغاز کنند و تمرینات ماه اول و دوم را انجام ندهند. افراد پیشرفته می توانند بنابر سطح شان ماه چهارم و پنجم الی ششم را برای یادگیری انتخاب کنند. دقت داشته باشید اگر شما تصمیم بگیرید در این ماه ها به کلاس زبان بروید و این برنامه هم در کنار آن اجرا کنید در صورتی که معلم زبان صلاح دید هیچ مشکلی در روند یادگیری شما ایجاد نمی شود.

یادگیری ساده زبان

بیشتر بخوانید: یاد گیری زبان های دیگر غیر از زبان مادری

زبان انگلیسی و دنیای امروزی

هر اندازه از اهمیت یادگیری زبان انگلیسی در این دروان بگوئیم باز هم کم گفتیم. شما در دانشگاه در محل کار بعد از طی دوران دانشجویی، در هنگام خرید یک کالای خارجی و در نهایت با هدف مهاجرت به انگلیسی نیاز دارید. سازمان ملل می گوید هر کسی که در این دوران زبان انگلیسی بلد نباشد عملا بی سواد محسوب می شود. بنابراین یادگیری زبان را به زمان عقب تر موکول نکنید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم که یک راه حل کلی برای آموزش زبان در مدت کوتاهی در اختیار شما بگذاریم. این راهکار آموزش داده شده یک راه حل تجربی بود که بسیاری از معلمان آموزشگاه ها نیز از همین روش استفاده می کنند. در واقع ما در این مقاله به شما آموزش دادیم که از کجا آغاز کنید. در مقالات آینده باز هم درباره ی نحوه ی آموزش زبان صحبت می کنیم. پس با ما برای یادگیری زبان به شیوه ی راحت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید