جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

۸ تجربه واقعیت مجازی و چالش های ذهنی آن

author منتشر کننده
نظرات (2) 6 0
۸ تجربه واقعیت مجازی و چالش های ذهنی آن

سال‌ها بود که دانش دوستان، در عرصه تکنولوژی تلاش می‌کردند تا مرزهای بین واقعیت و دنیای مجازی را بشکافند و از آن ترکیبی شگفت انگیز بسازند. تلاش‌های بی وقفه ی آن‌ها به ثمر نشست و تکنولوژی، دنیای واقعی ما را به فراسوی تخیل کشاند. امروزه واقعیت مجازی هایی در دنیای ما وجود دارند که بر روی مغزهای ما چالشی هزار ساله در آینده را تداعی می‌کنند. واقعیت های مجازی را امروزه با نام VR می‌شناسند. شما با واقعیت مجازی‌ها قادرید در منزل خود به جهانی فراسو سفر کنید. اما کدامین واقعیت مجازی‌ها، ذهن را با چالش رو به رو می‌کنند؟

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی Google Earth، چالش تماشای زمین از زاویه ای متفاوت

چندی پیش نسخه واقعیت مجازی Google Earth در دنیای تکنولوژی معرفی شد و اکنون با هدست‌های برتر واقعیت مجازی 2016 می‌توانیم دنیایی را ببینیم که قبلا قادر به مشاهده آن نبودیم. اما واقعیت مجازی کره زمین چگونه است؟ شما هر گاه هدست‌های واقعیت مجازی را بر روی چشمانتان می‌گذارید، خود را در فضایی شگرف می‌یابید که در عین بی وزنی در میان هوا و فضا معلقید و به تماشای کره زمین می‌پردازید. در گرداگرد کره زمین و بر فراز آن در حال چرخ زدن هستید و برج ایفل منتظر تماشای چشمان شماست. بی شک گردشگری هزار ساله کره زمین را طی یک ساعت با دقت می‌توانید تجربه کنید. این تجربه، تجربه‌ی یک واقعیت مجازی عادی نیست بلکه شما در خوابی شورانگیز فرو رفته اید که هرگز نمیخواهید بلند شوید. اکنون واقعیت مجازی گوگل ارث مرزهای میان تخیل و واقعیت را در هم شکسته است. شما قادرید نسخه واقعیت مجازی گوگل ارث را به صورت رایگان از استیم VR Store دانلود کنید. واقعیت مجازی Google Earth نه تنها یک چالش مهیج در هوا فضاست، بلکه در زمینه های مطالعات جغرافیایی، نجوم و زمین شناسی کاربرد دارد.

واقعیت مجازی و مقاصد

دنیای تکنولوژی با ارائه واقعیت مجازی، دنیای گردشگری جهان را متحول کرد. از طریق برنامه مقاصد، شما می‌توانید به مکان‌های از پیش تعیین شده ی جهان واقعیت مجازی دسترسی پیدا کنید. در سیاره خودمان، می‌توانیم یک سفر تفریحی به پل تاور لندن داشته باشیم، یا در سیاره مریخ به گشت و گذار بپردازیم. برنامه نویسان ناسا در حال تلاش برای اسکن سیاره کالیستو هستند و با بررسی آب و هوایی آنجا محیط واقعی کالیستو را رو به روی چشمان ما می‌آورند. حتی محیط بازی اسکایرم به گونه ای طراحی شده که شما از طریق هدست های واقعیت مجازی می‌توانید در این بازی گام بگذارید و هیجان آن را از نزدیک احساس کنید. برنامه نویسان واقعیت مجازی هنوز در تلاشند تا محیط‌های مجازی فوق العاده ای را وارد این تکنولوژی کنند.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی موزه هنرهای زیبا

اگر تاکنون به موزه‌های دیدنی در جهان سفر نکرده اید، بی شک بهترین راه حل، استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی برای شماست. پر بازدیدترین موزه‌های جهان از جمله موزه بریتانیا، متروپولیتن، لوور، لندن و ...، بهترین نقاشی‌های جهان از جمله نقاشی‌های معروف مونالیزا، مدرسه آتن، گشت شبانه و ... در این تکنولوژی اسکن و طرح ریزی شده اند. دیگر نیاز نیست برای دیدن این نقاشی‌ها دل جمعیت را بشکنید و در محیط‌های شلوغ در انتظار دیدن نقاشی‌های مورد علاقه خود بنشینید. سیستم واقعیت مجازی یک موزه هنری تمام عیار را بدون هیچ محدودیتی در اختیار شما قرار می‌دهد. موزه ها و نقاشی‌های معروف در این تکنولوژی با زاویه 360 درجه قابل تماشاست. برنامه ریزی تکنولوژي واقعیت مجازی به گونه ای انجام شده است که گویا شما در یک موزه واقعی در حال قدم زدن هستید و کوچک ترین نقاط نقاشی ها قابل مشاهده هستند.

واقعیت مجازی TheBlu، تجربه ای شگفت انگیز از نگاه یک غواص

تجربه شنا و غواصی در دریا و اقیانوس‌ها، دیگر یک آرزو نیست. واقعیت مجازی به شما اجازه می‌دهد تا در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها شنا کنید. واقعیت مجازی TheBlu، توسط برنامه نویسان جهان تکنو به گونه ای طراحی شده است که با وصل کردن هدست‌های مخصوص HTC Vive و عینک‌های واقعیت ترکیبی مایکروسافت ویندوز به اعماق اقیانوس‌ها بروید و به تماشای فضای سه بعدی آن‌جا و مشاهده ماهی ها، دلفین‌ها، کوسه‌ها و موجودات آن‌جا بپردازید. کوسه‌ها و دلفین‌های عظیم الجثه‌ای که قبلا ندیده اید را از نزدیک می‌توانید ببینید. در واقع این تکنولوژی بر پایه یک بازی مجازی عرضه شده است.

واقعیت مجازی اورست، صعود بر فراسوی قله اورست

چگونه با واقعیت مجازی بر قله اورست گام بگذاریم؟ آیا شما هم به مانند من آرزوی صعود به بلندای قله اورست را دارید؟ اورست بالاترین نقطه کره زمین است که فتح آن از عهده هر کسی بر نمی‌آید. تکنولوژی واقعیت مجازی اورست توسط استودیوی سُولفار عرضه شد. آن‌ها توانستند با کنار هم قرار دادن تصاویر با کیفیتی فوق العاده از قله اورست، شبیه سازی منحصر به فردی از آن ایجاد کنند تا بتوانید حس یک کوهنورد را در حین سفر در دنیای مجازی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که در میان تکنولوژی ‌های واقعیت مجازی، تکنولوژی اورست بیشتر از دیگر تکنولوژی‌های واقعیت مجازی توسط کاربران به صورت آنلاین استفاده شده است. قیمت ابتدایی محتوایی این برنامه بسیار بالا بود و بعدها این قیمت به حد تعادل رسید. علت قیمت بالای آن وجود حیرت انگیز تصاویر سه بعدی قله اورست است که در مکان‌های دیگر واقعیت مجازی دیده نمیشود.

واقعیت مجازی تایتان های فضایی، سفر در میان کهکشان

VR Space یا واقعیت مجازی فضا، جهان را به دو قدمی ما آورده است. امروزه 20 میلیون کاربر در جهان از طریق این تکنولوژی در گرداگرد منظومه شمسی می‌چرخند. ما نیز به مانند میلیون‌ها کاربر علاقه مند به چرخش در مدار منظومه شمسی هستیم تا سیارات را از نزدیک ببینیم. هیچ وقت فرصت بی نظیر گردش در فضا را از دست ندهیم. در واقع تایتان‌های فضایی اولین واقعیت مجازی‌هایی بودند که در دنیای تکنولوژی تجربه شدند. کاربران با استفاده از هدست‌های نوین، به تمامی سیارات منظومه شمسی سفر می‌کردند. از سفر آرام در سیارات دور دست نپتون و اورانوس تا سفری هیجان انگیز در میان طوفان‌ها و آذرخش‌های مشتری و زحل. خاک مریخ دیگر غریبه به نظر نمی‌رسید و حیات در سیارات دیگر به واقعیت تبدیل شده بود.

واقعیت مجازی و اسکن محیط های واقعی

اگرچه از نام واقعیت مجازی معنای مجازی و تخیلی را فرض می‌کنیم، ولی به حدی این تکنولوژی در نمایش تصاویر با کیفیت قدرت دارد که شما اصلا این احساس را نمی‌کنید که در یک فضای تخیلی هستید. اسکن و مدل سازی دقیق و واقعی محیط‌های واقعیت مجازی علت این امر است. محیط ها فقط یک تصویر 360 درجه نیستند بلکه به دقت و با تمامی امکانات ممکن طراحی شده اند. هر کاربری می‌تواند از طریقه عینک مجازی خود و کنترلر VR وارد هر محیطی شود، محیط را عوض کند. پس از انتخاب دقیق محل خود می‌توانید بر روی نقشه مجازی جهان ضربه بزنید و سر از یک منطقه عجیب و غریب دیگری در بیاورید که از تصاویر فوق العاده ای ساخته شده اند. از عجیب و غریب ترین مناطق تخیلی ساخته شده زندان آلکاتراز است که که وقتی وارد آن‌جا می‌شوید زندان را به شکل یک موزه می‌بینید که در آن بسیاری از زندانی‌ها و پلیس‌های آن دوران در آن گنجانده شده اند.  

واقعیت مجازی در زاویه ی تجربه گراند کانیون

گرند کانیون یک دره شگفت انگیز در آمریکاست که نقشه آن در تکنولوژی واقعیت مجازی طراحی شده است. با استفاده VR می‌توانید 277 مایل این دره را در کسری از ثانیه بپیمایید. کاربران هنگامی که وارد دره مجازی گرند کانیون می‌شوند خود را بر روی یک قایق میبینند. کنترل سرعت قایق بر عهده آن‌هاست. سه بعدی بودن فضای دره و انتخاب شب یا روز بودن و تغییر آب و هوایی، حس دراماتیکی را به کاربران منتقل می‌کنند. همچنین کاربران می‌توانند به صید ماهی‌های این دره بپردازند. در واقع در دره کانیون شما تجربه یک تور کوتاه و سفری جذاب و سرگرم کننده را دارید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. جذابیت و هیجان بالا همیشه طرفدارای خاص خودشو داشته و داره.ممنون از مطلب مفیدتون

  1. VR ها واقعا سرگرم كننده و جذاب هستند و به قدري واقعي كه گاها حتي ترسناك ميشن

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید