جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

10 روش پیشنهادی برای بهبودی سریعتر پس از جراحی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
10 روش پیشنهادی برای بهبودی سریعتر پس از جراحی

اگر تحت عمل جراحی بوده اید، ممکن است علاقه مند باشید بدانید که چگونه می‌توانید سریعتر بهبود پیدا کنید، سریعتر به کار خود برگردید و یا حتی سریعتر به سالن بدنسازی برگردید. به طور کلی، بهبودی پس از عمل جراحی یک فرایند ساده با پیروی از دستورالعمل های ترخیص است که برای برخی از افراد می تواند چالش برانگیز باشد. برای اکثر بیماران این روند خیلی ساده است و برای بقیه، بهبود سریع تر نیاز به تلاش و کوشش برای مراقبت های دقیق پس از جراحی دارد. در این مطلب، نکات مفیدی برای برای بهبودی سریعتر پس از جراحی، حتی سریعتر و راحت تر از آنچه جراح پیش بینی کرده است، وجود دارد. پس با ما همراه باشید.

1. پس از جراحی دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید

بعضی از بیماران از دستورالعمل هایی که فکر می‌کنند معنی دار است پیروی می‌کنند و دستورالعمل هایی را که دوست ندارند در مورد آن ها اعمال شود، نادیده می‌گیرند. یک دستورالعمل ساده مانند عدم استحمام پس از جراحی، ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما اساسا دلیل بسیار خوبی برای آن وجود دارد. اگر پزشک شما گفته است که دوش نگیرید یا شنا نکنید، یا به شما گفته است که طی چند هفته اول بعد از جراحی چیزی بالاتر از 10 پوند (4.5 کیلوگرم) را بلند نکنید، احتمالاً دلایل بسیار خوبی برای این توصیه ها دارد.

بیشتر بخوانید: درباره ی پارگی رباط صلیبی بیشتر بدانیم؟

2. حتی بعد از بهبودی اولیه محل جراحی، برای ویزیت بعدی خود توسط پزشک اقدام کنید

بسیاری از بیماران تمام قرارهای بعدی و ویزیت های خود را نادیده می‌گیرند. اگر احساس خوبی دارید و زخم شما به خوبی بهبود می‌یابد، ویزیت دوباره ممکن است هزینه ای غیر ضروری و اتلاف وقت از نظر شما به نظر برسد. اما واقعا اینگونه نیست! چرا که پزشک یا جراح شما نیز می‌خواهد بداند که چه احساسی دارید و آیا محل جراحی شما به خوبی بهبود می یابد یا خیر. از طرفی او به دنبال چیزهای اضافی است که شما نمی‌توانید ببینید، به خصوص اگر برش شما قابل مشاهده نباشد (مانند عمل جراحی برداشتن رحم).

او ممکن است به دنبال علائم عفونت باشد، یا می خواهد مطمئن شود که وضعیت بیماری شما با انجام جراحی به اندازه کافی درمان شده است. همچنین ممکن است در هفته های بعد از جراحی به تنظیم داروهای خود نیاز داشته باشید.

3. از بروز عفونت در محل جراحی پیشگیری کنید

پیشگیری از بروز عفونت در محل جراحی یکی از مهم ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا نتیجه بسیار خوبی از عمل خود بدست آورید. شستن دستها قبل از لمس محل برش، یکی از ساده ترین و مهمترین کارهایی است که می توانید در طول دوره نقاهت انجام دهید.

4. هر از چند گاهی محل جراحی را بازرسی کنید

نگاه به محل برش جراحی ممکن است جالب نباشد، اما مهم این است که چندین بار در روز خوب به آن نگاه کنید. برای اکثر قریب به اتفاق جراحی ها، یک آینه امکان مشاهده خوب محل جراحی را فراهم می‌کند. محل برش شما صورتی است یا قرمز؟ آیا ترشحات در محل زخم وجود دارد و اینکه چه رنگی است؟ آیا بخیه ها سالم هستند؟ پاسخ این سوالات بسیار مهم هستند و چندین بار در روز دیدن محل برش به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا محل جراحی شما همچنان بهبود می یابد یا اینکه عفونی شده است.

5. پس از جراحی به میزان مناسبی بنوشید و بخورید

بسیاری از افراد بعد از جراحی احساس گرسنگی نمی‌کنند. آنها معمولا حالت تهوع یا یبوست دارند و یا فقط گرسنه نیستند. هیدراته ماندن یا حفظ آب بدن و داشتن یک رژیم غذایی سالم بعد از جراحی می تواند به بهبودی سریعتر کمک کند، عوارض شایع را به حداقل برساند و به شما کمک کند از عوارض جانبی ناخواسته بیهوشی به راحتی خلاص شوید.

6. پس از جراحی با احتیاط سرفه و عطسه کنید

آیا می دانستید که سرفه و عطسه کردن در تمام طول زندگی شما در مقابل پس از جراحی، چقدر بی اهمیت است؟ اگر در در اثر جراحی برشی شکمی دارید و به روش اشتباه سرفه یا عطسه کنید، این کار می تواند آسیب جدی به محل برش شما وارد کند. زیرا یک برش تازه خیلی قوی نیست و یک عطسه شدید می تواند باعث باز شدن آن شود. پس مهار فشار مضاعف به محل برش، هنگام سرفه، عطسه یا حتی رفتن به دستشویی ضروری است. این کار را می توانید با دستان خود انجام دهید، یا اگر یک بالش در نزدیکی خود دارید با آن انجام دهید. فقط به یاد داشته باشید که سرفه کردن مهم است و پس از جراحی باید مرتباً سرفه کنید.زیرا به جلوگیری از ذات الریه کمک می کند.

7. از محل جراحی خود به طرز صحیحی مراقبت کنید

آیا شما می دانید که قبل از لمس محل برش جراحی باید دستان خود را بشویید، اما پس از آن چه؟ اصولا مراقبت از محل برش خود عملی پیچیده و دشوار نیست. باور کنید یا نه، اکثر بیماران سعی می کنند محل برش خود را کمی تمیز کنند. آنها تمایل دارند محل برش خود را بخوارانند و پوسته های تشکیل شده را از بین ببرند، یا می‌خواهند از الکل یا پراکسید استفاده کنند تا آن را ضدعفونی کنند. طبق نظر متخصصان، اصولا یک شستشوی آرام با آب و صابون به تنهایی کافی است؛ مگر اینکه جراح شما به طور خاص دستور انجام هر یک از کارهای ذکر شده را بدهد. ممکن است زیبا نباشند، اما ضایعات و پوسته های موجود بر روی بخیه های جراحی طبیعی هستند و کندن آن ها می‌تواند باعث شود تا برش شما خیلی کندتر بهبود یابد. خیس کردن محل برش برای تمیز نگه داشتن آن نیز می‌تواند مضر باشد، زیرا می تواند باعث تضعیف خط برش شود. بسیاری از جراحان بعد از جراحی، به جای حمام های طولانی، یک دوش کوتاه را توصیه می‌کنند و اغلب شنا کردن در مراحل اولیه بهبودی را ممنوع می‌کنند.

8. دقیقا بدانید که چه زمانی پس از جراحی باید به اورژانس مراجعه کنید

علائم شما طبیعی است یا نشانه ای از شرایط اورژانسی در شما وجود دارد؟ به طور کلی، اگر نگرانی جدی دارید باید با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. اگر خونریزی دارید، در تنفس مشکل دارید، نمی‌توانید غذا / آب بخورید، نمی‌توانید ادرار کنید یا علائم واضحی از عفونت دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر نمی توانید با جراح خود صحبت کنید، پزشک مراقبت های اولیه یا اورژانس باید گزینه بعدی شما باشد.

9. حتما به روش هایی درد خود را پس از جراحی کنترل کنید

کنترل درد پس از جراحی بسیار مهم است. برخی از بیماران در مصرف داروی ضد درد خود طبق تجویز دریغ می‌کنند زیرا از اعتیاد یا سایر مسائل ترس دارند. بقیه احساس می‌کنند که مصرف داروهای مسکن نشانه ضعف است، یا احساسی که هنگام مصرف داروهای تجویز شده دارند را دوست ندارند. با این حال، اگر بیش از حد بعد از یک سرفه کوتاه درد دارید، در معرض خطر ذات الریه هستید. اگر بیش از حد برای راه رفتن درد دارید، در معرض لخته شدن خون و ذات الریه هستید.

کنترل و نگه داشتن درد در سطح قابل تحمل به شما کمک می کند تا به حرکت خود ادامه دهید و روند بهبودی را تسریع کنید. فقط حتما مایعات کافی به همراه داروهای ضد درد  بنوشید، زیرا منجر به کم آبی و یبوست می‌شوند.

در صورت استفاده منظم از داروهای مسکن، معمولاً کنترل درد آسان تر است. پس یادتان باشد که انتظار کشیدن تا زمان شدید شدن درد و سپس مصرف داروی مسکن، از آن طرف انتظار طولانی مدت برای اثربخشی دارو را در پی دارد. بهتر است درد را تحت کنترل و در حد قابل تحمل نگه دارید، نه اینکه منتظر بمانید تا شدید شود و منتظر تسکین باشید. کنترل خوب درد می تواند خواب را بسیار آسان کند، که باعث بهبودی سریعتر نیز می شود.

10. شما باید به تا حدی پس از جراحی راه بروید و تحرک داشته باشید

راه رفتن پس از جراحی یکی از مهم ترین کارهایی است که می‌توانید پس از انجام عمل انجام دهید. ممکن است یک چیز ساده به نظر برسد، اما یک راه رفتن سریع در هر یک یا دو ساعت، می تواند به جلوگیری از عوارض جدی مانند ترومبوز ورید عمقی (DVT) و ذات الریه کمک کند. راه رفتن همچنین می تواند از بروز یک عارضه جانبی بسیار شایع و آزاردهنده بیهوشی، یعنی یبوست جلوگیری کند. اساسا راه رفتن راهی آرام برای بازگشت به فعالیت های بدنی است و می‌تواند به بازگشت فعالیت های منظم کمک کند. با جراح خود در مورد زمان بازگشت به فعالیت های شدیدتر مانند دویدن و ورزش های تماسی صحبت کنید. برای شنا باید صبر کنید تا زخم شما کاملاً بسته شود.

تعداد زیادی از افراد به طرز حیرت انگیزی از این دستورالعمل ها پیروی نمی کنند و متعجب می شوند که چرا درد دارند و یا به آرامی بهبود می یابند. بدن شفابخش شما برای بهبودی به زمان احتیاج دارد و تحمل عجله را ندارد، اما هوشمندی شما ممکن است منجر به بهبودی سریع تر و بازگشت سریع به فعالیت های عادی شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید