جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

12 فایده معجزه آور چای نعناع

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
12 فایده معجزه آور چای نعناع

اگر از طرفداران چای هستید و ترجیح می دهید بعد از کار خسته کننده یا صبح ها برای شروع روز، به جای نوشیدن قهوه از انواع چای استفاده کنید؛ توصیه می کنیم از چای نعناع غافل نشوید. احتمالا درباره خواص نعناع چیز های زیادی می دانید چرا که در خانواده های ایرانی، نعناع جز جدایی ناپذیر سفره های ماست و در هر کابینت حتما یک بسته نعناع برای مخلوط کردن با ماست و.... دیده می شود. با این حال اطلاعات ما درباره چای نعناع محدود است و بهتر است این نوشیدنی خوش طعم را جایگزین نوشیدنی های پر کافئینی کنیم که ممکن است مضراتی برای ما داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به چندین ویژگی چای نعناع اشاره کنیم و هر یک را به تفصیل توضیح دهیم.

نعناع فلفلی و چای نعناع:

چای نعناع به طور طبیعی شیرین و فاقد کافئین و کالری است و می تواند به بهبود مشکلات گوارشی، افزایش تمرکز، تسکین میگرن و تازه کردن نفس شما کمک کند. بومیان اروپا و آسیا، هزاران سال است که به دلیل طعم دلپذیر نعناع و فواید سلامتی آن از این گیاه فوق العاده استفاده می کنند. نعناع فلفلی به عنوان طعم دهنده در نعناع های تنفسی، آب نبات ها و سایر غذاها استفاده می شود. علاوه بر این، بسیاری از مردم نعناع فلفلی را به عنوان یک چای با طراوت و بدون کافئین مصرف می کنند. برگ های نعناع حاوی چندین روغن ضروری از جمله منتول، منتون و لیمونن هستند. منتول به نعناع خاصیت خنک کنندگی و رایحه قابل تشخیصی نعناع می بخشد.

- کاهش مشکلات گوارشی:

نعناع می تواند علائم گوارشی مانند گاز معده، نفخ و سوء هاضمه را تسکین دهد. مطالعات حیوانی نشان می دهد که نعناع فلفلی سیستم گوارش شما را آرام می کند و با همین مکانیسم می تواند درد را کاهش دهد. همچنین از انقباض ماهیچه های صاف جلوگیری می کند که می تواند اسپاسم روده شما را تسکین دهد. بررسی 9 مطالعه در سال 2014 روی 726 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که حداقل به مدت 2 هفته با روغن نعناع درمان شده بودند، به این نتیجه رسیدند که نعناع به طور قابل توجهی تسکین علائم را نسبت به دارونما ارائه می دهد. در یک مطالعه بر روی 72 فرد مبتلا به IBS، کپسول های روغن نعناع علائم IBS را تا 40٪ پس از 4 هفته کاهش داد، در حالی که تنها 24.3٪ با دارونما پیشرفت حاصل شد. علاوه بر این، در بررسی 14 کارآزمایی بالینی روی تقریباً 2000 کودک، نعناع باعث کاهش دفعات، طول و شدت درد شکم شد.

علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که عطر قطره روغن نعناع باعث کاهش بروز تهوع و استفراغ و کاهش شدت حالت تهوع در افرادی که تحت شیمی درمانی هستند.

- به تسکین سردردهای تنشی و میگرن کمک می کند:

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان یک شل کننده عضلانی و مسکن عمل می کند، می تواند انواع خاصی از سردردها را کاهش دهد. منتول موجود در روغن نعناع جریان خون را افزایش می دهد و احساس خنکی ایجاد می کند و احتمالاً درد را کاهش می دهد. در یک مطالعه بالینی تصادفی شده در سال 2010 بر روی 35 فرد مبتلا به میگرن، روغن نعناع که روی پیشانی و شقیقه‌ها اعمال شد، درد را پس از 2 ساعت در مقایسه با دارونما کاهش داد. مطالعه دیگری نشان داد که قطره‌های روغن نعناع در بینی شدت و دفعات سردرد را کاهش می‌دهد و به اندازه لیدوکائین، یک مسکن رایج درد، مؤثر است.

- نفس را تازه می کند:

دلیلی وجود دارد که چرا نعناع یک طعم دهنده رایج برای خمیردندان ها، دهانشویه ها و آدامس ها است. علاوه بر بوی مطبوع، نعناع دارای خواص ضد باکتریایی است که به کشتن میکروب‌هایی که باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شوند، کمک می‌کند که تنفس تازه تری داشته باشید. در یک مطالعه، افرادی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته بودند و شستشوی حاوی روغن‌های نعناع، درخت چای و لیمو را دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی که این روغن‌ها را دریافت نکردند، علائم بوی بد دهان را بهبود بخشیدند. در مطالعه دیگری در سال 2013، دانش‌آموزان دختری که دهان‌شویه‌ای با نعناع دریافت کردند، پس از 1 هفته در مقایسه با گروه کنترل، بهبودی در تنفس داشتند. در حالی که هیچ مدرکی از مطالعات علمی وجود ندارد که نوشیدن چای نعناع فلفلی همان اثر را داشته باشد، ترکیبات موجود در نعناع فلفلی نیز می تواند باعث بهبود تنفس شود.

12 فایده معجزه آور چای نعناع

- گرفتگی سینوس ها را برطرف می کند:

نعناع دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی است. به همین دلیل، چای نعناع می تواند گرفتگی سینوس های ناشی از عفونت، سرماخوردگی و آلرژی را کاهش دهد. علاوه بر این، برخی تحقیقات قدیمی نشان می دهد که منتول - یکی از ترکیبات فعال در نعناع - جریان هوا در حفره بینی شما را بهبود می بخشد. بنابراین، بخار چای نعناع می تواند به شما کمک کند که احساس کنید تنفس شما راحت تر است. علاوه بر این، مایعات گرم مانند آب مرغ و چای در برخی مطالعات قدیمی نشان داده اند که به طور موقت علائم احتقان سینوسی مانند آبریزش بینی، سرفه و گلودرد را بهبود می بخشند.


    انرژی را بهبود می بخشد:

چای نعناع می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و خستگی را کاهش دهد. در حالی که هیچ مطالعه ای به طور خاص در مورد چای نعناع وجود ندارد، تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات طبیعی موجود در نعناع می تواند  اثرات مفیدی بر روی انرژی داشته باشند. در یک مطالعه، 24 جوان سالم در طول یک آزمایش شناختی با مصرف کپسول روغن نعناع، خستگی ذهنی کمتری را تجربه کردند. در مطالعه دیگری مشخص شد که رایحه درمانی روغن نعناع به طور موثرتری نسبت به دارونما در افراد بستری در مرکز قلب و عروق، بروز خستگی را کاهش می دهد.

- به تسکین درد قاعدگی کمک می کند:

از آنجایی که نعناع فلفلی به عنوان شل کننده عضلات عمل می کند، می تواند دردهای قاعدگی را تسکین دهد. در یک مطالعه بر روی 127 زن با پریودهای دردناک، کپسول‌های عصاره نعناع فلفلی به اندازه یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی در کاهش شدت و مدت درد مؤثر بودند.

- در برابر عفونت های باکتریایی مفید است:

در حالی که هیچ مطالعه ای در مورد اثرات ضد باکتریایی چای نعناع وجود ندارد، روغن نعناع به طور موثر باکتری ها را از بین می برد. در یک مطالعه، روغن نعناع فلفلی از رشد باکتری های معمولی منتقل شده از طریق غذا از جمله E. coli، لیستریا و سالمونلا در آب آناناس و انبه جلوگیری می کند و آن ها را از بین می برد. روغن نعناع همچنین چندین نوع باکتری را که منجر به بیماری در انسان می شود، از جمله استافیلوکوک و باکتری های مرتبط با ذات الریه می کشد. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که نعناع چند نوع باکتری را که معمولاً در دهان شما یافت می شود کاهش می دهد.

- خواب شما را بهبود می بخشد:

چای نعناع یک انتخاب ایده آل قبل از خواب است، زیرا به طور طبیعی بدون کافئین است. علاوه بر این، توانایی نعناع به عنوان یک شل کننده عضلانی می تواند به شما کمک کند قبل از خواب آرام شوید. با این حال، یک مطالعه نشان داد که استنشاق سه قطره روغن نعناع فلفلی در روز در یک دوره 7 روزه کیفیت خواب را در افراد مبتلا به سرطان بهبود می‌بخشد.

- می تواند به کاهش وزن کمک می کند:

چای نعناع به طور طبیعی بدون کالری است و طعم شیرین و دلپذیری دارد که آن را انتخابی هوشمندانه برای کاهش وزن می کند. در یک مطالعه در سال 2013 بر روی 13 فرد سالم، مصرف یک کپسول روغن نعناع منجر به کاهش اشتها در مقایسه با عدم مصرف نعناع شد. از سوی دیگر، یک مطالعه حیوانی نشان داد که موش‌هایی که عصاره نعناع دریافت کردند، وزن بیشتری نسبت به گروه کنترل داشتند. بنابراین، تحقیقات بیشتری در مورد نعناع و کاهش وزن مورد نیاز است.

- آلرژی فصلی را بهبود می بخشد:

نعناع فلفلی حاوی رزمارینیک اسید می باشد؛ رزمارینیک اسید، یک ترکیب گیاهی است که در رزماری و گیاهان خانواده نعناع یافت می شود. اسید رزمارینیک با کاهش علائم واکنش های آلرژیک، مانند آبریزش بینی، خارش چشم، و آسم مرتبط است. در یک مطالعه در سال 2004 بر روی 29 فرد مبتلا به آلرژی فصلی، افرادی که مکمل خوراکی حاوی رزمارینیک اسید به مدت 21 روز دریافت کردند، علائم کمتری از خارش بینی، خارش چشم و سایر علائم را نسبت به کسانی که دارونما دریافت کردند، داشتند. در حالی که مشخص نیست که آیا مقدار رزمارینیک اسید موجود در نعناع فلفلی برای تأثیر بر علائم آلرژی کافی است یا خیر، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نعناع می تواند آلرژی را تسکین دهد.

در واقع، در یک مطالعه قدیمی روی موش‌ها، عصاره نعناع علائم آلرژیک مانند عطسه و خارش بینی را کاهش داد.

12 فایده معجزه آور چای نعناع

بیشتر بخوانید: 15 مکمل برای تقویت سیستم ایمنی

- افزایش تمرکز با نعناع:

نوشیدن چای نعناع می تواند به بهبود توانایی شما در تمرکز کمک کند. در یک مطالعه، 24 بزرگسال جوان زمانی که به آنها کپسول روغن نعناع داده شد، به طور قابل توجهی در تست‌های شناختی بهتر عمل کردند. در یک مطالعه قدیمی دیگر، بوییدن روغن نعناع در مقایسه با یلانگ یلانگ، یکی دیگر از اسانس های محبوب، حافظه و هوشیاری را بهبود می بخشد.

- به راحتی به رژیم غذایی اضافه می شود:

برای تهیه چای نعناع فلفلی، 2 فنجان (473 میلی لیتر) آب را به جوش بیاورید. حرارت را خاموش کنید و یک مشت برگ نعناع پاره شده را به آب اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و به مدت 5 دقیقه دم کنید. چای را صاف کرده و بنوشید. از آنجایی که چای نعناع به طور طبیعی فاقد کافئین است، می توانید آن را در هر زمانی از روز بنوشید. از آن به عنوان یک خوراکی بعد از غذا برای کمک به هضم غذا، بعد از ظهر برای افزایش سطح انرژی خود، یا قبل از خواب برای کمک به آرامش خود لذت ببرید.

استفاده از روغن نعناع فلفلی به منظور رهایی از آلرژی و گرفتگی سینوس ها:

تا اینجا با مفاهیم آلرژی و خواص نعناع آشنا شدیم؛ در قسمتی از متن به روغن ضروری اشاره کردیم. این کلمه ممکن است برای برخی از شما ناآشنا باشد در نتیجه تصمیم گرفتیم در این بخش به طور جداگانه توضیحاتی ارائه دهیم تا پاسخ تمامی سوالات خود را بگیرید.

احتقان سینوس از آن دست مشکلاتی است که همواره آزار دهنده بوده چرا که با بر هم زدن تنفس و ایجاد اختلال در خواب، به راحتی می تواند آرامش را از شما بگیرد. البته که این موارد تنها علائمی نیستند که افراد دچار گرفتگی سینوس تجربه می کنند. این افراد ممکن است آبریزش بینی داشته باشند یا دائما سرفه کنند. حتی ممکن است در پشت چشم خود احساس فشار کنند.نقش اسانس ها در بهبود گرفتگی سینوس این است که مجرا ها را پاک می کنند و فرد را از شر این علائم آزار دهنده خلاص می کند.

برخی از افراد از داروهای ضداحتقان بدون نسخه (OTC) یا آنتی بیوتیک ها برای درمان احتقان سینوسی و عفونت های سینوسی استفاده می کنند. این درمان ها برای همه مناسب نیست زیرا ممکن است با داروهای تجویزی پزشک که به هر دلیلی حتی به علت وجود یک بیماری دیگر تجویز شده است، تداخل داشته باشد. این دارو ها عموما برای افراد باردار و کسانی که فشار خون بالا دارند توصیه نمی شود.

شما با پخش کردن روغن یا حتی استفاده از روغن نعناع روی پوست خود پس از رقیق شدن با روغن حامل، می توانید راحت تر نفس بکشید و از شر تنگی نفس ناشی از آلرژی خلاص شوید. در حقیقت هنگامی که این روغن ها را استنشاق می کنید شما از طریق حس بویایی در حال تحریک بدن خود هستید و به همین سادگی می توانید کل بدن خود را تحت تاثیر قرار دهید. یک روغن حامل، مانند روغن بادام شیرین یا روغن زیتون، می تواند به شما کمک کند تا از اسانس خود استفاده کنید. ترکیب نعناع فلفلی با روغن اسطوخودوس و لیمو یک ترکیب طلایی جهت تسکین آلرژی است. با این حال، توجه داشته باشید که روغن های ترکیبی می توانند شانس شما را برای مواجه شدن با یک واکنش آلرژیک افزایش دهند. هم چنین در نظر داشته باشید که اسانس مرکبات ممکن است موجب حساس شدن شما به نور آفتاب شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید