جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

12 میوه مفید برای خوردن در طول درمان سرطان و پس از آن

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
12 میوه مفید برای خوردن در طول درمان سرطان و پس از آن

کاملا مشخص است که نوع رژیم غذایی شما می‌تواند میزان خطر ابتلا به سرطان را تحت تأثیر قرار دهد. به همین ترتیب در صورت درمان یا بهبود یافتن از سرطان، تغذیه با غذاهای سالم حائز اهمیت است. برخی از غذاها، از جمله میوه ها، حاوی ترکیبات تقویت کننده سلامتی هستند که ممکن است رشد تومور را کند کرده و عوارض جانبی معینی از درمان را کاهش دهند تا به سهولت در مسیر بهبودی شما کمک کنند. در اینجا نام و توضیحات 12 میوه مفید برای خوردن در طول درمان سرطان و پس از آن ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: تومور مغزی و درمان آن، تومور نخاعی

اهمیت انتخاب نوع میوه برای افراد مبتلا به سرطان

در هنگام درمان یا بهبود یافتن از سرطان، انتخاب نوع مواد غذایی بسیار مهم است. روش های درمانی سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی، می‌توانند عوارض جانبی زیادی ایجاد کنند که با خوردن و نوشیدن بعضی از مواد غذایی می‌توانند بدتر یا بهتر شوند. عوارض جانبی شایع شیمی درمانی و پرتودرمانی شامل موارد زیر است:

- خستگی

- کم خونی

- حالت تهوع

- استفراغ

- تغییر در اشتها

- اسهال

- یبوست

- بلع دردناک

- خشکی دهان

- زخم های دهان

- اختلال در تمرکز

- تغییرات در خلق و خوی

تغذیه با غذاهای مغذی، از جمله میوه ها، به جذب ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها در طول درمان سرطان کمک می‌کند. با این حال، مهم است که انتخاب نوع میوه خود را با علائم خاص خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر در بلع مشکل دارید میوه های پوره شده یا اسموتی های میوه گزینه خوبی هستند، در حالی که میوه های سرشار از فیبر در صورت بروز یبوست می توانند به تقویت عملکرد روده ها کمک کنند. همچنین ممکن است بخواهید از خوردن میوه های خاصی براساس علائم اجتناب کنید. به عنوان مثال، مرکبات ممکن است زخم های دهان را تحریک کرده و احساس خشکی دهان را بدتر کنند. خوردن میوه هایی مانند سیب، زردآلو و گلابی به صورت درسته برای برخی از مبتلایان به سرطان سخت است که بخاطر زخم های دهان، مشکل در بلع، خشکی دهان یا حالت تهوع می‌خورند.

اهمیت خوردن بلوبری برای بیماران مبتلا به سرطان

بلوبری یک منبع تغذیه ای است که در هر وعده مقدار زیادی فیبر، ویتامین C و منگنز دارد. بلوبری همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است و به دلیل داشتن اثرات ضد سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. مصرف بلوبری ممکن است به کاهش اثرات شیمی درمانی بر مغز کمک کند، اصطلاحی که برای توصیف مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز مورد استفاده قرار می گیرد که بعضی از افراد در طول درمان و بهبودی سرطان تجربه می‌کنند. یک مطالعه کوچک نشان داد که نوشیدن روزانه آب بلوبری به مدت 12 هفته، حافظه و یادگیری را در افراد مسن بهبود می‌بخشد. به طور مشابه، یک بررسی اخیر از 11 مطالعه گزارش داده است که بلوبری چندین جنبه عملکرد مغز را در کودکان و بزرگسالان بهبود می‌بخشد.

سرطان

اهمیت خوردن پرتقال برای بیماران مبتلا به سرطان

پرتقال نوع متداول مرکبات است که به دلیل طعم شیرین و رنگ و بوی محرک مورد علاقه بسیاری است. فقط یک پرتقال متوسط ​​می‌تواند نیاز روزانه شما به ویتامین C را برآورده کند، در حالیکه مواد مغذی مهم دیگری مانند تیامین، فولات و پتاسیم را نیز تامین می‌کند. ویتامین C نقش اساسی در ایمنی بدن دارد و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما در طول و بعد از درمان سرطان کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C ممکن است رشد و گسترش سلول های سرطانی را کاهش داده و به عنوان درمانی در برابر انواع خاصی از سرطان عمل کند. ویتامین C موجود در پرتقال همچنین می‌تواند باعث جذب آهن از غذاها شود. این مساله به محافظت در برابر کم خونی، یکی از عوارض جانبی شیمی درمانی کمک می‌کند.

اهمیت خوردن موز برای بیماران مبتلا به سرطان

موز می‌تواند یک رژیم غذایی عالی برای افرادی باشد که از سرطان بهبود می یابند. تحمل آن ها نه تنها برای افرادی که مشکل بلع دارند آسان است بلکه منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله ویتامین B6، منگنز و ویتامین C است. علاوه بر این، موز حاوی نوعی فیبر به نام پکتین است که می تواند برای افرادی که اسهال ناشی از درمان سرطان دارند مفید باشد. از آنجایی که موز سرشار از پتاسیم است، می‌تواند به تقویت الکترولیت های از دست رفته ناشی از اسهال یا استفراغ کمک کند. علاوه بر این، محققان مشاهده کرده اند که پکتین ممکن است در مقابل رشد و نمو سلول های سرطانی روده بزرگ از بیماران محافظت کنند. البته تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا پکتین موجود در موز می‌تواند رشد سلول های سرطانی در انسان را کُند کند یا خیر.

اهمیت خوردن گریپ فروت برای بیماران مبتلا به سرطان

گریپ فروت یک میوه مغذی غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. علاوه بر تأمین دوز مناسب ویتامین C، پرو ویتامین A و پتاسیم، سرشار از ترکیبات مفیدی مانند لیکوپن است. لیکوپن یک کاروتنوئید است که دارای خواص ضد سرطانی قوی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است عوارض جانبی منفی برخی از روش های معالجه سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی را کاهش دهد. در یک مطالعه در 24 بزرگسال، مشخص شد که نوشیدن 17 اونس (500 میلی لیتر) آب میوه از مرکبات، از جمله گریپ فروت، باعث افزایش جریان خون به مغز می شود که می‌تواند به کاهش اثرات شیمی درمانی بر مغز کمک کند. به خاطر داشته باشید که گریپ فروت ممکن است با برخی از داروهای خاص تداخل داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از افزودن آن به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

سرطان

اهمیت خوردن سیب برای بیماران مبتلا به سرطان

سیب نه تنها یکی از محبوب ترین میوه ها بلکه یکی از مغذی ترین مواد مغذی است. هر وعده آن سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین C است که همه این ها می‌توانند به بهبودی سرطان کمک کنند. فیبر موجود در سیب می‌تواند باعث تقویت دستگاه گوارش شما شود. پتاسیم بر تعادل مایعات شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به جلوگیری از احتباس مایعات کمک کند که یک عارضه جانبی مشترک در  برخی از انواع شیمی درمانی است. ویتامین C کوجود در سیب به عنوان یک آنتی اکسیدان در حمایت از عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با رشد سلول های سرطانی عمل می‌کند.

اهمیت خوردن لیمو برای بیماران مبتلا به سرطان

لیمو به عنوان یکی از مرکبات، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بسیاری دارد. حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، آهن، ویتامین C و ویتامین B6 است. مطالعات نشان داده اند که عصاره لیمو ممکن است به جلوگیری از رشد چندین نوع سلول سرطانی کمک کند. برخی از تحقیقات مربوط به حیوانات همچنین نشان می دهد که جز خاصی در لیمو، از جمله لیمونن، می‌تواند روحیه شما را تقویت کرده و برای مقابله با افسردگی و اضطراب با استرس مبارزه کند. در حالی که تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها در انسان مورد نیاز است، لذت بردن از لیمو در نوشیدنی ها و دسرهای مورد علاقه شما به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند مفید باشد.

اهمیت خوردن انار برای بیماران مبتلا به سرطان

انار خوشمزه، مغذی و پر از فواید سلامتی است. مانند سایر میوه ها، حاوی ویتامین C و فیبر است، اما مقدار زیادی ویتامین K، فولات و پتاسیم نیز دارد. بعلاوه، برخی تحقیقات نشان داده اند که خوردن انار ممکن است حافظه شما را بهبود بخشد، که می‌تواند به افراد آسیب دیده در تمرکز ناشی از شیمی درمانی کمک کند. یک مطالعه در 28 نفر نشان داد که نوشیدن 8 اونس (237 میلی لیتر) آب انار در روز به مدت 4 هفته منجر به افزایش فعالیت مغز و بهبود حافظه می شود. علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان داده اند که انار ممکن است به کاهش درد مفاصل کمک کند، یکی دیگر از عوارض جانبی متداول روش های درمانی سرطان مانند شیمی درمانی.

اهمیت خوردن توت سفید برای بیماران مبتلا به سرطان

از توت سفید در بسیاری از اشکال سنتی پزشکی برای معالجه سرطان استفاده شده است و تحقیقات جدید برای تأیید اثرات احتمالی مبارزه با سرطان آن آغاز شده است. توت سفید یکی از معدود میوه های سرشار از ویتامین C و آهن است که ممکن است به محافظت در برابر کم خونی ناشی از درمان سرطان کمک کند. نوعی فیبر گیاهی به نام لیگنین در آن وجود دارند که نشان داده شده است که باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی و از بین بردن سلول های سرطانی می شود. مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثرات خوردن توت سفید به مقدار طبیعی در طول و بعد از درمان سرطان، لازم است.

اهمیت خوردن گلابی برای بیماران مبتلا به سرطان

گلابی سرشار از عطر و طعم است و می‌توانید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم از آن لذت ببرید. همچنین بسیار مغذی است و در هر وعده مقدار زیادی فیبر، مس، ویتامین C و ویتامین K دارد. مس، به طور ویژه، نقش اساسی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و حساسیت بدن شما به عفونت را کاهش می دهد، که می‌تواند در طول درمان سرطان مفید باشد. مانند سایر میوه ها، گلابی ممکن است حاوی ترکیبات ضد سرطان باشد. در واقع، یک مطالعه در بیش از 478000 نفر نشان داد که مصرف بیشتر سیب و گلابی با خطر کمتر ابتلا به سرطان ریه همراه است. آنتوسیانین ها، نوعی رنگدانه گیاهی که در گلابی یافت می‌شود، در مطالعات با کاهش رشد سلولهای سرطانی و تشکیل تومور مرتبط بوده است.

اهمیت خوردن توت فرنگی برای بیماران مبتلا به سرطان

به دلیل طعم تازه و شیرین، توت فرنگی مورد علاقه بسیاری از دوستداران میوه است. سرشار از ویتامین C، فولات، منگنز و پتاسیم است و ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند pelargonidin دارد. علاوه بر داشتن انواع ماده مغذی چشمگیر، توت فرنگی ممکن است مزایای بسیاری برای بهبود سرطان داشته باشد. توت فرنگی های رسیده نرم هستند که آن ها را برای افرادی که مشکل بلع خفیف دارند، مناسب می‌کند. از این گذشته، یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که استفاده از توت فرنگی های یخ زده در همسترهای مبتلا به سرطان دهان باعث کاهش شکل گیری تومور می شود. یک مطالعه دیگر در موش ها نشان داد که عصاره توت فرنگی به از بین بردن سلول های سرطانی پستان و جلوگیری از رشد تومور کمک می‌کند. البته مطالعات بیشتری با کیفیت بالا برای تعیین اینکه آیا توت فرنگی در انسان اثرات ضد سرطانی دارد یا خیر، مورد نیاز است.

اهمیت خوردن گیلاس برای بیماران مبتلا به سرطان

گیلاس نوعی میوه است که به همان جنس هلو، آلو و زردآلو تعلق دارد. هر وعده گیلاس شامل ویتامین C، پتاسیم و مس بسیاری است. این میوه های کوچک همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها مانند بتاکاروتن، لوتئین و زیگزانتین هستند که همگی می توانند به نفع سلامتی شما باشند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس می‌تواند به کند شدن رشد سلول های سرطانی کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که عصاره گیلاس باعث از بین رفتن و توقف سلول های سرطانی پستان می‌شود. یکی دیگر از مطالعات حیوانی یافته های مشابهی را مشاهده کرد، که برخی ترکیبات موجود در گیلاس رشد سلول های سرطانی روده بزرگ در موش ها را کاهش می‌دهد.

اهمیت خوردن شاه توت برای بیماران مبتلا به سرطان

شاه توت، این میوه محبوب دارای ویتامین C، منگنز و ویتامین K است. شاه توت همچنین حاوی مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها، از جمله الاژیک اسید، اسید گالیک و اسید کلروژنیک است. طبق برخی تحقیقات، خوردن انواع توت ها می‌تواند بدن را در برابر آسیب DNA محافظت کند، ترکیبات مضر به نام رادیکال های آزاد را خنثی کند و رشد و گسترش سلول های سرطانی را کُند کند. سایر مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که شاه توت می تواند سلامت مغز را حفظ کرده و حافظه را تقویت کند؛ که به طور بالقوه مانع از عوارض جانبی خاص ناشی از شیمی درمانی می‌شود. با این حال، مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که شاه توت مزایای مشابهی در انسان دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید