جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

20 اپلیکیشن کاربردی برای دانشجویان پزشکی!

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
20 اپلیکیشن کاربردی برای دانشجویان پزشکی!

شکی نیست که تحصیل در دانشکده پزشکی سخت است و پزشکی یکی از سخت ترین و گسترده ترین رشته های دنیاست. در این برهه زمانی که کنکور سدی بزرگ در میان دبیرستان و دانشگاه محسوب می شود و هر سال تعداد زیادی از داوطلبان پشت کنکور می مانند تا به عنوان پزشک در جامعه مشغول فعالیت شوند؛ بهتر از هر زمان دیگری اهمیت پزشکی و سواد پزشکی به چشم می خورد. این رشته که مستقیما با جان انسان ها سر و کار دارد و یک اشتباه کوچک کافیست تا جان یک انسان گرفته شود، سواد و مهارت بالینی حرف اول را می زند.

دانشجویان پزشکی نه تنها باید بر روی آناتومی و فیزیولوژی تسلط کامل داشته باشند بلکه باید اسم دارو ها و کاربرد آن ها را نیز بلد باشند. از طرف دیگر مهارت های بالینی، قسمت مهم دیگری از پزشکی است که دانشجویان باید بتوانند در این مرحله، از دانسته های خود در میدان عمل استفاده کنند. متاسفانه هیچ میانبری در این مورد وجود ندارد و راهی نیست که بتواند باعث شود تمامی این اطلاعات به سادگی وارد ذهن دانشجو شود. اما خبر خوب این است که برخی راه ها هستند که باعث می شوند این علم و دانش کمی راحت تر فراگرفته شوند و در زمان نیز صرفه جویی شود.

تعداد زیادی اپلیکیشن در سال 2021 معرفی شدند که می توانند موجب صرفه جویی در زمان، افزایش بهره وری، یادگیری موثرتر شوند. اگر سری به فروشگاه اپل یا گوگل بزنید احتمالا در میان انبوه اپلیکیشن ها گم خواهید شد و زمان زیادی را مجبور هستید به امتحان آن ها بکنید تا اپلیکیشن کاربردی خودتان را پیدا کنید. در این مطلب می خواهیم 20 اپلیکیشن کاربردی و فوق العاده را نام ببریم که می توانید به کمک آن ها، دانشگاه و کتابخانه را در تلفن همراه خود داشته باشید:

Capsule clinical case-based quiz app

کپسول، یک اپلیکیشن آزمونی مبتنی بر کیس های بالینی است که توسط متخصصین دانشکده پزشکی بریتانیا تولید شده است و روی همه دستگاه‌های iOS و Android کار می‌کند. 690 مورد بالینی در دنیای واقعی و 3700 سوال در اختیار شما قرار می دهد که می توانید برای کمک به تشخیص و مدیریت بالینی خود کار کنید.

در این برنامه می توانید برای خود یک آزمون جدا طراحی کنید یا به صورت تصادفی وارد آزمون ها شوید. این آزمون ها قابلیت استفاده آفلاین را نیز دارند. شما همچنین می توانید این آزمون ها را به تفکیک تخصص مورد نظرتان انتخاب کنید؛ این رشته ها شامل جراحی، اطفال، روانپزشکی، درمانی، زنان و زایمان می باشد. همه موارد پزشکی و آزمون‌ها مطابق با برنامه درسی اصلی پزشکی هستند و توسط پزشکان ارشد، هیئت علمی بالینی مرتبط با دانشکده پزشکی برایتون و ساسکس (BSMS) و NHS Trusts نوشته و ویرایش می‌شوند.

در واقع این محتوا توسط کسانی نوشته می شوند که بر کار دانشجویان سال چهارم و پنجم نظارت می کنند بنابراین این مطالب کاملا به روز هستند و در معاینات بالینی کاربردی هستند.

MDCalc medical calculator

آیا از محاسبات پزشکی که به صورت روزانه مجبور به انجامش هستید خسته شدید؟ اگر پاسخ مثبت است، ماشین حساب پزشکی MDCalc می تواند مفیدترین برنامه برای شما باشد. این اپلیکیشن در واقع یک ابزار پشتیبانی در رابطه با تصمیم گیری های بالینی است که به شما امکان می دهد محاسبات پزشکی، الگوریتم ها و ارزیابی ریسک را انجام دهید.

این اپلیکیشن می تواند بیش از 35 تخصص پزشکی را پوشش دهد و شما می توانید بدون زحمت هر یک از این موارد را با عملکرد جستجوی «Google like» آنها جستجو کنید. در این اپلیکیشن، محاسبات محبوب و پر طرفدار مشخص شدند و شما می توانید اطمینان حاصل کنید که از به روز ترین مطالب در حال استفاده هستید. این اپلیکیشن بر روی تمام دستگاه های iOS و Android کار می کند.

Forest App: stay Focused

همه ما می دانیم که حجم بالای درس های پزشکی، مطالعه مستمر را کاری سخت و طاقت فرسا می کند. از آن جایی که دانشجویان معمولا به دلیل مشغله های کاری در بیمارستان یا انجام کار های شخصی، فرصت زیادی برای مطالعه ندارند می بایست از کمترین زمان برای گرفتن بالاترین بازده بهره ببرند. مطالعه کردن نیاز به تمرکز بالایی دارد و اپلیکیشن فارست می تواند تمرکز شما را به خوبی حفظ کند.

وقتی متوجه می شوید که به جای خواندن مطالب مربوط به قلب و عروق در حال چرخیدن در صفحات اینستاگرم هستید و ساعت های زیادی را از دست دادید باید فکری به حال خود بکنید و در اولین فرصت این اپلیکیشن را نصب کنید. برنامه Forest پلتفرمی است که تمرکز و بهره وری را در شما بالا می برد. شما یک بذر را در ابتدای جلسه مطالعه خود می کارید و هر چه بیشتر آن را بدون خروج از برنامه رها کنید، درخت شما بیشتر رشد می کند. اگر نتوانید در مقابل وسوسه مقاومت کنید و به تلفن خود نگاه کنید درختتان خواهد مرد. از اپلیکیشن فارست می توانید برای مطالعه در زمان کنکور یا هر امتحان دیگری نیز استفاده کنید و برای استفاده از آن نیازی به اطلاعات تخصصی پزشکی ندارید. این اپلیکیشن برای عموم طراحی شده است و در هر رشته ای که باشید می توانید از آن استفاده کنید. با گذشت زمان، یک جنگل کامل با تمرکز و تعهد شما ساخته شده است. این اپلیکیشن فقط 1.99 پوند است و در iOS و Android موجود است. اگر در شبکه های ایرانی بگردید ورژن رایگان آن را هم می توانید پیدا کنید.

20 اپلیکیشن کاربردی برای دانشجویان پزشکی!

Clinical Odyssey simulation app

این اپلیکیشن از نان شب برای هر دانشجوی پزشکی ای واجب تر است چرا که به شما امکان استفاده از بیش از ششصد داستان مختلف را می دهد که بهبود مهارت های بالینی خود را بدون آسیب رساندن به بیماران واقعی آسان می کند. دانشجویان پزشکی در ایران، تقریبا دو الی سه سال آخر خود را در حال گذراندن کارآموزی و کارورزی در بیمارستان ها هستند و در ابتدای کاراموزی، مدیریت بیمار و استفاده از اطلاعات تئوری برای آن ها بسیار سخت است. چنین اپلیکیشن هایی می تواند دانشجویان را برای پیاده کردن علم خود بر بالین بیمار آموزش دهد. شما در این اپلیکیشن حتی می توانید از شبیه ساز های واقع گرایانه استفاده کنید تا با خیال راحت تری مهارت های بالینی خود را بهبود ببخشید و از مفاهیمی که در دانشکده پزشکی آموختید بهتر استفاده کنید. اگر از روش های قدیمی آموزش پزشکی خسته شدید، پس هر چه سریع تر این اپلیکیشن را نصب کنید. این اپ در در iOS و اندروید موجود است.

MedScape

در قدم اول بگوییم که این برنامه فوق العاده، رایگان است و اخبار پزشکی را نیز در اختیار شما می گذارد. کمتر اپلیکیشنی وجود دارد که اخبار را به اطلاع دانشجویان می رساند و غالبا اپلیکیشن های پزشکی، بر روی سطح سواد دانشجویان و افزایش مهارت های بالینی آن ها تمرکز می کنند. در کنار این اخبار شما می توانید از این اپلیکیشن به عنوان یک مرجع بالینی و آموزش پزشکی استفاده کنید. دریافت اطلاعیه در مورد تاییدیه های FDA، داروهای ضروری، بیماری ها و ابزارهای بالینی، به روز رسانی های پزشکی، پیشرفت های صنعت پزشکی و تحقیقات بالینی مواردی هستند که آن را خاص می کنند. برنامه Medscape در iOS و Android در دسترس است، بنابراین می توانید هر زمان که نیاز دارید به آن دسترسی داشته باشید.

Geeky Medics

Geeky Medics یک پلت فرم رایگان آموزش پزشکی است که منابع بالینی را برای  افزایش سطح سواد دانشجویان در اختیارشان می گذارد.  راهنماهای OSCE آنها طیف وسیعی از مهارت‌های بالینی را پوشش می‌دهند و شما حتی می‌توانید فهرست شخصی راهنماهای خود را ایجاد کنید تا دسترسی به آنها در صورت نیاز آسان شود، این موارد عبارتند از:

- Cardiovascular

- Respiratory

- Gastrointestinal

- Neurology

- Musculoskeletal

- Endocrine

- Obstetrics & Gynaecology

- Ear, Nose & Throat

- Breast examination

- Clinical procedures

- History taking

- Information giving

- Advanced communication

- Data interpretation

- Emergency management

- Written skills

- Surgery

آن را در فروشگاه Apple یا Play دانلود کنید و از ویدیو های آموزشی آن لذت ببرید.

Simple Mind

یک برنامه ضروری برای دانشجویان پزشکی که کمک می کند اطلاعات اضافی را از اطلاعات ضروری جدا کنید و از حمل بار اضافه اطلاعاتی جلوگیری کنید. نقشه ذهنی راهی است که شما می توانید تمام افکاری را که در درون مغزتان می گذرد، ترسیم کنید. این نقشه به شما کمک خواهد کرد تا شفاف تر فکر کنید. بنابراین دفعه بعد که تحت تأثیر تعداد زیادی از موارد بالینی که باید از آنها عبور کنید غرق شدید، یک قدم به عقب بردارید، نفس بکشید و آن را در ابزار SimpleMind ترسیم کنید. این اپلیکیشن نیز مانند سایر اپلیکیشن ها در iOS و اندروید موجود است.

20 اپلیکیشن کاربردی برای دانشجویان پزشکی!

بیشتر بخوانید: سندرم ایمپاسترمانع موفقیت شماست!

Brainscape

Brainscape یک پلتفرم مبتنی بر وب و موبایل است که به دانشجویان پزشکی این فرصت را می دهد که اطلاعات زیادی را از طریق فلش کارت ها یاد بگیرند.  این برنامه می تواند ساعت مطالعاتی دانشجویان را افزایش دهد چرا که مطالب سخت را به مرور زمان تکرار می کند. در نتیجه دفعه بعدی که از مرور حجم زیادی از مطالب خسته شدید بهتر است از این اپلیکیشن استفاده کنید.

این اپلیکیشن حاوی موارد زیر است:

- Anatomy

- Body Systems

- Dentistry

- Medical Courses & Subject Areas

- Medical Exams

- Medical Subspecialties

- Medical Terminology

- Misc Healthcare Topics

- Nursing Courses & Subject Areas

- Nursing Subspecialties

- Other Healthcare Fields

- Pharmacology

- Physiology

- Radiology & Diagnostic Imaging

- Veterinary

Insimi app

این برنامه که از جمله اپلیکیشن های ضروری برای هر دانشجوی پزشکی است به دانشجویان کمک می کند تا تصمیم گیری تشخیصی در دنیای واقعی را روی بیماران مجازی تمرین کنند. به جای تمرکز بر موارد مبتنی بر متن، به آن ها امکان می دهد وارد یک کلینیک مجازی با تعداد نامحدودی از بیماران شبیه سازی شده شوند. برای استفاده از این برنامه کافی است بیمار تصادفی خود را انتخاب کنید و به علائم و شکایات آن ها نگاهی بیندازید. سپس باید بررسی کنید که چه مشکلی در بیمار شما وجود دارد و آزمایش های تشخیصی صحیح را سفارش دهید. پس از دریافت نتیجه آزمایش شما آن را بررسی می کنید و سپس تشخیص خود را برای بیمار ارائه می دهید. در واقع به کمک این اپلیکیشن می توانید صفر تا صد کار را بدون استرس تمرین کنید و نکات مهمی را در همین جریانات بیاموزید. این اپلیکیشن نیز برای ios و Android موجود است.

Teach me anatomy

دانشجویان پزشکی پس از ورود به دانشکده پزشکی، با اولین چالش خود مواجه می شوند و اگر از آن ها بپرسید احتمالا همه موافقند که آناتومی سخت ترین درس ترم آن هاست. بر اساس آموزش پزشکی در ایران، آناتومی چهار یا پنج ترم همراه دانشجویان خواهد بود و پس از آن در دوره های بعدی نیز در بطن کار آن ها به چشم می خورد. به همین دلیل تمامی دانشجویان باید از تسلط خوبی بر روی این درس برخوردار باشند. این اپلیکیشن یک دایره المعارف رنگی که حاوی تصاویر آناتومیک و بالینی است در اختیار شما می گذارد و شما را از حمل کتاب های قطور کتابخانه ای و بازگرداندن کتاب یا تمدید کردن مهلت کتاب بی نیاز می کند. این پلتفرم از مدل ‌های آناتومی سه‌بعدی استفاده می‌کند و تصویر سازی را در ذهن شما راحت تر می کند.

از طرف دیگر، این اپلیکیشن بانک سوال 1700 تایی در خود دارد که کمک می کند از کیفیت مطالعه خود مطمئن شوید و به خوبی با تمرین و تکرار، مطالب را در ذهن خود جای دهید. فواید آن به همین جا محدود نمی شود و در این اپلیکیشن می توانید چهارصد مقاله جامع که هر انچه باید در مورد آناتومی بدانید را بخوانید. شما می توانید بر اساس آناتومی منطقه ای یا آناتومی سیستمیک جستجو کنید و دانش بالینی خود را افزایش دهید.

در قسمت بعدی این مطلب به بررسی بخش دوم اپلیکیشن ها خواهیم پرداخت و 10 اپلیکیشن دیگر را به شما معرفی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که شما برای استفاده از این اپلیکیشن ها محدودیتی نخواهید داشت چرا که تمامی آن ها با هر دو سیستم ios و Android قابل استفاده هستند. شما می توانید با نشر این مطلب در گروه کلاسی و کانال های دانشگاهی، در افزایش سطح سواد و مهارت های بالینی همکاران و دوستانتان نقش موثری داشته باشید و به صورت گروهی با یکدیگر تمرین کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید