جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

20 اپلیکیشن کاربردی برای دانشجویان پزشکی! _ قسمت دوم

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
20 اپلیکیشن کاربردی برای دانشجویان پزشکی! _ قسمت دوم

هنگامی که پشت ویترین اسباب بازی فروشی ها می ایستیم؛ یک جعبه وسایل پزشکی زیبا می بینیم که اکثر کودکان دوست دارند آن را داشته باشند. پزشکی از آن دست شغل هاییست که هر کودکی که در رویای خود حداقل یک بار مشغول آن بوده است. اما تفاوت زیادی بین واقعیت و رویا وجود دارد. شب بیداری ها، درس های حجیم، کشیک ها و مسئولیت های بالا تنها گوشه ای از زحماتی است که یک دانشجوی پزشکی برای یدک کشیدن اسم پزشک، می کشد.

کمبود وقت و زیاد بودن کار ها باعث شده که دانشجویان با مشکل مشترکی مواجه شوند و آن هم چیزی نیست جز طاقت فرسا شدن مطالعه! در قسمت اول این مطلب، ده اپلیکیشن برتر که هر دانشجوی پزشکی باید با آن آشنا باشد را بیان کردیم و امروز به معرفی ده اپلیکیشن دیگری می پردازیم که می تواند دوران دانشجویی را لذت بخش تر کند.

بر خلاف قسمت قبلی که عمدتا بر روی آموزش دانشجویان پزشکی تمرکز داشتیم؛ در این قسمت می خواهیم به غیر از اپلیکیشن های آموزشی، به معرفی اپلیکیشن هایی بپردازیم که بر روی زندگی روزمره دانشجویان تمرکز دارند. شاید بتوان گفت که دانشجویان پزشکی، زندگی متفاوت تری را نسبت به سایر دانشجویان تجربه می کنند و گاها ممکن است به دلیل این تفاوت و سنگین بودن رشته تحصیلی، در نظم دادن به زندگی خود دچار مشکل شوند. اگر شما هم دچار این مشکل هستید و به دنبال یک راه حل رایگان و سریع می گردید؛ با ما همراه باشید...

 bSafe

به عنوان یک دانشجوی پزشکی، اصلا چیز دور از ذهنی نیست که تا دیر وقت در کتابخانه یا بیمارستان مشغول فعالیت باشید. چه در حال مطالعه آناتومی برای امتحان باشید و چه ساعات زیادی را بالاسر یکی از بیماران خود سپری کرده باشید؛ باز هم مجبور خواهید بود تا بعد از غروب خورشید به خانه باز گردید. وقتی در تاریکی هوا برمیگردید، قطعا اولین مشکل امنیت شما خواهد بود. BSafe برنامه‌ای است که برای استفاده در زمانی که به تنهایی به خانه می‌روید و دغدغه امنیت را دارید؛ طراحی شده است. ویژگی‌های ایمنی پیشرفته آن شامل دکمه SOS، فعال‌ سازی صوتی، ضبط، دنبال شدن توسط فرد دیگر جهت اطلاع از موقعیت مکانی شما، تماس‌های جعلی، آلارم ‌های تایمردار، و اعلام حضور در مقصد است. این اپلیکیشن در iOS و اندروید موجود است.

 Epocrates App

همه دانشجویان پزشکی به خوبی می دانند که درس فارماکولوژی چقدر می تواند سنگین و فرار باشد. البته که سنگین بودن این درس دلیل خوبی برای مطالعه کمتر آن یا بی توجهی به آن نیست. اسامی داروهای زیاد که گاها بسیار مشابه هم هستند و تداخلاتی که با یکدیگر دارند؛ کار را برای پزشکان و دانشجویان سخت کرده است. به لطف تکنولوژی و پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته؛ این مشکل هم غیر قابل حل نیست. از آن جایی که نسخه نویسی و انتخاب بهترین دارو جهت شروع مسیر درمان امری بسیار مهم است؛ پیشنهاد می کنیم که از این اپلیکیشن غافل نشوید. این اپلیکیشن حاوی ابزار ها و ماشین هایی است که به شما کمک می کنند تا داروی مناسب را همراه با دوز مناسب دارو انتخاب کنید و برای بیمار خود تجویز کنید.

این پلتفرم به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات مربوط به تجویز دارو و ایمنی هزاران داروی برند، ژنریک و OTC را بررسی کنید. همچنین به کمک این اپلیکیشن، می توانید تا 30 تداخل دارویی را در بین این سه دسته دارویی شناسایی کنید.

20 اپلیکیشن کاربردی برای دانشجویان پزشکی! _ قسمت دوم

VisualDX

برنامه VisualDx یک سیستم پشتیبانی برای تصمیم گیری بالینی تشخیصی است که تشخیص گذاری در شرایط چالش برانگیز را برای شما آسان می کند. این پلتفرم به شما امکان می دهد تا با استفاده از یک کتابخانه تصویری جامع پزشکی، انواع بیماری ها را تجسم کنید. شما می‌توانید به پشتیبانی برای تشخیص افتراقی، آزمایش و تصمیم‌های درمانی دسترسی داشته باشید، به علاوه این اپلیکیشن، یک رفرنس متفاوت را نیز در خود جای داده است که شما می توانید با کمک آن، بیماری هایی را در افرادی با رنگ پوست متفاوت مشاهده کنید و درک کامل تری از مشکلات و اختلالات داشته باشید.

Remember the milk

اگر دانشجویان در شهری دیگر و به دور از خانه و خانواده زندگی کنند؛ قطعا مسیر سخت تری را باید طی کنند تا به فارغ التحصیلی برسند. این دسته از دانشجویان مجبور هستند به ریز ترین وظایف فرعی خود، به تنهایی، رسیدگی کنند و هر روز لیست بلند تری از کارهایی را داشته باشند که ممکن است غیر درسی باشند.

این اپلیکیشن به دانشجویان کمک می کند تا درس خواندن های طولانی آن ها را از انجام وظایف دیگر خود دور نکند و با یادداشت کردن کارهای دیگر و تنظیم زمان، در ساعت و تاریخ مناسب به دنبال وظیفه و کار دیگر خود بروند.

این اپلیکیشن برای همه دانشجویان قابل استفاده است چرا که می توان از این قابلیت، به منظور تنظیم زمان های دوره مجدد یک مبحث نیز استفاده کرد. جالب است بدانید که این پیام ها از طریق ایمیل، متن، پیام کوتاه یا توییتر به شما یادآوری می‌شود تا دیگر هرگز کارهای دیگر خود را فراموش نکنید. از دیگر مزایای این اپلیکیشن، رایگان بودن آن است و شما می توانید به راحتی در iOS و Android آن را پیدا کنید.

Up To Date

شاید بتوان گفت که این اپلیکیشن یک استاد ماهر و با تجربه در پزشکی است که می تواند از عهده همه چیز بربیاید! تمام محتوا توسط یک هیئت علمی از نویسندگان و پزشکانی نوشته شده است که در رشته خود متخصص هستند. هنگامی که با یک سؤال بالینی چالش برانگیز روبرو می شوید؛ می توانید با کمک آپ تو دیت، بر اساس آخرین شواهد و پیشرفت های پزشکی، پاسخ سوال خود را دریافت کنید. با در برگفتن بیش از 25 تخصص پزشکی، UpToDate پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهد بود و شما را از هر کتابی بی نیاز خواهد کرد. این برنامه فوق العاده در فروشگاه iOS و Google Play موجود است.

20 اپلیکیشن کاربردی برای دانشجویان پزشکی! _ قسمت دوم

بیشتر بخوانید: چگونه اضطراب و ترس از مدرسه را در کودکان کاهش دهیم؟

Micromedex

برنامه IBM Micromedex در 4500 بیمارستان در بیش از 80 کشور جهان به کار گرفته شده است. این پلتفرم طیف گسترده ای از اطلاعات دارویی و بالینی را در اختیار کاربران می گذارد. این اپلیکیشن نام تجاری و رایج و عمومی داروها، عوارض جانبی، موارد منع مصرف، نشانه ها و هر چیز دیگری که یک پزشک می بایست قبل از تجویز دارو بداند را در اختیار او می گذارد. این برنامه در iOS و Google Play در دسترس است.

Sleep Cycle

خواب خوب در واقع به اندازه تغذیه سالم و ورزش اهمیت دارد. به طور آشکار کسانی که خواب ناکافی دارند بیشتر از سایر افرادی که خواب منظم و کافی دارند دچار اضافه می شوند. بر اساس مطالعات آماری، کودکان و بزرگسالانی که خواب ناکافی داشتند به ترتیب 89 و 55 درصد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی بودند.

مطالعات نشان می دهد که افراد کم خواب اشتهای بیشتری دارند و تمایل به خوردن کالری بیشتری دارند . به طور علمی، کمبود خواب می تواند نوسانات طبیعی و روزمره هورمون های مرتبط با اشتها را بر هم بزند. گرلین یا gherlin نام هورمونی است که در بدن اشتها را تنظیم می کند؛ طی بی خوابی یا خواب ناکافی، گرلین در بدن افزایش پیدا میکند.

در یک مطالعه دیگر که روی بازیکنان بسکتبال صورت گرفت، متوجه شدند که خواب طولانی و کافی بسیار بر روی سرعت دویدن، زمان واکنش، ... موثر بوده است. به طور کلی این موضوع بر روی فعالیت های ورزشی انسان بسیار تاثیر گذار است و در صورت اختلال می تواند محدودیت های حرکتی خصوصا در سالمندان را موجب شود .

Sleep Cycle اپلیکیشنی است که شما را در سبک ترین مرحله خواب بیدار می کند. بیدار شدن در لحظات خواب عمیق، باعث می شود که در طی روز احساس خستگی و بی حالی نداشته باشید. از آن جایی که دانشجویان پزشکی، اغلب خواب ناکافی دارند یا به علت جابجایی برنامه کلاس ها و فعالیت های بیمارستانی کیفیت خواب بالایی ندارند؛ این اپلیکیشن می تواند بسیار کمک کننده باشد. این مسئله در دانشجویان پزشکی که شیفت های طولانی را تحمل می کنند بسیار نمایان است. در این آزمایش دانشجویانی که شیفت های بالای 24 ساعت داشتند، 36 درصد بیشتر دچار خطاهای پزشکی می شدند در حالیکه این میزان در دانشجویانی که اجازه خواب داشتند بسیار کمتر بود.  همچنین یک مزیت دیگر این برنامه آن است که می توانید چیزی تحت عنوان یادداشت خواب داشته باشید و بررسی کنید که چه فعالیت هایی تاثیر مثبت و منفی بر روی خوابتان داشته است. این اپلیکیشن نیز مانند سایرین در در iOS یا Android در دسترس است.

همچنین پیشنهاد می کنیم سری به سایت آن ها بزنید تا از اطلاعات جالبی که درباره خواب و مسائل مرتبط به آن نوشته اند بهره مند شوید. همچنین شما می توانید با شرکت در یک کوییز کوچک در سایت متوجه شوید که کدام ویژگی این اپلیکیشن می تواند کمک بیشتری به شما بکند.

Pepid Medical App

Pepid هم یک برنامه پزشکی جامع است که همه اطلاعات لازم را در اختیار شما می گذارد و می توانید در کسری از ثانیه به تمام اطلاعات دارویی، تداخلات،.... دسترسی داشته باشید. علاقه دانشجویان پزشکی به این برنامه به خاطر دسترسی و کار کردن راحت با آن است. شما هم می توانید آن را در iOS یا اندروید دانلود کنید.

Anatomy learning

رسیدیم به کابوس دانشجویان پزشکی که سال های اول تحصیل در پزشکی را برای آنان سخت می کند.  دانشجویان پزشکی در ایران، آناتومی را به صورت جداگانه مطالعه خواهند کرد؛ برای مثال آناتومی دستگاه گوارش در یک ترم و در ترم دیگر آناتومی سر و گردن به آن ها آموزش داده می شود. در نتیجه دانشجویان می توانند از فرصت پیش آمده و با بهره گیری از بهترین متد های آموزشی این مطالب را به خوبی در ذهن خود حک کنند. در قسمت پیش یکی دیگر از اپلیکیشن های آموزش دهنده آناتومی را ذکر کردیم و این اپلیکیشن یکی دیگر از برنامه های خوب در این زمینه است. تجربه اساتید نشان می دهد که مطالعه و حفظ کردن آناتومی برای یادگیری آن کافی نیست و برای به یاد ماندن تمامی عضلات و عروق و اعصاب، بهتر است آن را همراه با تصویر یاد بگیرید. شما می توانید مدل های سه بعدی از تمام قسمت های بدن را مشاهده کنید که توسط پزشکان و متخصصان آناتومی ترسیم شده اند. این برنامه به شما امکان می دهد ساختارهای خاصی را بزرگنمایی و حذف کنید، برای مشاهده جزئیات بیشتر بدن انسان، خود را با آزمون ها آزمایش کنید و از زبان های اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، لهستانی، روسی، پرتغالی، چینی و ژاپنی برای یادگیری استفاده کنید.

Airway Ex

این برنامه به شما امکان می دهد تا بیمار های مجازی را بر اساس تنظیماتی مبتنی بر واقعیت تحت درمان قرار دهید. برای مثال شما در این اپلیکیشن، بیمارانی خواهید داشت که همیشه خونریزی می کنند، نفس می کشند و سرفه می کنند. شما می توانید این مجاری تنفسی را بررسی کنید و بیمار خود را اینتوبه کنید. این برنامه از نظر مهارت، سرعت و میزان آسیب وارده به شما نمره می دهد و شما می توانید بر اساس نمراتی که دریافت می کنید متوجه پیشرفت خود شوید. کاربران می توانند ده ها روش مرتبط با بیهوشی و راه های هوایی را امتحان کنید.

اگر نمیدانید اینتوباسیون چیست و آیا این برنامه به شما کمک می کند یا خیر؛ خلاصه زیر را درباره اینتوباسیون مطالعه کنید:

لوله گذاری یا اینتوباسیون روشی است که می تواند به نجات زندگی در زمانی که فردی نمی تواند نفس بکشد کمک کند. در این شرایط، کادر درمان، از یک لارنگوسکوپ برای هدایت لوله تراشه (ETT) به داخل دهان یا بینی، جعبه صوتی و سپس نای استفاده می کند. این لوله راه هوایی را باز نگه می دارد تا هوا بتواند به ریه ها برسد. لوله گذاری معمولاً در بیمارستان در زمان اورژانس یا قبل از جراحی انجام می شود. در شرایط زیر انجام اینتوباسیون، بلامانع است:

- انسداد راه هوایی

- ایست قلبی

- آسیب یا ضربه به گردن، شکم یا قفسه سینه که بر راه هوایی تأثیر گذار بوده است

- از دست دادن هوشیاری یا سطح پایین هوشیاری، که می تواند باعث شود فرد کنترل راه هوایی را از دست بدهد.

- نیاز به جراحی که باعث می شود فرد به تنهایی توانایی نفس کشیدن نداشته باشد

- نارسایی تنفسی یا آپنه

- خطر آسپیراسیون

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید