جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

20 راهکار ساده برای تقویت اعتماد به نفس

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
20 راهکار ساده برای تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس برای بقا و کسب موفقیت در زندگی ضروری است. با این حال، گاهی اوقات یک اشتباه یا باخت ویرانگر و غیرمنتظره می تواند به شدت اعتماد به نفس انسان را کاهش دهد. اگر به دلیل اتفاقات مختلفی که در زندگی‌تان رخ داده اعتماد به نفس خود را از دست داده اید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با بهترین راهکارها برای تقویت اعتماد به نفس آشنا شوید.

منطقه امن خود را پیدا کنید

هر شخص یک منطقه امن دارد که می تواند غذا، موسیقی، هنر، کتاب، فیلم، برنامه تلویزیونی، منطقه جغرافیایی خاص یا گروهی از مردم باشد. آن چیزی را که باعث می شود احساس راحتی کنید، پیدا کرده و وارد آن منطقه شوید. رفتن به منطقه امن خود به معنی نادیده گرفتن مشکلات یا تمرکز روی آن ها نیست. شما به منطقه امن خود می روید تا انرژی بگیرید. درست مانند عضلات و ذهن که برای دریافت انرژی و شارژ شدن به زمان نیاز دارند، بهبود خلق و خوی شما هم به زمان نیاز دارد. مدتی را در منطقه امن خود به استراحت بپردازید تا آرامش شما برگردد.

برای تقویت اعتماد به نفس افکارتان را تغییر دهید

به طور فعالانه برای تغییر فرآیندهای فکری خود تصمیم آگاهانه بگیرید. هر بار که به خودتان شک می‌ کنید، سعی کنید با این افکار مقابله کرده و بر آن ها غلبه کنید. به یاد داشته باشید که بیشتر مشکلات شما در ذهن‌تان است. این گفته به این معنی نیست که آن ها وجود ندارند، بلکه به این حقیقت اشاره دارد که شما به آن ها اجازه می دهید که روی شما تأثیر بگذارند. به خاطر خودتان سعی کنید در برابر این افکار بایستید تا یاد بگیرید که چگونه باید در مقابل دیگران ایستادگی کنید.

لبخند بزنید

لبخند زدن نقش بسیار مهمی در افزایش اعتماد به نفس دارد. حتی اگر کاملا از خودتان مطمئن نباشید، با لبخند زدن چنان اطمینانی از خود بروز می ‌دهید که باعث می شود مردم شما را به عنوان یک فرد با اعتماد به نفس بشناسند. در این شرایط، شما به ‌عنوان یک رهبر دیده می ‌شوید تا یک پیرو و به احتمال زیاد همه چیز مطابق میل‌تان پیش خواهد رفت. پس لبخند بزنید و دنیا را به جای بهتری تبدیل کنید.

خم نشده و صاف بایستید

وضعیت بدنی شما و شیوه ایستادن و راه رفتن‌تان نقش زیادی در تعیین ظاهر شما دارد و نشان می دهد که چقدر به خودتان مطمئن هستید. اگر به درستی از زبان بدنتان استفاده نکنید و خمیده باشید، مردم شما را یک انسان ضعیف‌ تصور می کنند. در حقیقت، طبیعت اینگونه عمل می کند؛ روی کره زمین قانون بقای بهترین گونه ها برای همه گیاهان و جانوران صدق می کند و به همین دلیل انسان هم باید شایستگی خود را نشان دهد. بنابراین، سعی کنید صاف بنشینید و بدون اینکه خم شوید، بایستید و راه بروید تا نشان دهید که می توانید از عهده هر کاری برآیید. در این صورت است که هم خودتان اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید و هم دیدگاه دیگران در مورد شما تغییر می کند.

برای تقویت اعتماد به نفس گام های کوچک بردارید

همه چیز به صورت تدریجی و گام به گام اتفاق می افتد. اگر هیچ تغییر چشمگیری رخ نداد که بتواند به طور ناگهانی مهارت اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد، ناامید نشوید. برای رسیدن به هدف روی مسیر خود تمرکز کنید و به خاطر داشته باشید که با صبر کردن و برداشتن گام های کوچک می توانید به جایی که می خواهید، برسید. این گام های کوچک به تقویت اعتماد به نفس کمک کرده و شما را  به موفقیت کامل در زندگی می رساند.

همیشه تمیز باشید

رعایت بهداشت و پاکیزگی یکی از راه های کسب اعتماد به نفس است. وقتی کثیف، عرق کرده و بدبو هستید، نمی توانید به راحتی احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. مهم نیست که شرایط زندگی شما چگونه است، تمام تلاش خود را بکنید تا همیشه تمیز و پاکیزه بمانید. چون پاکیزگی کلید اعتماد به نفس شما است.

با دیگران معاشرت کنید

مشکلات‌تان را با دوستان و اعضای خانواده خود در میان بگذارید. چون معمولا آن ها از اینکه به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کنند، خوشحال می شوند. اگر خود آن ها دلیل کمبود اعتماد به نفس شما هستند، دایره ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهید. به مکان های عمومی بروید و با غریبه ها ارتباط برقرار کنید.

20 راهکار ساده برای تقویت اعتماد به نفس

بیشتر بخوانید: ایستادگی کنید تا موفق شوید!

با ترس های خود روبرو شوید

هر شخصی فهرستی از ترس ها و فوبیاها دارد، اگرچه بسیاری از افراد نمی خواهند آن را بپذیرند. به عنوان مثال، بعضی از انسان ها از مار، عنکبوت، ارتفاع، از دست دادن کنترل، غرق شدن، تاریکی، سایر افراد و... می ترسند. ترس از مرگ و عوامل ناشناخته هم ترس های طبیعی هستند که هر فردی ممکن است در سطوح مختلف آن ها را تجربه کند. هیچ چیز بیشتر از تسلیم شدن در برابر ترس اعتماد به نفس را از بین نمی برد. اما شجاعت به خرج دادن و مواجهه با ترس ها می تواند شخصیت را تقویت کرده و به افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

سعی کنید حداقل با یکی از ترس های خود روبرو شوید. وقتی  بتوانید یکی از ترس های خود را با موفقیت پشت سر بگذارید، اعتماد به نفس شما بیشتر می شود. برای مثال اگر از ملاقات با افراد جدید، شرکت در رویدادهای اجتماعی و... می ترسید، در خانه نمانید و خودتان را منزوی نکنید. انجام دادن این کار باعث تقویت اعتماد به نفس می شود. مطمئنا روزهای اول در موقعیت ‌های جدید احساس ناخوشایندی خواهید داشت، اما هر چقدر بیشتر این کار را انجام دهید، قوی‌تر می ‌شوید و بنابراین احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا می کنید.

خودتان را تعریف کنید

شما انتخاب های فعلی خود هستید. تصمیمات گذشته و آرزوهای آینده شما تعیین می کند که چگونه انتخاب های فعلی شما درک می شود، اما شما انتخاب های کنونی خود هستید. یاد بگیرید که چگونه خودتان را تعریف کنید. برای خودتان قانون و حد و مرز تعیین کرده و از آن ها پیروی کنید. این ها اخلاق و آداب شما هستند و پایه و اساس شخصیت شما را شکل می دهند. هیچ وقت این نکته را فراموش نکنید.

برای تقویت اعتماد به نفس باید اشتباهات خود را بپذیرید

ما درباره مایکل جردن با توجه به موفقیت هایش قضاوت می کنیم. مردم از او به عنوان بهترین بازیکن بسکتبال در تمام دوران ها یاد می کنند و از آمار بردها و قهرمانی های او برای تایید این موضوع بهره می برند. اما خود مایکل جردن با تمرکز بر شکست هایش به آن سطح رسیده است. چیزی که باعث شده مایکل جردن به این سطح از موفقیت برسد، نادیده گرفتن اشتباهاتش بوده است.

در زمان حال زندگی کنید

یاد بگیرید که قدر همه چیزهای اطرافتان را بدانید. با تمرین شکرگزاری می توانید دیدگاه خود را تغییر دهید. به جای اینکه به دلیل از دست دادن یک مشتری مهم یا رد شدن در امتحان ناراحت شوید، برای هوایی که تنفس می کنید، آبی که می نوشید، غذایی که می خورید و افرادی که دوستشان دارید سپاسگزار باشید. روی زمان حال تمرکز کنید، چون این تنها چیزی است که واقعا دارید.

یک لیست تهیه کنید

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، از چیزهای ثانویه زیادی مانند رایانه، اینترنت، دانش استفاده از آن، توانایی خواندن و... برخوردار هستید. شما مهارت ‌ها و منابع زیادی در دسترس دارید، حتی اگر چیزهایی نباشند که آرزوی آن ها را داشته باشید. آنچه را که دارید، پیدا کنید و راه هایی برای استفاده از آن ها بیابید.

برای تقویت اعتماد به نفس بازی کنید

بازی های ویدیویی فواید زیادی دارند که یکی از آن ها افزایش اعتماد به نفس است. در زندگی واقعی ممکن است شما یک کارمند با زندگی خسته کننده باشید که به بن بست رسیده است، اما در یک بازی ویدیویی می توانید هرکسی که می خواهید باشید. هر کنسول بازی ویدیویی (و همچنین اکثر بازی های رایانه ای و موبایلی) دستاوردهایی دارند. بعضی از بردهای آسان را به دست آورید تا جرات و اعتماد به نفس شما بهبود پیدا کند.

یک کار عجیب انجام دهید

خودانگیختگی چاشنی زندگی است. پس بیرون رفته و کاری را انجام دهید که می گفتید هیچ وقت نمی توانید آن را انجام دهید. این نوع کارها می توانند به طور مستقیم روی زندگی شما تاثیر بگذارند و اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنند.

توانایی های منحصر به فرد خود را بشناسید

اولین قدم برای تقویت اعتماد به نفس این است که خودتان را باور داشته باشید و بپذیرید که منحصر به فرد هستید. هیچ کس دیگری مانند شما در این سیاره وجود ندارد. هیچ کس شبیه شما نیست و استعدادها، تجربیات یا دیدگاه شما را ندارد. شما منحصر به فرد هستید و به این دلیل به دنیا آمده اید که اثر بی نظیر خود را روی جهان داشته باشید. اگر همه ما بر اثری که می توانیم روی دنیای اطراف‌مان داشته باشیم تمرکز کنیم، هیچ وقت دچار مقایسه، حسادت یا پشیمانی نمی شویم.

بهترین خودتان باشید

وقتی برای رسیدن به هدف تلاش می کنید و بهترین کاری را که از عهده شما بر می آید انجام می دهید، احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا می کنید. در نتیجه، اعتماد به نفس‌تان بیشتر می شود. استفاده از تمام توانایی ها و دانسته ها باعث می شود که از ریسک کردن یا خارج شدن از منطقه امن خود نترسید.

پشتکار داشته باشید

همه ما برای رسیدن به اهداف‌مان با موانع و مشکلات مختلفی روبرو می شویم که باید با آن ها مقابله کنیم. اجازه ندهید که این مشکلات اعتماد به نفس شما را تضعیف کنند. با آن ها به عنوان فرصت هایی برای تقویت اراده خود رفتار کنید و در مقابل آن ها تسلیم نشوید.

خود را از چیزی که در موردتان تصور می شود، جدا کنید

هویت شما از چیزی که برایتان اتفاق می افتد یا تصوری که دیگران درباره‌تان دارند، جدا است. به عبارت دیگر، شما نه با آنچه برایتان اتفاق می‌افتد تعریف می ‌شوید و نه بر اساس اینکه دیگران شما را چگونه می ‌بینند. هویت شما به دست خودتان ساخته می شود و همان چیزی است که انتخاب می کنید.

به خودتان انگیزه بدهید

همه ما در زندگی خود لحظات بد را تجربه کرده ایم و با شک، سردرگمی و عدم اطمینان به خود روبرو شده ایم. وقتی این اتفاق می افتد، باید یاد بگیریم که چگونه اعتماد به نفس خودمان را بازیابی کنیم. یک راه این است که بدانیم همه افراد چنین لحظاتی را تجربه می کنند. راهکار دیگر این است که به موفقیت هایی که در گذشته داشته ایم، فکر کرده و همزمان در ذهن‌مان رسیدن به نتیجه دلخواه در آینده را تجسم کنیم.

دوباره تلاش کنید

اگر عدم اعتماد به نفس شما از شکست ناشی می شود، به هر طریقی که می دانید امکان پذیر است، دوباره برای انجام آن اقدام کنید. لازم نیست این کار را به سرعت انجام دهید؛ می توانید قبل از تلاش مجدد تمرین کنید، یاد بگیرید و تکامل پیدا کنید. با این حال، این بار به عنوان یک فرد باتجربه که چند بار تلاش کرده و قوی تر، سریع تر و باهوش تر شده عمل کنید.

کلام پایانی

از دست دادن اعتماد به نفس آسان است. ممکن است در زندگی انسان رویدادهای غیرمنتظره ای رخ دهد که تاثیر منفی روی اعتماد به نفس داشته باشد. شاید فکر کنید شما تنها کسی هستید که این اتفاق برایش افتاده است، اما در حقیقت همه ما نابرابری ها و شکست ها را تجربه می کنیم. در این شرایط مهم است که ناامید نشده و به کمک راهکارهایی که در این مقاله در مورد آن ها صحبت کردیم، برای بازیابی اعتماد به نفس خود تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید