جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

منظور از صفحه نمایش OLED و تفاوت آن با LED

author منتشر کننده
بدون نظر 9 0
منظور از صفحه نمایش OLED و تفاوت آن با LED

صفحه نمایش یکی از مهمترین اجزای تلویزیون ها و لپ تاپ هاست که کیفیت تصویر خروجی به آن وابسته است. انواع صفحه نمایش را می توانید در بازار و در برند های معتبر تلویزیون مشاهده کنید. در این بین LCD، LED، پلاسما و OLED شناخته شده ترین و پر مصرف ترین صفحه های نمایش هستند. لازم به ذکر است که مدل LCD دیگر بعنوان صفحه های نمایش خانگی تولید نمی شود. مدل LED و پلاسما بسیار پر استفاده تر از دیگر مدل ها هستند. OLED مدل به نسبت جدید تری است و با داشتن ویژگی های منحصر به فردی که در ادامه بیشتر راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد توانسته توجه قشری را به خود جلب کند که روز به روز به تعدادشان افزوده می شود. در ادامه با انواع صفحه نمایش تلویزیون آشنا می شویم.

صفحه نمایش LED

یک پنل مسطح تلویزیون LCD در تلویزیونLED (light emitting diodes) برای منبع نور پس زمینه به کار رفته است و به لامپ های فلورسنت کاتدی سرد (CCFL) ترجیح داده شده است. کوچکتر بودن، قدرت موثر بیشتر و داشتن یک طیف نوری بیشتر از فلورسنت، این نمایشگر خانگی را بسیار محبوب کرده. همچنین صفحه نمایش LED  بسیار مشکی تر و با رنگ های اشباع شده تر تولید می شوند. در سال 2005 شرکت سونی برای اولین بار تلویزیون هایی با این قابلیت را تولید کرد.
LED ها در دو مدل سفید و RGB تولید می شوند. LED سفید ارزان تر است، در حالی که مدل RGB (red, green and blue) گستره ی رنگ غنی تری را ارائه می دهد.

روش های پخش نور پس زمینه در LED

مقرون به صرفه ترین روش پخش نور که در LED ها به کار گرفته می شود، پخش نور مستقیم است که از ناحیه ی پشت صورت می گیرد. زیرا LED ها در فاصله ی دورتری از صفحه نمایش قرار می گیرند و اجازه می دهند تا هر نور به تعداد پیکسل های بیشتری بتابد.
در روش روشن کردن از لبه، نور از گوشه ها و پشت صفحه ی نمایش تابیده می شود. اگرچه بعضی از طراحی ها قابلیت کم رنگ کردن اختیاری را دارند، اما آن ها به خوبی مدل آرایش کامل (full array) نیستند. و مشخصا در این مدل، لبه ها روشن تر از مرکز تلویزیون هستند.
 نور پس زمینه در مدل آرایش کامل، تمام سطح صفحه را با LED ها پوشش می دهد. این مدل نور پس زمینه باعث مشاهده ی جزئیات بیشتر در سایه ها می شود و کانتراست بسیار بالایی دارد.

تکنولوژی های مرتبط با تلویزیون

منظور از صفحه نمایش OLED چیست؟

یک تکنولوژی نمایش که رنگ های غنی، کانتراست بالا، سیاهی های عمیق، زاویه دید وسیع، مصرف انرژی کم و واکنش های تصویری سریع را در هنگام تماشای تلویزیون و مسابقات مهیج ورزشی فراهم می کند. حرف O در OLED از ابتدای کلمه ی organic آمده است. به دلیل استفاده از لایه های کربنی به جای سیلیکون و گالیومی که در LED ها استفاده میشد، در این مدل از این نامگذاری استفاده شده است. در OLED هر پیکسل خودش نور مورد نیاز خود را فراهم می کند. در این مدل از مواد طبیعی مانند کربن برای تهیه ی منبع نور استفاده شده است. این مدل بسیار شبیه به LED است اما در عملکرد دارای تفاوت هایی هستند. در ادامه بیشتر به تفاوت عملکرد این دو می پردازیم.

تفاوت صفحه نمایش OLED و LED

این دو صفحه نمایش بسیار شبیه به هم هستند، اما دارای تفاوت هایی در عملکرد می باشند. بزرگترین تفاوت این دو این است که در OLED هر پیکسل نور مورد نیاز خود را فراهم می کند، این در حالی است که نور پیکسل ها در LED به وسیله ی نور های پس زمینه ی LED فراهم می شود.

تکنولوژی های مرتبط با تلویزیون

در صفحه نمایش OLED زاویه دید وسیع تری نسبت به مدل LED دارید. در OLED زمانی که از زوایای مختلف به تلویزیون نگاه می کنید تصاویر تیره و تار نمی شوند. OLED در مصرف انرژی به صرفه تر و کارامد تر از LED است. همچنین نرخ کانتراست، یکنواختی و لول سیاهی در تلویزیون های OLED بیشتر از LED است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید