جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

eSIM چیست و چه کاربردی برای گوشی های هوشمند یا اپل واچ شما دارد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
eSIM چیست و چه کاربردی برای گوشی های هوشمند یا اپل واچ شما دارد؟

به عبارت ساده تر، eSIM یا سیم کارت مکانیکی، نیاز به یک سیم کارت فیزیکی و یا یک اسلات سیم کارت را در دستگاه شما برطرف می کند. البته تاکنون تعداد دستگاه هایی که از این قابلیت استفاده می کنند بسیار کم هستند و اپل اعلام کرده است که فقط آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو تاکنون به eSIM مجهز خواهند شده اند. حال تنها زمان آن رسیده است که سایر تولیدکنندگان گوشی های هوشمند نیز از این روش پیروی کنند.

اپل در ابتدا یک گوشی سیم کارت خور نبود و در قالب نسل اولیه خود، یک گوشی منعطف و مشابه با موتورولا ریزر عرضه شد. اما بعدها روند متفاوتی را طی کرد و تبدیل به یک گوشی دارای شبکه شد و در آخرین به روزرسانی خود به طرز شگفت آوری ، از eSIM رونمایی می کند.

در این بخش، گوشی ها از eSIM به عنوان جایگزینی برای سیم کارت دوم استفاده می کنند. به این معنا که هنوز هم فضایی برای یک سیم کارت دیگر به عنوان جایگزین سیم کارت نانو سنتی را در اختیار دارند که شما می توانید یک شماره دوم را برای تماس یا استفاده از بسته به صورت مجزا، از طریق eSIM - بر روی آن گوشی هوشمند خود اضافه کنید.

استفاده از eSIM مزایا و معایت متعددی را برای تولیدکنندگان دستگاه ها و شبکه ها به ارمغان می آورد، اما یکی از مزایایی که برای شما وجود دارد، این است که گوشی های هوشمند تک سیم کارت خور هم اکنون بیشار از یک شبکه را پشتیبانی خواهند کرد که آن شبکه بر روی eSIM ذخیره سازماندهی می کنند. برای مثال می توانید از یک شماره برای کسب وکار و یک شماره دیگر برای تماس های شخصی استفاده کنید یا یک سیم کارت با رومینگ داده مجزا برای استفاده های دیگر در اختیار داشته باشید. اما eSIM دقیقا چیست؟ و چه چیزی را به شما ارائه خواهد داد؟

eSIM یا سیم کارت الکترونیکی چیست؟

عبارت "eSIM" در واقع به معنای «سیم کارت تعبیه شده» است. سیمکارت های تعبیه شده هیچ گونه سیم کارت فیزیکی ای را در خود قرار نمی دهند و همچنین نیازی به تعویض فیزیکی سیمکارت ها در آن نیست. eSIM پس از نصب ابتدا توسط شبکه بارگیری می شود و سپس در گوشی های هوشمند به طور خودکار فعال می شود و هنوز همه شبکه ها از eSIM پشتیبانی نمی کنند.

eSIM در واقع یک تراشه کوچک در داخل گوشی شما است و به روشی مشابه با تراشه NFC کار می کند که در حیطه قابلیت پرداخت مانند Apple Pay و Google Pay استفاده می شود.
اطلاعات های روی سیم کارت مکانیکی قابل بازنویسی هشتند، به این معنی که می توانید با یک تماس تلفنی ساده تصمیم به تغییر اپراتور خود بگیرید. اتصال دستگاه ها با eSIM ها به یک حساب موبایل (اندروید یا اپل آیدی) می تواند در عرض چند دقیقه انجام شود.

اگر بخواهیم از eSIM یک تعریف کلی و حساب شده داشته باشیم اینگونه می توان آن را تعریف کرد:

eSIM چیست و چه کاربردی برای گوشی های هوشمند یا اپل واچ شما دارد؟

Esim از واژه ی ( EMBEDDED SIM ) می اید که به معنای سیم مکانیکی جاسازی شده است. Esim جدیدترین و آپدیت ترین تکنولوژی و قالب برای سیم کارت‌های امروزی است. در این سیمکارت مکانیکی، سیم کارت با یک گجت به صورت یکپارچه تشکیل شده است. لذا ESIM را به هیچ وجه نمی توان یک سیم کارت واقعی دانست. ساده تر، باید گفت که  فرمتEsim هویت شما را برای تایید به شرکت های مخابراتی ارسال می کند و آن ها تنیز هویت شما را تأیید می‌کنند تا شما از خدمات برج‌های مخابراتی بهره‌مند شوید. E SIM در واقع یک چیپ به همراه استاندارد SON 8 می باشد که به طور مستقیم درون یک گجت طراحی شده است و به هیچ وجه قابلیت تعویض را ندارد.

eSIM توسط GSMA (انجمن شبکه های تلفن همراه) پشتیبانی می شود و این سازمان استانداردی را برای eSIM در سراسر جهان تعریف کرده است.

eSIM چه معایبی را به همراه دارد؟

اگرچه eSIM مزیت خوبی در اضافه کردن یک سیم کارت نانو سنتی را با خود به همراه دارد ولی ممکن است برای مصرف کنندگان از نظر انتخاب، یک نقطه ضعف به همراه داشته باشد. تکنولوژی سیم کارت مکانیکی به گونه ای است که هنگام تعبیه شدن روی گوشی، فقط از همان شبکه ی تعبیه شده روی گوشی می توانند استفاده کنند. لذا اگر یک گوشی به صورت انحصاری به همراه سیم کارت تعبیه شده شبکه محلی فروخته شود، این امکان وجود دارد که تمام گوشی ها به جای اینکه در همه ی شبکه ها دسترسی داشته باشند، فقط با یک شبکه خاص بارگذاری شوند.

همچنین، افراد نمی توانند به راحتی  درگوشی خود که دارایeSIM است، شبکه ها را عوض کنند؛ پس باید با اپراتور خود تماس بگیرند تا شبکه ی آن ها فعال شود. البته این موضوع برای بسیاری از افراد جهان مشکل حادی به شمار نمی رود اما برای برخی از کاربران، به خصوص ما کاربران ایرانی یک مشکل اساسی خواهد بود.

به لطف پشتیبان گیری ابری شماره ها بر روی سیم کارت ها برای اکثر افرادی که از اندروید یا iOS استفاده می کنند ذخیره سازی  می شود تا هرگاه گوشی خود را تعویض کردید به راحتی مخاطبان خود را به گوشی جدید خود منتقل کنید.

چه دستگاه هایی از eSIM پشتیبانی می کنند؟

اپل اعلام کرد آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو پس از پشتیبانی از دو سیم کارت، اولین گوشی های مجهز به eSIM خواهند بود. همچنین از eSIM در آیپد پرو و هر اپل واچ سری ۲ استفاده شده است.

گوگل پیکسل ۲ نیز از eSIM پشتیبانی خواهد کرد اما فقط در ایالات متحده برای گوگل فای اتخاد شده است. در حال حاضر، هر گوشی پیکسل از زمان عرضه پیکسل ۳ از این قابلیت بهره خواهد برد. همین موضوع برای گوشی های گلکسی سامسونگ از سری 20S به بعد نیز صادق است.

eSIM چیست و چه کاربردی برای گوشی های هوشمند یا اپل واچ شما دارد؟

بیشتر بخوانید: Samsung Galaxy Watch 5 غول جدید ساعت های هوشمند

همان طور که گفتیم، پشتیبانی از eSIM به گوشی های موتو ریزر نیز ورود کرده است و در ویندوز ۱۰ و ۱۱ مایکروسافت نیز رد پایی از پشتیبانی eSIM به چشم می خورد. برخی از دستگاه های دارای مودم های سلولی - مانند کامپیوترهای مجهز به اسنپدراگون - می توانند از eSIM به عنوان جایگزینی برای قرار دادن یک سیم کارت نانو سنتی در اسلات های خود استفاده کنند.

اوپو اولین سیم کارت سازگار با 5G جهان (SA) را معرفی کرد که در گوشی اوپو فایند X۳ پرو به چشم می خورد. این موضوع در واقع به این معنی است که eSIM هم اکنون قادر به پشتیبانی از آخرین استانداردهای شبکه 5G است و حالا شبکه های 5G SA با تاخیر کم تری در سراسر جهان عرضه می شوند.

چه شبکه هایی از eSIM پشتیبانی می کنند؟

eSIM از طریق سیگنال های حامل و یا یک مدولاسیون خاصی کار خود را انجام می دهد. لذا باید یک اپلیکیشن پیام رسان داشته باشید یا یک R Code را در اختیار داشته باشید که می توانید سیگنال های مسافت طولانی را با آن اسکن کنید. همچنین، گوشی های هوشمند نام برده  باید از eSIM پشتیبانی کنند.

در بریتانیا شبکه های EE ،O۲ ،Vodafone و Three از eSIM پشتیبانی می کنند. لذا کافی است مشتریان به یک فروشگاه محلی مراجعه کنند یا با خدمات مشتری خود تماس بگیرند تا یک بسته eSIM دریافت کنند یا شبکه ی داده ی eSIM را به طور کامل دانلود کنند. هر بسته ی eSIM درست مانند یک بسته سیم کارت سنتی، شماره مخصوص به خود را دارد.

در ایالات متحده، شبکه های AT ، 3T ، T - Mobile USA و Verizon Wireless از eSIM پشتیبانی می کنند.

به دور از سیگنال های حامل معمولی، "شبکه جهانی تلفن همراه" شروع به فروش برنامه های داده eSIM کرده تا دریافت داده های سیم کارت مکانیکی برای عموم راحت تر شود. این داده ها را می توانید از طریق اپلیکیشن MyTruphone خریداری و دانلود کنید. برنامه های بین المللی تروفون (شبکه جهانی تلفن همراه) در ۸۰ کشور از جمله اروپا، آمریکا و به صورت انحصاری اتریش اجرا می شود.

این برنامه ابتدا فقط برای iOS در دسترس بود اما در حال حاضر برای استفاده با گوشی های پیکسل اندروید نیز در دسترس است.

آیا eSIM برای مسافران مفید است؟

از نظر تئوری، eSIM  باید به این معنی باشد که شما می توانید به کشور دیگری بروید و به سادگی یک eSIM رومینگ را به گوشی خود اضافه کنید و در همان ابتدا به شماره اصلی "Home" در همان محیط خود دسترسی داشته باشید. این یکی از معایبی است که در حال حاضر وجود دارد؛ زیرا به عنوان مثال اگر سیم کارت خود را در خارج از کشور تعویض کنید، نمی توانید به شماره اصلی خود دسترسی داشته باشید و باید با شماره جدید همان کشور کار کنید.

"استیو آلدر" از تروفون می گوید: eSIM ها پتانسیل حذف هزینه های رومینگ در خارج از کشور را دارند و به همین دلیل مشکل اصلی سیم کارت ها، یعنی رومینگ حذف می شوند.

eSIM برای پلتفرم ها چه مزیت هایی دارد؟

یکی از مزیت هایی که این دستگاه به سازندگان گوشی ارائه می دهد این است که فضای کوچک تری را اشغال می مند و همچنین خود یک چیپ همراه با سیم کارت است. لذا نیازی به چیپ جداگانه سیم کارت یا ماژول نگه دارنده آن نیست. همچنین نیازی به شبکه ی مجزا برای تولید یا توزیع تعداد زیادی سیم کارت نیست.

علی رغم این مزایا، eSIM ها برای دستگاه های دیگر مانند لپ تاپ ها و تبلت ها که اتصال یکپارچه در آن ها به یک هنجار نزدیک بودند، عالی خواهند بود.

ودافون در ادامه می گوید که eSIM ها دستگاه های متصل بیشتری را فعال خواهند کرد، صرفا به این دلیل که eSIM ها به فضای زیادی در داخل یک دستگاه نیاز ندارند به گونه ای که قادرند دستگاه هایی همچون ردیاب های تناسب اندام و یا حتی عینک ها را قادر می سازند تا اتصال مستقل 5G یا 4G داشته باشند!

نحوه کارکرد eSIM در پلتفرم ها

زمانی که شما یک سیم کارت فیزیکی و eSIM دارید و به دو شبکه جداگانه متصل هستید، آیفون شما هر دو شبکه را به صورت همزمان روی صفحه نمایش، نشان خواهد داد.

اگر گوشی در حالت آماده به کار باشد و هر دو سیم کارت و eSIM ارائه شوند، مشتریان قادر به دریافت تماس و پیامک در هر دو شماره خواهند بود. همچنین شما می توانید در تنظیمات ،یک خط را روی "پیش فرض" انتخاب کنید که با آن تماس برقرار کنید، از SMS استفاده کنید و در iMessage و FaceTime از آن بهره ببرید، درحالی که خط دیگر فقط برای پیامک و یا داده های مصرفی باشد.

اما در مورد eSIM، باید منتظر بمانیم و ببینیم که این قابلیت در آیفون ۱۴ جدید چگونه کار می کند. در حال حاضر، شما می توانید بیش از یک سیم کارت را در آیفون خود قرار دهید، ولی تنها از یک سیم کارت در یک زمان استفاده کنید. برای تعویض سیم کارت می توانید به مسیر Settings < Cellular < Cellular Plans رفته و سپس طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید. گوشی های آیفونی که در بریتانیا هستند مسیر Mobile Data < Turn On This Line را دنبال می کنند.

چگونه eSIM را با آیفون سازگار کنیم؟

اگر کد QRدارید:

۱. به مسیر Settings < Cellular بروید.

۲. روی Add Cellular Plan ضربه بزنید.

۳. از آیفون خود برای اسکن کد QR ارائه شده استفاده کنید. ممکن است از شما خواسته شود کد فعال سازی را وارد کنید.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که سیم کارت خود را با یک برنامه دانلودی فعال کنید:

۱. به فروشگاه اپ استور بروید و اپلیکیشن مدنظرتان را دانلود کنید.

۲. برای خرید برنامه تلفن همراه حتما از اپ استور استفاده کنید.

۳. سپس Data Plan را به تنظیمات آیفونتان اضافه کنید.

نحوه کار در اپلیکیشن Truphone به این صورت است که برنامه مورد نظر خود را انتخاب کرده و با استفاده از Apple Pay پرداخت کنید. سپس در تنظیمات گوشی، برنامه انتخاب خواهد شد و نهایتاً باید روی گزینه Add data Plan ضربه بزنید.

همچنین باید برنامه های خود را در مسیر Settings < Cellular قرار دهید. روی شماره ای که می خواهید برچسب آن را تغییر دهید  و سپس ضربه بزنید. نهایتاً روی Cellular Plan Label ضربه بزنید و یک برچسب جدید انتخاب کنید یا یک برچسب سفارشی وارد شود.

راه‌ اندازی سیم کارت الکترونیکی eSIM در ایران

اگرچه ما به فناوری eSIM پرداخته ایم اما تا الان در کشور ما از این قابلیت استفاده نمی‌شود. لذا امکان خرید Esim در ایران در حال حاضر وجود ندارد. هنوز شرکت همراه اول اقدام خاصی برای استفاده از این نوآوری و ارائه سیم کارت مکانیکی – الکترونیکی نداشته اما شرکت‌های ایرانسل و شاتل به دنبال راه‌ اندازی سیم کارت مکانیکی – الکترونیکی در کشورمان هستند. به گفته ی شرکت ایرانسل، آزمایش های در این زمینه صورت گرفته است.

هم اکنون فقط شرکت ایرانسل بوده که تست‌هایی را از این نوآوری پشت سر گذاشته ولی هیچ گومه اقدام جدی ای برای ارائه Esim انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید