جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

انرژی نو و انرژی جایگزین

author منتشر کننده
بدون نظر 18 0
انرژی نو و انرژی جایگزین

انرژی مولد چرخ های توسعه

بیراه نمی‌گویند که انرژی، پیشران اقتصاد ملی و محرک موتور تولید داخلی است. خاصیت انرژی پویایی و حرکت آفرینی است، انرژی که نباشد، موتور خاموش می‌ماند. شاید ما در اقتصادمان باید بیش از پیش به انرژی اهمیت دهیم و تمرکز نمائیم.

کشور ما ایران شاید در مجموع منابع زمینی و زیرزمینی مقام های اول دنیا را داشته باشد. این کشور پهناور، سرشار از معادن پیدا و پنهانی است که نشان از ظرفیت بالای ثروت آفرینی آن است. انرژی پیشران تولید و تولید آغاز انباشت سرمایه های حاصل از تحرک چرخ های موتور اقتصاد است.

انرژی نو و انرژی جایگزین

اهمیت انرژی های نو و جایگزین

امروزه در دنیا مسأله انرژی های نو و جایگزین دارای اهمیت مضاعفی است. چرا که برای توسعه اقتصاد و چرخاندن چرخ صنایع، نیاز به انرژی و منابع پایدار و پاکی است که کمترین هزینه اما بیشترین بهره وری را داشته باشد. انرژی خود باید مولدی انرژی زا و مبدلی پاک باشد، به این معنا که اگر انرژی فقط مصرف شود روزی به اتمام می‌رسد و اگر آلودگی بیافریند نیز پایدار نخواهد ماند.

حتما این قانون معروف را شنیده اید که انرژی هیچ گاه از بین نمی‌رود بلکه از نوعی به شکلی دیگر در می آید. انرژی های نو که جایگزین انرژی های نسل قدیم تجدیدناپذیر شده اند، دور از این واقعیت نیستند. به عبارتی انرژی مصرف شده می تواند تبدیل به خوراک ورودی برای استفاده در مولدها، موتورها و یا صنایع دیگر باشد.

انرژی نو و انرژی جایگزین

انرژی دور انداختنی نیست

هیچ چیزی دور انداختنی نیست، به این نمونه توجه کنید. کشور ما ظرفیت زیادی در بخش کشاورزی دارد و در این میان گندم نرخ بالایی از تولید را به خود اختصاص داده است. سالانه 18 میلیون تن کاه گندم تولید می شود که تقریبا بی خاصیت است و غالبا سوزانده می شود. حال اگر کارخانه ای باشد تا این دور ریزها و خروجی ها را تبدیل به ورودی های صنعتی دیگر کند ببینید چه مقدار صرفه جویی اقتصادی و منابعی خواهد شد، این محصولات بهترین مواد اولیه تولید خمیر کاغذ هستند. این موضوع خود باعث تعادل در مصرف درخت و چوب شده و علاوه بر آن از واردات چوب و کاغذ و همین طور صادرات ارز از کشور می کاهد.

نمونه دیگر، انقلاب در صنعت خودروسازی است. نسل جدید خودروهای هیبریدی نه تنها آلودگی ایجاد نمی‌کنند بلکه سوختی پاک می سازند. خروجی سوخت خودروها در این سیستم محصول و ترکیبی از آب و اکسیژن است، یعنی سوختی کاملا مطابق بر طبیعت و پاک.

انرژی هسته ای نیز پیشتاز انرژی های نسل جدید است. منابع فسیلی رو به پایان می رود، تجدید ناپذیر است و بسیار آلودگی به دنبال خود آورده است. کاربرد انرژی هسته ای در صنایع متعددی از قبیل پزشکی تا کشاورزی، نظامی تا صنعتی گستردگی دارد. ضمن این که آینده این انرژی به سمت یافتن راه حل هایی برای شکافت هسته ای و پی بردن به رمز و راز بهره برداری از اتم حیرت انگیز هیدروژن در حرکت است.

انرژی تنهاترین منبع حیات زمین

خلاصه آن که انرژی تمامی ندارد و با این مخلوق فوق العاده می توان تا قله های پیشرفت و توسعه گام برداشت. می توان با انرژی بازی کرد و از آن در دور ناتمامی از تولید تا مصرف، استفاده کرد. انرژی بهترین و تنهاترین منبع حیات است که باید قدرش را دانست و در بهره برداری از آن زیاده روی نکرد.

باید قدر این کیمیا را بدانیم و به سهم خود آن را بشناسیم و طریقه مصرف انرژی را نیز بیاموزیم. کشور ما سرشار از انرژی است که می تواند دنیایی را تکان دهد، پس در فکر تکان دادن باشیم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید