جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

Sparx بازی ای که افسردگی را درمان می کند

author منتشر کننده
نظرات (2) 11 0
Sparx بازی ای که افسردگی را درمان می کند

Sparx یک بازی ویدیوئی است که توسط روانپزشکان نیوزلندی طراحی و ساخته شده است. این بازی یک دنیای تخیلی را به تصویر می­‌کشد که در آن بازیکن جوان، ناجی این دنیا از غم و ناامیدی است. این بازی به جای آن که فرد بازیکن را به تخریب دنیا تشویق نماید و حس رضایت از این عمل را در وی به وجود آورد، او را از طریق روش CBT (Cognitive behavioral therapy ) که مجموعه­ای از روش­های درمان اختلالات روانی همچون اضطراب، افسردگی، اعتیاد و ... می­باشد، به مقابله با افسردگی تشویق می‌­نماید.

Sparx

بازی Sparx و چگونگی انجام آن

چگونگی انجام بازی Sparx به این صورت است که بازیکن بعد از انتخاب یک شخصیت، با کمک یک راهنما بازی را در 7 مرحله که هر کدام 40 دقیقه می­‌باشد، پیش می‌­برد. در هر مرحله بازیکن با چالش‌­هایی رو به رو می­‌شود که با حل آن‌ها کلیدهای کنتور خشم، آرامش دادن به خود و ... را می‌­آموزد و با آموختن آن‌ها دنیا را با استفاده از گوی­‌های آتشین از Gnatsها که موجوداتی موهومی یا همان فکرهای ناخودآگاه منفی هستند، نجات می­‌دهد و آرامش، امید و توازن را به دنیا باز می‌­گرداند.

بازی Sparx و هدف از طراحی آن

هدف از طراحی بازی Sparx معالجه نوجوانان افسرده است. با آن که برای درمان نوجوانان افسرده روش­‌های دیگری نیز وجود دارد، ولی چون در اغلب مواقع نوجوانان در صورت بروز مشکلات روحی و روانی از کمک گرفتن از دیگران و انجام مشاوره خودداری می­‌نمایند و از طرفی در مرحله­ ای از زندگی به سر می­‌برند که علاقه­ ای به مورد نصیحت واقع شدن ندارند، لذا طراحان بر آن شده­ اند بازی­ ای را طراحی نمایند که نوجوانان در روشی غیرمستقیم با مشکلات خود مواجه شده و با ریتم خود با آن‌ها مقابله نمایند. بازی­ ای که مدت زمان آن به اندازه مدت زمان مراجعه به پزشک می­‌باشد و دارای همان اثر درمانی روی بیمار است.

بازی Sparx و پژوهشهای انجام شده پیرامون آن

نتایج پژوهش‌­های انجام شده پیرامون بازی Sparx حاکی از آن است که این بازی که مبتنی بر روش CBT است، تاثیر چشمگیری در میزان بهبودی حال بیماران نسبت به زمانی که به صورت چهره به چهره به روان‌پزشک معالجه می­‌کرد­ه‌اند، داشته است. در سال‌­های اخیر در کشور نیوزلند پژوهشی روی 187 نوجوان پیرامون تاثیر بازی Sparx بر میزان بهبودی آن‌ها انجام گرفت. نتایج تحقیقات نشان داد، 44 درصد از نوجوانانی که حداقل 4 مرحله از این بازی را تمام کرده­ اند، توانسته‌اند بهبودی کامل خود را به دست آورند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. بهتره آدم بازی هایی رو انجام بده که براش خوب باشه. به نظرم این بازی این ویژگی رو داره. ممنون از مطلبتون

  1. محتوای جالبی بود.تشکر از نویسنده گرامی

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید