جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با اصطلاحات شبکه جهانی وب؛ ping تا Packet loss

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
آشنایی با اصطلاحات شبکه جهانی وب؛ ping تا Packet loss

برای اینکه شبکه جهانی وب را بتوانیم بهتر بشناسیم، بهتر است ابتدا درباره وب و کارآیی آن شناخت بیشتری پیدا کنیم. وب، همچون فعالیت های دیگر اینترنتی، در محور خدماتی است که در گستره وسیعی از منابع اینترنت قراردارد. در کنار اینکه اینترنت مفهومی پیچیده است، وب عبارتی ساده به نظر می رسد. وب جهانی را بزرگترین منبع اطلاعاتی جهان که تاکنون جمع آوری شده است، می‌نامیم. شبکه جهانی وب در کنار گستره وسیعی که دارد باگ ها و مشکلات بسیاری را در خود دارد. اصطلاحاتی در حوزه اینترنت وجود دارد که به دلیل کم آشنا بودن مفاهیم آن به مشکل می‌خوریم. اصطلاحاتی همچون پینگ، پکت لاس، ترافیک شاپینگ و ... از جمله آن هایی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

Ping و مزایای آن در شبکه جهانی وب

«پینگ» مبتنی بر  شبکه جهانی وب، به دستورالعملی گفته می‌شود که برای سنجش فاصله زمانی ارسال و بازگشت یک بسته اطلاعاتی (Packet) از مبدا به مقصد صورت می‌گیرد. فاصله زمانی ارسال و بازگشت بسته بر اساس ثانیه سنجش می‌شود. این دستورالعمل در تمامی سیستم عامل های متصل به شبکه جهانی وب برقرار است. در حقیقت پینگ را یک نمونه آزمایشی فاصله زمانی در خود هاست بر می‌شمارند که در صورت وصل بودن شبکه تایمینگ تاخیر بین دو کامپیوتر مبدا و مقصد را برای شما نمایش می‌دهد. پینگ یکی از مواردی است در بازی های آنلاین کاربرد بالایی دارد.

پینگ را همچنین تاخیر فاصله زمانی در هنگام انجام فعالیت های اینترنتی و وبگردی همچون ارسال یک ایمیل، جست و جو در فضای اینترنت، بازی های اینترنتی و ... می‌نامند. به طور مثال شما روی یک سایت کلیک می‌کنید. سیستم، دستورالعمل های زمانی و حد تاخیر رفت و برگشت بسته های دریافتی مبدا را به شما نمایش می دهد. اکنون اگر سایت مورد نظر باز نشود و یا تاخیری در باز شدن داشته باشد، بسته به میزان پینگ شماست. یعنی فاصله رفت و دریافت بسته با تاخیر شکل می‌گیرد و سایت دیرتر آپلود می‌شود. سعی کنید در صورتی که پینگ و یا سرعت آپلود سایت شما پایین باشد آن را تا حد 120ms نگه دارید. برای بازی های آنلاین باید مقدار پینگ شما 20 میلی ثانیه باشد تا اطلاعات بسته به خوبی دریافت شده و سپس پاسخ داده شود. پینگ به شما این امکان را می‌دهد که کیفیت اتصال خود را به شکبه مبدا آزمایش کنید.

پینگ

Ping، در مجرای شبکه جهانی وب چگونه فعالیت می‌کند؟

شبکه جهانی وب به شدت تحت تاثیر بسته های دریافتی و ارسالی اینترنتی قرار دارد. فعالیت پینگ همانطور که گفته شد بسته به قوانین شبکه ای است که با اینترنت مقصد در ارتباط است.

طریقه فعالیت پینگ به این صورت است که سیستم شما بسته های داده ای را که همان Packet می‌نامند به رایانه مقصد ارسال می کنند. سپس سیستم مقصد بسته های دریافتی شما را دریافت می‌کند. نهایتاً سیستم مقصد، یک بسته جدید را برای سیستم شما ارسال می‌کند. اینگونه است که پینگ شکل می‌گیرد. این مراحل برای هر بار فعالیت پینگ انجام می‌شود.
برای اینکه میزان پینگ خود را بررسی کنید مراحل زیر را انجام دهید:

* ابتدا کلید های ترکیبی Win+R را بفشارید.

* سپس در پنجره باز شده، عبارت cmd را تایپ کنید. و سپس Enter بزنید.

* اکنون پنجره مشکی برای شما باز می‌شود که به آن Command Prompt گفته می‌شود. سپس در این پنجره دستور ping 8.8.8.8 را وارد کنید.

در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه باز شده از پنجره پرومپت را ببینید که در آن پینگ یک سیستم چک شده است.

آیا در شبکه جهانی وب، پینگ صفر ممکن است؟

در شبکه جهانی وب هر داده و بسته ای را که از طریق سیستم شما به مقصد ارسال شودف پس از دریافت و بازگشت یک پروتکل کنترل پیام اینترنت به سیستم شما منتقل می‌شود. لذا پروتکل های کنترل پیام، امکان ندارد که تاخیر نداشته باشد. هر سرور و هر رایانه ای در پوشش شبکه موجب اختلال خواهد شد. اما آیا پینگ صفر امکان پذیر است؟! پینگ صفر در صورتی ممکن است رخ دهد که با سیستم مقصد به طور مستقیم در ارتباط باشید. البته برای اینکه احتمال پینگ را به صفر برسانیم باید خود سیستم مستقیم به هاست وصل باشد که البته این امر هم ممکن به نظر نمی‌رسد. به این دلیل که هاست ما به سرورهای دیگر هم متصل است و پینگ را صفر نخواهد کرد.

از آنجایی که بسته ها مسیری را برای رفتن و برگشتن می‌پیمایند در کابل های فیبر نوری پس از دریافت و ارسال محدودیت هایی را در پی خواهند داشت. همچنین این بسته ها توسط یک سری روترهای واسط دریافت و رد و بدل می شود که این، خود، موجب محدودیت پینگ شما می‌شود. لذا پینگ صفر امکان پذیر به نظر نمی‌رسد.

شبکه جهانی وب

بیشتر بخوانید: فناوری اینترنت 5G، جدیدترین تکنولوژی شبکه ای جهان

Packet چیست و packet loss در شبکه جهانی وب چگونه به وجود می‌آید؟

برای اینکه معنایloss Packet را در شبکه جهانی وب بررسی کنیم ابتدا باید معنای Packet را بدانیم. پکت ها به مجموعه دیتاهایی گفته می‌شود که هر کامپیوتر برای تبادل ارتباط داده ها آن ها را به تکه های مختلف تقسیم می‌کند. این تکه های تقسیم شده همان پکت ها هستند که توسط شبکه و روترها در حال تبادل بین سیستم های مقصد و منبع هستند. پکت ها به سه دسته Header، Data و Trailer تقسیم می‌شود. هدرها، آدرس های مبدا و مقصد هستند. دیتاها، اطلاعاتی است که مقصد ارسال می شود و تریلر مربوط به بخش اطلاعات حاوی خطاست که در زمره پکت ها قرار گرفته است.

اما loss  Packet چیست و چگونه در شبکه های اینترنتی اختلال ایجاد می‌کند. در یک کلام؛ loss  Packet یعنی اتلاف بسته. loss Packet همان lost Packet است و به معنی گم شدن بسته و از دست رفتن داده به شمار می‌رود. در حقیقت زمانی که یک بسته توسط کامپیوتر مبدا ارسال می‌شود به سیستم مقصد منتقل می شود پس از برگشت، داده (بسته) دچار اختلال می‌شود و قسمتی از آن گم می شود. به آن قسمت گمشده به انگلیسی loss  Packet (اتلاف بسته) گفته می‌شود.

برای اینکه loss Packet را در سیستم چک کنیم کوارد زیر را دنبال کنید:

* ابتدا کلید های ترکیبی Win+R را بفشارید.

* سپس در پنجره باز شده، عبارت cmd را تایپ کرده. و سپس Enter را بزنید.

* اکنون پنجره مشکی Command Prompt باز می‌شود. سپس در این پنجره دستور ping 192.168.1.1 را وارد کنید.
در بخشی که Lost نوشته شده می‌توان پی برد که چه مقدار داده را در کسری از ثانیه از دست می‌دهید.

Packet چیست

بیشتر بخوانید: تکنولوژی اینترنت اشیا IOT و چالش‌های امروزی

Traffic shaping و طریقه اعمال آن در شبکه جهانی وب

یکی از روش های مدیریت پهنای باند در شبکه جهانی وب به Traffic Shaping تعلق می‌گیرد. Traffic Shaping یعنی شکل دهی به ترافیک های در حال انتقال. این شکل دهی موجب می‌شود هاست ما بهینه تر مصرف شود. همچنین شکل دهی، موجب افزایش پهنای باند هم می‌شود. از آنجایی که قوانین ترافیک توسط خود ادمین سایت وارد هاست می‌شود لذا انتقال داده در خلال ترافیک دچار محدودیت می‌شود و بسته های ارسالی با تاخیر جا به جا می‌شوند. به طور مثال ترافیک شیپینگی که مبتنی بر اپلیکیشن هاست جهت کاهش پهنای باند اپلیکیشن ها استفاده می‌شود.

معمولا از Traffic Shaping به عنوان کیفیت خدمات استفاده می‌کنند. علت آن اختلال در کل شبکه به دلیل افزایش ترافیک های دریافتی و از دسترس خارج شدن Nods می‌باشد.

DNS و نحوه کارکرد آن در شبکه جهانی وب

برای اینکه با مفهوم DNS در شبکه چهانی وب آشنا شویم، ابتدا واژه دامنه را با هم شناسایی می‌کنیم. دامنه یا دامین به برچسب سازمان یافته ای گفته می‌شود که برای قابل قیاس بودن چند شبکه اینترنتی مجزا ساخته شده و متصل به پروتکل های متفاوتی است تا وب سایت ها از هم تمایز یابند. دامین هر سایت و یا هر پروژه زیر دست یک میزبان مدیریت می‌شود.

لذا سرورهای موجود در شبکه جهانی وب تحت نظر دامین های مدیریتی میزبان هاست. اما نکته جالب ماجرا این است که سرورها توسط نام دامین ها شناسایی نمی‌شوند. بلکه دارای یک آی پی آدرس مشخصی هستند که به آن ها DNS گفته می‌شود. در حقیقت ال حدودی کد یا نام دامین ها را DNS ها تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که DNS را دفترچه تلفن آدرس آی پی های دامنه ها می‌نامند. به طور مثال در تلفنتان شما نام شخص را به خاطر دارید. لذا به قسمت مخاطبین دفترچه تلفن رفته و از طریق نام، شماره او را پیدا می‌کنید. DNS نیز در فضای اینترنت چنین سرویس را ارائه می‌دهد.

DNS و نحوه کارکرد آن در شبکه جهانی وب

آشنایی با اصطلاحات دیگر شبکه جهانی وب

از دیگر اصطلاحات شبکه جهانی وب می‌توان به Jitter و Latency  اشاره کرد.

Jitter: جیترها تغییرات حاصل در تاخیر بسته ها به شمار می‌روند. در واقع هنگامی که بسته ها ارسال می‌شوند، یک جریان متناوب پیوسته با تاخیرهای معین در این بسته ها صورت می‌گیرد. اما در صورتی که جریان های منظم، با تاخیرهای نامعین صورت بگیرد تاخیرهای جریان یافته دچار تغییر می‌شوند. به این تغییرات جیتر گفته می‌شود.

Latency: در صورتی که زمان رسیدن و بازگشت یک بسته از مقصد به مبدا طول بکشد Latency به وجود می‌آید. دلیل تاخیر بیش از حد بسته ها، صف های طولانی و اختلالات شبکه جهانی است. این امر، بیشتر در بازی های آنلاین رخ می‌دهد.

شبکه جهانی وب

آخرین نتایجی که از مقاله می‌توان گرفت:

* پینگ، فاصله زمانی ارسال و بازگشت یک بسته، میان سیستم مبدا و مقصد بر اساس ثانیه است.

* در صفحه Command Prompt، رقم پینگ باید ping 8.8.8.8 وارد شود.

* در شبکه های اینترنتی پینگ صفر امکان پذیر نیست. زیرا در میان سرورها، روترها، بسته های دریافتی را دچار محدودیت می‌کنند.

* packet loss ها به بسته هایی گفته می شود که پس از دریافت توسط سیستم مقصد و سپس پاسخ آن ها به سیستم شما، اتلاف می شود.

* در صفحه Command Prompt، رقم پکت لاست باید ping 192.168.1.1 وارد شود.

* Traffic Shaping، به اشکال ترافیک های انتقال بین شبکه جهانی وب گفته می‌شود.

* معمولا از Traffic Shaping به علت اختلال در کل شبکه به دلیل افزایش ترافیک های دریافتی و از دسترس خارج شدن Nods در مجاری کیفیت خدمات استفاده می‌کنند.

* DNSها، پایگاه داده های دامین ها به شکل کد می‌باشند.

* نهایتاً نتیجه می‌گیریم که با بررسی هر یک از این موارد بالا میزان کیفیت ارائه سرویس ما در شبکه جهانی مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید