جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با تازه های تکنولوژی

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
آشنایی با تازه های تکنولوژی

ما هر روزه شاهد پشرفت­‌های چشمگیری در زمینه تکنولوژی هستیم. پیشرفت­‌هایی که زندگی را برای ما آسان‌تر می‌­کند و وضع ما را بهبود می­‌بخشد که البته به این می­ گویند روی خوب تکنولوژی! ما با توسل به تکنولوژی جهان را به یک دهکده کوچک تبدیل کردیم و ارتباطات را در آن سرعت بخشیدیم. ما با استفاده از تکنولوژی بسیاری از بیماری­‌ها را که قبلاً راهی برای درمان آن‌ها وجود نداشت درمان کردیم و با به کار بردن همین تکنولوژی اتفاقات و مسائل روز را رصد کردیم و به آگاهی رسیدیم. پس تکنولوژی خوب است و می‌­تواند خوب­ تر شود زمانی که قبل از پیاده کردن آن در جامعه فرهنگ استفاده از آن را بیاموزیم و بدانیم که تکنولوژی فقط و فقط بخشی از زندگی ما را به خود اختصاص می­‌دهد نه همه­ ی آن را. با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید تا شما را با برخی از تازه­ های تکنولوژی آشنا نماییم.

تکنولوژی سبدهای خرید هوشمند

سبدهای خرید هوشمند جزء تکنولوژی­ های تازه وارد هستند که کار را برای خریداران آسان می‌­کنند. این سبدها مجهز به یک بارکد خوان هستند که در حین خرید قیمت کالاها و اجناس خریداری شده را برای مشتریان محاسبه می‌کند. در نتیجه مشتریان در حین خرید از مبلغ خرید خود آگاه می­‌شوند و بنا به مقدار پول خود خرید می‌کنند. از طرفی مشتریان به راحتی می‌توانند هزینه ­ای که این سبد هوشمند محاسبه کرده است را از طریق کارت خوان پرداخت نمایند، بنابراین نیازی نداشته باشند تا در صف پرداخت بایستند. شرکتی که اقدام به تولید این سبدها کرده است قصد دارد در آینده­ای نه چندان دور حسگر وزنی و سه دوربین با فناوری تشخیص اشیا را در فرایند تولید این سبدها به کار برد تا از این طریق بتواند فرایند خرید در فروشگاه‌­ها و سوپر مارکت‌­های بزرگ را تسریع نماید. همچنین سبد خرید هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی و نمایشگر تعبیه شده در آن، می‌­تواند اقلام مشابه موجود در فروشگاه و نیز نقشه کاملی از فروشگاه را در اختیار مشتریان قرار دهد.

بیشتر بخوانید: فناوری اینترنت 5G، جدیدترین تکنولوژی شبکه ای جهان

تکنولوژی برچسب‌های نامرئی

برچسب‌های نامرئی که توسط محققان دانشگاه فنی "درسدن" ساخته شده است، از دیگر تازه ­های تکنولوژی می‌­باشد که با نور خوانده می‌­شود. این برچسب‌ها از پلاستیکی به نام پلی (poly) ساخته شده­ اند که با نور نوشته و خوانده می‌شوند و قابل استفاده مجدد هستند. پلی یک فویل پلاستیکی حاوی مولکول­‌های فلورسنت آلی است که ضخامتی کمتر از موی یک انسان یعنی ضخامتی برابر با 50 میکرومتر دارد. درون این ورقه نازک پلاستیکی مولکول‌های ارگانیکی تعبیه شده است که در حالت عادی غیر فعال می‌باشند. اما چنانچه پرتوهای ماورای بنفش به این ورقه ­ها تابانده شود، مولکول‌های مذبور به شکل الگوهای مورد نظر فعال می­‌شوند و شروع به درخشیدن می­ کنند. با استفاده از پرتوهایی مادون قرمز نیز می‌­توان این برچسب‌ها را پاک کرد. مبنای علمکرد این برچسب‌های شفاف و قابل برنامه ریزی مولکول‌های اکسیژن است. مولکول‌های اکسیژن درون این ورقه پلاستیکی قرار می‌گیرند و انرژی حاصل از مولکول‌های درخشان را جذب خود می‌­کنند. زمانی که اشعه ماورای بنفش به این ورقه تابانده می‌­شود یک واکنش شیمیایی شکل می‌گیرد که بر اساس آن مولکول‌های اکسیژن حذف شده و در نتیجه مولکول‌ها درخشان شده و نوردهی می‌­نمایند.

تکنولوژی برچسب‌های نامرئی

تکنولوژی دستگاه شناسایی آلزایمر

پژوهشگران دانشگاه تهران دستگاهی را ساختند که با استفاده از آن می‌توان بیماری­‌هایی همچون آلزایمر را شناسایی کرد.  کارکرد این دستگاه بر اساس تغییرات جریان خون در مناطق مختلف مغز است. هنگامی که قسمتی از مغز درگیر یک فعالیت می‌­شود، فعالیت عصبها در آن نقطه از مغز بیشتر شده و در نتیجه ­ی این سوخت و سازها نیاز به اکسیژن بیشتر می­‌شود، بنابراین خون بیشتری به آن قسمت از مغز جریان می‌­یابد. حال چنانچه این تغییرات خون در بخش‌­های مختلف مغز استخراج شود و در معرض نمایش قرار بگیرد می‌توان به کمک آن منطقه فعال را شناسایی کرد. محققان دانشگاه تهران با طراحی و ساخت این دستگاه امکان مطالعه تغییرات جریان خون  در مناطق مختلف مغز را فراهم کردند. این دستگاه توسط پرو ب­هایی که روی سر شخص قرار می‌گیرد، هنگام حل یک مسئله (چون در هنگام حل یک مسئله و زمانی که فرد به یک فعالیت ذهنی مشغول است اکسیژن رسانی به مناطق مختلف مغز متفاوت است) تغییرات جریان خون را اندازه­گیری می‌­کند. همچنین هنگام حل مسئله سایر قسمت‌هایی که همزمان درگیر حل این مسئله هستند نیز مشخص می‌شود. با این اوصاف هنگام حل یک مسئله الگوی تغییرات اکسیژن فردی سالم با الگوی تغییرات اکسیژن فردی بیمار مثلاً کسی که دچار آلزایمر است متفاوت خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت با کمک این دستگاه می‌توان بیماری‌­هایی همچون آلزایمر را تشخیص داد. حتی با کمک این دستگاه می‌توان به افراد آموزش داد که چگونه هنگام حل مسئله روی موضوعی خاص تمرکز داشته باشند و میزان آن را افزایش دهند.

تکنولوژی دستگاه شناسایی آلزایمر

بیشتر بخوانید: تکنولوژی اینترنت اشیا IOT و چالش‌های امروزی

تکنولوژی سطل آشغال هوشمند

از آن‌جایی که امروزه بازیافت زباله­ ها اهمیت ویژه ­ای پیدا کرده است، تولید سطل آشغال‌های هوشمند در راستای کار بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان قرار گرفته است. سطل آشغال‌هایی که به دفع مواد زاید و زباله­ های شهری و نیز به تخریب کمتر زمین توسط انسان‌ها کمک می‌نمایند و از پر شدن بیش از اندازه خود جلوگیری کرده و خانواده ­ها را در نظم و ترتیب دادن به زباله‌­ها آگاه می‌سازند. همچنین فضای آنلاین برای کاربران خود به وجود می‌آورند. امروزه کشورهایی همچون انگلستان و فرانسه اقدام به تولید این نوع سطل­‌ها کرده ­اند. اساس کار سطل آشغال­‌های هوشمند به این نحو است که به طور خودکار زباله­ ها را دسته بندی کرده و به گروه‌­های مختلف بازیافت طبقه بندی می ­نمایند. این کار توسط سنسورهای مخصوص صورت می‌­گیرد که در این سطل­‌ها تعبیه شده و توانایی شناسایی انواع زباله ­ها را دارند. افرادی که این نوع سطل‌ها را تهیه می‌کنند می­‌توانند اپلیکیشن کنترل آن‌ها را در گوشی هوشمند خود نصب کرده و کنترل زباله­ های خود را به دست بگیرند. یوجین سطل زباله ­ای هوشمند است که پدالی بوده و مجهز به اسکنر بارکد می‌باشد. این سطل با کمک این اسکنر بارکد اقلام قابل بازیافت را شناسایی می‌­کند و به کاربران اجازه می ­دهد مواد مورد استفاده خود را پیگیری نمایند. برای درک بهتر این مطلب فرض کنید می‌­خواهید ظرف غذای خود را دور بیندازید البته پس از مصرف، اسکنر بارکدی که در سطل تعبیه شده بارکد محصول را می‌خواند و به شما می­‌گوید بخش مقوایی و بخش پلاستیکی ظرف شما قابل بازیافت است اما فیلم پلاستیکی روی آن نه و شما به این ترتیب از قابل بازیافت بودن زباله ­های خود آگاهی کسب می­‌کنید.

تکنولوژی سطل آشغال هوشمند

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. سطل آشغال هوشمند.. جالب بود

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید