جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با مارگارت تاچر

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
آشنایی با مارگارت تاچر

متاسفانه در طول تاریخ، زنان به دلیل مشکلات ناشی از خانه و خانواده خیلی نتوانستند در دنیای علم و سیاست بدرخشند. اما با این وجود زنانی هم بودن که با تمام نیروی خود جنگیدند و توانستند در دنیای سیاست به شهرت عجیبی برسند. یکی از این زنان مارگارت تاچر، نخست وزیر دهه‌های پیشین انگلستان بود. مارگارت تاچر با اینکه زن بود اما به دلیل صلابت خاصی که داشت توانست به زن آهنین شهرت یابد. تاچر به دلیل مشکلات سیاسی خیلی در نزد ایرانیان محبوب نبود اما به عنوان یک زن خوب است که با او و خدماتش بیشتر آشنا شویم.

مارگارت تاچر

مارگارت تاچر خواهر زاده مارگارت هیلدا رابرتز ( یکی از زنان سرشناس انگلیس) بود. او در سال ۱۹۲۵ در گرانتام انگلستان به دنیا آمد. پدر مارگارت تاچر یک خوار بار فروش معمولی و مادرش هم یک زن خانه دار عادی بود. اما با وجود خانواده معمولی، مارگارت به دلیل اعتماد به نفس بالا و شوق سیاسی ‌ای که داشت خیلی زود پیشرفت کرد. او برعکس زنان آن زمان توانست به دانشگاه برود و در رشته‌ی شیمی تحصیل کند. او بعد از تحصیل و حتی در دوران تحصیل در دانشگاه فعالیت‌های سیاسی گسترده‌ ای انجام می‌ داد.

مارگارت تاچر در سال ۱۹۴۷ از دانشگاه فارق التحصیل شد. مارگارت تاچر در دوران دانشجویی اش پژوهش‌های بسیاری انجام می ‌داد که بسیاری می‌گویند، این نشانه‌ ی فکر و اراده‌ی وی در کسب علم و دانش بود.  او با اینکه در شیمی تحصیل کرد، اما در حدود سال‌های ۱۹۵۴ فعالیت‌هایی در دادگستری و امور مالی انجام می ‌داد. پس از کار در دادگستری دیری نپایید که او یک متخصص در امور مالیاتی شد.

مارگارت تاچر در سال ۱۹۵۱ با یک مرد ثروتمند به نام دنیس تاچر ازدواج کرد و زین پس فامیلی او به تاچر تغییر یافت. این زوج در سال ۱۹۵۳ صاحب یک دو قلو دختر و پسر شدند. دنیس تاچر مردی بود که تماما از اهداف و جاه طلبی ‌های همسرش یعنی مارگارت تاچر حمایت می ‌کرد. البته همان طور که گفتیم مارگارت تاچر از قبل از ازدواج با دنیس تاچر هم فعالیت های سیاسی ای انجام می ‌داد، مثلا او در سال ۱۹۵۰ یکی از نامزدهای پارلمان شد که البته با وجود جلب نیمی از آرا اما نتوانست به موفقیت برسد.

آشنایی با مارگارت تاچر

مارگارت تاچر زنی واقعا قوی و شکست ناپذیر ناپذیر بود. شخصیت وی به شکلی بود که او هرگز شکست را نمی ‌پذیرفت. از جمله این شکست ناپذیر های او این بود که با وجود عدم موفقیت در سال ۱۹۵۰ اما در سال ۱۹۵۹ به مجلس عوام وارد شد. او پس از ورود به مجلس عوام یکی از کرسی‌ های پارلمان را در دست گرفت. مارگارت تاچر دومین زنی بود که توانست این سمت را در بر گیرد.

یکی از اقدامات جنجال برانگیز تاچر در هنگام قدرت در پارلمان حذف شیر از برنامه‌ ی مدرسه دانش آموزان بود. با این عمل  طوفانی بر علیه او بر پا شد. وی با این کار به شیر دزد مشهور شد و تا مدت ها او را به خاطر این عمل مسخره می‌کردند. با وجود این تمسخر ها او تسلیم نشد و بالاخره با تلاش‌های بسیار در سال ۱۹۷۵ به نخست وزیری رسید.  او اولین نخست وزیر زن بریتانیا تا به آن زمان بود.

مارگارت تاچر چه اقداماتی انجام داد؟

از بهترین اقداماتی که تاچر در دوران نخست وزیر انجام داد، دادن مسکن به مستاجران بود؛ او با این عمل گام ‌ها محبوب تر از سابق شد. از دیگر اقدامات جذاب او خصوصی سازی شرکت ‌های دولتی بود که توانست به اختصاد بریتانیا جان دوباره ببخشد. علاوه بر این ها مارگارت تاچر اقدامات گسترده تری نیز اعمال کرد که به مجموع آن‌ها تاچریسم می‌گفتند. از جمله اقدامات معروف به تاچریسم می‌توان به کم کردن  هزینه‌های مربوط به سرویس‌های اجتماعی نام برد. در آن زمان این سرویس‌های اجتماعی شامل سرویس ‌های بهداشتی و آموزشی بودند.

اطرافیان نزدیک او و همچنین تحلیل گران می‌ گفتند که اقدامات خوب و بد مارگارت تاچر ناشی از سبک زندگی او بوده است. او فردی به شدت ملی گرا و مبارز و همچنین غیرتمند بود. البته با وجود تمام خصایل مثبت مارگارت تاچر اما وی در دوره‌ی نخست نخست ‌اش نتوانست خیلی محبوب قلب‌ها شود. در واقع گویی اغلب او را فقط در ظاهر دوست داشتند و از اعماق کسی دیگر را ستایش می‌ کردند.

با این حال با وجود عدم محبوبیت عمقی او در بین مردم ولی با کمک حزب در دور دوم توانست سکوی نخست وزیری را برای خود کند. عده ‌ای می ‌گویند تاچر به دلیل اینکه در یک سال متوالی توانسته بود کشور را از بن بست اقتصادی نجات دهد، به دور دوم نخست وزیری رسید. در واقع موفقیت او فقط به دلیل نجات دادن کشور از اوضاع وخیم در سال آخر دور دوم نخست وزیری بود.

از دور بعدی اقدامات جنجال برانگیزتر تاچر آغاز شد. او اعتصاب‌های همدردی را ممنوع اعلام کرد و اتحادیه‌ها را مسئول خسارت‌ های وارده بر کشور دانست. در این زمان بود که اقدامات تاچر کار را به نقاط باریک تری کشاند و یک حمله‌ ی تروریستی بر علیه او و اطرافیانش رخ داد.  گفته می‌ شد این حمله‌ی تروریستی از سمت حزب جمهوری خواه ایرلند بوده است. در هر حال مارگارت تاچر از این حمله جان سالم به در برد.

اقدامات بلند پروازانه‌ ی تاچر با وجود حمله‌ی تروریستی به انتها ختم نشد و تازه او خصوصی سازی بسیاری از شرکت ‌ها را آغاز کرد. از جمله شرکت‌ هایی که او تصمیم به خصوصی سازی آن‌ها گرفت  این موارد بود: شرکت هواپیماسازی، شرکت‌های آب و برق و گاز و شرکت‌های مربوط به رادیو و تلویزیون. در حین نخست وزیری وی عمل خصوصی سازی به حدی گسترده شد که در انتهای سال ۱۹۸۰ سهام داران انفرادی به ۳ برابر قبل رسیدند.

آشنایی با مارگارت تاچر

بیشتر بخوانید: هنریت کلاوسر

مارگارت تاچر به حدی محکم و با صلابت بود که به او لقب بانوی آهنین را دادند. به عقیده ی بسیاری از مردم جهان او پس از چرچیل قوی ترین و تاثیر گذار ترین نخست وزیر بریتانیا بوده است. برخی ها می گفتند مارگارت تاچر برای این که بتواند محکم تر از حتی قبل باشد در طول دوره ی کاری اش صدایش را عوض کرده است، که البته از این موضوع کسی به طور قطع خبر ندارد.

تاچر برای دور سوم نخست وزیری بر خلاف خواسته‌اش اقدام نکرد. او دلیل این کار را مخالفت نزدیکان او برای این‌ کار خواند‌. در واقع تاچر می‌گفت که آشنایان گوشزد می‌ کردند که  اگر او برای نخست وزیری دوباره نامزد شود نمی تواند رای بیاورد و اینگونه سرکوب می‌ خورد. در هر حال تاچر در دور سوم نخست وزیر نشد اما اقدامات سیاسی او به  پایان نرسید. بر طبق نوشته‌ ها او تا سال ۱۹۹۲ عضو پارلمان بود و علاوه بر این به مقام مادام العمری یک همتا در مجلس به ارتقا رسید.

مارگارت تاچر سخنرانی های زیادی در زمینه ‌‌ی سرمایه گذاری آزاد و دموکراسی در سراسر نقاط شرق و غرب انجام داد. شاید جالب باشد بدانید او در سال ‌های قبل از ۵۷ به ایران هم آمد و در ایران هم به سخنرانی‌هایی پرداخت. او در زمان پهلوی مذاکراتی با دولت ایران داشت که اغلب می‌گفتند نتیجه‌ی مذاکره خیلی جالب و مثبت نبوده است. هرچند عمق این مذاکرات را هرگز کسی نفهمید. از دیگر نکات جالبی که خوب است درباره ‌ی ارتباط او با ایران بدانید، مخالفت های وی از ورود محمد رضا شاه به انگلستان بود.

پس از اتمام سخنرانی ها  و بالاخره بعد از سال‌ها فعالیت در سیاست تاچر بازنشسته شد. اما او همچنان یک فعال در سیاست ماند. البته فعالیت سیاسی او دیری نپایید که کم‌ کم به انتها رسید، چراکه او به دلیل سکته های جزئی دیگر نمی‌توانست سخنرانی کند. بعد از سال ۲۰۰۰ مارگارت تاچر کم‌ کم به زوال عقل یعنی بیماری آلزایمر دچار شد. این موضوع موجب افول وی برای همیشه شد. مارگارت تاچر در سال ۲۰۱۳ به آخر عمر خود رسید و فوت کرد.

حالا به سراغ زندگی شخصی مارگارت تاچر می‌ رویم.  همان طور که گفتیم نام شوهر مارگارت تاچر دنیس تاچر بوده است.  او متولد سال ۱۹۲۵ در لندن بود. دنیس تاچر به عنوان همسر مارگارت تاچر بار‌‌ها مورد طنز و تمسخر مردم و احزاب قرار گرفت. دنیس تاچر خودش هم مردی شوخ طبع بود و با تحقیر خودش خنده‌های اطرافیان  را می ‌افزود. قبل از ازدواج با مارگارت، دنیس تاچر یک مدیر ثروتمند اهل لندن بود که با یک دختر مغازه دار ازدواج کرد.

دنیس تاچر قبل از ازدواج با مارگارت یک‌ بار دیگر هم ازدواج کرده بود که البته خود فرزندان تاچر هم تا مدت‌های طولانی از این موضوع بی اطلاع بودند. مارگارت تاچر در حرف هایش دنیس را نه چندان جذاب اما محبوب و البته بسیار خوب توصیف کرده است. دنیس تاچر تا حدود سال ۱۹۶۴ به شدت ثروتمند بود و انواع نیازها و خواسته های مارگارت تاچر را بر طرف می‌کرد. اما او از سال ۶۴ به بعد کمی اوضاع مالی نابه سامانی گرفت و به عنوان یک مدیر ساده شروع به کار کرد.

دنیس شخصیتی داشت که معمولا سخنرانی نمی کرد اما در همان  سخنرانی های محدودش از همسرش به عنوان رئیس یاد می‌ کرد. جالب است بدانید با اینکه اطرافیان، او را به دلیل نقش دوم بودن در سیاست مسخره می ‌کردند اما او هنوز به خندیدن و تمسخر خودش به عنوان شوهر بی مسئولیت ادامه می ‌داد. البته  بر خلاف خودش مارگارت تاچر دنیس را بار ها یک تکیه گاه پنهان خوانده بود و می گفت که دنیس مردی بسیار خوب است.

به سراغ فرزندان مارگارت تاچر می رویم. فرزندان او یک دختر و پسر دو قلو بودن که در سال ۱۹۵۳ به طریق سزارین به دنیا آمدند. نام این دو قلو دختر و پسر کارول  و مارک بود. اطرافیان می‌ گفتند که وقتی مارگارت تاچر به سیاست مشغول بوده است کارول توسط پرستاران بزرگ شد. اینگونه که از بازخورد اطرافیان در آن زمان معلوم بود پسرش یعنی مارک نزد مادر محبوبیت بیشتری داشت و مارک هم تا سن بالا و پیری به مادرش وفادار بود. در هر حال هیچ کدام از این دو فرزند نتوانستند مثل مادرشان در سیاست خوش بدرخشند.

سخن آخر

به انتهای مقاله‌ ی امروز که در رابطه با یکی از جنجالی ترین زنان تاریخ یعنی مارگارت تاچر بود رسیدیم.  همان طور که در حین مقاله فهمیدید تاچر زنی قوی بود که روابط خانوادگی به نسبت خوبی هم تجربه می ‌کرد. جالب است بدانید از این زنان قدرتمند در طول تاریخ بسیار زیاد بوده است که ما هم در مقالات آینده به برخی از آن ها می ‌پردازیم. پس با  برای یک بیوگرافی دیگر از زنان قدرتمند با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید