جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با گیاه رازیانه و خواص دارویی آن

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
آشنایی با گیاه رازیانه و خواص دارویی آن

پروردگار حکیم در دل سنگ ها وکوه ها یک گیاه با ارزش به اسم رازیانه رویانده است که خاصیت های درمانی و دارویی بسیارارزشمندی در دل این گیاه رازیانه نهفته شده است. گیاه رازیانه از خانواده علف ها و باطبع گرم خشک است، قسمت ریشه این گیاه طبع بسیار گرم تری نسبت به بقیه اجزا دارد؛ این گیاه تا ارتفاع دو متر رشد می‌کند و ساقه های آن موازی وهم ردیف هستند. گل‌های رازیانه به رنگ زرد و در قسمت انتهای ساقه ها قرار می‌گیرند. گیاه رازیانه بسیار معطر و خوشبو است. این گیاه به صورت خودرو و وحشی نیز رشد می‌کند اما به صورت خیلی کم و نادر وخیلی پراکنده پیدا می‌شود. گیاه رازیانه توسط کشاورزان بیشتر کشت می‌شود؛ این گیاه درمناطقی چون مدیترانه و درایران درمناطق شمالی کشور به صورت وحشی دیده می‌شود. این گیاه بیشتر درجنوب اروپا وشمال آفریقا و جنوب غربی آسیا و در ایران در استان های گلستان، مازندران، کردستان و خراسان توسط کشاورزان کشت می‌شود. گیاه و دانه رازیانه دارای درصدی از روغن، کیم مواد قندی و مسویلاژ و اسانس ها می‌باشد. اسانس رازیانه دارای موادی چون: آب، پروتئین، چربی، مواد نشاسته ای، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین ث می‌باشد. دانه های رسیده شده و خشک را از خوشه گیاه جدا کرده وآن را در محفظه های دربسته نگهداری می‌کنند. گیاه رازیانه خواص دارویی ودرمانی فراوانی دارد وچه درطب قدیم و چه طب جدید، پزشکان از آن برای تهیه بسیاری از داروها استفاده می‌کنند. رازیانه را اکثرا به صورت دمنوش و دم کرده باید استفاده کرد و برای ازدیاد شیرمادران بسیار موثراست ویک گیاه اشتها آور بسیار قوی است . روغن تخم رازیانه تاثیر فوق العاده ای بر روی دستگاه گوارش دارد و می‌تواند کرم روده را ازبین ببرد؛ دم کرده تخم رازیانه ضدنفخ نیز می‌باشد، دمنوش رازیانه خلط آور وضد سرفه نیز هست و به کاهش التهابات دستگاه تنفسی کمک می‌کند. این گیاه ارزشمند خواص بی شماری را در دل خود جای داده است.

گیاه رازیانه

بیشتر بخوانید: خواص درمانی و دارویی گل محمدی

تنظیم کردن هورمون های زنانه با گیاه رازیانه!

گیاه رازیانه تاثیرات چشمگیری در تنظیم کردن هورمون های زنانه دارد. پزشکان و اطبای ایرانی از قدیم الایام به تاثیرات شگفت انگیز این گیاه پی برده بودند. این گیاه دارای خاصیت فیتو استروژن است که وظیفه ی تنظیم عادت ماهیانه را برعهده دارد، به طوری که از تحلیل واز بین رفتن مخاط رحم جلوگیری کرده و مانع از یائسگی زودرس وپیری دستگاه تناسلی می‌شود، که این امر موجب شادابی و روحیه شاد بانوان شده وسلامتی روحی وجنسی بانوان را در پی دارد. همچنین گیاه رازیانه از به وجود آمدن کیست های تخمدان و کیست های پستان جلوگیری می‌کند و مانع از تنبلی تخمدان‌ها و ناباروری ناشی از آن می‌شود. رازیانه خانم ها را از بیماری های دستگاه تناسلی دور می‌کند و از مبتلاشدن خانم ها به سرطان‌های رحم ودهانه رحم جلوگیری می‌کند، رازیانه در درمان بیماری سرد مزاجی خانم ها در مسائل جنسی بسیار موثراست وهمچنین رازیانه ترشحات و عفونت‌های غیر معمول رحم را درمان کند و از خشکی رحم و دهانه رحم جلوگیری کند. تاثیر رازیانه برافزایش شیر مادران!

گیاه رازیانه

درکشور ما واز زمان های گذشته تا به امروز، دربین خانم ها و مادران شیرده مصرف دمنوش رازیانه به صورت تجربی وجود داشته است به دلیل اینکه به خاصیت رازیانه و تاثیرات شگرف آن بر افزایش شیرمادر، پی برده اند، که امروزه پزشکان نیز به این نتیجه رسیده اند که رازیانه باعث غلیظ ترشدن و افزایش شیرمادر می‌شود. ترکیبات موجود درگیاه وتخم رازیانه وتاثیر آن بر روی هورمون های زنانه سبب افزایش شیرمادران می‌شود. گیاه رازیانه به دلیل داشتن خواص زیادی که شبیه هورمون استروژن عمل می‌کنند، این هورمون به طور طبیعی شیر مادران را افزایش می‌دهد. ازاین رو به مادران شیرده توصیه می‌شود که از رازیانه برای غلیظ و زیادکردن شیر خود، به صورت مرتب از دمنوش رازیانه استفاده کنند. برای تهیه دمنوش می‌توانند تخم رازیانه را مانند چایی دم کنند یا آن را درون یک لیوان آب داغ بریزند و بهم بزنند تارنگ پس بدهد، بعد از اینکه کمی خنک شد آن را میل کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با گیاه آویشن کوهی و خواص درمانی آن

چه کسانی نباید از رازیانه استفاده کنند؟

به دلیل قوی بودن زیاد گیاه رازیانه، مصرف آن محدودیت هایی ایجاد کرده است. مصرف گیاه رازیانه برای بعضی افراد توصیه نمی‌شود. رازیانه دربعضی افراد باعث آلرژی های پوستی و گوارشی می‌شود. یعنی ممکن است دربعضی افراد باعث ایجاد قرمزی، جوش و التهابات پوستی شود و در بعضی افراد باعث گرفتگی شکم ومشکلات تنفسی شود. از آن‌جا که رازیانه به طور مستقیم بر روی هورمون های زنانه تاثیر می‌گذارد، دربعضی موارد خاص ممکن است سبب ایجاد کیست و سرطان پسطان نیز بشود. همچنین مصرف زیاد رازیانه در دخترانی که تازه به بلوغ رسیده اند یاقبل ازسن بلوغ هستند، باعث افزایش بیش از حد رشد سینه ها می‌شود؛ همچنین مصرف رازیانه به زنان باردار اصلا توصیه نمی‌شود چراکه باعث تحریک رحم شده وباعث سقط جنین می‌شود. رازیانه به افراد لاغراندام نیز توصیه نمی‌شود چرا که گیاه رازیانه یک لاغرکننده قوی طبیعی نیز هست. درآقایانی که مشکل جنسی دارند نیز مصرف رازیانه توصیه نمی‌شود چون که میل جنسی راکاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید