جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

خواص درمانی و دارویی گل محمدی

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
خواص درمانی و دارویی گل محمدی

پروردگار عالمیان انسان را زیبا خلق کرده است و نعمت های زیبا را‌ در اختیار وی قرار داده است، تا انسان همیشه دراوج زیبایی و کمال قرار بگیرد؛ اما در میان همه نعمت های الهی، زیبایی نعمت هایی چون گل ها و گیاهان به صورت ویژه ای توجه و چشم های ما انسان ها را به خود خیره می‌کند. اکنون از میان این نعمت های زیبا و هزاران نوع گل، گل محمدی دربین آن‌ها از خواص زیادی از لحاظ درمانی و دارویی برخورداراست؛ خدای جمیل؛ هم زیبایی و هم رازهایی از سلامتی بشر را، در وجود گل محمدی نهفته است.

گل محمدی

بیشتر بخوانید:‌ زرشک و تاثیر آن برسلامتی انسان

درختچه گل محمدی از قدیم الایام در اقسام نقاط ایران کشت می‌شود. اما استان اصفهان (کاشان) قلب ایران از لحاظ کشت گل محمدی، به شمار می‌آید. گل محمدی (DAMASK ROSE با نام علمی: Rose DAMASCENA هست). بیشترین نوع های گل محمدی در آسیا رشد می‌کند و گونه هایی از آن نیز در اروپا و شمال آمریکا و گونه هایی از آن در شمال غرب آفریقا می‌روید. درختچه گل محمدی، درشرایط خاص اقلیمی خودش می‌تواند خودرو وحشی نیز باشد. یعنی درشرایط اقلیمی مناسب گل محمدی به صورت وحشی نیز رشد می‌کند، (در چند نمونه حالت‌های وحشی درکشورهای اروپایی، از این نوع گل مشاهده شده است)، اما به دلیل خاصیت‌های فراوان این گل، در زمین ها و اقلیم مناسب با رشدِ این گونه گل، کشاورزان زیادی گل محمدی را کشت می‌کنند. گل محمدی نوع جالبی از گل سرخ و یا همان گل رز است که خاصیت‌های بی شماری برای سلامتی انسان دارد. رنگ گلبرگ های آن صورتی روشن است و برگ هایی مرکب دارد. به طور تقریبی ۳۰ الی ۳۵ گلبرگ صورتی کم‌رنک و روشن و مشابه، یکدست دارد. ساقه های این نوع گل تیغ دار است و پرچم میان گل محمدی زرد رنگ و بویی بسیار مطبوع و دلپذیر دارد. مناطقی که این گل در آن رشد می‌کند نیز باید خاص باشد، مناطق کوهپایه ای و اقلیم های آب و هوایی خشک و نیمه خشک با زمستان های سرد و تابستان های معتدل، مناطق مناسب برای کشت گل محمدی هستند. ایران پوشش خاکی و آب و هوایی مناسب با رشد گل محمدی را به وفور دارد، درمناطقی مانند اصفهان (کاشان، که گلاب کاشان در دنیا مشهوراست) استان‌های مرکزی مانند کرمان و فارس و آذربایجان شرقی و ایلام بیشتر کشت می‌شود، و در مابقی استان‌ها کم و بیش به صورت پراکنده مزرعه های کشت گل محمدی نیز وجود دارد.

گل محمدی

بیشتر بخوانید: آشنایی باپونه کوهی وتاثیرآن برروی سلامتی انسان

ازگل محمدی در درمان چه بیماری هایی استفاده می‌شود! گل محمدی، این نعمت زیبا و عطر آگین در درمان بسیاری از بیماری ها به کمک ما انسان‌ها آمده است، در زیر به چند نمونه ازخاصیت‌های دارویی گل محمدی می‌پردازیم، دمنوش گل محمدی، دردِ بسیاری از ناراحتی ها و بیماری ها را تسکین و یا بهبود می‌بخشد؛ به عنوان تسکین دهنده از آن استفاده می‌شود.

۱: در درمان ناراحتی های معده و تقویت معده بسیار موثر است.کسانی که معده ی ضعیفی دارند و در مقابل معالجه های بلند مدت و داروهای شیمیایی وسخت، ناتوان هستند، مصرف دمنوش گل محمدی برای آن‌ها تجویز می‌شود.

۲: گل محمدی در درمان گلو دردهای مزمن و بیماری آنژین نیز موثر است.

۳: گل محمدی در درمان دردهای مفصلی و روماتیسمی بسیار کارایی دارد و از روغن و عصاره این گل برای این منظور استفاده های فراوانی می‌شود.

۴: کسانی که ناراحتی و بیماری های قلبی دارند، مصرف دمنوش گل محمدی به آن‌ها توصیه می‌شود.

۵: دمنوش گل محمدی یا استفاده از گل محمدی در چایی، در درمان اضطراب و استرس و تقویت اعصاب به ما کمک می‌کند و بسیار تاثیرگذار است.

۶: ایرانیان برای ناراحتی های گوارشی نیز دمنوش گل محمدی میل می‌کنند که بسیار موثر خواهد بود.

۷: پزشکان از مواد و ترکیبات موجود در ساختار گل محمدی در داروهایی برای بیماران تنفسی مانند: آسم تب یونجه و سرفه های شدید استفاده می‌کنند.

از خاصیت‌های دیگر گل محمدی می‌توان درمان بیماری های پوستی، درمان التهابات پوست و قرمزی و خارش و آب رسانی و مرطوب کنندگی پوست و درمان تبخال و اگزما و غیره رانام برد.

بیشتر بخوانید: با میوه عناب و خواص بیشمار آن آشنا شوید

تاثیر گل محمدی بر زیبایی و پوست!

گفته شده که از زمان‌های بسیار دور و قدیم الایام، ثروتمندان، خانواده های اشرافی و پادشاهان و ملکه ها به فواید گل ها اهمیت فراوانی می‌دادند و از گل ها و عصاره آن‌ها در تهیه‌ی ضمادها و در شستشوی بدن و در حمام، برای زیبایی و ماندگاری جوانی شان بسیار استفاده می‌کردند. گل محمدی، یکی از همان گل‌های مورد توجه و پرخاصیت از همان دوران به شمار می‌آید. گل محمدی خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد به همین دلیل خاصیت پاک کنندگی و پاکسازی پوست صورت از آلودگی و گرد و غبار را دارد. در دل این گل خاصیت‌های شفابخشی فراوان دیگری نهفته است؛ مانند: مقابله با رادیکال های آزاد، مقابله با حساسیت‌های پوستی و درمان چربی و آکنه و جوش. از گل محمدی برای رفع و کاهش چین و چروک صورت بسیار مفید است و در رفع چالی لکه های قدیمی بسیار توانا است. به دلیل اینکه گل محمدی حاوی ویتامین c است و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی نیز به شمار می‌آید، در ترکیب داروهای ضدلکه، رفع چین چروک و داروهایی از این دسته اکثرا استفاده می‌شود. و همچنین در لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست تاثیر چشمگیری دارد، حتما شنیده اید گلاب تاثیر بسیار قوی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه صورت دارد و چربی پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و همچنین از گل محمدی برای کلاژن سازی پوست استفاده می‌شود. از گل محمدی در تهیه‌ی صابون ها، لوسیون ها و پاک کننده های پوست و کرم های دست و صورت و مرطوب کننده استفاده می‌شود. گل محمدی به دلیل اینکه دارای خاصیت ضد التهابی است، در درمان التهابات پوست های حساس و نازک مانند نوزادان به کار می‌رود. ترکیب گل محمدی با عسل یک ماسک عالی برای نرم و زیبا و خوش رنگ کردن لب‌ها است. این گل زیباست و زیبایش را به مصرف کننده گانش هدیه می‌دهد.

خواص گل محمدی برای سلامت و تقویت مو!

خاصیت ها و فواید موجود در گل محمدی بی شمار است، اما می‌پردازیم به تاثیر آن برروی تقویت و سلامت موی سر. همانطور که قبلا هم گفته شد گل محمدی دارای آنتی اکسیدان قوی است و با چربی ها مقابله می‌کند و همچنین به دلیل وجود ویتامین های مغذی در گل محمدی، از آن درتهیه‌ی انواع ماسک‌های تقویت مو، ماسک های آب رسان و درخشان کننده مو استفاده می‌شود. اکثرا ما پول زیادی می‌دهم تا یک شامپوی خارجی بخریم تا مو هایمان را خوش حالت و نرم و درخشان کنیم، این کار هم گران تمام می‌شود هم اینکه استفاده از مواد شیمیایی خارجی اشتباه است. راز زیبایی در همین گل محمدی نیز هست، از ماسک گل محمدی استفاده کنید و گل را از عطاری های خودمان بخریم، چرا که ارگانیک و اصل باکیفیت خیلی زیاد کشاورزان زحمت کش این محصول را به دست ما می‌رسانند. از ماسک گل محمدی برای نرم کردن و رفع وزی مو، برای درخشان و حالت دهندگی مو استفاده می‌شود. طرز تهیه ماسک گل محمدی برای رشد و سلامت و تقویت موی سر: ابتدا چند قاشق پودر گل محمدی (بنا به اندازه ی موها متفاوت، برای موهای خیلی بلند سه قاشق پر) را درون یک لیوان سرخالی، آب گرم بریزید. ده دقیقه به آن فرصت دهید تا لعاب دار شود و خوب آن‌را هم بزنید تامخلوط شود، بعد چند قطره روغن نارگیل (برای موهای خیلی بلند۱۰ الی ۱۵ قطره، برای موهای کوتاه و تا حد معمولی ۵ الی ۷ قطره کافی است) روغن نازگیل را نیز به آن اضافه کنید، روغن نارگیل برای رشد موها بسیارخوب است؛ (می‌توانید از آلوئه ورای طبیعی نیز چند قاشق برای آب رسانی بیشتر موی سرتان به آن اضافه کنید)، همه مواد را خوب با هم مخلوط کنید و ده دقیقه دیگر به آن فرصت دهید تا مواد خوب مخلوط شوند، سپس مواد را بر روی ریشه موها و پوست سر و سپس کل موهایتان بمالید و۳۰ الی ۴۵ دقیقه صبر کنید تا موهایتان تقویت شوند و سپس موهایتان را شستشو دهید. این ماسک موهایتان را درخشان، تمیز و لطیف و نرم می‌کند؛ با گل‌های محمدی برای همیشه مو هایی سالم می‌توانید داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید