جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آنچه درباره یوگا باید بدانید

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
آنچه درباره یوگا باید بدانید

در زندگی امروز کمتر افرادی پیدا می شوند که به سلامت روح و روان خود اهمیت بدهند و هر روزه برای خود وقت کافی بگذارند. منظور از وقت کافی گذشتن از ساعت های کاری یا انجام کاری های سخت و پر خرج نیست. برای داشتن آرامش و تمرکز و حتی بهبود سلامت جسمانی می توان از یوگا بهره برد. تمریناتی که تنها چند دقیقه وقت در روز از شما خواهد گرفت اما نتایج شگفت انگیز آن را پس از مدتی شاهد خواهید بود. خبر خوب اینکه برای انجام یوگا نیازی به فعالیت جسمانی شدید نیست و با حرکات ساده اما کارآمد می توانید به راحتی از پس آن بر بیایید.

اگر این مقاله را به قصد آشنایی با یوگا می خوانید و قصد شروع آن را دارید بهتر است بدانید که الزاما نیازی به ثبت نام در کلاس ها و پرداخت هزینه نیست و شما می توانید با پیدا کردن کانال های آموزشی یوگا در یوتوب یا اپلیکیشن هایی به طور دقیق طراحی شده اند، یوگا را یاد بگیرید و همراه با مربی به طور مجازی انجام دهید.

آنچه در این مقاله می خوانید :

- یوگا در لغت به چه معناست؟

- 7 فایده یوگا

- انواع حرکات یوگا

یوگا در لغت به چه معناست؟

یوگا برگرفته از کلمه سانسکریت "yuji" به معنای اتحاد است. منظور از اتحاد، اتحاد بین افراد نیست بلکه یوگا کمک می کند جسم و روح شما با هم در ارتباط باشد. به طور کلی یوگا شامل تمریناتی برای بهبود تنفس، مدیتیشن، کاهش استرس و افزایش آرامش است. پس اگر شغل سختی دارید یا در حال گذراندن روز های پر استرس در زندگی خود هستید بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهید.

فواید یوگا

کاهش استرس :

بدن انسان هنگامی که در شرایط استرس زا قرار می گیرد شروع به ترشح هورمونی خاص می کند. شرایط استرس زا می تواند هر چیزی باشد؛ اگر حیوان وحشی دنبال شما کند یا ابتدای هفته بعد امتحان سختی پیش رو داشته باشید و... همه و همه می توانند آرامش شما را بر هم بزند و سیستم بدن را تغییر دهد.

بدن برای چنین شرایطی شروع به ترشح هورمون های تنظیم کننده از هیپوتالاموس می کند؛ این هورمون ها در نهایت منجر به ترشح کورتیزول از غدد فوق کلیه می شود. غدد فوق کلیه، غده های بسیار کوچک مثلثی و دایره ای شکل هستند که بر روی کلیه های راست و چپ قرار می گیرند. این دو غده کوچک دارای دو بخش قشری و مرکزی است و ترشح هورمون کورتیزول از بخش قشری صورت می گیرد.

یکی از فواید تمرینات یوگا کاهش ترشح این هورمون است که در نتیجه علائم را کاهش می دهد. علائمی که بدن انسان در شرایط استرس زا از خود نشان می دهد، افزایش ضربان قلب، تعریق، ... است.

از بین بردن اضطراب :

طی تحقیق انجام شده، 34 خانم مبتلا به اختلال اضطرابی، دو بار در هفته به مدت دو ماه در کلاس‌های یوگا شرکت کردند. در پایان مطالعه، افرادی که یوگا تمرین می کردند نسبت به گروه کنترل که به کلاس یوگا نمی رفتند به طور قابل توجهی سطوح پایین تری از اضطراب داشتند.

یکی از مواردی که اضطراب زیادی را به فرد می دهد و گاها می تواند زندگی روزمره فرد را مختل کند؛ ابتلا به PTSD است. PTSD به معنای اختلال اضطرابی پس از سانحه است. با یک مثال این اختلال را بررسی می کنیم . سانحه هایی مانند زلزله، جنگ،... می تواند اثرات روانی بالایی بر افراد بگذارد به طوری که پس از اتمام زلزله و پس لرزه ها فرد ممکن است تا سال ها به علت اضطراب بالا و ترس رخ دادن مجدد سانحه نتواند خواب کافی داشته باشد یا به زندگی روزمره و عادی خود بپردازد. این مورد معمولا در سربازان از جنگ برگشته دیده می شود که یوگا می تواند گزینه خوبی برای بهبود این افراد باشد.

کاهش التهاب :

یکی از تاثیرات یوگا بر سلامت جسمانی کاهش التهاب است. ممکن است اسم التهاب را زیاد شنیده باشید اما به طور دقیق تر التهاب مجموعه ای از علائم است که باعث می شود بدن در شرایط آسیب زا بتواند از خودش مراقبت کند. برای مثال هنگامی که خراش و زخم بر روی سطح بدن ایجاد می شود، با گشاد شدن عروق و خون رسانی بیشتر، ناحیه آسیب دیده متورم و قرمز و گرم تر از سایر نواحی خواهد شد.

سلامت قلب :

قلب با پمپاژ خون و خون رسانی به تمامی ارگان های بدن مواد مغذی مورد نیاز را تامین می کند و به دفع مواد زاید کمک می کند. مطالعات نشان داده است که افرادی که به مدت طولانی یوگا تمرین کرده اند در دوران سالمندی فشار خون و ضربان کمتری نسبت به هم سن و سالان داشتند. همان طور که می دانید فشار خون یکی از عوامل ابتلا به سکته قلبی است و می تواند جان فرد را تهدید کند. حتی در افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند؛ با انجام یوگا می توان سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد.

از طرفی استرس که از عوامل تهدید کننده سلامت قلبی است با انجام یوگا کاهش پیدا می کند و باز هم به طور غیر مستقیم می تواند سلامت قبل را بهبود ببخشد.

آنچه درباره یوگا باید بدانید

بیشتر بخوانید: بهترین حالت خوابیدن چیست؟

مبارزه با افسردگی :

در قسمت های قبلی از فواید یوگا به توضیح اثرات ACTH ( هورمون تنظیم کننده ترشح کورتیزول) و کورتیزول بر استرس پرداختیم. این هورمون در افراد مبتلا به افسردگی، سطح بالاتری نسبت به افراد عادی دارد. از طرف دیگر این هورمون با سرکوب هورمون سروتونین بر افراد مبتلا به افسردگی تاثیر می گذارد. سروتونین مسئول احساس لذت و خوشحالی و آرامش در زندگی است که با توجه به مطالب گفته شده درباره کاهش سطوح کورتیزول با یوگا، می توان میزان سروتونین را افزایش داد و با افسردگی مبارزه کرد.

کاهش درد های مزمن :

این گونه درد ها در همه نقاط بدن می تواند یافت شود. مثلا در خانم های خانه دار که بدون دستگاه و با دست کف خانه را تمیز می کنند و به مچ دست خود فشار می آورند یا سالمندانی که استئوآرتریت دارند و از زانو درد رنج می برند... این درد های مزمن بیشتر به چشم می خورد. تجربه نشان داده است که یوگا توانسته این درد ها را کاهش دهد گرچه برای اثبات این ادعا، به آزمایشات و تحقیقات بیشتری نیاز است.

بهبود کیفیت خواب :

خواب بخش مهمی از زندگی را تشکیل می دهد به طوری که با چاقی، فشار خون و افسردگی مرتبط است؛ هورمون ملاتونین در بدن مسئول تنظیم ریتم شبانه روزی و به خواب رفتن و بیداری انسان است. در صورت اختلال ترشح این هورمون به مقدار کافی و در زمان مناسب، شاهد اختلالات خواب در افراد خواهیم بود.

یوگا می تواند با افزایش ترشح این هورمون کیفیت و مدت خواب را بهبود ببخشد. همچنین آزمایشات نشان داده اند که تاثیر یوگا در این زمینه از داروهای گیاهی بیشتر بوده است.

انواع حرکات یوگا

پل یوگا:

این حرکت با تحریک فعالیت تیروئید، افزایش انعطاف پذیری، تقویت کننده مفاصل لگن و ستون فقرات... می تواند آرامش را افزایش دهد و علائم افسردگی را بهبود ببخشد.

ژست یوگای Downward Dog:

ستون فقرات را طولانی و کم فشار می کند، عضلات همسترینگ را کشیده، بازوهای شما را تقویت می کند و به مغز اکسیژن تازه می رساند که همین موضوع باعث آرام شدن ذهن و بهبود عملکرد مغز خواهد شد.

ژست کودک:

 یک حالت استراحت است که برای رفع فشار گردن، کمر و لگن مفید است. این حالت که یکی از آرامش بخش ترین تمرینات یوگاست بایستی با تنفس آرام و عمیق انجام شود.

ژست Easy pose :

این حرکت گرچه به ظاهر خیلی ساده به نظر می رسد اما فواید زیادی دارد. از مهم ترین فواید آن تقویت لگن و کاهش درد قاعدگی برای خانم هاست.

ژست The Warrior I :

The Warrior I یک ژست عالی برای کسانی است که روز کاری پرمشغله ای را پشت سر گذاشته اند. ماهیچه های زانو و پاهای شما را تقویت می کند، شانه ها و ستون فقرات شما را کشیده و تمرکز شما را بهبود می بخشد. طی این تمرین شما معمولا به حرکاتی می پردازید که طی یک روز کاری انجام نمی دهید و آن ماهیه فاقد فعالیت خاصی است.

آنچه درباره یوگا باید بدانید

ژست مثلثی :

مثلثی یکی از آن حالت هایی است که فواید زیادی برای بدن شما به همراه دارد. به عنوان مثال، انعطاف پذیری ستون فقرات شما را بهبود می بخشد. به تراز شدن شانه های شما کمک می کند. کمردرد و سفتی در ناحیه گردن را تسکین می دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید