جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا از نقش و اهمیت ورزش کردن آگاهی دارید؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
آیا از نقش و اهمیت ورزش کردن آگاهی دارید؟

ورزش مداوم و انجام تمرینات ورزشی روزانه علاوه بر اینکه موجبات سلامت جسمی و روحی و روانی و اجتماعی افراد را فراهم می‌کند، نقش مهمی بر شخصیت افراد و سازگاری آن ها در جامعه و با دیگران را دارد و اگر ورزش کردن به صورت منظم و مستمر انجام شود اثرات خوبی بر جای می‌گذارد.

در مورد اهمیت ورزش باید بگوییم که در درمان بیماری های مختلف و کارکرد مغز و حافظه انسان بسیار موثر است. آثار اجتماعی و روانی ورزش شامل، کمک به فرایند اجتماعی شدن و سازگاری افراد با محیط، کمک به تکامل شخصیت، پر کردن اوقات فراغت، اصلاح خلق و خوی و رعایت حقوق دیگران می‌باشد. همچنین هنگام ورزش با توجه به فعل و انفعالاتی که در بدن افراد انجام می‌شود بیماری هایی همچون، افسردگی، آلزایمر، اضطراب و استرس که ممکن است در طول عمر به سراغ آدمی بیایند، به مرور از میان می‌روند. به همین دلیل، ورزش کردن به عنوان پدیده ای مفید و موثر در همه ی جوامع، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

شاید  بسیاری از افراد و یا حتی خود شما خیلی دوست دارید ورزش کنید، اما حال و حوصله‌ ی ورزش و تمرین را ندارید و برنامه‌‌ی باشگاهی خاص و منظمی نداشته و با ساعت کاری شما مطابق نیست، یا اینکه بدن ‌تان دچار آسیب دیدگی است، شاید هم آنقدر درگیر و مشغول انجام کارهای مختلف هستید که وقت برای ورزش ندارید.

در اینجا باید بگویم تمام اینها را که گفتید و هر بهانه ای که دارید، هیچ کدام قبول نیست، همه را کنار بگذارید و دقیقا از همین امروز، ورزش کردن را شروع کنید. می‌دانید چرا؟ چون ورزش کردن فواید زیادی دارد و به شما کمک می‌کند شاد تر و متعادل ‌تر  زندگی کنید و از زندگی تان بیشتر لذت ببرید و نقش موثر و مستقیم بر سلامت و کیفیت زندگی انسان دارد.

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که چرا باید ورزش کنیم و با فواید آن آشنا شویم و هیچ  وقت و هرگز ورزش کردن را ترک نکنیم.

ورزش

بیشتر بخوانید: آشنایی با ورزش‌های ساده ولی در عین حال بسیار مفید

با ورزش زندگی شادتری دارید

تمام افراد همیشه و در طول زندگی خود به دنبال پیدا کردن راه و روشی برای ایجاد یک زندگی شاد هستند که می‌توان گفت ورزش کردن یک راه عالی و مطمئن برای داشتن زندگی شاد است. احساس شادی و هیجانی که بعد از ورزش به افراد دست می‌دهد تصادفی نبوده و کاملا علمی است. تحقیقات نشان داده افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به کسانی که تمایل به ورزش ندارند و رابطه‌ی خوبی با ورزش کردن ندارند، شاد تر هستند.

با ورزش کردن آدم شادتری خواهید بود و اگر ورزشی که انجام می‌دهید کمی شدت و هیجان داشته باشد تاثیرش بیشتر هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه احساس شادی و لذت را وارد زندگی مان کنیم؟

با ورزش کردن هدفمند بودن را بیاموزید

تلاش کنید تا یک برنامه‌ی ورزشی روزانه ی منظم برای خود ایجاد کنید و در آن تعیین کنید که روزانه ده کیلومتر بدوید و آن را هر روز بیشتر کنید، اندازه ی وزنه ای که بلند می‌کنید، مسافتی که طی می‌کنید و هر مورد دیگر را به دقت مشخص کنید.

 زمانی که برای ورزش کردن و رسیدن به تناسب اندام هدف می‌گذارید و به آنچه که تعیین کرده‌اید، می‌رسید اعتماد‌ به ‌نفس‌ تان افزایش می یابد. اما اگر هدف نداشته باشید، بین راه خسته می‌شوید و تصور می‌کنید که به خوبی نمی‌توانید ورزش کنید. همواره تلاش کنید تا هدف‌ های دقیق و مشخص برای خودتان در نظر بگیرید.

به این مثال توجه کنید: تحقیقی بر روی سه گروه از افراد انجام شد که شرایط آن به قرار زیر بود:

گروه اول:  تعداد ساعت‌ هایی که در طول هفته ورزش می‌کردند را گزارش می‌دادند.

گروه دوم: علاوه بر کارهای گروه اول، یک متن انگیزشی هم می‌خواندند.

 گروه سوم: کارهای گروه‌ های قبل را انجام می‌دادند و علاوه بر آن باید یک برنامه ‌ی دقیق و مشخص می‌نوشتند که دقیقا چه روزی، چه ساعتی و کجا می‌خواهند ورزش کنند.

در پایان، گروه 3 با بیش ‌ترین میزان مشارکت اول شد. اکنون که به قدرت تعیین هدف‌ و عمل بر اساس آن پی بردید. تصمیم بگیرید و یک برنامه‌‌ی ورزشی دقیق برای خودتان تنظیم کنید تا هم از فواید ورزش بهره مند شوید و هم اینکه میزان اعتماد به‌ نفس‌ تان را افزایش دهید.

به کمک ورزش بیماری قلبی کاهش می‌یابد

اگر نگرانید و نمی‌خواهید دچار بیماری قلبی شوید و مدام داروهای شیمیایی مصرف کنید. می‌توانید با ورزش کردن و روش های طبیعی از بیماری ‌های قلبی پیشگیری کنید. زیرا نتایج تحقیقات گوناگون ثابت نموده، افرادی که مدام دارو مصرف می‌کنند و کسانی که اهل ورزش مداوم هستند، هیچ تفاوتی از نظر پیشگیری بیماری ‌های شریانی قلب و دیابت ندارند و جالب است بدانید، بسیاری از بیمارانی که دچار سکته‌ی قلبی شده اند، با ورزش و تحرک فیزیکی کافی، نیاز به استفاده از دارو درمانی ندارند و حتی ورزش برای بهبود آن‌ها موثر نیز می‌باشد. اگر دچار بیماری هستید، هر چه سریع تر با پزشک‌ خود مشورت کنید و یک برنامه‌ی ورزشی مناسب را برای خودتان تنظیم کنید.

ورزش

ورزش کنید تا خواب بهتری داشته باشید

اگر نمی‌توانید خوب و آسوده بخوابید و مدام در جای ‌تان غلت می‌زنید و نگران و کلافه هستید، چاره ‌ی مشکل بی‌خوابی شما، تنها و تنها ورزش کردن است. زیرا اگر بتوانید به طور مداوم ورزش کنید و ریتم روزانه ‌ی ورزش ‌تان را تنظیم کنید، در طول روز، مغز شما فعال تر بوده و میزان هوشیاری بیشتری دارید و هنگام خواب مشکلی نداشته و راحت تر می‌خوابید.

البته باید این نکته را هم بدانید که آثار ورزش کردن در همان لحظه ظاهر نمی‌شوند. و ممکن است مدتی زمان نیاز داشته باشید تا ریتم بدن شما با حرکات ورزشی هماهنگ شده و آثار مثبت یک برنامه‌ ی ورزشی منظم را بر روی خواب ‌تان ببینید. بدانید که پیگیری و انجام حرکات ورزشی، تنها راهی است که می‌توانید یک خواب راحت شبانه داشته باشید.

با ورزش کردن پر انرژی تر خواهید  بود

هنگامی که بسیار خسته هستید، احتمالا تمایل ندارید که ورزش کنید و شاید آخرین کاری که دل‌ تان بخواهد انجام دهید، ورزش کردن باشد. اما به یاد داشته باشید که در این اوقات، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید ورزش کردن است. ورزش‌ های سبک همچون قدم زدن، باعث می‌شود که احساس خستگی‌ در شما کاهش یابد و سرحال ‌تر و پرانرژی‌ تر شوید. انجام حرکات ورزشی انرژی تحلیل رفته ی شما را بازمی‌گرداند.

جالب است بدانید، آن عده از  افرادی که ورزش‌ های سبک انجام می‌‌دهند نسبت به کسانی که ورزش زیاد و سنگین و در حد حرفه ای انجام می‌دهند، سرحال ‌تر هستند و این یک خبر خوش و مسرت بخش برای کسانی است که حال و حوصله یا وقت کافی برای ورزش را ندارند.

ورزش کردن قدرت بدنی تان را افزایش می‌دهد

اگر اقدام به ورزش کردن نموده اید ولی تمرین ‌های مقاومتی و کششی انجام نمی‌دهید، همین الان آن ها را به برنامه ی خود اضافه کنید.

زیرا تمرین ‌های مقاومتی همچون وزنه ‌برداری، تمرین ‌های قدرتی و حرکات یوگا به قدرت و تراکم ماهیچه ‌ها کمک می‌کنند. این ورزش ‌ها همچنین برای قوی کردن استخوان ‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان مفید هستند.‌ علاوه بر این، افزایش ماهیچه ‌ها باعث می‌شود که میزان سوخت و ساز بدن بهتر و مؤثرتر انجام شود.

تمرین ‌های کششی را فراموش نکنید زیرا انعطاف ‌پذیری‌ بدن را بیشتر می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا فعالیت ها و کارهای روزانه‌تان را بهتر انجام دهید. تنها چند دقیقه تمرین‌ های کششی هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی آسیب‌های ورزشی و رعایت سلامت فردی در ورزش

ورزش کردن برای تقویت حافظه مفید است

اگر مشکل حواس‌ پرتی دارید و فراموش می‌کنید که لوازم خود را کجا گذاشته‌اید و یا آن ها را گم می‌کنید. بدانید که نیاز به ورزش کردن دارید. زیرا یکی از فواید ورزش کردن کمک به پویایی ذهن‌ است. بدانید باید ورزش کنیم تا کارکرد مغز و ذهن مان افزایش یابد.

هیپوکامپوس قسمتی از مغز است که  وظایف حافظه و یادگیری را بر عهده دارد و انجام تمرینات هوازی مثل دو یا شنا اندازه‌ ی آن را در افرادی که مستعد بیماری زوال عقل هستند، افزایش می‌دهد. بنابراین، برای افزایش قدرت ذهن و تقویت حافظه‌، علاوه بر داشتن تغذیه ‌ی سالم، فواید ورزش را فراموش نکنید.

ورزش جریان خون را در کل بدن افزایش می‌دهد و سپس جریان خون در مغز نیز افزایش می‌یابد. به دنبال آن و با افزایش جریان خون در مغز، فرایند از دست رفتن بافت سلولی مغز، که در 40 سالگی شروع می‌شود، کندتر می‌شود. حتی مقدار بسیار کمی ورزش و فعالیت فیزیکی می‌تواند به بهتر شدن حافظه کمک کند و تاثیر آن زمانی که به صورت مداوم و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید،‌ افزایش می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهند، سالمندانی که یک برنامه تمرینی شامل راه رفتن سریع بر روی نوار گردان را سه بار در هفته و به مدت یک ساعت، انجام ‌دادند،‌ عملکرد حافظه و زمان واکنش آن ها، بهبود یافت. بنابراین آهسته دویدن، قدم زدن، دوچرخه سواری و... موجب بهبود حافظه و واکنش بهتر در سالمندان می‌شود.

می‌توان نتیجه گرفت که با انجام تمرینات ورزشی مداوم، میزان جریان خون در مغز افزایش یافته و افزایش جریان خون موجب اکسیژن رسانی وتغذیه بهتر نرون های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می‌کند. مجموع این عوامل، خود موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی ذهنی در دوران سالمندی می‌شود.

ورزش کردن میزان استرس را  کاهش می‌دهد

استرس هنگامی در فرد رخ می‌دهد که احساس کند بین مهارت و توانایی هایی که دارد و موقعیتی که هم اکنون در آن واقع شده است،‌ هماهنگی وجود ندارد و آنچه تجربه می‌کند برای وی ناخوشایند نیست.

هنگامی که احساس اضطراب پیش می‌آید، انسان باید به کار و فعالیت مشغول شود و هر اندازه که آن کار و فعالیت میزان سرگرم کنندگی بیشتری داشته باشد، اثربخش تر خواهد بود و فرد به خوبی می‌تواند با افکار استرس زا مبارزه کند.

در این شرایط، ورزش کردن فواید زیادی را به همراه دارد و کمک می‌کند که در مواجه با شرایط دشوار و استرس آور، خونسردی و آرامش بیشتری را تجربه کنید. زیرا ورزش تأثیرات فیزیولوژیکی بر بدن داشته که فراهم کننده ی آرامش در افراد است.

از آنجایی که برخورداری از زندگی سالم و رابطه ی آن با فعالیت های بدنی اهمیت زیادی دارد، باید گفت که یکی از ساده ترین و بهترین روش های کاهش و کنترل تنش و استرس، ورزش کردن است. ما می‌دانیم که ورزش کردن، مشکلات و دشواری های کاری ما را حل نمی‌کند و یا وقتی در ترافیک قرار گرفته ایم، راه را برایمان باز نمی‌کند، وقتی با رئیس و یا همکار درگیر هستیم، شرایط را برایمان متعادل نمی‌کند. اما مطمئنا به دلیل فعل و انفعالاتی که بر اثر ورزش در بدن مان ایجاد می‌شود، به ما کمک می‌شود که به راحتی از عهده ی فشار روحی و شرایط دشوار بر‌آمده و از بروز یک مشکل و معضل بزرگ تر، جلوگیری کنیم.

ورزش باعث افزایش اعتماد ‌به ‌نفس‌ می‌شود

اگر احساس تنبلی و خستگی و نا امیدی دارید و تصور می‌کنید که نمی‌توانید کارهای روزانه ی خود را انجام دهید، ورزش کردن به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری به خودتان داشته باشید. این نکته را بدانید که اصلا مهم نیست چه ورزشی انجام می‌دهید یا اینکه در حال حاضر بدن ‌تان چقدر آمادگی دارد. فقط تصمیم بگیرید و اقدام کنید و بدانید که ورزش کردن، حتی بدون تمرین‌ های تناسب اندام هم به خودی خود به شما کمک می‌کند که احساس بهتری نسبت به اندام خودتان داشته باشید. از آنجایی که اندام ما در ظاهر مان تاثیر زیادی دارد، با ورزش کردن می‌توانیم احساس بهتری نسبت به خودمان و ظاهرمان داشته باشیم. و به این شیوه و پذیرش خود، اعتماد به نفس در ما افزایش می‌یابد و نیروی محرکه‌ی عالی برای تلاش بیشتر ما خواهد بود.

با ورزش کردن بازده کاری تان را افزایش دهید

ورزش به شما کمک می‌کند تا خلاق ‌تر  و پرکارتر شوید، کسانی که قبل از شروع کار یا حین زمان استراحت و ناهار شان حرکات ورزشی انجام می‌دهند، نسبت به افراد و همکارانی که ورزش نمی‌کنند، استرس کمتری دارند و در هنگام انجام کار و یا در جلسات کاری خلاق ‌تر بوده و به عنوان نیروی کاری فعال شناخته می‌شوند.

مزایای ورزش برای شما و هر فردی که کار سخت و دشوار بدنی و فکری دارد توصیه می‌شود، زیرا شما را خلاق تر و با انگیزه تر کرده و راندمان کاری تان را افزایش می‌دهد و همچنین با ورزش کردن روحیه‌ی شاد تری خواهید داشت و می توانید به همکاران تان انرژی و انگیزه بدهید.

بنابراین، دفعه‌‌ی بعدی که احساس کردید، خیلی سرتان شلوغ است و نمی‌توانید ورزش کنید، به این موضوع فکر کنید که دارید در حق خودتان بدی می‌کنید و از همه‌ی فواید ورزش چشم ‌پوشی می‌کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید