جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا موسیقی کلاسیک بر جسم و روان انسان تاثیر می‌گذارد؟

author منتشر کننده
نظرات (3) 8 0
آیا موسیقی کلاسیک بر جسم و روان انسان تاثیر می‌گذارد؟

پژوهشگران بر این باوراند که هنگامی که به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهیم، این نوع موسیقی اثراتی بر مغز ما می‌گذارد و این اثرات تغییراتی در مغز ما ایجاد می‌کند که بر جسم و روان ما اثر می‌گذارد. این تغییرات و اثرات حاصل از آن‌ها بسیار مثبت هستند. در این مقاله تمرکز ما صرفاً بر روی موسیقی کلاسیک است نه سایر انواع موسیقی. تحقیقات نشان داده اند که هنگامی که در حال انجام کاری هستید و همزمان به یک موسیقی آرام کلاسیک گوش می‌دهید این موسیقی تنها یک پس زمینه برای فعالیت هایتان نیست بلکه موجب سلامت روحی، فکری، جسمی و ذهنی شما شده موجب کارآمدتر شدن عملکرد شما و بهینه تر شدن نتیجه فعالیت هایتان می‌شود. علاوه بر این خواهید دید که نتها هنگام کار و فعالیت و در کل، زمان بیداری بلکه در هنگام استراحت و خواب نیز به شما آرامش می‌دهد و باعث بهبود کیفیت خواب تان خواهد شد. تاثیر مثبت موسیقی کلاسیک انکار ناپذیر است. اینکه شما در چه سن و سالی باشید یا در چه جایگاه اجتماعی قرار داشته باشید، فرقی نمی‌کند. دانشجو باشید یا دانش آموز، کارمند باشید یا کارآفرین، در هر صورت شما انسان هستید و موسیقی کلاسیک می‌تواند یکی از بهترین غذاهای جسم و روح شما باشد. به طوری که هیچ چیز نتواند بیشتر از آن به شما آرامش و راحتی خاطر دهد.

موسیقی کلاسیک

بهبود احساسات با موسیقی کلاسیک

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2016 در مجله ی پلاس وان منتشر شد نشان داد میزان همدلی افرادی که موسیقی کلاسیک تصویری نگاه می‌کنند، با سایر افراد بیشتر است. پژوهش دیگری که در سال 2001 انجام شده است نیز نشان داد افرادی که بیشتر به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهند، تمایل زیادتری برای به اشتراک گذاشتن عواطف و احساساتشان با سایر افراد از طریق نوشتن دارند. یک روان درمانگر آمریکایی متوجه شد افراد مراجعه کننده ای که به سختی حاظر می‌شوند احساسات و عواطف عمیق خود را با پزشک درمانگر درمیان بگذارند، اگر یک موسیقی کلاسیک آرام در پس زمینه برایشان پخش شود، مقاومت آن‌ها کاهش می یابد و به طور راحت تری شروع به سخن گفتن و بیان احساسات خود می‌شوند. او بر این باور است که اضافه کردن یک موسیقی کلاسیک به روند درمان، موجب می‌شود که افراد بیمار مراجعه کننده، با آسایش و فراغ خاطر از مسائل و مشکلات زندگی خود بگویند و در نتیجه روند درمان بهتر پیش خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: موسیقی و اثرات آن بر سلامت انسان

خواب خوب با موسیقی کلاسیک

یکی از ارزان ترین و مفید ترین راه ها برای آن دسته از افراد که احساس بیقراری می‌کنند و در خواب خود مشکل دارند، گوش دادن به یک موسیقی کلاسیک آرام است. طبق نتایج بدست آمده از پژوهشی که در سال 2015 در مجله Critical Care منتشر شد، گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرام با هدفون درحالی که چشمان خود را بسته اید، به طوری که هیچ صدایی جز موسیقی در اطرافتان به گوش نرسد، به خواب افرادی که از ناراحتی قلبی رنج می‌برند یا عمل قلب انجام داده اند، کمک بسیار موثری می‌کند. همچنین در مجله دیگری به نام Journal of Advance Nursing مقاله ای در سال 2015 منتشر شد که نشان می‌داد دانش آموزانی که از مشکل بدخوابی رنج می‌برند، اگر در هنگام گوش سپردن به موسیقی کلاسیک بخوابند خواب عمیق تر، راحت تر و بهتری خواهند داشت. اما به چه دلیل تاثیر موسیقی کلاسیک بهتر از انواع دیگر موسیقی هاست؟ به این دلیل که سایر انواع موسیقی به علت ماهیتی که دارند، چه به خاطر حضور کلام در آن‌ها، یا داشتن ریتم بالا، یا تغییر و نوسان زیاد مولودی در آن‌ها، یا کاربرد سازهای متنوع در آن‌ها، موجب می‌شوند تا مغز به صورت همزمان چندین کار را باهم انجام دهد، که این امر موجب به هم خوردن آرامش و مانع از ریلکس شدن مغز می‌شود. در این شرایط تمرکز مغز به جای اینکه بر روی آرامش و احساس راحتی و ریلکس بودن باشد به سمت پردازش موسیقی و در کل، خود موسیقی متمایل می‌شود. اما طبیعت موسیقی کلاسیک منجر می شود که مغز نیازی به انجام چندین کار به طور همزمان و با هم نداشته باشد، زیرا این نوع از موسیقی طبیعتاً دارای آهنگ های آرام و بدون کلام و با نوسانات و تغییرات اندک ریتم همراه است و ریتم ها از نظم خاصی برخوردارند، که این امر به ریلکس شدن و آرامش مغز کمک می‌کند.

کنترل فشار خون با موسیقی کلاسیک

تاثیر موسیقی کلاسیک بخصوص در حفظ سلامت و عملکرد قلب بسیار مثبت است. در پژوهشی که نتایج آن در سال 2016 در یک مجله ی آلمانی منتشر شد، رابطه ی بین فرم ها و ریتم های موسیقی موزارت با تپش قلب و سلامت قلبی مورد بررسی قرار گرفت. مطابق با نظر یک متخصص قلب، اگر مراحل کنترل و درمان خود را با مصرف داروهای کنترل فشار خون طی می‌کنید، می‌توانید برای کمک جانبی به روند درمان خود به موسیقی های موزارت و ریوالدی نیز گوش دهید، که قطعاً تاثیر غیرقابل انکاری خواهند داشت.

با موسیقی کلاسیک با درد خداحافظی کنید

تحقیقات بیشماری رابطه ی بین شنیدن و گوش دادن به موسیقی و کاهش درد را اثبات کرده اند. اما این تحقیقات نشان داده اند که تاثیر موسیقی کلاسیک در کاهش درد بیشتر از انواع دیگر موسیقی است. مطابق با تحقیقاتی که در دو مجله‌ی Science Injury و مجله ی بین المللی Critical Illness در سال 2012 منتشر شدند، نشان دادند بیمارانی که از لحاظ جسمانی نیاز به مراقبت های ویژه دارند و نیز افرادی که از اضطراب و افسردگی یا مشکلات مرتبط با قلب و رگ ها رنج می‌برند با گوش سپردن به موسیقی کلاسیک، راحت تر درد را تحمل می‌کنند و آستانه تحمل دردشان افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی کلاسیک در افراد مبتلا به میگرن، منجر به کاهش طول و شدت سر درد هایشان خواهد شد.

با موسیقی کلاسیک باهوش تر شوید

در دهه‌ی اخیر ادعایی مبنی بر رابطه ضریب هوشی و موسیقی مطرح شده است. این ادعا بیان می‌دارد که موسیقی قادر است ضریب هوشی افراد را بالا ببرد. با این حال این ادعا مخالفانی نیز دارد. اما ارتباط تنگاتنگ بین موسیقی و عملکرد شناختی مغز به اثباط رسیده است. هنگامی که به موسیقی مورد علاقه خود گوش می‌دهید احساس لذت و آرامشی که در شما ایجاد می‌شود، منجر به افزایش توانایی شناختی مغزتان می‌شود. به عبارت دیگر این احساس خوشحالی و لذت در شما موجب افزایش و بهبود شناخت و فهم و درک شما نسبت به مسائل مختلف در زندگی تان می‌شود. در حقیقت باید گفت یک مغز سالم یک مغز شاد است. با گوش دادن به موسیقی ترشح هورمون دوپامین در بدن افزایش می‌یابد، این هورمون منجر به ارتباط بیشتر سلول های عصبی مغز با یکدیگر می‌شود و در نتیجه میزان شناخت و درک فرد افزایش می‌یابد. موسیقی منجر به فعالیت بخش های مختلف مغز مانند سیستم مرتبط با شنوایی و سیستم حرکتی (دستگاه لیمبیک مغز) می‌شود و از این طریق یادگیری و هوش یا همان IQ را ارتقاء می‌بخشد. هر گونه فعالیتی که این قسمت از مغز را به فعالیت وادارد بدون شک موجب افزایش هوش در انسان ها می‌شود.

کاهش اضطراب با موسیقی کلاسیک

اگر اضطراب شدید دارید به طوری که از متوقف کردن آن عاجز هستید به شما توصیه می‌شود که شروع به گوش دادن یک موسیقی کلاسیک آرام کنید. برخی پژوهش هایی که در سال های اخیر انجام شده نشان داده اند که موسیقی می‌تواند به عنوان یک داروی آرام بخش عمل کند زیرا موسیقی می‌تواند منجر به کاهش تپش قلب و کاهش احساس تنش، اضطراب و آشفتگی شود. بنابر این می‌توان گفت موسیقی یک نوع داروی آرامش بخش است. تحقیقات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی های کلاسیک آرام می‌تواند سطح کورتیزول خون را پایین تر بیاورد و از این طریق منجر به ایجاد و حفظ آرامش در افراد شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای مختصری برای خواب راحت در شب

تقویت حافظه با موسیقی کلاسیک

پژوهش های انجام شده اثبات کرده اند که موسیقی کلاسیک منجر به تقویت حافظه می‌شود. هرگاه که در یک آزمون رقابتی درسی یا شغلی می‌خواهید شرکت کنید، می‌توانید با گوش دادن به یک موسیقی کلاسیک مانند آهنگ های بتهون، موفقیت خود را در این آزمون ها تضمین کنید. در یک پژوهش آماری که نتایج آن در مجله ی یادگیری و تفاوت های فردی منتشر شد نشان داد که قدرت حافظه ی دانش آموزان با ژانر موسیقی که مورد علاقه‌ی آن‌ها است و بیشتر اوقات گوش می‌دهند، رابطه مستقیم دارد. در این پژوهش دو گروه از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند، به گروه اول از دانش آموزان یک مقاله داده شد تا حفظ کنند و برای آن‌ها هم زمان یک موسیقی کلاسیک پخش شد. به گروه دوم نیز همان مقاله برای حفظ کردن داده شد اما برای آن‌ها هیچ موسیقی پخش نشد. بعد از حفظ کردن مقاله، از هردو گروه یک آزمون یکسان گرفته شد. نتایج آزمون نشان داد که گروه اول نمرات بالاتری کسب کردند. پژوهشگران بر این عقده اند که وجود یک موسیقی کلاسیک در پس زمینه تمرکز و گیرندگی دانش آموزان را افزایش می‌دهد. و به آن‌ها کمک می‌کند که مطالب درسی را بهتر در ذهنشان گردآوری و طبقه بندی کنند و بهتر آن‌ها را به خاطر بیاورند. اما برای بالا بردن و تقویت توانایی ذهنی، توصیه می‌شود که تنها به موسیقی گوش ندهید بلکه سعی کنید آن را یاد بگیرید. یادگیری موسیقی موجب افزایش قدرت و توانایی مغز و رشد بافت ها و شبکه های عصبی مغز می‌شود و همین امر موجب تقویت حافظه می‌شود.

بهبود ارتباط اجتماعی با موسیقی کلاسیک

هارمونی و توازن در موسیقی می تواند منجر به توازن و هارمونی در ارتباطات اجتماعی شود. مطابق با تحقیقاتی که نتایج آن در مجله ی Aging and Mental Health منتشر شد، مشخص شد افرادی که در معرض ابتلا به دمانس یا زوال عقل هستند می‌توانند از طریق گوش دادن به موسیقی کلاسیک، و صحبت کردن در رابطه با آن موسیقی، با سایر افراد در یک ارتباط متوازن و هماهنگ تری قرار بگیرند. این امر در بهبود روابط بین اعضای یک خانواده نیز صدق می‌کند. دور هم جمع شدن اعضای یک خانواده و گوش دادن همه آن‌ها به یک موسیقی آرام، منجر به مستحکم تر شدن رابطه آن‌ها می‌شود. نوت های موسیقی، تلاش می‌کنند تا انسان ها را به هم نزدیک تر کنند.

با موسیقی کلاسیک احساس آرامش کنید

بعضی از افراد برای داشتن تنها چند لحظه آرامش و تنها برای مقدار کمی ریلکس بودن، حاضر می‌شوند پول بسیار زیادی خرج کنند، اما فایده ای ندارد. اما هنگامی که چنین معجون معجزه آسایی به نام موسیقی کلاسیک وجود دارد، چرا از آن ننوشیم و خوش و خرم نباشیم؟ درضمن تهیه ی این معجون هیچ هزینه‌ی زیادی ندارد. نیازی نیست مبلغ هنگفتی خرج کنید یا برای آن الزاماً به سونا یا اتاق ماساژ بروید. وقتی به یک موسیقی آرام و خوب گوش فرادهید، حال و هوای شما هم خوب و آرام خواهد شد.

با موسیقی کلاسیک کارآمدتر عمل کنید

گوش دادن به یک موسیقی کلاسیک خوب، منجر می‌شود تا انجام کارهای خسته کننده و تکراری برایتان ساده تر و آسان تر شود. به همین علت پژوهشگران توصیه می‌کنند که در محیط های کاری برای مثال اداره ها که در آن‌ها فعالیت های تکراری و روتین انجام می‌شوند، از یک موسیقی کلاسیک آرام در پس زمینه برای افزایش کارآیی استفاده شود. همچنین در هنگام انجام کارهای روزانه و عادی خانه، چه هنگام نظافت منزل، چه هنگام غذا پختن، وجود یک موسیقی کلاسیک، موجب می‌شود کمتر احساس خستگی و بی حوصلگی کنید و کارآمدی بهتر و بیشتری داشته باشید. در کل، گوش دادن به موسیقی موجب تقویت عملکرد و افزایش کارایی در انسان می‌شود. بسیاری از افراد دوست دارند در حین انجام کارهایشان موسیقی گوش دهند و دلایل بیشماری برای این تمایل در افراد وجود دارد. بنابر نتایج پژوهش منتشر شده در مجله‌ی رفتار و فیزیولوژی توانایی افراد در تشخیص و شناسایی اشکال بصری مثل اعداد و حروف با گوش دادن به موسیقی کلاسیک در پس زمینه، سریع تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (3)

  1. خیلی جالب بود موسیقی واقعا میتونه ذهن انسان رو کنترل کنه

  1. البته نه تنها در انسان ها بلکه روی همه موجودات و حتی روی اتمسفر هوا و جو انرژی موجود در پیرامون همه

  1. موسیقی مستقیما با روح و جسم ارتباط داره و هرچه قشنگ تر و قوی تر باشه میتونه بهتر کمک کنه به انسان

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید