جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

موسیقی و اثرات آن بر سلامت انسان

author منتشر کننده
بدون نظر 11 0
موسیقی و اثرات آن بر سلامت انسان

موسیقی را شاید بتوان جز لاینفک زندگی دانست و حضور آن در تمام لحظات زندگی هر فرد یکی از ضروریات و ملزومات اساسی به شمار می‌رود. موسیقی از دوران باستان وجود داشته و بخشی از فرهنگ هر جامعه و منطقه ای شناخته می‌شود و با خلق و خوی مردمان آن‌ها عجین می‌شود به طوری که می‌تواند موجب پایکوبی و شادی آن‌ها و بروز هیجان شود و خلق و خوی آن‌ها را افزایش دهد.

جالب است بدانید که موسیقی می‌تواند مزایای زیادی در حوزه سلامت روان را برای انسان به ارمغان بیاورد و دانشمندان در حال جستجوی روش های مختلفی در مورد اینکه موسیقی چگونه می‌تواند بدن و ذهن انسان را تقویت و تحریک کند، هستند.

دکتر فینکلستین، یک دانشمند عصب شناسی است که در زمینه‌ی ابتکار عمل موسیقی و سلامت در مؤسسات ملی بهداشت همکاری می‌کند و می‌‌گوید: هنگامی که شما به موسیقی گوش می‌‌دهید و یا در حال ساخت یک آهنگ جدید هستید، نحوه‌ی تفکر، احساس و حرکت شما نیز تحت تاثیر قرار می‌‌گیرد. همچنین او توضیح می‌‌دهد: امروزه با تکیه بر فناوری‌ های مدرن می توان دریافت که مغز چگونه کار می‌‌کند، چه بخش ‌هایی از مغز به موسیقی پاسخ می‌دهد و چگونه موسیقی ممکن است به کاهش علائم بیماری‌ ها و شرایط  خاص کمک کند.

موسیقی

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که موسیقی اثرات مفیدی بر مغز و ذهن انسان دارد و در نتیجه می‌تواند برای سلامت افراد نقش مفید و موثری ایفا کرده و حتی با موسیقی درمانی ریشه بسیاری از مشکلات جسمی و روحی را از میان برداشت.

بیشتر بخوانید: اجرای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری سقف و دیوار

تاثیر موسیقی بر مغز انسان

مغز یک مرکز پردازش بسیار پیچیده است و مرکز کنترل سیستم اعصاب و شبکه سلول‌‌های عصبی انسان است که پیام‌ هایی را از بدن و مغز دریافت کرده و حمل می‌کند. یک مغز سالم تلاش می‌‌کند تا جهان اطراف و اطلاعات ثابت آن، از جمله صدا و موسیقی را دریافت کند.

صدا یک نیروی محرکه ی مهم و عمیق در زندگی همه‌ی ماست. هرچه بیشتر پردازش صدا را در مغز تمرین کنیم، مغز بهتر می‌تواند صدا و صوت موجود در اطراف ما را درک کند و موسیقی این کار را چند برابر بیشتر از صداهای دیگر انجام می‌دهد. زیرا موسیقی و صداهای دیگر به صورت امواج صوتی وارد گوش می‌شوند و باعث ایجاد لرزش در پرده‌ ی گوش می‌شود و سپس به سیگنال‌ های الکتریکی تبدیل می‌شود.

اما موسیقی بر تمام مناطق مغزی که صدای دریافت شده را پردازش می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. دانشمندان با استفاده از تکنیک ‌هایی متوجه شده‌اند که موسیقی بر سایر قسمت ‌های مغزنیز تاثیر می‌‌گذارد. زیرا با عکس برداری از مغز تحت آزمایش بر اثر تاثیر موسیقی متوجه شدند که هنگامی که موسیقی مغز را تحریک می‌‌کند، مغز به مثابه یک توده نور روشن ظاهر می‌‌شود. مطالعات نشان داده است که موسیقی، مناطقی از مغز انسان را که درگیر احساسات، حافظه و حتی جنبش فیزیکی هستند را روشن می‌کند.

موسیقی می‌تواند به حرکت آسان تر افراد کمک کند. زیرا مطالعات گوناگون نشان می‌‌دهد، هنگامی که یک ریتم مشخص در موسیقی وجود دارد، این امر می‌تواند به افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند کمک کند که آسان تر راه بروند و همچنین شواهدی وجود دارد که موسیقی ممکن است برای افرادی که دارای بیماری ‌های دیگری هستند نیز مفید باشد.

موسیقی

موسیقی و افزایش توانایی یادگیری

اجرای یک ساز موسیقی، قابلیت این را دارد که بخش های زیادی از مغز را درگیر ‌کند. این امر به ویژه برای کودکان و نوجوانان، بسیار مفید است. معرفی موسیقی خوب به نوجوانان می‌‌تواند تاثیر مثبتی بر توانایی آن‌ها در تمرکز، دقت، عملکرد و یادگیری زبان داشته باشد.

فراگیری موسیقی مدت زمان کمی طول می‌کشد، اما هرچه بیشتر آن را تمرین می‌‌کنید، مغز شما قوی‌ تر می‌شود. موسیقی همچنین قابلیت این را دارد که در برابر کاهش شنوایی بر اثر کهولت سن محافظت کند. زیرا انسان به طور طبیعی توانایی شنوایی خود را در طول زمان از دست می‌دهد. اما محققان دریافته اند که نوازندگان در محیط پر سروصدا نیز قادر به تشخیص صدای افراد هستند.

اثرات مثبت موسیقی درمانی

گوش دادن به موسیقی می‌‌تواند منفعت زیادی برای سلامت انسان به همراه داشته باشد. اما بعضی از افراد می‌توانند از موسیقی درمانی بهره‌مند شوند. درمان ‌گران موسیقی در مورد نحوه استفاده از موسیقی برای رفع نیازهای ذهنی، اجتماعی و فیزیکی افراد با شرایط مختلف آموزش دیده‌اند.

درمان‎ گران موسیقی می‌توانند با استفاده از تکنیک های مختلف از موسیقی استفاده کرده و به مردم کمک کنند تا توانایی‌‌های خود را که در اثر آسیب مغزی از دست داده‌اند را به دست آورند. آن‌ها همچنین بر کیفیت اجتماعی موسیقی تأکید دارند و تجربیات موسیقی مشترک می‌تواند به یک عضو خانواده کمک کند تا با یک فرد عزیز مبتلا به زوال عقل ارتباط برقرار کند و می‌تواند برای کمک به جوانان با اختلالات رفتاری برای یادگیری راه‌های مدیریت احساسات‌ شان مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: نور و سایه در طراحی و هنر های بصری

اثر شفابخش موسیقی در زندگی شما

موسیقی می‌تواند اثرات قابل توجهی بر سلامتی افراد داشته باشد اما باید این نکته را هم دانست که ممکن است برای همه مفید نباشد. آسیب‌ های تروماتیک و شرایط مغز می‌‌توانند شیوه‌ای را که فرد درک می ‌کند و به موسیقی پاسخ می‌دهد را تغییر دهد. برخی از افراد ممکن است برخی از انواع موسیقی را بیش از حد تحریک کننده دریابند. بعضی دیگر ممکن است متوجه شوند که موسیقی خاصی، به آن‌ها کمک می‌کند تا خاطرات عاطفی یا تروماتیک را به یاد بیاورند.

 در آخر توصیه می‌شود که برای بهره‌مندی بهینه از مزایای موسیقی، سعی کنید آن را همچون بخشی مهم  و ضروری از زندگی خود در نظر داشته باشید. و همیشه این نکته را در خاطرتان حفظ کنید که هیچ زمانی برای شما دیر نخواهد بود که موسیقی را به زندگی خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید