جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اختلال بولیمیا چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
اختلال بولیمیا چیست؟

یکی از ترس های رایج که بین افراد مختلف دیده می شود، عددی است که روی ترازوی وزن کشی نشان داده می شود. ترس این افراد از بابت تناسب نداشتن عدد نمایش داده شده با سایر ویژگی های جسم است. این تفاوت می تواند در زیاد بودن وزن یا کم بودن آن باشد. گاهی نیز جسم دچار اختلالاتی می شود، که باعث می شود فرد به پرخوری و یا کم خوری مبتلا شوند. به اینگونه اختلال ها، اختلالات تغذیه ای می گویند. از جمله این اختلال های تغذیه ای می توان به بیماری بولیمیا اشاره کرد. این بیماری بسیار جدی محسوب می شود و در صورتی که به موقع درمان نشود، سبب بروز مشکلاتی برای زندگی فردی بیمار می شود.

اختلالاتی که در تغذیه رخ می دهد این امکان را به فرد می دهد که همواره از وضعیت جسمانی خود راضی نباشد و در صدد کم کردن وزن یا افزایش وزن برآید. اختلالی که ما به آن می پردازیم بیماری است که فرد مبتلا کنترلی روی غذا خوردن خود ندارد. این عدم کنترل داشتن سبب می‌شود که فرد دچار افزایش وزن و چاقی مفرط شود. وقتی که فرد وزن زیادی پیدا می‌کند، روی می آورد به رژیم های غذایی ناسالم، تا بتواند وزن ایده آل خود را به دست آورد. هم چنین رویکرد های ناسالمی را ممکن است اجرا کند، از جمله این که امکان دارد بیش از حد ورزش کند یا داروها و مکمل های کاهش وزن استفاده کند.

این بیماری علاوه بر این که جسم را درگیر خود می‌کند ، فرد بیمار را از لحاظ روحی و ذهنی نیز درگیر می کند، زیرا فرد مبتلا مدام تصورات ناخشنودی نسبت به خود دارد و همواره تصویر بدی نسبت به اندام خود پیش چشم اش می آورد. این افراد خود را قضاوت می‌کنند و همیشه نگران قضاوت دیگران نیز نسبت به وضعیت جسمانی خود، هستند. پس طبق مطالبی که گفته شد، این بیماری بیشتر جنبه روانی دارد تا جسمانی. به همین سبب درمان آن امکان دارد دشوار باشد، اما فرد می تواند با مراجعه به مراکز مرتبط از جمله مراجعه به روانشناس حس بهتری نسبت به خود و وضعیت جسمانی خود پیدا کند و این در درمان جسم نیز موثر است.

اختلال بولیمیا چیست؟

این بیماری امکان دارد به دنبال بیماری های روانی ظاهر شود و یا حتی این امکان نیز وجود دارد که خود بیماری سبب به وجود آمدن بیماری های روانی نیز بشود. بر اساس اطلاعاتی که داده شد معمولاً افرادی دچار این بیماری می شوند که، عزت نفس پایینی دارند و یا بلعکس. دلایل بروز این اختلال به طور دقیق هنوز مشخص نشده است اما احتمال داده شده است که یکی از این دلیل ها می تواند مربوط به وراثت باشد. هم چنین الگوهای تفکری که در جامعه رایج است، می تواند منجر به بروز این اختلال شود. این بیماری معمولاً در اواخر دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی بروز پیدا می کند که معمولاً افراد در محدوده طبیعی وزن قرار دارند!

وقتی فرد دچار این بیماری می شود فشارهای عصبی نیز بر این اختلال اضافه می شود. این بیماری در جامعه امروزی که یکی از معیارهای زیبایی متاسفانه تناسب اندام شناخته می شود، خود یک معضل به حساب می آید. این اختلال بر اساس جمله ای که گفته شد، بیشتر گریبان گیر بانوان جوان است. گاه نیز این بیماری، که به دنبال آن نارضایتی از وضعیت جسمانی به همراه می آید، سبب اختلالات روانی دیگری همانند استرس، اضطراب، افسردگی و روی آوردن به دخانیات می شود. علاوه بر این ها گاهی نیز میزان این ناسلامتی روان، تا حدی زیاد می‌شود که، افراد دست به خودکشی و خودزنی می‌ زنند. بولیمیا نوعی پرخوری عصبی است که توسط جرالد راسل نام گذاری شد.

علائم اختلال بولیمیا چه چیز هایی هستند؟

تمام بیماری ها و اختلال ها از هر نوعی که باشند دارای یک سری از علایم و دلایل هستند که به افراد مبتلا کمک می کنند تا بیماری خود را شناخته و در جهت بازگرداندن سلامت به جسم خود گام بردارند. بیماری مورد بحث ما نیز علائم خاص خود را دارد. از جمله علائم پرخوری عصبی یا بیماری بولیمیا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

_ عدم رضایت فرد از وزن و تناسب اندام خود

_ ترس از اضافه وزن پیدا کردن

_ زیاد و غیرطبیعی غذا خوردن و تکرار آن

_ کنترل نداشتن روی میزان غذایی که می خورند

_ استفراغ عمدی کردن

_ مصرف غیرضروری داروهای مُلَیِن یا مکمل های رژیمی

_ رژیم های غذایی سخت گرفتن

_ ورزش کردن بلافاصله بعد از صرف غذا

همواره وجود بیماری و اختلال در افراد نزدیک به ما سبب ناراحتی و غم در وجود ما نیز می شود. پس ما نیز باید همواره متوجه سلامت جسم و روان افرادی که دوستشان داریم باشیم. اغلب، اطرافیان نزدیک به شخصی که دچار این بیماری است، متوجه وجود این بیماری نمی شوند زیرا این افراد در اکثر موارد وزن طبیعی دارند و یا اضافه وزن آن ها به چشم نمی آید. پس اگر متوجه علائمی چون، اعتراض و شکایت دائمی نسبت به چاق شدن، دیدگاه غیر واقعی و منفی نسبت به جسم خود داشتن، رفتن به دستشویی بلافاصله بعد از غذا، وجود زخم یا پینه روی بند انگشت ها و... در اطرافیان خود شدید امکان وجود این بیماری را جدی بگیرید.

وجود این بیماری در افراد، تنها به علائمی که نام بردیم بسنده نمی کند، بلکه این بیماری دارای علائم فراوانی است. درمان نشدن این بیماری نیز عوارض زیادی دارد که معمولاً افراد مبتلا با آن درگیر هستند، زیرا از رفتن به پزشک ممانعت به عمل می آورند. از جمله علائمی که در جسم مشاهده می‌شود و حتی می توان آن ها را جز عوارض نیز به حساب آورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ مشکل در خوابیدن

_ گلو درد

_ پریودهای نامنظم در زنان

_ ضعف و خستگی

_ سرگیجه داشتن یا غش کردن

_ نوسانات وزن

_ پوست خشک و ناخن های خشک و شکننده

_ سوزش معده

_ مشکلات دندان

این ها نیز تنها بخشی از علائم و عوارض مربوط به بولیمیا می باشد .

راه تشخیص بیماری بولیمیا چیست ؟

برای درمان هر نوع بیماری ابتدا باید تشخیص درستی نسبت به نوع بیماری توسط پزشک داده شود. با پیشرفت تکنولوژی معمولاً افراد در صورت مشاهده علائمی در بدن خود فوراً با جست و جو در مرورگرها بیماری خود را تشخیص می دهند. اما وجود این نکته نیز نباید فراموش شود که، همواره تشخیص صحیح توسط پزشک انجام می شود پس اگر علائم را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک نیز در صورتی که مشکوک به وجود این بیماری در فرد شود اقدامات لازم را انجام می دهد از جمله: در رابطه با عادت های غذا خوردن و علائم جسمی با فرد مبتلا صحبت می کند، معاینه فیزیکی انجام می دهد، آزمایش های خون و ادرار و الکتروکاردیوگرام را می‌گیرد.

وقتی اقداماتی که ذکر شد توسط پزشک انجام شود، پزشک علاوه بر آنها گاهی از فرد بیمار سوالاتی در مورد ذهنیت اش نسبت به جسم و تناسب اندام خود می پرسد و به دنبال این آزمون روان شناختی و نتایج به دست آمده از آزمایشات مربوطه، وجود این بیماری را می تواند در فرد تشخیص دهد. این پرسش و پاسخ ها که در زمینه روان شناختی انجام می شود کمک شایانی به تشخیص صحیح می کند زیرا همانگونه که بارها ذکر کردیم، این بیماری مشکلات روانی را نیز در اکثر موارد به دنبال خود خواهد داشت. فردی که مبتلا به این بیماری باشد دوره پرخوری و پاکسازی را حداقل به مدت یک هفته و دوره زمانی سه ماهه داشته باشد.

برای درمان بولیمیا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تمام انسان ها در طول زندگی خود دچار بیماری هایی خواهند شد. برای این که بیماری درمان شود، ابتدا باید علائم و دلایل مربوط به وجود بیماری را مورد بررسی قرار دهیم. برای درمان، این نکته نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که به موقع به پزشک مراجعه کنیم. اگر به علامت هایی که بدن، ما را با آن مواجه می کند به موقع توجه نکنیم احتمال دارد که عوارضی را به دنبال خود داشته باشد. در رابطه با بیماری پرخوری عصبی نیز به موقع مراجعه کردن به پزشک اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا این بیماری با مشکلات روانی نیز همراه است و عدم مراجعه به موقع می تواند صدمات جبران ناپذیری به فرد بیمار و همچنین اطرافیانش وارد کند.

راه های درمان اختلال بولیمیا چیست؟

خوشبختانه با پیشرفت علم درمان اکثر بیماری ها کشف شده است و از این بابت علم به بشر کمک شگفت انگیزی کرده است. پس از این که به پزشک مراجعه می کنیم و پزشک وجود بیماری را، در ما، تشخیص می دهد اقدام به درمان آن می کند. برای درمان بیماری مورد بحث ما، مجموعه های مختلفی از جمله خانواده فرد بیمار، پزشک، روان پزشک و متخصص تغذیه باید همکاری های لازم را با یکدیگر داشته باشند. مراجعه به روانپزشک و انجام رفتار درمانی شناختی سبب می شود تا فرد بیمار عادت‌های غذایی خود را تصحیح کند . همچنین باعث می شود تا فرد بیمار نسبت به خود مهربان تر باشد و جسم خود را همان گونه که هست دوست بدارد.

مراجعه به روانپزشک زمانی که فرد در شرایط ایده آل ذهنی نباشد، می تواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین این طرز تفکر که فقط افرادی که دچار مشکلات بزرگ ذهنی هستند به روانپزشک مراجعه می کنند از پایه اشتباه است . این درمان های روان شناختی همچنین به والدین فرزندان بیمار نیز یاد می دهد تا الگوهای غذایی ناسالم فرزندانشان را متوقف کنند، تا فرزندانشان بتوانند دوباره غذا خوردن خود را کنترل کنند. از آن جایی که وقتی فرد به این بیماری مبتلا می شود از حضور در جمع پرهیز می کند مراجعه به روانپزشک باعث می شود تا این مشکلات حل شود و همچنین روابط اجتماعی و مهارت حل مسئله را یاد می دهد و در فرد تقویت می کند.

وقتی به روانپزشک مراجعه می کنیم علاوه بر اینکه پزشک سعی می‌کند تا با گفتار، ما را در بهبود سریع تر بیماری‌ یاری دهد، با تجویز برخی از داروها نیز سبب می شود تا ما هر چه زودتر از این بیماری رهایی یابیم. برای درمان این بیماری توسط روانپزشک داروهای زیادی وجود ندارد، اما داروی فلوکستین که جز داروهای ضد افسردگی برشمرده می‌شود، در درمان بیماری پرخوری عصبی موثر است. مجموعه ی دیگری که در درمان این بیماری به ما کمک می کند همان گونه که گفتیم متخصص تغذیه است. متخصص تغذیه برنامه غذایی مناسب برای بیمار طراحی می کند تا عادت های غذایی سالم را جایگزین عادت های غذایی ناسالم کند و از گرسنگی بیش از حد جلوگیری کند.

اختلال بولیمیا چیست؟

بیشتر بخوانید: همه چیز راجع به مزوتراپی !

بیماری مورد بحث ما، بیشتر از طریق تسلط به ذهن و روان درمان می شود زیرا فردی که مبتلا به این بیماری است اغلب از عدم اعتماد به نفس و عزت نفس رنج می برد. به همین دلیل این اختلال اغلب توسط مراقبت ها و همکاری خود فرد بیمار و در منزل درمان می شود. شخص بیمار مهم ترین مجموعه برای بهبود بیماری است! زیرا این خود فرد است که باید به خود کمک کند تا از این بیماری رهایی یابد. به عنوان مثال فرد باید از داشتن وعده های غذایی زیاد دوری کند. اما با تمام این راه ها اگر علائم بیماری شدید شد، فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد که مدت زمان آن کوتاه خواهد بود.

این بیماری چون با مصرف زیاد مواد غذایی همراه است، گاهی اوقات پزشک مکمل هایی را به بیمار می دهد که در اصل گیاهی هستند و سبب می شوند تا میل به مصرف مواد غذایی کمتر شود و فرد مبتلا به این بیماری اشتهای کمتری برای غذا خوردن پیدا کند. البته که باید به این مورد اشاره کرد که مصرف این مکمل ها حتماً با تجویز پزشک باشد. عدم درمان به موقع این بیماری عوارض زیادی بر روی جسم می گذارد پس حتماً در صورت ابتلا به بیماری بولیمیا با مجموعه های گفته شده همکاری لازم را داشته باشید تا هر چه سریع تر به بهبودی مورد نظر خود برسید.

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که با این بیماری نباید همانند سایر بیماری های کوچک رفتار کرد، بلکه این بیماری به سبب اینکه مشکلات روانی را نیز در پی خواهد داشت باید در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کرد و در صدد درمان آن برآمد. باید از مصرف داروهایی که خودسرانه مصرف می شود اجتناب کرد، زیرا مصرف داروها به صورت خودسرانه امکان دارد سبب به وجود آمدن مشکلات متعددی در بدن شود. پس از خود درمانی پرهیز کنید و خود را دوست داشته باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید